• Rokkihomo

Komppaaminen, bondaaminen, väärinkäsityksiä

Ystävällisissä keskusteluissa monet meistä kuolevaisista pyrkivät helposti komppaamaan,
siis: olemaan keskustellessa samaa mieltä.
Pyritään konseksukseen, vältetään ristiriitoja.

Ystävien välisissä keskusteluissa
- jotka, toki, ovat eri asia kuin ystävälliset keskustelut -
voidaan pyrkiä myös kokemukseen yhteisestä bondauksesta,
siis: pyritään yhteenkuuluvuuden tunteeseen.

Tämä - edit: nämä molemmat - voi myös ohjata etukäteisoletuksia.
Eli jos keskustellessa toinen osapuoli onkin hiljaa tai vaikka vain hymähtää,
toinen osapuoli voi olettaa sen tarkoittavan samaa mieltä olemista.

Moista etukäteisoletuksen ohjaamaa johtopäätöstä voi tietenkin ohjata toive:
Toive samaa mieltä olemisesta.
Toive yhteenkuuluvuudesta.

Ystävällisten keskustelujen ristiriitojen välttämisen näen kohteliaisuutena.
Ystävien välisten keskustelujen mukana kulkevat toiveet...
...kertovat mielestäni välittämisestä.

Mutta kumpienkin kohdalla johtopäätösten tekeminen hiljaisuudesta ja hymähdyksistä
voi olla aikamoinen
moka.
Jos ja kun niitä tehdään kohteliaisuuden ja toiveiden pohjalta:
"Se ei sanonut siihen asiaan mitään mutta on se samaa mieltä kuin minä
(oletan niin koska toivon niin)".

Syntyy väärinkäsityksiä.

Ja tietty, syntykööt, jos ne helpottavat elämää.
Mutta ei moisten varaan taloja kannata rakentaa.

Yksi harrastuksistani on eksistentiaalinen kriisi, kuten olen täällä
- ja ystävilleni -
toistuvasti tavalla tai toisella kertonutkin.
Siltä pohjalta en ole uskossa yhteenkuuluvuuteen - vaan yksinäisyyteen.

Toinen harrastuksistani on humanistinen, dialoginen yhtäältä - toisaalta -ajattelu.
Sitä kutsutaan joissain yhteyksissä, katsantokannasta riippuen,
pilkunn*ssimiseksi,
tai vastaansanomiseksi vastaansanomisen vuoksi.
Sitä on joskus kutsuttu myös keskusteluksi -
mutta ystävällistä keskustelua moinen ei ollenkaan aina ole.

Ystävien välisissä keskusteluissa aiheet taas ovat usein sellaisia,
ettei empatiakykyisellä ystävällä tietenkään ole mitään rakentavaa syytä sanoa vastaan.
Vaan kuunnella.
Kuunnella.
Kun toinen kerran tarvitsee kuuntelemista.

Hiljaa kuunteleminen ei ollenkaan aina ole sama asia kuin samaa mieltä oleminen.

Vai olenko väärässä?

En muuten ole.

- - -

Liikaa rautalankaa?
Joskus täytyy.
(Kotona tuli juuri selvitettyä yksi moinen, hymähtelyistä ja oletuksista rakentunut
väärinkäsitysten suma,
sekä toisen että oman pikku pään sisältä, joskaan se ei ole ainoa tätä rokkihomoa mietityttävä... moinen.)

Palaan eksistentiaalisen kriisini pariin - joka ei mielestäni ole mikään kriisi,
vaan johtopäätöksenomainen tapani ymmärtää olemassaoloni
tässä maailmassa joten kuten sosiaalisena, mutta usein eri mieltä olevana
osallistujana ja tarkkailijana.

Ja minä olen ollut h*lvetin eri mieltä suhteessa suureen osaan vastaantullutta maailmaa
jo ainakin parin vuosikymmenen ajan.

Siltä pohjalta - kenties - olen tottunut pohtimaan sitä vastaantulevaa maailmaa ihan itsekseni.

Ja aion jatkaakin.
Ihan homona.

(Amen rama rama.)

- - -

6 kommenttia

noksu

28.2.2008 14:01

Amen rama rama tosiaan.

Itse vielä lisäksi käyn keskusteluja päässäni ilman, että kyseiset henkilöt ovat paikalla.
Sen jälkeen olen tottakai siinä uskossa, että ollaan yhteisymmärryksessä.

Ja mitä maailmaan tulee, olen lähtökohtaisesti aina eri mieltä kaikesta.

Rokkihomo

28.2.2008 19:01

"Itse vielä lisäksi käyn keskusteluja päässäni ilman, että kyseiset henkilöt ovat paikalla"

Kyllä vaan!

Mutta tässä osoitteessa tuollaisen jälkeen saatankin olla ilmiriidassa toisen kanssa - ja saanut moisen aikaiseksi ihan kokonaan itsekseni...

pelsepuuppi

28.2.2008 19:55

mä niin tajuun. mun onnekseni mul monta eri persoonaa ketkä voi tapella ja keskustela. maire voi ottaa hirveet pultit mut pelse ei maindaa yhtää, helpottaa kivasti.

mä en o sinällää lähtökohtasesti eri mieltä kaikesta, mä oon vaan lähtökohtasesti aina oikeessa. se on helpompaa nii.

JPHki

28.2.2008 22:43

Rokkihomo, arvostan tuota elämänkatsomustasi, sikäli kuin yo. pohdinta siitä kertoo. Mutta varokaamme kaikki korkeaa paikkaa, josta pääse alas vain hyppäämällä: norsunluutornia.
(-> Itsepähän peräsit taannoin kriittisyyttä)

Juksteri

28.2.2008 23:59

Oletukseni on, että kaikki ymmärtävät toisensa väärin. Sitten kun niin ei käykään, olen positiivisesti yllättynyt. Ihan oikeesti en ymmärrä, mitä Rokkihomo ajaa takaa...

Rokkihomo

29.2.2008 12:32

Norsunluutorni: kyllä sieltä alas pääsee, jos ja kun itse täytyy kiivetä ylös alas ja siivota sen rappuset, mennen tullen...

Kai olen, öö, katkeranhelpottuneesti vakuuttunut tuosta lähtökohtaisesta yksinäisyydestä. Parempi todistaa sen puolesta jotta voisi edes olettaa olevansa oikeassa. Köh.

Mut en kai mä norsuunluutornissa ole? Vai olenko?
Kun ite luen tuon tekstin uudelleen, niin pikemminkin luen tekstiä jonka on kirjoittanut joku setämäinen p*skiainen...