(Nuoren) opettajan varaventtiili

Näytetään bloggaukset kesäkuulta 2007.
Seuraava

Matkalla pohjoiseen

Juuri tultiin pupun kanssa takaisin kotiin. Viikko tuli oltua reissussa; kivaa oli, mukavaa ja välillä vähän kireätä. Kun laitetaan samaan pieneen autoon sekä yli-innokas, hellyydenkipeä koira että kaksi aikuista miestä, tulee varmasti käytyä läpi tunne-elämän koko skaala.

Se kesähotelli Kuopiossa oli tosi hieno ja siisti, joten voin suositella sitä kenelle tahansa. Kuopio on muutenkin jollakin tapaa sympaattinen paikka. Jos sitä pitäisi muuttaa johonkin pienemmälle paikkakunnalle, olisi minun listallani ykkösenä Kuopio. En tunne paikkaa kovin hyvin; toissa kesänä oltiin siellä yksi yö ja viime viikolla toinen. Mutta jollakin tapaa se paikka tuntuu kivalta ja lämpimältä.

Löytö

Monen kymmenen puhelun jälkeen löytyi kohtuuhintainen hotelli, johon saa ottaa koiran.

Soittelimme ensin kaikki mahdolliset hotellit, hostellit ja vastaavat Kuopiosta, koska emme viitsi ajaa Koillismaalle yhtä soittoa. Hinta vaan oli ongelma. Jos huoneen keskihinta alkaa olla 130 euroa ja 'erikoissiivous koiran jäljiltä' 15 euroa, alan pitää sitä kiristyksenä.

Päätimme siis mennä länsirannikkoa ja yöpyä Vaasassa. 142 euroa. Joka jo sisältää S-etukorttialennuksen. Kun taivastelin hintaa vastaanottovirkailijalle, hän kertoi, ettei heillä kesäaika ja sitä myöten kesähnnat ole vielä käytössä. Kesä alkaa kuulemma vasta 28. kesäkuuta.

Onneksi Loma-Suomi -esitteestä löytyi edukas kesähotelli Kuopiosta. Mielenkiintoista, ettei kaupungin matkailusivut noteeraa sitä missään listassa. Mukana ovat vain tyyriit vaihtoehdot.

Maaseudun rauhaa

Oltiin viikko maaseudun rauhassa. Jotenkin työstressi ei ole ihan vieläkään hellittänyt, vaan olo on ollut joka-alkukesäisen kärttyinen ja ärtyisä. Mutta päivä päivältä tuntuu enemmän lomalta.

Töitä on tehty. Pupu on kitkenyt ja perannut ja istuttanut ja kaikkea. Yhdessä pestiin sen uuden aitan seinät, tunkattiin talon pääty ylös, jotta saatiin sinne uusi nurkkakivi. Ja kun tunkin makuun päästiin, minä tunkkasin yksinäni ylös saunan kulman ja aitan ja asettelin kiviä paremmin. Lopun ajasta asensin vieraskamariin uusia ikkunoita.

Viikon aikana yllätyskäynnille tulivat mun vanhemmat. Olivat olleet sisaren luona lapsia hoitamassa ja kaipasivat välillä aikuismaista olotilaa. Niinpä äiti soitti ja kutsui heidät meille. Oli kivaa, vaikkakin äiti oli väsynyt ja siksi punaviini kihahti hänellä kovasti hattuun. Minun ikioma madonnamainen äitini päissään... Aiemmin olisin paheksunut tilannetta suunnattomasti. Nyt en. Kai parin vuoden päästä seitsenkymppinen saa edes joskus varomattomasti humaltua.

Perjantaina vieraiksi tuli entinen omakotiheteromme sekä hänen vaimonsa ja vuoden ikäinen lapsi. He olivat pari yötä ja kävivät välillä ajelemassa pitkin maakuntaa tapaamassa sukulaisiaan. Lapsi oli liki koko ajan vaiti ja hämmästeli maailmaa. Luonto oli kivaa ja ruohikko, mutta multa ei. Muurahaiset kiinnostivat, samoin koiran ruokakuppi.

Eilen naapurimme soittivat yllättäin ja ilmoittivat, että tulevat yöksi torpallemme, koska muurari tulisi heti aamulla. Pitkin hampain suostuimme, sillä johan heitä on katseltu jo marraskuusta alkaen. He sanoivat olevansa perillä viimeistään iltayhdeltätoista ja pyysivät, että odottaisimme heitä niin, että voisimme mennä yhdessä saunaan.

Ja niin odotettiin. Ja odotettiin. Ja odotettiin. Ja mentiin saunaan kahdestaan ja hiukan kiukkuisina. Puolenyön jälkeen he saapuivat ja sanoivat, että olivat myöhässä, koska oli hiukan jotain muuta. Olisiko voinut soittaa? Onko meidän torppamme sellainen majoituslaitos, että koska vain sopii tulla? Avoinna vieraille 24/7? Että minä toivon heidän mökkinsä valmistuvan pian. Minua ärsyttää jo heidän näkemisensäkin. Mutta kun on aikoinaan luvannut, että yötä voi olla. En vain tiennyt sen kestävän puolta vuotta!

Meille tulee vieraita juhannukseksi ja naapurit harmittelivat sitä, koska he puhuivat, että olisivat voineet itse olla omalla mökillään ja laittaa vieraansa meidän vieraskamariin. Ajatelkaa nyt! Heitä harmittaa että meillä on jo ystäviä meidän omalla torpallamme, koska parempi vaihtoehto olisi majoittaa joitakin muita..!

Huh.

Yhteys katkennut

Lähetimme sekä pupun että minun exille kutsut häihin. Minun exäni ei ole vastannut mitään.

Lähetin tekstiviestin sekä hänelle että hänen miehelleen ja kysyin, onko kutsu tullut perille. Kumpikaan ei ole vastannut mitään.

Harmittaa hiukan. Olisin toivonut, että hän tulisi, mutta ilmeisesti hän ei enää tarvitse minun ystävyyttäni.

Ensi lomapäivät

Terveisiä Helsingistä.

Lähdettiin pupun kanssa karkuun toistemme lomanalkuriitelyä pääkaupunkiin. Oltiin kaverin luona yötä, kierreltiin kaupungilla, syötiin nepalilaista ruokaa, käytiin kasvitieteellisessä museossa. Kaikkea.

Oli kivaa ja kuumaa ja ihan kuin silloin kun rakastuttiin ja pupu asui Helsingissä ja minä kävin sitä siellä katsomassa.

Tänään tultiin Haagan rodopuiston kautta kotiin ja huomenna suunnataan torpalle. Pupulla on auton peräkontti täynnä kaiken maailman istutettavia ja makuuhuoneessa kattoikkunan alla odottelee istuttamista ainakin 40 maissintainta. Että puuhaa riittää. Onneksi viikonlopuksi tulee vieraita, jottei koko aika mene työtä tekemällä. Minä ainakin aion viettää aikaa riippumatossa Anne Proulxin uusimman kirjan kanssa.

Ensi viikon keskiviikkona olisi tarkoitus lähteä ajelemaan Koillismaalle vanhuksia tapaamaan. Pupu on jo ottanut tarkkaan selville joitakin kasviharvinaisuuksia kasvattavien kasvitarhojen paikat, joten tänäkin vuonna matka polveilee pitkin ja poikin Suomea aina yhdeltä taimitarhalta toiselle.

Jossakin Itä-Suomessa tai Savossa Kuopion seuduilla voisi olla yötä. Jos joku osaa suositella jotakin hyvää hotellia tai majataloa, vinkatkoon.

Jeejeejeejeejeejeejeejeejeejeejee

Vihdoinkin se alkoi; kesäloma. Seuraavan kerran töissä pitää näyttäytyä vasta 13. elokuuta.

Vihdoin on aikaa tehdä kaikkea ja olla tekemättä. Herätä aikaisin aamulla ja kävelyttää pupun kanssa koiraa Aurajokea ylävirtaan. Istahtaa torikahvilaan aamuseitsemältä. Tai mennä maalle ja nauttia aamiaista puutarhassa mehiläisten pörrätessä etsiessään kukista mettä. Matkustaa autolla halki Suomen tapaamaan vanhempia. Käydä isoäidin haudalla. Halata vastentahtoista kummipoikaa. Jännittää sitä päivää, kun herra Aboa sanoo 'tahdon' herra Hortukselle.

Loma!

Hitunen

Noin. Nyt on jaettu todistukset seiskoille ja kaseille. Nyt odottelen hetken ja menen sitten tervehtimään koulunsa jättäviä ysejä.

Se on siinä sitten. Lukuvuosi takana ja seuraavan alkuun paljon aikaa!