• mopsi22

Viritystä

Pianonvirittäjä tuossa takoo mussukan pianoa. Hauskaa kuunneltavaa.

___

Teet mekaanista työtä, vaikkapa autoasentajana. tienaat 2000 euroa kuussa.

Teet henkisesti kuormittavaa opettajan työtä, saat 2400 euroa kuussa.

Ei järkea, kun toiseen hommaan pääsee 18-vuotiaana ja toiseen luet yliopistossa 5 vuotta. Opettajana ylläpidät kymmeniä ihmissuhteita, ja itse asiassa ihmissuhteet ovat työsi, sillä ilman niitä ei voi opettaa. Opettajille kuuluu valtavasti - ja kasvaa vain - töitä, jotka "kuuluvat kokonaistyöaikaan". Kuukausipalkka ei nouse, mutta jatkuvasti lisätään töitä, vaikkapa nyt erityisoppilaiden oppilashuollon kokousten, täytettävien kaavakkeiden yms. muodossa. Sähköiset järjestelmät, kuten Wilma, johon nykyään kirjataan kaikki poissaoloista, unohduksista sun muista lähtien ja jonka kautta pidetään yhteyttä vanhempiin, vaativat aikaa tuhottomasti. Tunti päivässä kuluu helposti naputellessa järjestelmään eri tietoja.

Opettajien palkkaus on naurettavan surkeaa, perusopetuksessa ainakin ja minimitunneilla. Valitettavasti säästötalkoissa ei tunteja ole (vaan niitä otetaan pois).

Ottaa aivoon. Tälläkin hetkellä olen töissä kunnassa, jonka uusi opetustoimenjohtaja lomauttaa, sulkee kouluja, katselee ahnaasti tuntikehyksen pienentämisen suuntaan ja keskitti ruokahuollon (kylmää ruokaa, silloin kun se tulee ajoissa edes koululle ja sitä on riittävästi...).

Ja millä pätevyydellä hän toimeaan hoitaa? Insinöörihän hän on! Se, että on jossain vaiheessa ollut töissä ammattikoulun opettajana, ei anna minkäänlaista pätevyyttä johtaa, saati toimia koko opetustoimen johtajana.

Käsittämätöntä on tämä suomalainen kuntapolitiikka.

Hauskana lisänä Turun ammattikorkeakouluissa toteutettu lomautus itse asiassa tuli sangen kalliiksi. Valmistumiset myöhästyivät ja kas, ei tullutkaan valtionavustuksia samaan tahtiin. Koulukuraattorien ja -psykologien palveluiden tarpeessa ilmeni piikki ja muutamia oppilaita lopetti kokonaan (eivät valmistu = eivät mene töihin = eivät maksa veroja = elävät valtion tai kunnan elätteinä).

Halpaa on, kun siirrellään rahaa sektorilta toiselle ja joka välissä ropoja putoaa katukaivoon.

Ääliömäistä!

Mutta mitä sitä voi odottaa demokratiassa, jossa kampaaja istuu valtuustossa ja hyväveli-periaatteella insinöörit johtavat kouluja?!

nimim. VuoDatuS

___

Onko nuoruus pätevä tekosyy tyhmyyteen?

___

Ostettiin tietokoneen kaveriksi Genelecin kaiuttimet. Makoisa ääni, joskin subbari olisi ollut hyvä pari. Suosimme suomalaista, mikä on tietysti tässä kohtaa helppoa, sillä äänenlaatu on erinomainen. Samoin Hifimestassa, josta pöntöt ostettin, oli suloinen myyjä (ja osaa ne hommansakin).

Mukavaa asioida liikkeessä, josta saa palvelua ja osaavaakin sellaista vielä. Kyllähän sitä arvostaa, jos on upottamassa satoja saati tuhansia euroja johonkin tuotteeseen.

___

Olen Apple-käännynnäinen. Täysin ääliömäistä ostaa MacBook prota nettiselailuun, tekstinkäsittelyyn, alkeelliseen kuvankäsittelyyn ja muuhun peruskotikonekäyttöön. Mutta rahalla saa koneen, joka on yksinkertainen ja toimiva. Voihan sitä puutteellisista ominaisuuksista maksaa, jos tilalle saa varmuutta ja sellaista yksinkertaista toimivaa softaa ja loppuun asti ajateltua käyttömukavuutta.

Luksusta kenties, mutta saahan sitä vähän...

___

Pianonvirittäjä pimputtelee menemään edelleen. Kamalassa vireessä jo olikin.

___

No, minä tästä orientoidun tekemään jotain järkevää. Ehkä uutiset.

20 kommenttia

pelsepuuppi

25.9.2010 16:52

raha on kreisi konsepti. varsinki ku puhutaan tienaamisest. kuka on oikeutettu mihinki palkkaa ja miks.

kerros mulle ihan omast mielest rehellinen (mä en siis o haastaas riitaa vaan ihan vilpitönt uteliaisuuttani) et mikä olis sust opettajan palkaks hyvä ja kohtuullinen? tai vaik sen automekaanikon?

pelsepuuppi

25.9.2010 16:52

btw, mitä pianonvirittäjä laskutta /h pianon virittämisest? mä en tiiä.

mopsi22

25.9.2010 17:27

En tiedä mikä on kohtuullinen palkka. Mutta kun huomioi kuinka rankkaa työ on ja mitä rahalla loppuviimeksi verotuksen jälkeen saa, saisi sitä enemmän jäädä käteen.

Omia valintoja tietty.

Pianonvirittäjä ottaa alveineen 123 eppua virityksestä, tunnin työ noin. Pätevä tyyppi oli.

Riquman1990

25.9.2010 18:27

Musta 2400 e on opettajalle kohtuullinen palkka istumatyöstä. Sen sijaan autoasentajalle 2000 e/kk on liian pieni vaativasta ja fyysisesti raskaasta työstä. Opettajat vaan monesti luulee olevansa kaikkeen pätevii ja kaikkeen kykenevii, vaikka niillä on koulutus vaan siihen tiettyyn alaan: opettamiseen. 2400 e on kuitenkin 400 e (!) enemmän ku autoasentajan palkka 2000 e.

Palkka määräytyy myöskin sen mukaan, kenestä on pulaa. Pätevistä käytönnön ammatti-ihmisistä on pulaa ja palkat toista luokkaa ku maisterilla. Ei maisterit pysty tekeen vaativii käytönnön hommii, vaikka ois akateemisiin istumatöihin miten pätevii tahansa. Palkka työn vaativuuden ja kuormittavuuden mukaan.

mopsi22

25.9.2010 18:50

Kyllä, minä olen samaa mieltä, palkka työn vaativuuden ja kuormittavuuden mukaan!

Mukavaa olla samaa mieltä kanssasi jostain Riquman :)

letala

25.9.2010 19:57

Samaa mieltä olen minäkin tuon palkan suhteen.. Tosin, opettajana olen kyllä valmis yhtymään Mopsin mielipiteeseen siinä, että opettajan työn vaativuusarviot ovat ihan sieltä ja syvältä.:D

Mitä tulee sitten siihen, osaavatko maisterit käytännön töitä, se riippuu aika pitkälti siitä, mitä muuta nuo puheena olevat ihmiset ovat tehneet kuin lukeneet maistereiksi =)

mopsi22

25.9.2010 20:45

Ah, jäi vielä tuosta puuttumaan: keho lepää itsensä kuntoon nopeammin kuin mieli, riquman.

Riquman1990

25.9.2010 21:06

Mites työperäset fyysiset sairaudet, Mopsi hyvä?

Ei pidä akateemisten aliarvioida esim. autoasentajien, putkimiesten tms. työn vaativuutta... Ja sitä paitsi, moni opettaja tykkää työstään ja pitää sitä mukavana, joten 2400 e on siihen nähden varsin kohtuullinen palkka.

mopsi22

25.9.2010 21:22

Ai, jos työ on kivaa, siitä ei tarvitse maksaa :D

Ihana asenne, täytyypä heti alkaa inhota työtään, josko palkka paranisi. Enkä sanonut, että asentajat ja muut fyysisen työn tekijät saisivat liikaa; opettajat saavat liian vähän.

Riquman1990

25.9.2010 21:59

Totta kai tarvii maksaa, mut jotain suhteellisuudentajuu... Esim. sairaanhoitajat ja lähihoitajat (varsinkin lähihoitajat) saman minkä opettajat, vaikka niiden työ on huomattavasti raskaampaa ja kuormittavampaa.

Eikä unohdeta kaupanmyyjii ja siivoojii...

mopsi22

25.9.2010 22:31

Jep.

letala

26.9.2010 00:01

Näinhän se menee Riquman.. Opettajat vaan käyvät leikittämässä lapsia muutaman tunnin ja lopun aikaa nauttivat pitkistä vapaista ja lomista. :D

No ehkä mä vähän provosoidun, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että opettajat ovat palkkakuopassa, jos heitä sitten vertaa vaikka ekonomeihin tai diplomi-insinööreihin, jotka koulutustasoltaan ovat samassa kohtaa..

mopsi22

26.9.2010 09:30

Mutta letala, eihän opettajia voi verrata sairaanhoitajiin, insinööreihin tai ekonomeihin. Ne alat ja ihmiset tuottavat jotain oikeaa, rahaa ja terveitä ihmisiä! Me opet ei oikeastaan tehdä mitään - paitsi luodaan kaikille noille muille aloille pohja yksilötasolla.

Riquman1990

26.9.2010 09:55

Te ette voi olla tosissaan? Enhän mä väittänykään, et opettajan ammatti ei ois tärkee, mut jos miettii sitä, millaset edut siihen kuuluu: 2,5 kk:n kesäloma, 2 vk:n joululoma, viikon syysloma jne. Lisäks kaikki viikonloput vapaita. Ei vuorotyötä, ei vuorotyön takii menetettyy unirytmii, ei työperäsii sairauksii. Kokeiden tarkistukset tietysti omalla ajalla (osan vois varmaan tarkistaa samalla ku oppilaat istuu tekemässä tehtävii).

Ekonomeilla ja insinööreillä on sama koulutus, mut niillä on työn kuormittavuuteen ja fyysiseen vaativuuteen nähden hyvät palkat. Eikä unohdeta opettajien (lähes) suojattuu eläkevirkaa

mopsi22

26.9.2010 13:40

Joo, ei me ollakaan tosissamme :)

Nermal

26.9.2010 16:12

letala krijoitti: "No ehkä mä vähän provosoidun, mutta siitä huolimatta olen sitä mieltä, että opettajat ovat palkkakuopassa, jos heitä sitten vertaa vaikka ekonomeihin tai diplomi-insinööreihin, jotka koulutustasoltaan ovat samassa kohtaa.."

Itse olen diplomi-insinööri, työskentelen pienen organisaation johtoryhmässä ja tienaan 2480 euroa kuukaudessa. No okei, onhan se 80 euroa enemmän kuin opettajalla. Koulutustaso on periaatteessa samalla kohdalla, vaikka diplomi-insinööritutkinto opintoviikkoina/-pisteinä onkin hieman maisterintutkintoa laajempi (pl. lääketiede). Ammattien tärkeydestä keskustellessa insinöörit yleensä vähätellään vain elottomien laitteiden suunnittelijoiksi. Sitä ei ajatella silloin, kun leikkaussalissa pelastetaan jonkun henki insinöörien suunnittelemalla kojeella tai kun tehdään syöpätutkimusta monimutkaisten matemaattisten ohjelmistojen avulla. Eri ammattien välinen arvottaminen on lopulta hyvin vaikea asia.

. Jotenkin välillä tuntuu, että ihmisillä on täysin epärealistiset kuvat siitä mitä jossakin toisessa ammatissa tienaa. Diplomi-insinööreistä suuri osa on esim. rivikoodareita, joiden palkka ei juurikaan poikkea opettajien palkkatasosta. Suurten organisaatioiden johtohenkilöt ovat sitten asia erikseen. Ja jos suhteuttaa palkan vaikkapa toimeentulotukeen; valtio on laskenut, että noin 400 euroa kuukaudessa on summa, joka tarvitaan elämiseen. Nykyisin ihmisillä tuo 400 euroa saattaa olla pelkän palkankorotusvaatimuksen suuruus. Rahasummien suhteellisuus on tyystin kadonnut jonnekin.

En kuitenkaan valita tuosta palkkatasosta, koska en voi väittää joutuneeni koskaan näkemään nälkää palkkatason takia. Tuntuu, että nykyajan ihmiset ovat niin hemmoteltuja ja leveään elintasoon tottuneita, että mikään ei riitä. Koska itse olen lähtöisin perheestä jossa elettiin toimeentulotuella, tämänkin suuruinen palkka tuntuu jo miltei lottovoitolta. Tienaanhan parissa kuukaudessa lapsuusperheeni vuositulot.

mopsi22

26.9.2010 20:33

Vertailu on mahdotonta. Siksi pyrinkin esittelemään opettajan työnkuvaa suhteessa palkkaukseen. Pyrin rajoittamaan vertailun siihen, millaista palkkaa saa toiselta alalta koulutuksen ja henkisen kuormittavuuden suhteen (kyllä, monitahoinen seikka; itse en pysty siivoojan hommaa tekemään, koska siinä sulaa aivot monotonisuuteen). En kuitenkaan lähde väittämään, että jonkin toisen alan työntekijöiden pitäisi saada vähemmän, koska nämä eivät tee "oikeaa työtä". Väitän, että opettajien pitäisi saada enemmän.

Riquman1990

26.9.2010 20:42

"(kyllä, monitahoinen seikka; itse en pysty siivoojan hommaa tekemään, koska siinä sulaa aivot monotonisuuteen)."

Ehkä, mut ei se tarkota sitä, et siivoojan työ ois niin vähäarvosta, et sille riittää 1000-1500 e/kk (brutto). Siivoojan tuntipalkkahan on 7-8 e/tunti. Silti esim. autoasentajan työtä ei voi väittää monotoniseks. Sen kummemmin sitä alaa tuntematta mä voi sanoo, et siinäkin on oma hommansa, kun pitää laittaa auton osat paikalleen.

mopsi22

26.9.2010 20:45

Kuten sanoin, en olekaan vaatimassa muille aloille vähempää palkkaa. Vaadin jotain suhteellisuutta. Siivojankin pitäisi tienata enemmän, tiedän, sillä olen työtä tehnyt enemmän tai vähemmän päätoimisesti vuodesta 1995 (!). Jos siivojalle maksettaisiin 2400 ja opettajalle 2400, vaatisin opettajalle enemmän palkkaa, en siivojalle vähempää palkkaa.

Huomaatko eron?

Riquman1990

26.9.2010 21:59

Kyllä mä huomaan eron, vaan eipä siivoojille makseta 2400 e. Riittäs, jos siivoojien palkat saatas kaupanmyyjien tasolle 9,50 - 10 e/tunti. Jos siivooja sais 2400 e, niin sillon opettajan palkan pitäs olla n. 3000 e/kk. Varmaan palkankorotus nostaa joskus vuosikymmenten päästä siivojankin palkan tonne 2400 e/kk, mut saman rahan ostovoima on sillon heikompi inflaation takii ja opettajan palkatkin 3000 e paremmalla puolella.