Vastustaako kaksi kolmasosaa suomalaisista homoparien kirkollista vihkimistä

  • 1 / 7
  • vaeltaja2006
  • 25.4.2010 6:05
Taloustutkimus on tutkinut ja Aamulehti on julkaissut suomalaisten mielipiteitä. Homoparien kirkollista vihkimistä ei kannateta laajasti. Kun 1/3 kannattaa, mitä muut tekevät? Ovat joko vastustajia tai vastaavat: yhdentekevää. Kumpi on uutinen: 1/3 vai 2/3?

Vaikka kaksi kolmasosaa ei kannata homoparien kirkollista vihkimistä, yli 60 prosenttia suomalaisista kannattaa homopareille vähintään siunausta kirkossa jollain muulla kuin vihkikaavalla.

Onkohan sitä tutkittu, moniko homopari haluaisi näitä kirkollisia toimituksia? Sekin olisi hyvä tutkimusaihe.
  • 2 / 7
  • Nermal
  • 26.4.2010 10:45
Miten otanta mahtaa olla valittu ja millainen on ollut tutkimuksen kysymyksenasettelu? Kuinka suuresta otannasta on kyse? Aamulehden juurethan ovat konservatiiviset (kokoomuslaiset), ja Taloustutkimuksen omistaa kokoomusvaikuttaja Eero Lehti. Konservatiiviseen ideologiaan kuuluu pyrkimys vallitsevien ja perinteisten arvojen säilyttämiseen, johon esimerkiksi avioliittoinstituution voi laskea vahvastikin kuuluvan. Toki näin ei ole kaikkien kokoomuslaisten kohdalla, mutta jos joku etsii omaan konservatiiviseen ideologiaansa sopivaa puoluetta, hän todennäköisesti päätyy Kokoomuksen kannattajaksi, koska se on ainoa iso puolue joka ilmoittaa olevansa konservatistinen.
  • 3 / 7
  • Ransom
  • 26.4.2010 11:27
"Taloustutkimus on tutkinut ja Aamulehti on julkaissut suomalaisten mielipiteitä. Homoparien kirkollista vihkimistä ei kannateta laajasti. Kun 1/3 kannattaa, mitä muut tekevät?"

Tutkimus tietää myös kertoa, että mitä lähemmäs päädytään uskon ydintä, oppineita, pappeja, kirkon työntekijöitä, sitä negatiivisemmiksi asenteet homojen avioliittoa tai parisuhteen siunaamista muuttuvat. Maallistuneet jäsenet ovat niitä vapaamielisimpiä, mikä ei juurikaan vaakuta uskon ja kirkon vapaamielisyydestä, vaan siitä, että juopa uskonnon ja yhteiskunnan välillä kasvaa, eikä uskonto ole enää ollut pitkään aikaan priimus moottori, vaan joutuu hampaita kiristellen sopeutumaan ulkoiseen paineen alaisena.
  • 4 / 7
  • Jusa
  • 26.4.2010 11:56
Itse olin suorastaan hämmästynyt (loukkaantunut), kun pari vanhempaa homomiestä (yli 70-vuotiaita; toinen oli ollut naimisissa ympäristön olosuhteiden painostamana) eivät kannattaneet kirkollisia homoavioliittoja. Mistähän moinen: en kysellyt?
  • 5 / 7
  • Ransom
  • 26.4.2010 12:22
Ehkäpä siksi, että seksuaalisuuden lisäksi ihmisten mielipiteitä jakavat myös poliittiset ja uskonnolliset intohimot. Itse tulen perheestä ja suvusta, jossa avioliitolla ei ole tuon taivaallista merkitystä; olen ateisti neljännessä polvessa, en käynyt yksissäkään häissä, eikä yksissäkään hautajaisissa ole ollut pappia paikalla. Uskonnolla ei ollut osaa eikä arpaa elämässäni ja niin olen huomannut monen myös muun homon kohdalla. Me ateistiset homot olemme homoseksuaalien ensimmäinen sukupolvi, te kristityt tulitte esiin vasta sitten, kun muut olivat muokanneet ilmapiiriä otollisempaan suuntaan.

Ajatus avioliitosta ei ole mielestäni mitenkään essentiaalinen toimivan parisuhteen kannalta, joten moni ei varmaankaan miellä avioliittoa tasa-arvon mittarina, vaan sapelin kalistelua homoavioliitoista pidetään hiukan omituistuisten kristittyjen omana/sisäisenä asiana. En ymmärrä itsekään tuota avioliiton merkitystä ja olen kysynyt, kokevatko nämä homot ja lesbot elävänsä synnissä, koska heidän suhteillaan ei ole jumalan siunausta... Kysymys tuotti kiukkuisen vastausryöpyn. Jokainen voi pohtia tuon asetelman järkevyyttä tilanteessa, missä kiistellään siitä, mikä uskonnon suhde koko homoseksuaalisuuteen ylipäätään on...

En puhu nyt muuten tasa-arvosta, vaan siellä alla piilevistä ilmiselvistä psykologisista tarpeista; halusta tulla hyväksytyksi oman viiteryhmän (kristittyjen) normien perusteella, joita me ateistit emme puolestaan jaa. Sen perusteella sinun loukkaantumisesi Jasu, kuulostaa perin hassulta.
  • 6 / 7
  • Jusa
  • 26.4.2010 12:34
No, se loukkaantuminen on mennyt jo ohi. Molemmat taitavat kyllä kuulua kirkkoon; ainakaan eivät ole ateisteja. Mutta muuten en tarkemmin tiedä heidän uskonnollista vakaumustaan; toinen kylläkin taitaa uskoa jälleensyntymiseen (kuten hindulaisuudessa).
Ymmärrän ateistin kannan ja olet kohdallasi ihan oikeassa.