• kesäpoika

Neitioikeudet

Toiset homot ovat stereotyyppisiä. Niin stereotyyppisiä, että heidät voisi sellaisinaan siirtää television komediasarjaan ja tasa-arvohomot loukkaantuisivat stereotyyppisestä hahmosta.

Ei ole reilua, että kokonainen suuri ihmisryhmä leimataan tietynlaiseksi sen äärisosan perusteella. Mutta ei sekään ole reilua, että osaa homoista saa ryhmän sisällä pilkata ja arvostella ja sitä pidetään sosiaalisesti hyväksyttävänä.

Hetero nauraa stereotyyppiselle homoudelle. Homo toteaa, että minä en TODELLAKAAN ole TUOLLAINEN homo, ja pilkkaa mukana.

Ei hän kenties olekaan. Mutta mikä tasa-arvoratkaisu se sellainen on, jossa liian homomaisten homojen haukkuminen on hyväksyttävää ja omaa mieheyttä lisäävää. Miten se eroaa heteromiesten en-todellakaan-ole-homo -pullistelusta?

Ei se eroa.

Neitimäisyys. Synneistä suurin. Sellainen ihminen on paitsi paheksuttava, myös koko yhteisön maineen pilaamisesta vastuussa. Niinkö?

Millä tavalla on hyväksyttävämpää syrjiä ihmistä puhetyylin tai elekielen perusteella, kuin syrjiä seksuaalisen suuntautumisen perusteella?

14 kommenttia

pelsepuuppi

21.10.2009 15:06

"Toiset homot ovat stereotyyppisiä. Niin stereotyyppisiä, ett.." jostainhan ne stereotyypit on syntyny, tietty. Se ei o teoreettisesti tarvinnu ku sen yhden kampaajan ja/tai kosmetologin kenen s on halkonu ajan ja avaruuden, mut luultavasti niitä on ollu vähintään kaks..

"Hetero nauraa stereotyyppiselle homoudelle. Homo toteaa, että minä en TODELLAKAAN ole TUOLLAINEN homo, ja pilkkaa mukana." mä en tiiä milasii homoi (tai heteroi for that matter..) sä tunnet, mut tähän mä en osaa yhtyy. mun kohdalla ja kamujenkin kohdalla nauretaan juurikin sille et vaikken mä oo mitenkää kovin steretyyppinen homo niin sitä juurikin tunnistaa ittesä niin monista jutuista, ihan samalla tavalla kun me nauretaan fakta hommaa (siis niitä vanhoja, oikeesti hauskoja jaksoja ja leffaa) koska me ollaan siinä, koko mein kaveriporukka ja puol sukua on siinä ikuistettuna filmille.

omal kohdal; oon vaatesuunnittelija, harrastan vanhojen huonekalujen putsausta ja laittamista, kun nään jotain pinkkii ja kimmeltävää innostun. mul ei o varaa (tai ees tarvetta) koittaa kelleen komppaa mun machoutta tai hinttiyttäni. ihmiset näkee ja kuulee asiat just miten haluaa. mua jotkut pitää kovinkin neitinä ja joillein on liki mahdoton hyväksyy et oon homo koska en o yhtään "sen olonen" (whatever that shit means).

mä en tiiä mitä tarkotat tolla et neitimäisyys on synneistä suurin, mä olen taas oikeestaan aika eri mieltä. se on monille tahoille hyve ja ainoa oikea edellytys, sillon sä et vahingossakaan luo ihmisille väärää kuvaa, sitä kammottavaa mahdollisuutta että ne tuntee sut ja on kamuja tajuamatta et ole hintti. kaikkihan liittyy tietty ihan vaan niihin simppeleihin normeihin mitä yhteiskunta on meille luonu ja me yhteiskunnalle, nyt täytyy pyristellä irti ku homous on semisti hyväksytty (kunhan pysyy omassa uomassaan) ja koittaa luoda uudet normit kun heterotkin perkele alkanu meikkaamaa ja kiinnostuun muodista.

Massa

21.10.2009 17:43

Hyviä ajatuksia Kesäpoika. Olen aiemminkin sanonut että tykkään ihmisläheisestä tavastasi ajatella ja kirjoittaa. Olkoonkin että olen varsin usein kanssasi (toki myös teidän muidenkin kanssa) hyvin eri mieltä itse asioista niin siitä huolimatta provosoidun mielelläni jos toinen perustelee tapansa ajatella noinkin hyvin kuin sä teet.

Haluan kuitenkin näin ulkopuolisena heittää kotisohvalta käsin pari ylimielistä ja poliittisesti epäkorrektia arvailua siitä mistä tuo teikäläisten porukoissa niin suosittu neitihomojen dissaaminen (olen itsekin huomannut) ehkä johtuisi.

Kuluneen vuosikymmenen juttu on teikäläisillä ollut selkeästi siinä että olette halunneet näyttää valtaväestölle että homot ovat ihan samanlaisia kuin heterotkin. Olette tunteneet tärkeäksi vähän väliä muistuttaa että homoa ei yleensä voi erottaa heterosta ulkonäön tai käytöksen tai edes elekielen perusteella. Samaan aikaan olette saaneet merkittäviä parannuksia yhteiskunnalliseen asemaanne ja oikeuksiinne, mistä jopa minä olen ihan vilpittömästi iloinen.

Samanlaisuuden korostaminen on ollut ihan tietoinen valinta ja valittu politiikka, sen varmaan itsekin tunnustatte. En osaa itse arvioida kuinka tarpeellinen se kieli on teidän oikeuksienne kannalta ollut siellä valtaväestön takapuolessa, mutta tehty mikä tehty. Voi hyvin olla että nykyisiä oikeuksia ei olisi yhtä helposti tippunut ilman sopeutumista yhdenmukaisuuteen. En ole itsekään yhtään varma siitä että kovinkaan moni heterojuntti haluaisi ässää lespaavan parfymoidun hedonistisen balettitanssijan adoptoivan tähän maailmaan yhtään lasta. Kokoomuslainen hillitty siniharmaa homoinsinööri onkin jo helpompi juttu. Erilainen ei ole turvallinen. Entuudestaan tuttu on entuudestaan luotettava.

Neitihomo on jotakin mikä erottuu. Suomessa erottuminen on ollut aina se huono juttu. Kyllähän erilaisuutta nykyään siedetään jo juuri sen verran kun on pakko sietää. Ei kuitenkaan mieluiten yhtään enempää. Naisilla erottuminen vielä sujuu kivuttomammin, samoin nuorilla. Mutta suomalaisessa aikuisessa miehisessä kulttuurissa ei ole hirveästi tilaa poikkeavuuksille. Ja koska on niin tärkeätä nuolla niitä valtaväestön peppuja niin ei sitten olla erilaisia vaan pullistellaan äijämäisesti hamaan loppuun asti. Ainakin ollaan sitten hyviä jätkiä naapurin mielestä. Sehän se kaikkein tärkeintä kai onkin.

kesäpoika

21.10.2009 17:47

Mä olen hoitoalaa opiskeleva tanssija, ja näytän siinä määrin nuorelta pojalta, että kävisin yhtä hyvin saman kasvuvaiheen tytöstä. Tiedätkö, sillon kun on juuri hurahdettu pituutta mutta missään kohdassa ei ole mitään muotoa. Lasken itseni stereotyypiksi ja liikun siinä osassa alakulttuuria, jossa se ei ole mikään ongelma.

Muitakin osia on. Ja ne jotka ovat machoja ja pitävät machoista eivät tahdo suurin surminkaan tulla sotketuksi kehenkään liian laihaan tai liian laittautuneeseen.

pelsepuuppi

21.10.2009 17:52

ja kesäpoika, haluisik sä tulla sotketuks johonkin oikeen machoon? tai liian paksuun tai itseensä yhtään laittamattomaan?

kesäpoika

21.10.2009 17:57

Mä en oikein pidä siitä ajatuksesta, että eroavaisuudet pitää kieltää saadaksen saman arvon. En pidä siitä naisten tasa-arvoa ajettaessa, enkä homojen. Se on ihan totta, että eroja on, olkoon ne sitten kulttuurilisia tai synnynnäisiä, eikä se että niitä on, tee toisesta vertailun osapuolesta parempaa kuin toisesta.

Ei niitä eroja tarvi silti vaatiakaan, eivätkä ne saa olla mittari, niin että feminiinen mies tai maskuliininen nainen tai joku joka ei ole varsinaisesti kumpaakaan kategoriaa olisi arvottomampi hänkään.

Musta tuntuu että joiltain ihmisiltä menee sekaisin kaksi asiaa, että on eri asia olla hullantunut ja ihailla jotain ominaisuutta tai jonkintyyppistä ihmistä, joka on kaikin puolin ok ja sallittua. Tai sitten pitää ihailemaansa tyyppiä ainoana hyväksyttävänä ja kaikkea muuta epäilyttävänä. Ei se ole mikään loukkaus että joku tahtoo bodarin. Se on, että se puhuu kukkakepeistä.

pelsepuuppi

21.10.2009 18:00

ja toisinpäin myös.

mä en yhtään kestä feminismiä enkä tasa-arvoa penääviä, kenen ajatus tasa-arvosta on juurikin silmien sulkeminen toisilta ongelmilta ja toisten korostaminen tai tavoitteena on tasapäistäminen. nicht tasa-arvoa.

kesäpoika

21.10.2009 18:04

Pelse, en mä näe mitään syytä pysyä erilläni laittamattomista ja paksuista ihmisistä. Mun kaveripiiriin kuuluu paljon ihmisiä, jotka on ihan erilaisia kuin minä. Ainut edellytys on kai se, että ne huolii mut seurakseen.. näin pikaisesti ajateltuna. Jotkut ilmiöt on musta hassuja, tietty äijyys yms, mutta ei pilkallisella tavalla. Enkä mä pahastu siitä jos joku ihan hyväntahtoisesti hihittää sille että mä oon aina niin just minä. Se on sitten toinen juttu jos siihen äijäilyyn liittyy agressio kaikkea muuta kohtaan, tai jollei ees kaikkea niin liika agressio oikeestaan mitään kohtaan.

kesäpoika

21.10.2009 18:08

Sukupuolten tasa-arvoa ei ole se, että nainen ei saa olla kotiäiti tai häntä pidetään feminismin petturina.

kesäpoika

21.10.2009 18:20

Massa, sun kirjoittamasi on pitkälle totta mun mielestäni. Mutta ei siinä että homot on pääosin vaikeasti erotettavissa ulkoisin tunnusmerkein oo välttämättä mitään keinotekoista. Keskivertoihmiset on keskivertoja ja tavallisia juuri siksi että niitä esiintyy niin runsaasti. Kyllä samaan aikaan voisi silti olla sitäkin mieltä, että vaikka jonkun pikkusormi pyrkiikin pystyyn, se ei ihmisenä silti oo sen ällöttävämpi.

Massa

21.10.2009 19:01

Niin munkin mielestäni aivan hyvin voisi olla sitä mieltä. Moni ihminen haluaa olla ns. keskivertotavis ja heillä on siihen kaikki oikeus. Protestoin ainoastaan niitä ulkoisia paineita vastaan jotka yrittävät tehdä tavallisena olosta jotenkin arvokkaampaa kuin joukosta erottumisen.

pelsepuuppi

21.10.2009 19:56

kiinnitin vaan huomiota sun tapaas kirjottaa, niihin ryhmiin mitä nostit esille.

se on se sama agressiivisuus mikä jyllää monissa niistä tasa-arvotyypeistä ketkä saa mut hermostumaan. mut toisaalta mä en o myöskään koskaan oikeen lämmenny näil mies vs nainen, homo vs hetero jne koska ne on aina ollu musta ihan järjettömän keinotekosia ja osottaa pelkkää heikkoutta kohdata ihmiset ja elämä sellasina ku ne meille on annettu. mä nään ne suojamuureina ja kilpinä, ei todellisina syinä alkaa rettelöimään.

ihmisoikeudet ym. on tietty oma lukunsa, niit rikoksia tapahtuu toki usein juurikin jotain tiettyä ihmisryhmää kohtaan, mut se ei taas meinaa et niitä vois jotenkin arvottaa keskenään, kuten ei ihmisiäkään.

sulla on varmasti omat syyt loukkaantua ja kirjottaa näistä, se on nyt aika selkeetä kuten kaikil ketkä kirjottaa blogia, mä en myöskään osaa ajatella et ulkoset seikat olis mitenkään merkitseviä, et tarvis edes ajatella voiko olla hintin tai läskin tai laihan tai naisen tai äijän tai heteron (must tää nyt aika simppelii ja perustavaa laatua olevaa elämänfilosofiaa..). mulla menee enemmän jaolla kusipäät vs mukavat. se massan mainitsema kokoomuslainen hillitty siniharmaa on mulle mones mieles se arkkivihollinen, keskiluokka ja keski-ikä, no go. (ja mulle keski-ikä ja -luokka on aina mielentila, ei fyysinen ikä tai taloudellinen asema.)

kesäpoika

21.10.2009 20:44

En mä oo loukkaantunut kenellekään, eikä stereotypiat tai oma paino oo itselleni oikeestaan arka aihe siksi, että mun oma mies pitää minunlaisista melkein fetisismiksi asti, niin että arkielämässäni kohtaan paljon enemmän ihailua kuin arvostelua ja siksi itsetunto on korkealla.

Eräässä Ranneliikkeen keskustelussa vain eräs itsensä miehiseksi mieheksi kokeva totesi jotain ja kommentointi eräässä homojen chatissa jossa kävin kurkkaamassa totesi lisää sellaista, josta aihe tuli mieleen.

pelsepuuppi

21.10.2009 20:55

mä en ihan hirveest tiiä keskusteluist mitään ku en jaksa muutaman mellastajan takii lukee niit niin paljoo. välil yritän mut tulee raja vastaan aika nopesti.

nää on kiinnostavii asioita, miehes tykkää "sinunlaisistasi".. monta monessa.

arosusi

24.10.2009 09:33

Minä kommentoisin Massalle, että usean homon pyrkimys muistuttaa valtaväestöä ei ole mikään suunniteltu strategia, vaan luonnollinen reaktio ympäristöön: ihminen pyrkii automaattisesti sopeutumaan, "kuulumaan joukkoon". Onnistuuko se sitten aina täysin on eri kysymys (esim. itse en koskaan kokenut luontevaksi osallistua riehumis- tai tappeluleikkeihin, vaikka muiden poikien seuraan koulussa ryhmäydyinkin). Joka tapauksessa ihminen on myös ympäristönsä tuote, ja monen homon "heteromaisuus" tuskin on feikkiä vaan osa heidän luonnettaan. Tietysti suvaitsevaisemmassa tai esim. pelkkiä tyttöjä sisältävässä ympäristössä lapsesta olisi voinut kasvaa vähän erilainen persoonallisuus.

Onko "neitimäisyys" sitten sitä aitoa synnynnäistä homoutta, jonka rohkeat ja itsenäiset homot antavat näkyä? Siis jos keskivertohomosta puhutaan (toki jostain homosta varmaan kasvaisi äijä tyttöjenkin keskellä). Ehkä on, ehkä ei. Usein kuitenkin tuntuu, että korostettu neitimäisyyskin on ympäristön vaikutuksesta kehittynyt suojamekanismi - vaihtohtoinen selviytymisstrategia. Tämä ei siis tarkoita, että se olisi yhtään enemmän feikkiä kuin äijäily, vaan lapsi on vaan ohjautunut eri suuntaan ympäristönsä pohjalta.

Monet ihmiset myös tuntuvat teennäisiltä ilman että se varmasti liittyy mitenkään heidän sijoittumiselleen "äijä-neiti-akselille", vaikka usein ehkä tulee ajateltua, että juuri se machoilu / neiteily on se teennäisyyden lähde.

En allekirjoita lopullisesti ihan kaikkea sanomaani, mutta tältä tuntui tänä aamuna. :)