Kulissin takaa

Näytetään bloggaukset marraskuulta 2008.

Idän tiellä

Aamulla Helsingin-junassa huomasi kyllä matkaavansa kohti Aasian aroja. Juna tosin ei ollut kuin vajaa puoli tuntia myöhässä.

Lounastin Leonardossa rautatieasemaa vastapäätä, viihtyisä paikka ja maukas ruoka.

Kokous Postitalossa.

Unirytmi on sekaisin pikkujoulun jälkeen.

Yksi viikonvaihde

Perjantaina oli työpaikan pikkujoulu. Aloittelimme Park Hotellissa saunoen ja ruokaillen. Pihalla sikaroidessa maisema oli kuin jostain Alppimaasta: lunta, hämärää, kauniita taloja, lapsia mäessä, rauhaa. Jatkoimme sitten Zanzibarin kautta Vegasiin. Oin kotona jo ennen kahta.

Muuten:
flunssa pyrkii päälle: ei hyvä
syöty Mövenpickin champagne sorbet'a: hyvä
juotu Beaujolais Nouveaut: ei hyvä.

O tempera, o mores

"Kiitokset mulkku! Kun pysäköit tolla lailla." ja "Sun tapasten typerien runkkarien pitäis' kulkea bussilla!" ja kuvituksena Mikki Hiiri keskisormi pystyssä.

Tällaisen tervehdyksen oli naapurirapussa asuva herrahenkilö jättänyt kirjeluukustamme tänään. (Oikeinkirjoitusvalinnat alkuperäiset.) Lisäksi hän oli pysäköinyt ladansa aivan automme taakse.

Asiassa hän oli oikeassa. Tyylissä olisi toivomisen varaa.

Pari tuttavaani vaihtoi autoomme tänään talvirenkaat. He hakivat auton kadulta talomme edestä ja heidän oli tarkoituksena palauttaa se siihen takaisin. Mikäli paikkoja ei olisi lähimailla, pyysin heitä pysäköimään auton pihallemme hiekkalaatikon viereen (kielletylle paikalle kylläkin). He olivat kuitenkin pysäköineet automme pihallemme varatulle paikalle ja tästä kimmastus.

Miksei asuintaloissa voisi järjestää vuosittaisen BB-tyyppisen äänestyksen. Minulla olisi ainakin ehdokas, joka saisi lentää ulos.

Havuja perkele!

Työtoverini tuli huoneeseeni ja sulki oven perässään.
- Oletko sä vaihtamassa työpaikkaa, hän kysyi, sä nimittäin käyttäydyt siten.
- Ai, niinku miten.
- Sä et tartu asioihin ja ne lipsuu sun otteesta. Ja (eräs toinen työtoverimme) käyttää tilannetta hyväkseen.
- No, en ole vaihtamassa työpaikkaa, vakuutin.

Täytyy varmaan terästäytyä tai sitten saada se uusi työpaikka.

Testamentti

Eräs yhdistys, jonka toimielimiin kuulun, järjesti eilen Nordean sponsoroimana perhe- ja perintöoikeudellisia kysymyksiä käsittelevän tilaisuuden.

Hienoa, että ruotsalaispankki kantaa yhteiskuntavastuutaan tällakin tavalla. (Edeltäjänsä Kansallisosakepankkihan maksoi aikanaan "sotasyyllisyysoikeudenkäynnin" puolustusasianajajien palkkiot.)

Vaimoni kanssa teimme testamentin joulukuussa 1999. Olimme menossa Karibialle joululomalle. Olisimme juuri vuosituhannen vaihtuessa Grönlannin yläpuolella ja silloinhan lentokoneiden tuli putoilla taivaalta. Nyt on aika uudistaa sekin paperi. Kannatan lasten lakiosaoikeuden poistamista mitä lämpimimmin: minä haluan ihan itse päättää, mihin omaisuuteni menee (vaikkei sillä siinä vaiheessa taida minulle väliä ollakaan).

Merikarhu

Eilisiltainen myrsky oli juuri sellainen, että tällainen maakrapukin saattoi kietoutua vilttiin, ottaa käteensä viskilasin, sytyttää kynttilät ja tuntea itsensä oikeaksi merikarhuksi mukavasti nojatuolissaan.

Isossa kaupungissa

Matkasimme perjantaina illansuussa Helsinkiin; vaimo, lapsi ja minä.

Majoituimme Marskiin.
Söimme päivällistä Kosmoksessa (tartarleipä) ja Sea Horsessa (etanat, maksa).
Kävimme Mannerheim-museossa ja Eläinmuseossa.
Kävelimme siellä sun täällä.

Sain isänpäivälahjaksi Göran Häggin Mussolini: en studie i makt.

Sunnuntaina matkasimme kotiin.

Ei kovin hyvä poika

Luin uuden kansalliskirjailijamme Anna-Leena Härkösen kirjan Avoimien ovien päivä, joka käsittelee Astan äitisuhdetta. Tykkään Härkösen kepeästä tavasta kertoa ihmiselämän mutkikkaista kohdista.

Ymmärtääkseni omat suhteeni vanhempiini ovat asialliset. Minulla on sellainen luulo, että olen saanut kasvaa vapaasti, tehdä omat valintani, ottaa tarvitsemani tilan ja olla hyväksytty. Myös minä hyväksyn vanhempieni valinnat ja tilan.

Tapaan vanhempani muutaman kerran vuodessa, emme juurikaan soittele, merkkipäivätervehdykset vaihdamme tekstiviestitse. Kuitenkin tunnen, että voin tarvittaessa turvautua heihin. Samoin vanhempani ovat kääntyneet minun puoleeni joissain pulmatilanteissa.

Toivon tietenkin, että vanhempani olisivat ylpeitä minusta ja toisin heidän elämäänsä iloa. En kuitenkaan ponnistele mitenkään erityisesti tuohon suuntaan, jos sellaisia tunteita syntyy, syntykööt ne omien valintojeni sivussa.