Mormoonien temppeli näytillä Espoossa

Naapurustoomme noussut Myöhempien Aikojen Pyhien Jeeruksen Kristuksen kirkko on rakennuttanut komean Temppelin paikkakunnan ehkä korkeimmalle mäennyppylälle. Se on näytillä vääräuskoisille ja pakanoille sunnuntaita lukuunottamatta klo 10-21 aina 7.10. saakka. Viime lauantaina kävi 5000 ihmistä ja odotustaika toista tuntia. Eilen aamulla klo 10 odotusaikaa ei ollut. Esittelyvideon ja Temppelin katseluun kului 50 minuuttia, ellei jäänyt yleisötelttaan kuulemaan lisää Sanaa ja esittämään kysymyksiä.

Rakennuksen arkkitehtuuri poikkeaa erityisesti sisältä täysin pohjoismaisesta arkkitehtuurista. Oli kuin olisi kulkenut jossakin Amerikkalaisessa julkisessa rakennuksessa.

Kun kävelin pois, mietin miltä tuntuu. Olo oli kuin olisi Hollywood-kulisseissa päälleni kaadettu ylikoristellusta karafista amerikkalaista keinotekoista vaahterasiirappia, jota myös plastiikkasiirapiksi kutsutaan. Tuli öklö olo. Kaikki oli viimeisen päälle kiilloitettu. Oli jopa ensiapuasema. Oppaat olivat suomalaisia, mutta joka mutkassa oli joku viittilöimässä, joka puhui vain englantia! Sanaa meille tarjoiltiin huolellisesti valikoitu annos vaivihkaa esittelyyn upotettuna.

Koska olin vieraana heidän suuren ylpeydenaiheensa esittelyssä, jota rinta rottingilla meille kehuttiin, päätin jättää hankalat kysymykseni esittämättä.

Suosittelen erittäin lämpimästi tutustumikäyntiä rakennuksen erikoislaatuisuuden vuoksi, ja koska vääräuskoisilta Temppeli suljetaan lopullisesti ensi kuun puolella.
Unohtui tuosta esittelystä kertoa, että se oli myös heteroseksistinen viimeisen päälle. Kaikki puheenvuorot ja koko näyttämö johdattaa vain miehen ja naisen väliseen avioliittoon, joka kestää myös sinne toiselle puolelle asti. Mormooneilla ei tähän ole poikkeuksia, tietty.
Taas yksi "kymmenyksillä" maksettu piruntorjuntabunkkeri (ja pahuudenpoistolaitos) "normaalien" ihmisten iloksi...
  • 4 / 34
  • kesäpoika
  • 26.9.2006 16:59
Ajatelkaas, ja yksi jalkapalloseurakin osti ison palan maata ihan vain omiin käyttötarkoituksiinsa..!! Eikö oo kamalaa? :D

Lopettakaa jo, aikuiset ihmiset..
jossakin vaiheessa kuvittelin ymmärtäväni kesäpoikaa, nyt olen varma siitä, että en.
  • 6 / 34
  • kesäpoika
  • 26.9.2006 23:09
Ei tarvi ymmärtää, silti voi kunnioittaa.. Musta vaan sanavalinnat oli niin paljon kertovia. Eikö muutkin yhteisöt voi kuitenkin kokoontua suljetusti ja rakentaa taloja ilman, että siinä oletetaan olevan mitään tuomitsevaa..? Jos siellä ihan oikeesti puhuttiin vääräuskoisista pakanoista, niin mä pyydän anteeksi ja myös tarkoitan sitä.

Keskiaikaiset kivikirkot on kauniita.
Voihan V! Eikö edes pieni ironia mene Ranneliikkeessä jakeluun?

Se olen MINÄ joka irvistelen kommenteilla vääräuskoisista ja pakanoista. Katson kuuluvani heidän silmissään tuohon kastiin. Samaan ironiseen listaani voisin lisätä vielä että he katsovat kaltaiseni myös äärimmäisen syntisiksi ja mahdollisesti sairaiksikin, koska järjestävät "terapioita" homoudesta tervehtymiseksi. No seuraukset tuollaisista terapioista vain ovat olleet pelottavia.

Meidät vääräuskoiset ja pakanat oli kutsuttu kylään. Ei ole kohteliasta kertoa kutsutuille päin taulua, että mitä heistä todellisuudessa ajatellaan. Mormoonithan markkinoivat "tuotettaan" ja haluavat uusia maksajia tuolle kaikelle komeudelle. Ei mahdollisia kandidaatteja pidä pois pelotella tyhmillä puheilla. Sitä virhettä he eivät tietenkään tee.

Tein vielä yhden ylimääräisen tulkinnan koskien mormoonien geograafista ajattelua. Tämä pian käyttöön vihittävä temppeli palvelee Suomen lisäksi Baltian maita ja Venäjää. Minä päättelen, että Rapakon takaa katsoen meidät luokitellaan itäryhmän maihin.
Sain tiedustelun, josko Temppelin käytävillä viittilöivät amerikkalaiset olisivat olleet näitä nuoria ja söpöjä mormoonilähettiläitä, jotka yleensä paritellen tummissa puvuissa, nimilappu rinnassa kaupungilla kuljeskelevat. Hollywood-kulissi olisikin ollut täydellinen, jos viittilöijät olisivat olleet kerubin näköisiä neitoja ja nuorukaisia. Onneksi näin ei ollut. Inhimmillisenä piirteenä havaitsin, että oppaat olivat kaltaisiani, keski-iän paikkeilla olevia, tavallisia ihmisiä, joilla kauneus löytyy enää vain sydämestä. ;-) TÄMÄ on vitsi!
Hyvin sä Juhani heität juttuja xD

Itse en pääse etäisyyden ja pakkotyövelvoitteen takia näkeen näitä kulisseja.
Tänään Lapin yliopistossa on fuksimessut, ja jostain syystä myös nämä myöhempien aikojen pyhät on myös täällä jakelemassa roskaansa. Varsin karun näkönen toi temppeli kyl on.

Lehdessä oli myös kuvia muista temppeleistä, ja etenkin kasteallas kalifornia newport beachin tempelistä oli jotain niin pröysäilyä et melkene hävetti kattoa.
Olen polkenut muutaman kerran ohi ja vähän samanlaisia tuntemuksia tuo on herättänyt kuin JuhaniV:llä.
Mietityttää, että jos menee temppeliin hyväksyen mormonien vieraanvaraisuuden, velvoittaako se minut olemaan vieraanvarainen kohdatessani mormonin kotiovellani.
Koti on pikkuisen eri asia. Et ole luultavasti esittänyt kutsua saapua ovikelloasi soittelemaan.

Kun haluan kutsua jonkun ihmisen kotiini keskustelmaan, odotan että keskustelu voisi olla vuorovaikutteista. Ennakkoon ohjelmoidun robotin kanssa en halua keskustella. Myös minä haluan tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, niin että kantani myös vaikuttaa. Koska se ei ole toteutunut eräiden uskonsuuntien saarnaajien kanssa, olen katsonut oikeaksi olla osoittamatta heille vieraanvaraisuuttani.

Tähän pieni tarina yhdestä mormoonien kohtaamisesta.

Luonamme asui joskus nuori ja kiltti mormooniseurakuntaan kuulunut homomies. Hänestä oli seurakuntaan vuotanut tieto, että hän asuu kamalien hinttien luona. Eräänä talvi-iltana soi ovikello. Sisään marssi muitta mutkitta iso joukko vuokralaisemme tuntemia mormooninuoria. He parkkeerasivat olohuoneeseemme. Hetken kuluttua aloitettiin virsien tms. voimallinen veisaaminen. Katselimme mieheni kanssa typertyneinä hetken tilannetta. Emme tietäneet, oliko vuokralaisemme heidät kutsunut, emmekä tohtineet sitä heti tiedustaa. Kävelimme itse ulos pakkaseen. Parin tunnin raikkaan ja raivostuttavan kävelyn jälkeen palasimme. Porukka oli poistunut. Ilmoitimme vuokralaisellemme tapahtuman olleen viimeinen kerta meidän kodissamme.

Käännytystä häneen käytettiin monia kertoja myöhemminkin. Piti kuitenkin päänsä ja on ilmeisesti irtautunut täysin seurakunnasta. Hänen kohdallaan mormoonit iskivät kirveensä kiveen.
Mormoonit ovat rikas" Lahko, kai tama sana" Rahan keruu on ensi sijalla. Omistavat mm. Ramada hotelliketjun. Osmond perhe ( Danny ja Marie) kuuluvat siihen myos, tekevat paljon lapsia mika on vaatimus. Ja monta muuta kuuluisaa.
Ehkä kritisoisin eniten Mormonien ihmeen uusvanhaa arkkitehtuuria, tuntuu että heillä on aikakaudet ja identiteetti hukassa siinä.Eräällä mormoni sukulaisella oli kuva Nanookin temppelistä USA.sta joka oli kopio jostain 1600/1700 luvun barokki kirkosta tai luostarista keskieuroopasta. Luulisi että heillä olisi omaakin arkkitehtuuria tai jotain tältä päivältä ettei tarvitse kopioida katolilaisilta vanhoja tönöjä...

Muuten tämä pieni lahko sisältää 10 miljoonaa kannattajaa (noin) ja hallitsee erästä osavaltiota USA.ssa eivätkä tuon maan presidentitkään voi sivuuttaa heitä... Eli ei vain lahko....

Pitää mennä katsomaan kuitenkin tuota ihmettä jos vain ehtii, voi olla mielenkiintoinen kokemus! Jo nuorena nämä komeat urheilulliset lähetyssaarnaajat aiheuttivat aina silloin tällöin väristyksiä! Ehkä joku komistus on eksynyt temppeliinkin!
Arvioni Temppelin arkkitehtuurista on nyt sitten kiirinyt myös mormooniseurakuntaan tiedoksi. Se oli minulle erityisen mieluinen tieto. Ehkäpä Ranneliikkeen sivuilla tulevat käymään myös uteliaat mormoonit.

Sain yksityistä palautetta, jonka sisällön lyhyesti kerron. Suomea on palvellut temppeli Ruotsissa. Se valmistui n. 20 vuotta sitten. Tuon temppelin arkkitehtuuri on tarkoituksella pohjoismainen, kuten asiakaskuntakin.

Baltian ja Venäjän mormooneja otaksutaan tämän hollywoodilaiseksi linjaksi nimeämäni arkkitehtuurin miellyttävän skandinaavista tyyliä enemmän. Kannattaa muistaa, että Neukuissahan oli ja on kenties vieläkin komeita avioliittopalatseja.

Mietin muuten, että periamerikkalaiseksi mielletty uskonnollinen yhteisö voi otaksua, ettei Venäjällä temppelin rakentaminen ole läheskään niin helppoa kuin Suomessa. Joka tapauksessa laajaan Venäjän maahan mahtuu vielä monta mormoonia. Olihan Neukkula aikoinaan jonkinlainen uskonnollinen tyhjiö, jota yhteiskunnan vapauduttua hyvinkin pienet uskonnolliset yhteisöt riensivät kilvan täyttämään.

Loppuun vitsi!
Joku heitti minulle, että nytpä aletaan sitten Venäjältä tehdä pakettimatkoja Suomeen. Ensin käydään kastautumassa Serenassa* ja sen jälkeen Temppelissä Espoossa. Siis altaasta altaaseen!

*Serena on pääkaupunkiseudulla sijaitseva kylpylä.
EVVK

Minusta outo ja omituinen uskonto. Taitavat ne vanhat, yksinäiset, höperöt mummot hurahtaa siihen. Juhania taitaa kiinnostaa tuollaiset tosi erikoiset uskonnot, joissa ollaan sliipattuna puku päällä. Glitteriä!
Kerronpa nyt vielä kertaalleen, että minua kiinnosti erityisesti rakennuksen arkkitehtuuri. Temppeliin tutustuminen loppuu viikon sisään. Tilaisuus on ainutkertainen. En koe itseäni vanhaksi, yksinäiseksi mummoksi. Ei ole aikomustakaan liittyä mormooneihin. Höperö voin olla, mutta se onkin jo aivan eri juttu. ;-)

Kirkoista uskonnollisena yhteisönä yleensä kiinnostaa erityisesti se, kuinka niitä käytetään ihmisten hallintaan ja manipulointiin, eli vallan välineinä. Homojen alistamiseen ja yhteiskunnan vanhoillisten asenteiden tukemiseen homoja vastaan monet kirkoista ovat osallistuneet täydestä sydämestä. Tämä kaikki on hyvä tuntea ja tietää. Siitä huolimatta tavoitteeni on vuorokeskustelu, ei kirkon sulkeminen täysin ulkopuolelle taikka ylitse kävely. Täydellinen torjuminen olisi väärin niitä sateenkaari-ihmisiä kohtaan, jotka oikeasti ovat uskossa ja haluavat liittyä johonkin heidät hyväksyvään ja heitä tukevaan uskonnolliseen yhteisöön. Heidän toivettaan tulee kaikin tavoin tukea.
Onkos siinä temppeliin tutustumisessa muuta kuin että istutetaan katsomaan jotain propagandavideota tunniksi?
Me käytiin myös katsomassa Mormoonitemppeliä ja ensisijaisesti rakennuksena. Meitä oli kolme, joita kirkko kiinnosti juuri ton vuoksi, käytettyjen materiaalien, rakennusteknillisten ratkaisujen ja myös uskonnon ja rakennustekniikan yhdistelmänä. Suomessa pääse harvoin tutustumaan tohon viimeksi mainittuun. Mua itseäni miellytti eniten ne Israelista tuodut lattialaatat. Todella kaunis pinta.

Joo, olihan siellä video, joka olisi pitänyt katsoa. Me kun ei asiasta mitään tiedetty, ajateltiin jättää video väliin ja mentiin suoraan temppelille. Portaiden puolivälissä tuli pientä keskustelua siitä, ollaanko me oikeudenmukaisia niitä kohtaan, jotka katsoo videon, kun ohitetaan jono, mutta ystävällismielisellä keskustelulla asia selkisi, vaikkei meidän ratkaisu naista selvästi miellyttänytkään. Kukaan ei kuitenkaan kärsinyt millään lailla meidän ratkaisun takia. Ite esittely temppelissä oli hyvin koottu mainospaketti, eikä kertonut juuri mitään, mitä ei olis jo tiennyt. Esittelyn jälkeen olis voinut jäädä heidän kanssaan jubaileen mutta meidän seurueella oli kiire pois. Ihan puhtaasti fiilispohjalta voin sanoa, et päävaikutelma koko tilaisuudesta oli, et siinä oli jotain tosi outoa. Tuli sellainen olo, et tänne en haluis missään nimessä jäädä ja täs on jotain, joka ei ole niin hyvää kuin tää ylikiillotettu ystävällisyys antaa ymmärtää. Siis puhtaasti siinä tilassa ja tilanteessa, niiden ihmisten lähellä.

Olikohan se peräti itse Isä Aurinkoinen Stalin, joka sanoi, et mitä suurempi on vihollisesi, sitä parempi ystävä sinun tulee olla hänen kanssaan. Fiksu ajatus. Jos vaan vastustat siksi, että haluat hirveästi vastustaa, mutta tietosi asiasta on pintapuolisia, mutu-tuntumalla, stereotyyppien kautta rakennettuja, omiin yksittäisiin huonoihin kokemuksiin perustuvia, ei se vastustus ole kovin hyvällä pohjalla. Tiedon tulee nähdä asiat myös sen toisen osapuolen kannalta. Silloin sä osaat tosiaan tulkita miten se toimii ja mitkä on sen vaikuttimet. Koska mäkin olen sitä mieltä, että nämä äärilahkot ei edusta sitä uskonnollisuutta, jonka mä koen uskonnoksi, mä yritän tutustua niihin, ottaa niistä selvää muullakin tasolla kuin sillä, että "mä en vaan tykkää, musta toi on skeidaa". Eikä se mua liikuta mihinkään suuntaan, jos meen katsomaan Mormoonitemppeliä, juttelen jonkun Jehovan kanssa, luen skientologien juttuja. Mun vakaumus kestää, eikä mun tarvii pelätä niitä. Parhaimmas tapauksessa opin taas jotain lisää. Se ei oo pahaksi kellekkään.
Lyhyttä esittelyvideota ei mielestäni kannata skipata. Siinä esitellään myös muita temppeleitä maailmalta.
Ketä aate kiinnostaa: http://www.mormonismi.net/index.html

Minusta mielenkiintoista on mormonien käsite "omavaraisuus" - preparedness. Se oli idea johon ihastuin Yhdysvaltain vuoristossa eli siis kerätään varmuus -ja hätävarastoja ja valmistaudutaan erilaisten onnettomuuksien varalle. Vuoristossa asuessa sellainen on pelkästään viisautta, mutta mitekähän suomalaiset mormonit näkevät tämän asian? Suomessa kun tavallista mormonia uhkaavat lähinnä tulvat ja sähkökatkot ja niihinkin apu tulee pian.
Mitä tekemistä tuolla heidän omavaraisuusperiaatteellaan on jumalan/Jumalan tai uskonnon kanssa, en oikein osaa mieltää. Mutta onhan näitä uhkakuvia meilläkin, vaikkapa Sosnovy Borista omiin Olkiluotoihimme...
Kalliovuorten uskovaisilla on uskomus, jonka mukaan lähestymme lopun aikoja ja silloin tulee uhkaava Uusi Maailmanjärjestys, joka muuttaa maailman YK:n alaiseksi diktatuuriksi. Perustuslaissa on taattu oikeus kantaa asetta, siis aseistautua siltä varalta, että hallinto tulee ja riistää perusoikeudet.
Vuorille tehdään bunkkereita joihin sullotaan ruokaa ja aseita ja vettä tätä hetkeä varten.

Tämä ei ole kaukaa haettua, kun Suomessakin oli asekätkennät ei niin kauan aikaa sitten historiassa.
Ihan tätä viime vuosien kansainvälistä tilannetta seuratessa tulee kyllä mielikuva, että se diktatuuri voisi hyvinkin tulla sieltä päin, missä ne Kalliovuoretkin sijaitsee. Eihän mikään muu yksittäinen valtio ole esittänyt sellaista maailmanpoliisia ja "pelastajaa" kuin juuri USA. Heitä ei heidän itsensä mukaan koske yleisesti sovitut ihmisoikeussopimuksetkaan, ellei ne mukavasti sovi heidän omiin päämääriinsä ja YK:ssakin ovat esiintyneet vähemmän luottamusta herättävästi. Natsit pelastivat meitä bolsevikeilta, USA vaihtelevasti bolsevikeilta tai "terroristeilta". Tämä uusi käsite on siitä mukavampi, että sen alle voi sujuvammin leimata hyvinkin erilaisia, USA:n intresseihin sopimattomia tai niitä kritisoivia tahoja. Näppärää. Säälittävää, ettei jenkit itse sitä näe. Sekin lienee seurausta sikäläisestä "loistavasta" yleissivistyksestä muun maailman suhteen.
Muuten olen Zukovin analyysin kanssa hyvin samaa mieltä, mutta aivan noin pessimistinen en amerikkalaisten näkökyvyn suhteen kuitenkaan ole.

Vähemmistö (ikävä kyllä) amerikkalaisista tajuaa kyllä maansa politiikan läpinäkyvyyden ja ristiriitaisuuden ihmiskunnan ja maailman edun kanssa, mutta kun enemmistön lammaslauma äänestää toistuvasti johtopaikoille noita "vapaudella", "kansakunnan turvallisuudella" ja amerikkalaisuuden kaikenkattavalla ylivertaisuudella hurskaasti meuhkaavia omaneduntavoittelijoita, ei opposition ääni kovin kauas kanna.
Zukov kirjoitti: "Ihan tätä viime vuosien kansainvälistä tilannetta seuratessa tulee kyllä mielikuva, että se diktatuuri voisi hyvinkin tulla sieltä päin, missä ne Kalliovuoretkin sijaitsee. "

Mitään ne eivät inhoa niin paljoa kuin Liittovaltion viranomaisia.
Pora-liike kirjoitti: "Mitään ne eivät inhoa niin paljoa kuin Liittovaltion viranomaisia."

...paitsi kansainvälisiä järjestöjä ja erityisesti YK:ta - siellähän on enemmistö ulkomaalaisilla, ja kuten tunnettua, kaikki ulkomaalaiset ovat järjestään kommunisteja tai ainakin muslimeja.
Jep, en mäkään ihan pessimisti jenkkien suhteen ole. Tiedän hyvin, että sieltäkin löytyy ajattelevia ihmisiä, joilla on rohkeutta ottaa selvää asioista ohi virallisen totuuden. Mutta se "suuri yleisö" - ihan karmii kun niiden juttuja kuuntelee ja niiden perusteluja valinnoille. Ja ne kun on ne, joiden äänet äänestyksessä puree.
Tässä kannattaa tietysti muistaa myös se, että Poika-Bush valittiin ensimmäiselle kaudelleen äänestäjien vähemmistön turvin, ja vain vaalimatematiikan ansiosta hänen taakseen tuli kuitenkin valitsijamiesten enemmistö. 11.9.2001 jälkeen hänellä olikin sitten erinomaiset mahdollisuudet aivopestä itselleen turvallinen etumatka toisen kautensa varmistamiseksi.
Demokratia on...
Eikös mormoneilla ole vahva ote poleemisessa Boy Scouts of Americassa?

"Eat, drink, be merry, for tomorrow we will go to Utah!" - puskuritarra Kaliforniassa
Kävin tutustumassa temppeliin.

Mormonit pitävät ruoassa tms. asioissa kahden viikon varmuusvarastoa, mutta he eivät oikein osanneet selittää, miksi muutoin kuin että Presidentti määrää. Hyvin hatara oli tietämys lopun ajasta ja suuresta ahdistuksesta, eli siihen se ei ainakaan liity. Minusta mormonit siis ovat oppineet vanhan vuoristolaisten tavan eikä vuoristolaisten tapa ole tullut mormoneilta.

Temppeliin päästäkseen pitää olla nuhteeton mormoni, jolloin saa jonkinlaisen pääsykortin Temppeliin. Siellä suoritetaan avioliittoon vihkimyksiä. Minä esitin mielipiteenäni, että "Mikä harmi jos ei ole lupaa tullaa temppeliin niin silloin ei pääse avioliittoonkaan! Mahtaa motivoida nuhteettomuuteen". Teltalla selitettiin, että nuhteellisetkin saattavat päästä avioliittoon paikallisessa kappelissa kuoleman loppuun asti, mutta ikuiset avioliitot solmitaan temppelissä. Mietin, missähän minun pyöröoviavioliittoni olisi solmittu.

Itse sisustus oli kuin kopioitu Jehovan todistajilta, mutta kasteallasta kannattelevat härät olivat kyllä ylitseampuvaa. Jehovan todistajat ja Mormonit ovat kuin Suomen uskontojen Dumb and Dumber.

Temppeliin käytäessä jalkaan pistettiin suojukset ja heillä oli oikein yleisönpalvelijat (Jehovan todistaja -termiä käyttääkseni) tekemässä tätä alhaista tehtävää. Minulle laittoi tämä kuuluisa veli venäläinen. Kiitin häntä venäjäksi. Pois tullessa useimmat vieraat riisuivat suojukset itse välttääkseen toisten nöyryyttämisen.

Niiden jutut ovat ihan science fictionia kuolleiden sukulaisten kastamisineen. Perheasiat toivat tunteet pintaan. Heteroperheasiat, siis. Eroavat Jehovan todistajista siitä etteivät ole tunteettomia robotteja. Vähän niin kuin moonilaiset, tosi monimutkainen järjestelmä kahden (pohjimmiltaan haluttoman) ihmisen saattamiseksi yhteen. Mitenkähän käy avioerossa.
Kun nyt tuo moonilaisuus tuli mainituksi, niin muutama piirre siitä. Mr. Moon valitsi ainakin aikaisemmin puolisot. Vihkiminen tapahtui massiivisessa seremoniassa. Sukulaiseni vihittiin Carnegie Hallissa, USA:ssa. Taisi olla kerralla 2 500 pariskuntaa. Nyt tuon parin kahdelle ensimmäiselle lapselle oli valittu puolisot ja he avioituivat tänä kesänä. Keskustelin noiden nuorten kanssa näistä sukumme muiden määrittelemistä pakkoavioliitoista. Nuoret vaikuttivat erittäin tyytyväisiltä ratkaisuun. Täydellinen pidättyvyys ennen avioliittoa on tietenkin MUST.

Heitä ohjaavat nk. jumalalliset prinsiipit. En tiedä mistä ne ovat heille lennähtäneet. Olisi pitänyt tutustua, kun niitä joskus tarjottiin.

Mr. Moon, kirkon perustaja oli ennen USA:han siirtymistään Etelä-Korean tiedustelupuolen joku tärkeä päällikkö. USA:ssa ja muualla maailmassa opetuslapset ovat keränneet Moonille massiivisen omaisuuden. Hänellä oli autotallissaan liuta Rolsseja. Moon istui 13 kuukautta vankilassa verovilpeistä. Japanin historian suurimmassa huijauksessa kirkko oli veivannut eläkeläisten rahoja käyttöönsä suuria summia.

Moonilla on äärimmäisen jyrkkä kanta homoihin. En viitsi toistaa hänen käyttämiään määritelmiä homoista. Moon ei tee julkisia poliittisia kannanottoja, mutta antaa auliisti rahaa poliittisiin tarkoitusperiin.

Sukulaisillani onkin ollut varmaan pohtimista suhtautumisessa minuun ja puolisooni. Vieraanvaraisuutemme on kuitenkin heille kelvannut.

Moonilaiset kieltävät tekevänsä "mielen muokkausta", mutta sellaista uskon tapahtuneen.
Kun kerta mormonitemppelissä käytäessä oli aina perhe esillä ja perhe aina iäisyyteen asti, niin mitenkähän yksinäinen homoseksuaali siinä uskonnossa? Jos kerta perhe on niin tärkeä, että kastetaan kuolleet esivanhemmatkin, niin kyllä vaikkapa seurakunnan nimitysasioissa "omat" ovat aina etusijoilla. Yksinäinen asettelee kenkiensuojuksia vieraiden jalikoihin vielä harmaapäänäkin.


Mitähän iäisyyteen asti solmituille avioliitoille kuuluu?
Utah's marriage rate is 10.6 per 1,000 populations, well above that of the United States, which stands at 8.7.
Utah's divorce rate is 4.3 per 1,000 populations, slightly higher than the United States divorce rate of 4.1.
Median age at first marriage in Utah - Groom: 23 Bride: 21
Median age at first marriage in United States - Groom: 26.8 Bride: 25.1
50% of the divorces in Utah occur within the first 5 years of marriage and 70% by 10 years of marriage.
In the United States, roughly 20% of first marriages end within the first 5 years of marriage, and approximately 33% end within the first 10 years.
http://utahmarriage.org/index.cfm?id=8v3rkRtmaU

Se siitä perhekeskeisyydestä.