Uskovaiset muita vastuullisempia seksissään

  • 1 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 29.4.2007 10:01
Näin voisi päätellä Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen tuloksista.

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään uskonnon vaikutusta seksikäyttäytymiseen ja sen merkitystä HIV:n leviämiseen. Tutkimukseen haastateltiin 1 421 hiv-positiivista henkilöä. Heiltä tiedusteltiin suhdetta uskontoon ja myös heidän seksitapojaan.

Vaikka katolinen kirkko voimakkaasti vastustaa kondomin käyttöä, havaittiin nimenomaan haastateltujen katolisten henkilöiden osallistuvan muita harvemmin suojaamattomaan taikka riskialttiiseen seksiin. Uskovaisilla oli myös muita pienempi lukumäärä seksikumppaneita.

Tutkimusryhmästä todetaan, etteivät he pysty tunnistamaan, mikä tekijä uskonnollisuudessa vaikutti erilaiseen seksikäyttäytymiseen. Tärkeänä pidettiin kuitenkin kahta seikkaa: moraalikäsityksiä ja kuulumista uskonnolliseen ryhmään.

Tutkijat ovat sitä mieltä, että uskonnollisilla yhteisöillä voisi olla merkitystä hiv:n leviämisen estämisessä. Tällä hetkellä ne markkinoivat seksuaalista pidättyvyyttä ainoana oikeana tapana, kuin että ne pohtisivat muita mahdollisia lähestymistapoja hiv:n leviämisen estämiseksi.

Lähde 365gay.com, April 28, 2007 - 5:00 pm ET

http://www.365gay.com/Newscon07/04/042807hiv.htm

*********

Itse ajattelen niin, että uskonnollisen vakaumuksen omaava henkilö osaa ottaa vastuuta muita paremmin toisista ihmisistä. Näin erityisesti silloin kun hiv-positiivinen henkilö tietää voivansa käytöksellään ja toiminnallaan vaikutta myös toisen ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin. Tällainen toisesta ihmisestä välittämisen ajattelutapa voisi korostua julkisessa keskustelussa nykyistä enemmän. Se ei valitettavasti ole kovinkaan muodikasta. Nyt on tärkeää vain minä ja minun nautintoni ennen kaikkea muuta.
  • 2 / 5
  • Peetu78
  • 29.4.2007 10:50
Niin tai sitten uskonnollisuudella ei ole mitään merkitystä asian kanssa. Tämä uskovaisten korkea moraali on enemmänkin heidän oman hehkutuksensa tulosta - kaksinaismoralismi olisi ehkä parempi termi. :)
  • 3 / 5
  • JohnnyFinland
  • 29.4.2007 19:34
Seksivälitteisten tartuntojen leviämiseen vaikuttaa sekä virusta kantavan että sitä kantamattoman toiminta. Jos haluttaisiin kunnolla tutkia uskonnon ja tartunnan leviämisen yhteyttä, ei pitäisi tutkia pelkästään tartunnan jo saaneita.
JuhaniV kirjoitti:

> "Tällainen toisesta ihmisestä välittämisen ajattelutapa voisi korostua julkisessa keskustelussa
> nykyistä enemmän. Se ei valitettavasti ole kovinkaan muodikasta. Nyt on tärkeää vain minä
> ja minun nautintoni ennen kaikkea muuta."

Minusta tämä mielipide tuo esiin juuri suomalaisen hiv-torjuntatyön ongelman: ollaan innokkaita työntämään kaikki vastuu hiv-positiivisille. Eli aivan kuten JuhaniV kirjoitti: "tärkeää on vain minä ja minun nautintoni" - silloin kun sen sanoja on (oletetusti) hiv-negatiivinen henkilö. Ajattelutapana näyttää olevan se, että hiv-tartunnan leviämisen estäminen ikään kuin hoituisi sillä, että saadaan kaikki hiv-positiiviset harjoittamaan turvaseksiä. Ikävä kondomeilla läträäminen voidaan jättää vähemmälle huomiolle kun hiv-positiiviset "käyttäytyvät vastuullisesti" (mitä se nyt sitten eri tilanteissa onkaan). Ja jos hiv-positiivinen ei Suomessa näin toimi, niin vankila uhkaa.

Tämä vain ei toimi. Päin vastoin: tartunnat lisääntyvät ja varmasti tulevaisuudessa kiihtyvällä vauhdilla.

Itse olen sitä mieltä, että tällaiset aloitusviestissä olevat ajattelutavat (piiloviestinä "vastuu kuuluu possareille") ovat todella vaarallinen tapa luoda väärää turvallisuudentunnetta. Tällaisten viestien ja oikeudenkäyntiuutisten kautta ihmiset oppivat siihen ajattelutapaan, että "vastuu on positiivisilla". Ja koska ihminen on laiska ja mukavuudenhaluinen, niin ajattelutapa jatkuu siten, että jos joku haluaa naida ilman kumia niin tämä on varmastikin sitten "terve". Lopputulos: tartunnat sen kuin lisääntyvät, sillä kaikki hi-viruksen kantajat eivät tiedä tartunnastaan :-(

Ainoa demokratioissa toimiva tapa rajoittaa hiv-tartuntoja on opettaa ihmisille, että heidän pitää ITSE pitää huolta ITSESTÄÄN. Kyllä, kehotan ihmisiä itsekkyyteen: jos oma terveys on tärkeä, niin vaadi ***itse*** suojaseksin harjoittamista.

Vain tämä tapa toimii, jo yksinkertaisesti pelkästään sen vuoksi, että kaikki hiv-tartunnan saaneet eivät tiedä olevansa hi-viruksen saaneita. Eli (lähes) *koskaan* ei voi luottaa siihen, että toinen olisi hiv-negatiivinen. Riskejä voi sitten itse ottaa harkitusti: luottaako miesystävään, siihen että se ei käy vieraissa, tai jos käy, niin harjoittaa siellä vain turvaseksiä. Vai päätetäänkö yhdessä, että kotonakin harjoitetaan turvaseksiä, niin ei tarvitse näitä asioita miettiä ja murehtia.... jne, jne...

Metsään mennään jos turvaseksivaatimus annetaan vain todistetusti hiv-positiivisille henkilöille. Ja viime tilastojen valossa sinne ollaan matkalla :-(

EDIT: lisätty: (lähes)
  • 5 / 5
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 30.4.2007 21:33
Jukka, kiitos tärkeästä puheenvuorostasi.

Oma kannanottoni uutisen jatkeena oli epätarkasti muotoiltu. Perustanahan oli USA:ssa hiv-positiivisille tehty haastattelututkimus. Tarkennan, että ajattelen meidän kaikkien olevan samalla tavoin vastuussa turvallisuudesta seksissä. Itselläni ei ole ollut eikä ole edelleenkään ajatusta hiv-positiivisten suuremmasta vastuusta muihin verrattuna.

Olen kuullut useammin kuin kerran kommentin jotenkin siihen tyyliin, että MINÄhän en kumia koskaan käytä, koska MINÄ haluan parhaan mahdollisen nautinnon. Tämä myös taustana maininnalleni.

************

Kun nyt puhutaan hiv:stä, niin jatketaan.
Olen ihmetellyt minne on sammunut julkinen keskustelu turvaseksistä ja hiv:n tarttumisesta. Esimerkiksi usalaisessa mediassa asia on esillä edelleen. Suomessa tietoa saa, jos hoksaa kurkistaa aids-tukikeskusten sivulle. Aiheen pitäisi näkyä ja kuulua tuntuvasti nykyistä enemmän erityisesti nuorille. Saatan olla huonosti informoitu, koska en esimerkiksi seuraa muuten kuin satunnaisesti puberteettikansan aviiseja. Valtamediassa siihen ei törmää. Pitääpä seuraavalla luentokeikalla tiedustella erikseen nuorten käsityksiä turvaseksistä ja hiv:stä, vaikka nuo aiheet eivät koulutuksiini periaatteessa kuulukaan. Ne ovat yleisterveystiedon asioita.

http://www.aidstukikeskus.fi/sivut/