Perussuomalaisten menestys

» Linssilude Timo Soini

Perussuomalaisten Pohjois-Karjalan piirin puheenjohtaja Eero Bogdanoff toivoo, että kiihotuksesta kansanryhmää vastaan tuomittu Mika Hiltunen jatkaisi kunnallispolitiikassa sekä puolueen piirihallituksessa ja pelastuslaitoksen neuvottelukunnassa: "Hiltunen on korjannut tapansa aika hyvin", sanoo Bogdanoff.

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaisten_piiripomo_puolustaa_sakkotuomion_saanutta/6642655

Perussuomalaiset ilmoittivat ensin, että rasistit käännytetään puolueesta. Myöhemmin tuomiota lievennettiin ja ilmoitettiin, ettei ainakaan kovin paljon uusia otettaisi mukaan.
Kyllä mun mielestä ois kaikkien ihmisten huomioimisen kannalta mukavampi olla puhumatta eduskunnassa sellasta kieltä, jota kaikki ei ymmärrä. Ja onhan suomenruotsi ihan helvetin rumaakin riikinruotsiin verrattuna! Sellasta soinnitonta molottamista, jonka sanasto on ruotsalaista, mut ääntäminen suomalaista.

Millon päästään eroon tästä enemmistön sortamisesta vähemmistön avulla? Aika ajaa kieliapartheid alas!
Ääripopulistien lisääntynyt viha eri kansanryhmiä kohtaan on kohdistunut myös saamelaisiin.

Julkisesti saamea puhuva voi törmätä huuteluun, jossa maahanmuuttajia kehotetaan lähtemään maasta. Tällaista kohtelua ei ollut kahdeksan vuotta sitten, kertoo Mika Laiti:
- Jos vielä selittää niille (huutelijoille), että tämä on Suomessa puhuttua alkuperäistä kieltä, ja minun lapseni sattuvat puhumaan kolmea äidinkieltä, silloin on tullut näitäkin, että Suomessa ei tarvitsisi puhua kuin suomea.

http://yle.fi/uutiset/julkisesti_saamea_puhuva_voi_tormata_huuteluun/6644948
Kansanedustaja Osmo Kokko (ps) on huolestunut villistä ja asiattomasta anonyymistä kirjoittelusta.

Kokko laatikin heti kirjallisen kysymyksen asiasta vastaavalle ministerille.
Hän kysyy, mitä suunnitelmia hallituksella on tämän villin ja asiattoman anonyymin kirjoittelun suitsimiseksi ja onko hallituksella joitakin konkreettisia esityksiä asiattomien kirjoitusten vähentämiseksi internetissä.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_384_2013_p.shtml

Edustaja Kokko ei ole ilmeisesti huomannut, että peruspopulistien joukossa on suuri määrä näitä anonyymejä kirjoittelijoita.
---
Edustaja Immonen puolestaan vastustaa modernia taidetta:

http://yle.fi/uutiset/olli_immonen_kulttuuripolitiikan_vahvistettava_suomalaista_identiteettia/6546929
Hyvät lajikumppanit:

En hirveän paljon perusta politiikasta. En koe itseäni sen enempää oikeistolaiseksi kuin vasemmistolaiseksikaan. Ollessani Puolustusvoimien palveluksessa olin itse asiassa iloinen, etten saanut osallistua poliittiseen toimintaan. Varmaankin pakkopullana tuputettu enemmistökommunistisuus ja pikku pioneeri -kasvatus vanhempien taholta lapsuusaikana vaikuttavat asiassa aika paljon.
Olen silti jonkin sortin sosialisti sotilaspoliisi- ja turvallisuusala -taustastani huolimatta. Uskon siihen, että parempiosaisten tulee auttaa vähempiosaisia; vaikka väkisin verotuksen kautta.
Olen hyvin isänmaallinen, sotiemme veteraaneja syvästi kunnioittava ja aktiivisesti vieläkin vapaaehtoisena puolustusvoimissa oman toimen ohella sotilaspoliisi- ja turvallisuuskoulutusta varusmiehille ja reserviläisille antava evp-majuri.

Uskon myös toimittajavanhempieni -erityisesti edesmenneen isäni- minulle jättämään henkiseen perintöön, jonka mukaan kaikki mielipiteet ovat luvallisia, sallittuja ja suotavia.

Edellä mainitusta huolimatta olen sitä mieltä, että Perussuomalaiset ovat joukolla pompanneet yli (tai ali) riman, ja hallituksen toimesta pitäisi säätää erityislaki, jolla kyseisen puolueen toiminta kiellettäisiin yleisesti rasistisena/kansanryhmää vastaan kiihottavana/uusfasistisena ja yksinkertaisesti epäpätevänä.

Persut ovat onnistuneet mokaamaan niin täydellisesti ja niin usein, että eivät useammankaan käden sormet siihen riitä. Miten ihmeessä tällaista puoluetta siedetään?
Lisäksi he väittävät jo nimellään olevansa jotenkin "Perus-suomalaisia".

Kun käytiin keskustelua taiteesta, Perussuomalaiset toistivat oppi-isiensä, Natsien, väitteitä siitä, että moderni taide on jotenkin "rappiotaidetta", ja ainoastaan klassinen ja kansallisromanttinen taide on sitä ainoaa, oikeaa ja ehtaa (väittivät vitsiksi myöhemmin...).

Kuinkahan tämä itse asiassa sopii heidän kannattajakuntaansa?

Eivät taida Persujen äänestäjät paljon Sibeliuksen konserteissa tai Ateneumissa käydä. Eiköhän se ole paremminkin Danny ja Iso F, joita kannattajat kuuntelevat, ja telkkari, jota katselevat. Koko homma on aivan huuhaata...
Kuules Pate. Sähän oot täällä jo monta vuotta toitottanu vasemmistolaisuuttas ja nyt sä yhtäkkii sanotkin, et sä et oot vasemmistolainen. Miten se nyt taas olikaan? Ja miten vasemmistolaisuus ylipäätään sopii yhteen isänmaallisuuden kanssa? (Viher)vasemmistohan on pahin maanpetturiaate, jota maa päällään kantaa. Sen verran pahasti kyseisen aatteen edustajat on tätä maata historian saatossa (ja nykyäänkin) tahrannu.
Kuules Riquman1990,

1. Nimeni ei ole Paavo eli "Pate", joten lakkaa kutsumasta minua sillä nimellä. Pyydän ylläpitoa ystävällisesti poistamaan kaikki kommenttisi, joissa kutsut kanssakeskustelijaasi jollakin haukkumanimellä (kuten jatkuvasti teet). Lisäksi: minähän nimen omaan sanoin olevani "jonkin sortin sosialisti".

2. Sinulle on näköjään täysin mahdotonta saada perille mitään faktaa. Olen varmaankin moneen otteeseen tämän maininnut, mutta esimerkiksi edesmennyt isäni, enemmistökommunisti ja Kansan Uutisten Viikkolehden päätoimittaja, oli Maanpuolustustiedotuksen Suunnittelukunnan jäsen, ravasi tiedotusalan kertausharjoituksissa monta kertaa vuodessa ja oli PV:n silloisen komentajan, Gustav Hägglundin hyvä kaveri. Panehan isänmaallisuudessa paremmaksi.

3. Edelliseen aiheeseen olet joskus sanonut, että isänmaallisuus ei tarkoita armeijan käymistä, tai jotakin vastaavaa. Minulle kyllä tarkoittaa. Niin kauan kuin sinä armeijaa käymättömänä junioripersuna alat puhumaan minulle isänmaallisuudesta, niin en voi muuta kuin ihmetellä ääretöntä röyhkeyttäsi. Itse en ole ase kädessä Suomea joutunut puolustamaan, mutta kylläkin itseäni (ja siten välillisesti Suomea palvellessani IFOR -joukoissa).
Poliisikaveriltani olen kuullut muuten tapauksesta, jossa kolme kaltaistasi "isänmaallista" skinheadia oli pahoinpidellyt pakolaisen henkihieveriin. Kukaan noista kolmesta ei ollut suorittanut asepalvelusta. Pakolainen oli omassa maassaan ollut vastarintaliikkeen aseellinen aktivisti.
Herää kysymys: miksi et ole käynyt armeijaa?

Eikö sinua huolittu?
Kyllä mä tiedän, et sun isä oli maanpetturilehti Kansan Uutisten päätoimittaja. Jokainen, joka on lukenu Kansan Uutisii, tietää, miten ala-arvonen roskalehti se on. Tasoltaan samaa luokkaa ku Vihree Lanka. Seuraavaks sä varmaan kerrot, et sun isoisän isä palveli sisällissodassa punikkien puolella? Mun erittäin vaikee pitää isänmaallisena tyyppii, jonka sukulaiset on pyöriny aikoinaan porukoissa, jotka kaikkein eniten nuoleskeli neukkupersereikää 60-70-luvulla. Kommarit oli aikoinaan pesiytyny yhteiskunnan jokaiseen toimintoon, puolustusvoimii myöten. Kunnioitusta ei siis tipu sun sukulaisille.
http://yle.fi/uutiset/sdpn_varapuheenjohtaja_soinista_kun_retoriset_vaatteet_riisuu_jaljelle_jaa_vain_sovinisti/6649015

Täällä on taas demarit oikein kimpassa itkeny, miten Persut on sovinistei ja alistaa naisii. ;D

"- Olisi luullut, että nykypäivänä edes Soini ei kehtaisi puhua naisista toisen luokan kansalaisina. Näyttää siltä, että perussuomalaiset oikein hamuavat Suomen suurimman sovinistiliikkeen titteliä, Vainio sanoo kannanotossaan."

*Reps*
Tyypillistä tekopyhyyttä Soinilta. Jos hallituksen sukupuolijakauma olisi pysynyt miesvaltaisena, tuskin olisi mitään inahtanut kun ei tähänkään mennessä ole. Tähän mennessähän Soini on juossut sukupuolikysymystä karkuun varsinkin puhuttaessa oman puolueen miesvaltaisuudesta.
Täällä taas on politiikkaa "hyvin" tuntevat pellepullerot tekemässä omii viihdyttävii tulkintojaan Soinin lausunnoista. ;D

Huvittavaa käyttää "sovinismii" lyömäaseena ku ei enää mitään muuta keksitä. No, demarit vois palauttaa aikakoneella toissa vuosisadalle, minne ne kuuluu. ;D
Ylläolevassa kommentissa nimitellään ja esitetään argumentum ad lapidem. Itse asiaa ei käsitellä ollenkaan. Tyypillistä, vaihtoehdotonta, perussuomalaista trollausta - anteeksi, siis "politiikan tulkintaa".

Ja vielä ";D".
"Pete kirjoitti: "Niin muuten palvelikin. Ja toinen valkoisten puolella..."

Häpeisit.
Pääministeri Jyrki Katainen pitää Timo Soinin kommentteja vanhanaikaisina ja ihmettelee, miksi Soinin pitää haastaa riitaa joka asiasta.

http://yle.fi/uutiset/katainen_soinille_tarvitseeko_joka_asiasta_haastaa_riitaa/6650122

Soini on onnistunut käytöksellään siirtämään itsensä taka-alan räksyttäjäksi, jonka kannanottoja asioiden hoitoon keskittyneet poliitikot harvemmin enää noteeraavat.
---
Lisäys
Mietin omaa kommenttiani niin kauan, että Geschwitz ehti ensin.
Kansanedustaja Juho Eerola (ps), joka on kirjoittanut pride-kulkueesta mm. näin
- Pridekulkuetta vastaan suunnattu kaasuisku sai sateenkaariväen kyynelehtimään. Minua järkytti enemmän se, että iskun uhreiksi oli joutunut myös alle kolmevuotiaita lapsia. Siis järkytti se, että joku vie noin pieniä lapsia tuollaiseen tilaisuuteen. Aivan sama olivatko itse kulkueessa, vai katsomossa. Seksiasiat on aikuisten juttu ja pedofilia on rikos, ja niin edelleen
http://juhoeerola.wordpress.com/2010/07/05/homojen-hommista/

on tällä kertaa kailottanut, että leijonakaulakorua kantavat pitävät Sdp:tä sosiaalitätien puolueena ja niin edelleen:

http://yle.fi/uutiset/eerola_jatkaa_sdpn_moittimista/6649886
---
Timo Soinin ploki ei enää mediaa kiinnosta, joten tässä:

http://timosoini.fi/
Vesa-Matti Saarakkala (ps) ehdottaa maahanmuuttaja- tai muun taustan omaaville häiriökäyttäytyjille käyttäytymiskurssia.
Saarakkala sanoo, että hänen ehdotukseensa tulisi ottaa mallia Amsterdamista, jossa pahimmat häiriökäyttäytyjät lähetetään kuuden kuukauden pakolliselle käyttäytymiskurssille.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052317056758_uu.shtml

Saarakkala ei nyt mielestäni ole ottanut asioista selvää.
Amsterdamissa tuli vuoden alusta voimaan säädös, joka mahdollistaa häiriökäyttäytyjien majoittamisen puoleksi vuodeksi asuntokontteihin, joissa heille opetetaan sosiaalista käyttäytymistä mm. psykologien avulla.

Toisin kuin Saarakkala antaa ymmärtää, tätä järjestelmää ei ole suunniteltu tietyn etnisen taustan omaaville, vaan kaikille häiriökäyttäytyjille, siis niille jotka häiritsevät, kiusaavat, käyttäytyvät väkivaltaisesti tai homofobisesti naapureitaan kohtaan.
Tähän saakka esim. homofobisista naapureista kärsivät joutuvat muuttamaan pois, mutta jatkossa on mahdollisuus pakkosijoittaa häiritsevät homofobinaapurit puoleksi vuodeksi asuntokontteihin tapoja oppimaan.

http://gayoesterreich.at/eu-europa/eu-a-europa-news/europaeische-union/4051-amsterdam-assoziale-homophobe-wohnconainer.html
Kukaan ei kiellä Soinia marssimasta turhaan, vaikka Soini ei ilmeisesti häveliäästi uskaltanut marssiakaan ilman että piti valehdella sen koskevan heteroavioliittojen puolustamista. Aika noloa.
Tästä keskusteluketjusta näyttää muodostuneen Riqumanin ikioma hiekkalaatikko ranneliike.netin yhteen nurkkaan. Täällä hän huitoo leikkilapiollaan muita, jotka yrittävät tehdä erilaisia hiekkakakkuja, kuin hän katsoo oikeaksi. :-)
Ei, ei hän hävinnyt ole. Ehkä hän on pitkällä ja tuskallisella matkalla kohti sitä, että hän hyväksyisi itsensä sellaisenaan, kuin on, ja sallisi saman muille. Eihän kukaan roiku tällaisella keskustelufoorumilla, mikäli ei sille tarvetta olisi.
Ylen gallup:

Kesk 21,7
Kok 19,2
Ps 17,4
Sdp 16,5
Vihr 8,0
Vas 8,0
Rkp 4,1
Kd 3,8

Keskusta karkaa, Perussuomalaiset suurin laskija.
Upeaa jos tuo olisi kannatuksen suunta. Ei tarvitsisi ensi kerralla edes kysyä hallitukseen.
Homoliittoi ei oo Suomeen lähiaikoina luvassa. Mitä Persujen kannatukseen tulee, niin sehän vaihtelee, kuten muillakin puolueilla ja vaaleihin on vielä aikaa.

Ja Miritzalle, vai kukas hitto se nyt oli, sen verran, et kyllä mä hyväksyn itteni. Harmi vaan, et kaikki ei hyväksy, vaikka samaan aikaa vaatii hyväksyntää itelleen.
Tosiaan vaaleihin on vielä aikaa. Keskustassa on se pieni hyvä puoli, ettei tasa-arvoisen avioliiton vastustus ainakaan tunnu olevan siellä yhtä fanaattista kuin Persujen ja Kristillisteokraattien keskuudessa. Neuvotteluvaraa siis olisi oikeassa porukassa.

Ylen uutisessa luki myös, että Keskustan piikki oli pitkälti reaktio niukkaan gallupjohtoon huhtikuun mittauksessa ja että Persujen lasku on ollut pitkää. Kokoomuksen ja Demarien lasku näyttäisi pysähtyneen ja jälkimmäisen kohdalla on ollut havaittavissa pientä kasvua.
Vaikka en keskustan ylin ystävä ole, ja mielipiteeni ovat monissa asioissa toisenlaiset, niin silti persuihin verrattuna keskustaväki on ihan tolkun jengiä. Persuistahan moni keskustalainen yritti etsiä kotiaan, kun citykeskustalaisuus oli puolueessa niskan päällä. Lieneekö paluun aika nyt, kun puheenjohtaja edustaa sitä mitä odottaa voikin.

Mielenkiinnolla odottelen, kun tässä umpiluterilaisessa maassa todella havahdutaan siihen, että Perussuomalaisten pj oli liehuttelemassa lippujaan mielenosoituksessa rinta rinnan muun vatikaanismielisen väen kanssa.
Presidentin asemastahan on jo pitkään ollut puhetta.

Hoidetaan asia pois päiväjärjestyksestä äänestämällä persut ehdottomaan enemmistöön ja ottamalla valtakunnan päämieheksi paavi...

Edit typo
Mä lyön vetoo siitä, et jos Kepu on seuraavan hallituksen pääministeripuolue, niin vanha meno tulee jatkuun tukipakettien ja EU-politiikan suhteen. Mä en missään nimessä luonnehtis Kepuu "tolkun puolueeks": ne nimittäin pettää aina, se on nähty sen 100 000 kertaa!
Enhän minäkään väitä Kepua tolkun puolueeksi, paitsi jos sitä vertaa persuihin. Suhteellinen tolkkuus, nimittäin. Minun mielestäni tolkun puolueita on yksi - tai no, puolitoista.
smo kirjoitti: "Minun mielestäni tolkun puolueita on yksi - tai no, puolitoista."

Kunhan sä et vaan tarkota Kokkareita? Sitä ei ykskään tolkun ihminen luonnehtis tolkun puolueeks.
Timo Soinin uumoillaan jättävän puheenjohtajan tehtävät mikäli hän asettuu ehdolle eurovaaleissa. Soinin henkilökohtainen vetovoima on kuitenkin jokseenkin karissut penkin alle menneiden presidentin- ja kuntavaalien jälkeen. Saa nähdä riittääkö europarlamenttiin, tai voihan olla että Soini äänestetään pois sinne mahdollisimman kauas meuhkaamaan. Jostain syystä kuitenkin epäilen, että erityisesti Perussuomalaisten kannattajia on vaikea saada innostumaan eurovaaleista.

Mikäli Soini jättäisi valtaistuimen, syntyisi persuihin mittava valtatyhjiö. Smp:läiset ja rasistit saattaisivat riitaantua ja erota toisistaan ja samalla hajoaisi jytkykoalitio juuri sopivasti vaalien 2015 alla.
Katsoin eilisen Vaalien välissä -ohjelman ja kyllä tuo Keskustan uusi puheenjohtaja ja tuoreimpien gallupien tulokset antavat ymmärtää, että Keskusta tulee jyräämään seuraavissa eduskuntavaaleissa ellei sitten Juha Sipilältä paljastu ajoissa luurankoja kaapista tai mokaa jotenkin pahasti. Perussuomalaisten huippu on nyt nähty ja tulee romahtamaan. Tämä ei tosin tarkoita sitä, etteikö Perussuomalaiset voisi hallitukseen päästä: kunhan heidän kansanedustajien määrä vain romahtaa riittävän alas eivätkä vaadi hallitussopimukseen liikoja.
Ei tullut Soinista presidenttiä eikä tule myöskään pääministeriä. Eniten äänessä olevat perussuomalaisedustajat laukovat homofobisia ja/tai rasismityyppisiä kannanottojaan tai muuten vaan typeryyksiä, joten ei heistä ministereiksi ole. Fiksut ihmiset hakeutuvat muihin puolueisiin ja pysyvät mahdollisimman kaukana ääliöpopulisteista.
Noo, en mä nyt niin korkealle viimeaikojen ministereiden osaamista ja pätevyyttä nostaisi, etteikö perussuomalaisten joukosta löytyisi ministerin toimista selviäviä tyyppejä. Asiantuntijathan ne kaikki paperit ministereiden allekirjoitettavaksi valmistelevat ja suosittelevat kuinka ministerin kannattaisi missäkin tilanteessa menetellä - ainakin mikä kuva minulle on median perusteella muodostunut. Itse toivoisin kylläkin hallitusta, joka vapauttaisi taloutta ja vähentäisi haitallista sääntelyä sekä pistäisi sosiaaliturvan, terveydenhuollon, koulutuksen ja verotuksen kokonaisvaltaiseen remonttiin, jonka tuloksena liki kaikille löytyisi töitä ja kaikki saisivat tarvitsemansa koulutuksen ja terveydenhoidon silloin kun sitä tarvitsevat.
Totta ministereiltä ei juuri vaadita asiantuntemusta, mutta heillä on silti arvolinjansa. Useiden, muttei kaikkien, perussuomalaisten arvot näyttäisivät pohjautuvan sille, että osa ihmisistä on synnynnäisesti ylempiarvoisia jostain heistä itsestään riippumattomasta ja sinänsä jo kyseenalaisesta syystä.

Soini vahvistaa Perussuomalaisessa, että mikäli hän lähtee Brysseliin (voiko Väyrystä jättää haastamatta?), on hän siellä 5 vuotta, eli jättää eduskunnan. Alkoiko tästä PS:n lähtölaskenta?
Tässäkö ministeriaines seuraavalle hallituskaudelle?

Pentti Oinonen (ps): ”Mihinkä tää maailma on mennyt?”. Perussuomalaisten kansanedustaja Pentti Oinonen on ymmällään nykymaailman kehityksestä. ”Nyt kun on lukenut ajankohtaisia uutisia maailmalta, siellä on menty jopa Eiffel-tornin kanssa vihille, niin onhan tämä maailma mennyt ihmeelliseksi", ihmetteli Pentti Oinonen Politiikkaradion haastattelussa. Politiikassa Oinosta kismittävät erityisesti homoparien oikeuksiin liittyvät kysymykset, kuten hanke tasa-arvoisesta avioliittolaista. Miksi Päivän kansanedustaja Pentti Oinonen on mukana politiikassa? Toimittajana on Tapio Pajunen.

Politiikkaradio 29.5.2013

http://areena.yle.fi/radio/1901418

Oinosen jorinat homoista kohdalla 20:30 - 23:30
---
En ihmettele yhtään, jos Soini päätyy tuohon ratkaisuun, sillä ei puolueen johtaminen ihan kevyttä hommaa ole ja onhan hän jo tuota tehnyt suomalaisten puolueiden historiassa ennätyksellisen pitkän aikaa. Hän on myös osoittanut toiminnallaan, että on kiinnostunut kansainvälisistä suhteista ja toiminnasta, joten Europarlamenttiin palaaminen olisi hänelle luontevaa. Sinne ovat monen muunkin puolueen suositut seniorihahmot siirtyneet (seniori kokemuksen suhteen). Temppua, minkä hän viimeksi teki, ei ole enää sopivaa tehdä (eli keräsi äänet ja palasi heti seuraavien vaalien kautta Suomen eduskuntaan kesken europarlamentin vaalikauden) ja koska puoluetta on vaikea ulkomailta käsin johtaa, niin puolueen puheenjohtajan vaihtumistahan tuo tietäisi.

Jos tarkoitat lähtölaskennalla puolueen katoamista eduskunnasta (tai kuihtumista muutaman kansanedustajan pienpuolueeksi), niin näin en usko ihan pian käyvän. Ennen kaikkea tämä viimevaalien jytky oli protesti edellisiä hallituspuolueita ja heidän ajamiaan "Euro-tukia" vastaan. Demareiden kriittinen kanta ei ollut uskottava. Sen sijaan Perussuomaisten Soini erottui puheineen muista ja Halla-Ahon ympärille oli kehkeytynyt suoranainen kansanliike, joka tarttui aiheeseen, joka puhutti ns. kansaa ja puhutti eritavoin, kuin mitä printtimediasta ja televisiosta sai kuulla ja nähdä. Seuraavia eduskuntavaaleja edeltävissä kampanjoissa kaikista puolueista tulee löytymään ns. maahanmuuttokriittisiä eikä Perussuomalaiset tule tässä suhteessa samalla tavoin erottumaan. PAITSI, mikäli Soini todella luopuu puheenjohtajuudestaan JA tilalle valitaan maahanmuuttokriitikko. Soinihan ei pahemmin ole kritisoinut harjoitettua maahanmuuttopolitiikkaa ja on julkisissa puheenvuoroissaan ja toimenpiteissään pikemminkin vastustanut puolueensa maahanmuuttokriitikoita. Mikäli puolueen puheenjohtajaksi valitaan henkilö, joka haluaa selkeämmin tehdä pesäeroa puolueensa maahanmuuttokriitikoihin, saattaa puolue hajota. Tällöin lopputuloksena nykyisen vaalijärjestelmämme takia, uusi puolue ja Perussuomalaiset yhdessä saisivat yhteensä vähemmän kansanedustajapaikkoja kuin mitä yhdessä saisivat. Tällöinkään en kuitenkaan usko, että Perussuomalaiset heti alle 10 % puolueeksi kuihtuisivat.

Perussuomalaisten kansanedustajien arvoihin en ota kantaa, kun heitä en tarpeeksi hyvin tunne. Ne, keiden näkemyksiin olen netin tai median avulla tutustunut, ovat arvoiltaan keskenään kovin erilaisia.
Lähtölaskennalla tarkoitan ennenkaikkea suurten puolueiden kastista tippumista keskikokoisten joukkoon. Kuvittelisin Perussuomalaisten säilyttävän ainakin toistaiseksi jonkin verran Vihreitä ja Vasemmistoliittoa suuremman kannatuksen, eli noin 10-15%. Perussuomalaisten kannattajien ydinjoukkoon näyttäisi liittyneen ainakin entisiä demareita, keskustalaisia ja kristillisiä, varmaan myös kokoomuslaisia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos PS jää edes tälle tasolle, on toimivassa hallituksessa oltava aina vähintään 4-5 puoluetta jotta edes pienin mahdollinen enemmistö saataisiin kokoon.

Mitä tulee persujen hallituspaikkaan, näyttäisivät kumppaniehdokkaat olevan aika vähissä. Kokoomus ei suostu europolitiikan takia, SDP:n kanssa ollaan hyvää vauhtia riitaantumassa ja muutenkin Demarit ovat varpaillaan, Keskusta ei uhraa hallituspaikkaansa Persujen takia, Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP eivät tule kuuloonkaan. Ainoastaan KD:n näkisin vapaaehtoisesti PS:n kanssa hallituksessa, sillä Kristillisethän ovat pohjimmiltaan myös eurovastainen puolue, joskin se periaate myytiin jotta Räsänen pääsi vesittämään tasa-arvoisen avioliittolain tunkemalla hallitukseen. Riippuu paljolti siitä, kuka pääsee hallitustunnustelijaksi.
Ok. En usko, että Euro näyttelee enää seuraavien vaalien jälkeisen hallituksen muodostamisessa merkittävää roolia. Viimevaaleissa Soini vaan tuli niin voimallisesti ratsastaneeksi eurovastaisuudella, ettei voinut kääntää takkiaan. Hallituksen muodostamista helpottaa myös muiden puolueiden eurokriittistyminen. Käytän nyt eurokriittisyystermia aika väljässä merkityksessä, sillä varsinaisestihan tässä on kysymys Euroon liittyvistä ongelmista eikä itse valuutasta - edes Soini ei ole ilmaissut haluavansa markkaa takaisin.

Sori vaan, mutta - olenkohan paatunut kyynikkö - RKP menee kyllä mukaan mihin tahansa hallitukseen, kunhan hallitusohjelmaan ei kirjata ruotsin asemaa heikentäviä tavoitteita. Kristillisdemokraatit menivät nykyiseen hallitukseen, kun tavoitteisiin ei kirjattu sukupuolineutraalia avioliittoa. Vihreitä ja Vasemmistoliittoa minunkin on vaikea kuvitella Perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen. Itse veikkaan, että Keskusta ja Kokoomus saavat sen verta vahvan suosion, ettei ihan näin epäpyhään alianssiin tarvitse turvautua kuin nyt jouduttiin (kirjoittelin teemasta blogiini toissapäivänä: http://tekpom.blogspot.fi/).
Yksi asia, mihin olen kiinnittänyt huomiota, on se että KD:n kannatus on ollut pitkään vaivoin 3% äänikynnyksen yläpuolella. Viime mittauksessa se oli pitkästä aikaa vähän korkeampi, joskin puolue näivettyy ja marginalisoituu silti. Luultavasti se menettää taas ainakin yhden paikan seuraavissa vaaleissa.

Täytyy kyllä sanoa, että selkäpiissäni tunnen porvarihallituksen mahdolliseksi, vaikka kyllä ihmettelen miksi Keskusta välttämättä haluaisi taas yrittää Kokoomuksen kanssa. Kaksi viimeistä kertaa päättyivät molemmat katastrofiin. Toinen mahdollisuus on myös punamulta tai jonkin sortin kansanrintama.

Yleisesti matematiikka sanelee, että jos PS pysyy vähintään keskisuurena puolueena on Keskustan ja Kokoomuksen vaikea saada enemmistöä edes RKP:n ja KD:n kaltaisten pikkupuolueiden tuella. Lähtisivätköhän Vihreät toistamiseen sinivihreään hallitukseen jyrättäväksi niin ympäristö- kuin mahdollisesti myös tasa-arvokysymyksissä, varsinkin jos KD on mukana? En haluaisi uskoa, mutta jos hintana on se, että Persut pääsevät muuten...
Public eye kirjoitti: "Jo oli aikakin. Hyvä niin."

Siinä mielessä hyvä, et päästään niistä eroon.
Asiallinen kirjotus Soinilta, vaikka täällä jotkut vielä kulkeekin kommarien jalanjäljissä...
Perussuomalaisten johtoasema negatiivisen listan kärjessä on selvä.
Lisäksi puolueelle miinusääniä antavien suomalaisten osuus on noussut voimakkaasti edellisestä, vuonna 2011 toteutetusta gallupista.
Vuonna 2011 PS:lle miinusäänen antoi 21 % vastaajista, nyt 34.

Turun yliopiston politiikan tutkija Ville Pernaa kertoo, että perussuomalaiset menestyvät kielteisyydestään huolimatta, sillä Suomesta löytyy noin 20 %
konservatiivisia äänestäjiä.

http://www.hs.fi/politiikka/Perussuomalaiset+miinuslistan+k%C3%A4rkipaikalla/a1371543882402

Perussuomalaisia äänestävät ovat lähinnä takapajuisia ja sivistymättömiä.
Varsinainen gallup on vasta vuonna 2015. Tosin persut menestyvät niin kauan kuin Euroopalla riittää ongelmia, ja niillehän ei näy loppua.
Geschwitz kirjoitti: "...kuin Euroopalla riittää ongelmia, ja niillehän ei näy loppua."

No, siinä sä osuit kyllä harvinaisen naulan kantaan!
En. Mä uskon, et Persut on toiseks tai kolmanneks suurin puolue. Persujen meno hallitukseen riippuu tietenkin siitä, pettääks Kepu (taas kerran) äänestäjänsä. Mä vähän pelkään...
Minäkään en usko. Arvioisin persujen olevan 3-4 sijalla. Hallituskumppaniehdokkaat ovat myös vähissä. Vaalikausi on edelleen vasta puolivälissä, mutta uskoisin että pitkäaikainen trendi enteilisi tämän suuntaista vaalitulosta:

Kokoomus menettänee kannatustaan tai pysyy samoissa lukemissa, suurimman puolueen paikka voi olla uhattuna.
SDP menettänee myös kannatusta, elleivät äänestäjät ehdi sopivasti kyllästyä persuihin taas vaihteeksi.
Keskusta nostanee kannatustaan varmasti, ainakin kolmanneksi suurimmaksi nousee.
Persujen kannatus riippuu siitä, viitsiikö potentiaalinen 20% raahautua uurnille tyhjästä ja kenties ilman Soinia.
Vihreät nostanevat myös kannatustaan.
Vasemmistoliitto nostanee tai pysyy samoissa lukemissa.
RKP pysyy samoissa lukemissa.
KD marginalisoituu entisestään, hyvällä tuurilla tippuvat eduskunnasta kokonaan.
No mutta tietenkin on! Suurin ja kaunein ja kaikista jytkypötkäleistä pötkyläisin!
Riqumanilla näyttää olevan Supon sisäpiiritietoa, koska hän tietää Soinin uhkailijat. ;-)
Haa, enpäs huomannutkaan pistettä. Poistin sen.
Oikeasti, James on surkuhupaisan pelottava. Ja minä en pode edes huonoa omatuntoa, kun sanon hänen olevan myös totaalisen typerä. Halla-aho on asia eri, hän on älykäs. Ja vieläkin pelottavampi.
Hirvisaaren "loistavaa" argumentointia helmikuun pakinassa:

"Solmikoot siis homoseksuaalit pariliiton, mutta se ei ole avioliitto, koska se ei voi olla."
Edelleen toivon ja rukoilen, että James Hirvisaari ei ole sukua suuresti kunnioittamalleni kirjailijalle Laila Hirvisaarelle (ent. Hietamies), jonka mökki on vastarannalla kesämökkijärvellämme Lappeenrannan Rapattilassa.
Hänen kirjojensa perusteella ainakaan häneltä ei uskoisi moisia kommenntteja.

Laila! Tuomitse jyrkästi idiootti sukulaispoikasi!

P.S. Kuinka muuten kukaan, jonka nimi on muka "James" voi väittää olevansa perusSUOMALAINEN? Näitä persujen mielenkiintoisia nimiähän on nyt tietysti ilmennyt enemmänkin, kuten esim "Simon". Voi helvetti. koittakaa nyt päättää oletteko suomalainen vai amerikkalainen äärioikeistopuolue...
Peten viestin innoittamana: mua huvittaa se kuinka esim. "isäinmaalliset" skinit pukeutuvat (USA:n armeijan) pilottitakkiin, ulkomaisiin farkkuihin ja maihareihin. Miksei ne edes yritä näyttää suomalaisille? Duudsoneissa on enemmän Suomi-aatetta kuin näissä uusnatseissa sun muissa "kansallisajattelijoissa".Ikävä kyllä skinit ja muut hörhöt on leimanneet isäinmaallisuuden typeräksi uhoamiseksi, joka ei kestä älyllistä keskustelua ja jolle ei ole perusteita, vaikka isäinmaallisuus sinällään voi olla hyvä ja kaunis asia. Ylpeys omasta taustasta ja kotimaisuuden suosiminen esim. niissä ostospäätöksissä olisivat ihan hyviä asioita. No, skiniyden idea lienee olla aggressioiden purkukeino eikä mikään oikea ideologia.

Turha ja typerä uhoaminen koituu vastapuolen hyödyksi. Kiitos herra Hirvisaari.
Skinhead-kulttuuriin kannattaa tutustua tarkemmin, ennenkuin alkaa luettelemaan niihin liitettyjä ulkoisia merkkejä. Itseasiassa rasistiset aatteet omaksuvat skinit ovat pitkälti luopuneet näkyvästä "skinityylistä", koska eivät halua tulla samaistetuksi homoihin, jotka ovat omaksuneet pitkälle fetisoidun skinhead-tyylin.

lyhyt oppimäärä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Skinhead

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skinheads_Against_Racial_Prejudice
En ymmärrä mitä tarkoitat, linkittämäsi wikipedian lista oli vain paljon pidempi kuin mun. ?? Skinien historiasta en tiedä mitään, eikä sillä sen tarkemmin oo merkitystäkään, mutta niinkuin wikikin kertoo, se ei oo mikään valkoisen miehen "puhdas aate", ja siksi ulkomaalaisvastaisuus ja skinityyli onkin niin huvittava yhdistelmä. Alkuperäiseen punk-juttuun sopii paljon paremmin.

Itäisessä Suomessa rasistiset skinit pukeutuvat kyllä edelleen niihin perinteisiin asuihinsa. Helsingissä sitä ei juuri näe, lieneekö muoti täällä sitten eri skinien keskuudessa vai onko koko skineys mennyt muodista.

Vai tarkoititko sanoa, että kaikki skinityyliin pukeutuvat eivät ole rasistisia?
"Vai tarkoititko sanoa, että kaikki skinityyliin pukeutuvat eivät ole rasistisia?"

Juuri näin.

Ja jos viittaat sinien olevan tietynlaisia ja pukeutuvat tietynlaisesti, liikkeen historian olevan tuttu ja kiinnostavan. Nyt esitit vain omia ennakkoluuloon perustuvia käsityksiä ("skinit ja muut hörhöt"). Tuo saattaa pitää paikkansa jossain "Itäisessä Suomessa", mutta se ei kuitenkaan kerro koko totuutta liikkeestä. Jos pukeutuminen nähdään jonain poliittisena kannannottona, voisin kuitenkin veikata, että fanaattista isänmaallisuutta ja rasistisia aatteita löytyy enemmän Leijona- sekä suomipaitojen kantajilta.

** Skinien, niin poliittisten kuin ei-poliittisten, suosiossa on "perinteisesti" olleet brittimerkit, kuten Dr Martens, Ben Sherman ja Fred Perry. Olihan liike alunperin brittiläinen. Norjalainen Thor Steinar on tullut tunnetuksi viime vuosina "luupäiden" eli rasistien suosimaksi merkiksi.
SaintJudy, olen pahoillani.

Mä tarkoitin ekan viestin skineillä ja muilla hörhöillä juuri rasistisia skinejä. En oo ajatellut koskaan muunlaisia skinejä olevan. Toki oon tiennyt fettareista skinipukeutumismieltymyksin, mutta en oo mieltänyt sitä kuuluvaksi skiniyden sisään, vaan fetisismiksi skiniyttä kohtaan ilman että henklö oikeastaan on itse skini. Että hän on sitä pukeutumisellaan, muttei aatemaailmaltaan, jonka oon mieltänyt olevan aina rasistinen (nykyaikana). Kiitos valistuksestasi. Jos nyt kirjoittaisin sen ekan asiaa koskevan viestin, lisäisin sen sanan rasistinen sanan skini eteen selvennykseksi, ja teen niin jatkossa.
Timo Soini kirjoittaa uusimmassaan, että "homoliittoaloitetta en kannata". Soini ei siis vieläkään tiedä, että kyseessä on tasa-arvoinen avioliittolaki, joka koskee niin heteroita,
homoja kuin kaikkia muitakin. Soini on myös pahoittanut herkän mielensä, sillä hän kirjoittaa: "En ole vielä lukenut politiikan toimittajalta tai keltään muultakaan toimittajalta kolumnia ja mielipidettä, jossa puolustetaan miehen ja naisen välistä avioliittoa. En yhtäkään. Mitä tämä kertoo?"
Timon syksy näyttää alkavan synkissä merkeissä.

http://timosoini.fi/
Soini ei näytä ymmärtävän sitä, että jokainen samaa sukupuolta olevien parien avioliitto-oikeutta ja tasa-arvoista avioliittolakia puolustava kolumni tai mielipide puolustaa samalla myös miehen ja naisen välistä avioliittoa.

Soinin huomio on etenkin "homoliittoja" koskevalta osaltaan niin heikolla järjen valolla kirjoitettu, että asia oli syytä nostaa ihan omaksi ketjukseen: http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=rthrd&grpid=20&thrdid=14224
Entinen perussuomalainen Hemmo Koskiniemi kysyy puheenvuorossaan Usarissa, miten meidän kävisi, jos perussuomalaiset tulisivat maan johtoon.
Vastauksia/kommentteja on kertynyt jo 189, joista tässä esimerkki.

Perussuomalaisaktiivi Seppo Leskinen vastaa neljän huutomerkin kera:
- Yhteiskunta muuttuisi tasa-arvoisemmaksi!!!!

Jorma Härkönen vastaa Sepolle:
- Seppo, varmaan muuttuisi, kun älykkäämpi väki ja kaikki vähemmistöt muuttaisivat Suomesta muualle. Tai siis ajettaisiin.

(Perussuomalaisten ajatushautomon hallituksen pj, edustaja Reijo Tossavainen ei lainkaan tykännyt eräästä kommentista, ja laati oitis
närkästyneen blogikirjoituksen, jota ei kannata tässä yhteydessä ottaa esille.)

http://hemmokoskiniemi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/147738-perussuomalaiset-maan-johtoon-miten-meidan-kavisi
Yhtä hyvin vois tietysti kysyy, mitä tapahtus jos Virheet ois Suomen johdossa. Huh! Mä en haluu edes ajatella sellasta...
Toivottavasti ei koskaan tule sellaista tilannetta, että mikään yksittäinen puolue olisi eduskunnassa yksinään enemmistössä. Tuollaisesta tilanteesta on maailmalta ja historiasta aivan riittävästi varoittavia esimerkkejä.
Kansanedustajilta ei puutu tarmoa yhteisten asioiden hoitamiseksi.

Perussuomalaisten kansanedustaja Pentti Kettunen teki viime vuoden loppupuolella budjettikeskustelujen aikana toimenpidealoitteen, jonka mukaan UKK-kansallispuistosta rajattaisiin erillinen alue vihreiden eduskuntaryhmän käyttöön "suurpetojen toimintoihin perehtymistä varten sekä lahopuissa ja muuallakin elävien koppakuoriaisten paimentamiseen".

http://yle.fi/uutiset/eduskunta-aloite_vihreille_kansanedustajille_oma_alue_ukk-puistosta_koppakuoriaisten_paimentamiseen/6423882

Aloite eduskunnan sivulla:

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/tpa_51_2012_p.shtml

Kesän aikana Kettunen sekä edustaja Teuvo Hakkarainen ja Kettusen eduskunta-avustaja kävivät kyselemässä S-marketin edustalla Inarissa ja Sodankylässä, haluavatko paikalliset asukkaat vihreiden kansanedustajien tulevan paimentamaan koppakuoriaisia kansallispuistoon.
Kyselyyn vastanneista 60 % vastusti perussuomalaisten ideaa.

Toimenpidealoite on nyt eduskunnan puhemiesneuvoston harkittavana, joka ei jostain kumman syystä pidä aloitetta kaikilta osin asiallisena:

http://yle.fi/uutiset/perussuomalaisten_kettunen_lappiin_ei_haluta_vihreita_koppakuoriaisia_paimentamaan/6825470

http://www.vihrealanka.fi/uutiset/edustajat-kettunen-ja-hakkarainen-paljastivat-yhteiset-kes%C3%A4puuhansa
Mestari Halla-aho yhdessä Eerolan kanssa antaa tukensa Urpilaiselle:

""Haluamme ilmaista tukemme neuvonantaja Jungnerin kannalle. Katsomme, että ministeri Urpilainen ja neuvonantaja Jungner, työkansan tuntojen tulkkeina, ovat parhaat henkilöt luotsaamaan perinteikkään Sosialidemokraattisen Puolueen kohti uusia torjuntavoittoja ainakin vuoden 2014 eurovaaleissa ja vuoden 2015 eduskuntavaaleissa."

http://yle.fi/uutiset/halla-ahon_ja_eerolan_outo_manooveri_-_tukevat_urpilaista/6828813

Aikamoinen huumoriveikko tuo Halla-aho.
Mestarin hersyvä huumori kenties johtuu siitä, että Halla-ahon suku on kuulemma lähtöösin Etelä-Pohjanmaalta.
Eräs päivälehti kehui Halla-ahoa kympin mieheksi, sillä hän on käynyt kymppiluokan Peltolammin koulussa.
Ei tekoa, ellei jotain tolkullista perustetta. TS:n tämän aamun uutisen uutisen mukaan hallitus ja oppositio on kutsuttu sote-hankkeen neuvoteluihin. Eli ei mikään ihme, että tällaisten aivopierujen tehtailussa on taas oltu puolin ja toisin toimeliaita, saadaanpahan suuren kansan syvät rivit pysymään ulkona kuin lumiukko juuri silloin kun puhutaan asioista johon kuluu yli puolet yhteiskunnan rahoista.

Lisää TS:ssä: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/534583/Hallituksen+ja+opposition+soteneuvottelut+alkoivat
Suomen Kuvalehden tietojen mukaan valtakunnansyyttäjä pohtii parhaillaan, pitääkö Päijät-Hämeen poliisin käynnistää esitutkinta Hirvisaaren tuoreimmasta nettikirjoittelusta. Hirvisaari on jo aiemmin tuomittu sakkoihin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske pitää vastenmielisenä sitä, että poliitikot ovat alkaneet kalastella kansalaisten suosiota vähemmistöjä solvaavilla kirjoituksilla. Vuodesta 2010 lähtien valtakunnansyyttäjä on nostanut 16 syytettä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan, ja kaikki syytteet ovat johtaneet tuomioon.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kansanedustajat-provosoivat-pitaisiko-median-vaieta-kun-hakkarainen-ja-hirvisaari-avaavat-suunsa
Eurovaalikampanjat ovat käynnistyneet.

Jussi Halla-ahon tukitiimi aloitti työnsä natsitervehdyksellä eduskuntatalon lehterillä. Heteropridessa kunnostautunut natsahtava Seppo Lehtohan se siinä:

http://jussi-halla-aho-europarlamenttiin.blogspot.fi/

Lehto oli eduskunnassa edustaja J. Hirvisaaren vieraana.

Hesarin uutinen asiasta:

http://www.hs.fi/politiikka/Kansanedustaja+Hirvisaaren+vieras+teki+natsitervehdyksi%C3%A4+eduskunnassa/a1380682718567
---
Hirvisaari puolusti eilen eduskunnan täysistunnossa useista rikoksista tuomittua kaveriaan Seppo Lehtoa. Lehdon tuomitseminen rikoksista oli Hirvisaaren mukaan oikeusmurha.
Ote Hirvisaaren puheesta:
- ... esimerkiksi Tampereella sananvapautta laveasti harjoittanut henkilö tuomittiin 2 vuoden 5 kuukauden ehdottomaan vankeusrangaistukseen ja sen lisäksi aivan hillittömän järjettömiin korvauksiin muka henkisten kärsimysten tuottamisesta tuomitsijoilleen. Siis kenelle? Syyttäjille ja tuomareille, joita kyseinen kansantaiteilija oli lahjakkaan värikkääseen tyyliinsä kohtalostaan kritisoinut.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_91_2013_vp_6_2_81_p.shtml

Hirvisaaren musiikkimakua:

http://www.ess.fi/?article=402346
James Potkukelkka on tehnyt puolueen eteen kaikkensa ja enemmänkin. James saa mennä
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288605380802.html

Jameksen "anteeksipyyntö" Eduskunnassa tapahtuneesta oli sekin ilmeisesti ihan vaan superhuumoria. Sehä oli tyyliä: olen pahoillani, jos joku on loukkaantunut, mutta syy on vain loukkaantujassa, jolla on kireä pipo. Superhuumoria!