Ajankohtaista maailmalta -osiosta ajankohtaisblogi

» Ajankohtaisosion otsikot

Parempi myöhään kuin ei silloinkaan - vai miten se nyt oli. Eli ylläpito tiedottaa:

Sivustojen noin puolitoista vuotta palvellut ajankohtaisfoorumi on historiaa ja tilalle on syntymässä blogimainen ympäristö. Sivuston vanhat uutisartikkelit on siirretty sinne ja nyt vanhoja ajankohtaisfoorumin keskusteluketjuja siirretään uuteen järjestelmään puoliautomaattisesti (koska osa alueen ketjuista ei uuteen ympäristöön päädy, vaan sopivalle aihealueelle takaisin keskustelufoorumille). Mikään ajankohtaisfoorumin nyt kätkössä olevista teksteistä ei joudu hukkaan, vaan päätyy kyllä takaisin nettiin lähipäivien aikana.

Uutuuteen voi tutustua osoitteessa http://ranneliike.net/teema/ajankohtaiset?cid=10 tai etusivun kautta.

Kaikilla käyttäjillä ei ole automaattisesti kirjoitusoikeutta ajankohtaisblogiin, vaan ylläpito päättää keille se oikeudet antaa. Jos tunnet kiinnostusta kirjoittaa glbt-teemaisia ajankohtaisjuttuja, niin ota yhteyttä ylläpitoon ja kerro nimimerkkisi lisäksi muutama sana itsestäsi ja toiveistasi. Palkkaa emme maksa, vaan tarjoamme ympäristön toteuttaa itseään siinä hengessä, että kanssaihmiset saavat näin tietoa ja ajatuksia. Vaatimuksena on siedettävä kirjallinen ilmaisu suomen kielellä, halu kirjoitella toisinaan ja sitoutuminen ns. hyviin tapoihin ja esimerkiksi keskustelufoorumin sääntöjen henkeen http://ranneliike.net/keskustelu.php?act=help&grpid=

Ja sen verran EDITointia vielä, että myös ruotsin- ja englannintaitoisille kirjoittajille on kysyntää.

Ajankohtaisblogi on jaettu aihealueisiin, joten halutessasi voit "erikoistua" johonkin aihealueeseen.
Lisäksi toiveena on löytää henkilöitä eri puolilta Suomea, joilla on halua kertoa siitä, miten (etenkin glbt-)elämä makaa omilla kotikonnuilla. On hyvä, jos olet paikallinen järjestöjyrä. Ja on ihan yhtä hyvä jos et ole.

Ja entiseen tapaan; jos et halua varsinaisesti liittyä tämän ajankohtaisblogin käyttäjäksi, niin edelleen artikkeleita voi lähettää ylläpidon kautta julkaistavaksi. Tällöin on myös tärkeää kertoa, haluatko julkaista artikkelisi omalla nimelläsi, nimimerkilläsi tai jotenkin muuten.

Tarvittavat yhteydenottokeinot löytyvät osoitteesta http://ranneliike.net/palaute

- Terveisin ylläpito
Linkkin keskustelusta suoraan tuohon osioon olisi mukava saada. Nyt osio tuppaa jäädä lukematta, sinne kun pitää erikseen mennä.

Tietenkin toinen vaihtoehto on se, että vaihdan Ranneliikkeen kirjanmerkin osoittamaan suoraan Ajankohtais-osaan. Keskustelupalsta on muutoksen jälkeen niin hiljainen, että ehkä se onkin parempi aloituspaikka sivustolle tuloon.
Uuteen paikkaan pääsee oikean reunan valikosta, klikkaamalla "Asiaa & glbt-aiheet". Noita valikoita ja etenkin sen nimiviidakkoa selkeytetään lähipäivien aikana.

EDIT: minä en erota oikeaa vasemmasta. Korjaus: vasemman reunan valikosta pääsee.
Jukka kirjoitti: "Keskustelupalsta on muutoksen jälkeen niin hiljainen, että ...."

Ehkä tässä pätee sanonta: Katsoo kuin lehmä uutta veräjää! ;-)
Kiitos tästä uudistuksesta.

Minua häiritsikin hiukan kun keskustelupalsta täyttyi uutisilla (Sinänsä mielenkiintoisilla).

t. Kari
Minua taas häiritsee, että uudistus näyttää vähentävän keskustelua. Useimmat uutiset on voinut lukea nopeammin ja tarkemmin kansainvälisiltä foorumeilta, esim. uk gay news, pink news, gay russ., etc., ja uutisten toistaminen täällä on mielestäni olut tärkeää lähinnä siksi, että ne ovat kannustaneet keskustelemaan. Nykyinen formaatti ei aina näytä antavan mahdollisuuksia edes kommenttien kirjoittamiseen (voiko 'blogin' kirjoittaja rajata ne pois?). Kommenttien olemassaoloa ei myöskään näe suoraan pääsivulta: usein tarkistan nämä sivustot katsoaksen onko tullut uusia puheenvuoroja, mutta en jaksa käydä läpi jokaista 'uutisotsikkoa' nähdäkseni sen.

Tietysti on hienoa, että ranneliikkeen toimitus antaa joillekin kirjoittajille erikoisstatuksen, ja varmaan itsekin saisin sen jos pyytäisin, mutta asetelma missä on jonkun auktoriteettiasemaan nostetun välittämä uutinen, jota muut sitten saavat kommentoida, ei ole kovin kannustavaa mielipiteiden vaihdolle. Ja mielipiteitähän nämä uutiset yleensä ovat: jossakin on julkaistu jonkun kirjoittama artikkeli, sitä siteerataan jollain kansainvälisellä palstalla, ja siitä joku tekee näille sivuille referaatin; tai sitten joku on puhunut jonkun kanssa ja kertoo sitten meille käsityksensä tuosta keskustelusta.
  • 7 / 38
  • vaeltaja2006
  • 7.4.2009 17:44
Minäkin olen hieman huolissani siitä, että keskustelu tyrehtyi. Miksi? Useimpiin ajankohtaisblogin juttuihin voi edelleen vastata ja niitä voi kommentoida. Mutta jotenkin vanha versio näytti jotenkin tasa-arvoisemmalta. Sinne oli hyvin helppo kirjoittaa ,eikä ollut "valikoitua papistoa", jolla on erityisoikeuksia. Voi olla, että uuteen järjestelmään totuttautuminen vie oman aikansa. Lisääntyisköhän kommentointi, jos nämä uutisblogin jutut olisivat lyhyitä ja napakoita. Nyt sinne on kerätty samaan tekstiin tilanteen kehittymistä päivästä toiseen (ks. esim. Malmön murha).


>>Krister kirjoitti: Useimmat uutiset on voinut lukea nopeammin ja tarkemmin kansainvälisiltä foorumeilta, esim. uk gay news, pink news, gay russ., etc., ja uutisten toistaminen täällä on mielestäni olut tärkeää lähinnä siksi, että ne ovat kannustaneet keskustelemaan.

Ainakaan minä en kovinkaan paljon ole vuosien mittaan käyttänyt pinknewsiä tai ukgaynewsiä. Oman näkemykseni mukaan englantia osataan sen verran hyvin, että sieltä kannattaa referoida vain vähän. Sen sijaan ranneliikkeeseen olen tehnyt aika usein juttuja, jotka eivät välttämättä edes päädy noille englanninkielisille sivuille. Silloin suomenkieli on kyllä lisäbonus.
Vaeltaja2006:n mainitsema papisto näyttää vain elävän omassa asenteellisuuden, käännösvirheiden ja väärinymmärrysten luomassa todellisuudessaan... Ikävä joillekin herätä siihen tosiasiaan että Vermontissa homoavioliitto on nyt osavaltion perustuslaissa, kuvernöörin veto kaatui sekä senaatissa että edustajainhuoneessa...
Tätä nimerkin JUDGE kommenttia onkin jo ehditty hetken odotella. Tulihan se sieltä. ;-)
>>Judge kirjoitti: "---omassa asenteellisuuden, käännösvirheiden ja väärinymmärrysten luomassa todellisuudessaan".

Tällainen sivusto perustuu sille, että näitä juttuja tehdään nopeassa tahdissa. Kukaan ei maksa ainakaan minulle tuntipalkkaa. Ei tässä tehdä syvälle menevää tutkivaa journalismia. Idea on se, että keskustelun avulla mahdolliset virheet ja väärinymmärrykset korjaantuvat. Näin se on ollut alusta alkaen. Mutta JUDGE on valitettavasti yksi esimerkki niistä, jotka suhtautuvat koko tähän toimintaan vihamielisesti. Ihmetyttää, että miksi? Miksi tämä vapaaehtoistoiminta nyrppii?

Annapa kuulua, missä olen kirjoittanut asenteellisesti, tehnyt käännösvirheitä ja ymmärtänyt väärin. Kiinnostaisi kuulla.
JUDGE riemuitsi, että JuhaniV:n kirjoittamassa uutistekstissä Vermontissa oli virhe. Noin 20 minuuttia aikaisemmin oli tullut AP:n sähke, että pormestarin veto on kaatunut uusissa äänestyksissä. JUDGEn hyökkäys on asiallisesti ja eettisesti täysin kestämätön.

Mikä JUDGEa vaivaa? Hän selvästi vainoaa yhtä kirjoittajaa. Hän on muistaakseni maininnut joskus käyneensä Amerikassa. Siitäpä syntyykin aika annos asiantuntemusta Amerikan homojen ja lesbojen oloista. Ja kaiken tämän päälle tuo pohjaton katkeruus. Nimimerkkikin on suurilla kirjaimilla, että varmasti korostuisi erinomaisuus. Milloin alat nuuskia kirjoitusvirheitä. Siinä sinulle olisi loputon työmaa ja pilkkaamisen paikka.
Muutama hyvä huomio tässä tuli ja ongelmiin pyritään etsimään parannusta. Ja muutama yksityiskohta on kyllä kunnossa - mutta kun systeemi on uusi, niin sen olemassaoloa ei tietenkään ole aina helppo heti huomata.

Itse arvelen, että keskustelun hiljeneminen on tilapäistä. Tilapäinen hiljeneminen on tuttua edellisistäkin muutoksista. Toki uutisten osalta täällä keskustelufoorumin puolella todennäköisesti enemmän lopullista. Varmaa on se, että keskustelufoorumin rooli muuttuu nyt, kun ajankohtaistekstit eivät "varasta koko showta". Ehkä foorumi hieman kevenee. Ja hyvä niin.

Miksi tämä uusi ympäristö luotiin? Aihe tuli jossain muodossa esiin tässä keskustelussa ja olen siitä saanut pari suoraa kysymystä henkilökohtaisestikin.

Keskustelufoorumi on ollut käyttökelpoinen ympäristö uutistekstien referoimiseen ja toimittamiseen. Siksi ratkaisu on ollut käytössä reilusti toista vuotta. Silti ratkaisussa oli myös isoja puutteita, jotka tekivät monien asioiden toteuttamisesta hankalaa. Juttujen linkkaaminen keskenään oli hankalaa. Kuvia, ääniklippejä ja muita ratkaisuja ei voinut tuoda helposti mukaan, vaan tällaiset asiat oli viriteltävä erilaisin "laastarilappukorjauksin". Työlästä ja hankalaa.

Keskustelufoorumia ei olisi ollut järkevää lähteä muokkaamaan monimediaisempaan suuntaan - suuresti mm. siitä syystä, että enemmän tai vähemmän avoimena ratkaisuna olisimme painineet ongelman kanssa, jota voi kuvata sykkivien fallosten ja kosteiden ulkosynnyttimien runsaudenpulaksi. Ei kiitos. Ylläpito haluaa olla myös tietoinen siitä, kelle se antaa kohtuullisen laajoja oikeuksia järjestelmäänsä ja toiminnallisuuteen, joka näkyy varsin näyttävästi etusivulla.

Suurin syy uudistukselle oli kuitenkin se, että nämä ajankohtaistekstit on hyvä saada samaan muotoon muun sivuston artikkelikannan kanssa. Keskustelufoorumilla voi sopivalla aihealueella aloittaa edelleen kiinnostasta aiheesta keskustelun.

Toiminnallisuuksia

Sivutuksen vuoksi (jota monet ovat toivoneet), ei koko ajankohtaisotsikoiden litania näy yhdellä silmäyksellä pääsivulla. Tähän on nyt apu; otsikkorivin oikeassa reunassa on painike [kaikki], josta saa kaikki otsikot yhteen listaan. Esimerkiksi ajankohtaisotsikot saa kaikki osoitteesta http://ranneliike.net/teema/ajankohtaiset?cid=10&kaikki=1 - jonka voi laittaa vaikkapa omiin kirjanmerkkeihin.

Kommenttien määrä on ollut esillä niin etusivulla kuin aihealueen pääsivullakin.

Kirjoittaja voi uudessa systeemissä päättää, haluaako hän tekstiään kommentoitavan.

Suomeksi / nopeasti / maailmalta

Me olemme Suomessa. Suomi on maassamme suuren osan äidinkieli. On toki myös muiden kielten äidinkielisiä puhujia (esimerkiski ruotsin tai saamen), mutta se ei liity nyt tähän. Kaikki eivät osaa englantia (tai muita kieliä) tai osaavat sen verran, ettei vieraskielisen tekstin tavaaminen tunnu niin mukavalta että viitsiminen ylittäisi tiedonjanon kynnyksen.

Kansainvälisillä foorumeilla jutut eivät pääsääntöisesti ole suomeksi. Suuri osa on kirjoitettu varsin laajalle levinneellä indoeurooppalaiseen kielikuntaan kuuluvalla germaaniseen kieliryhmään kuuluvalla kielellä, jota kutsutaan englanniksi. Paljon kirjoitetaan myös saksaksi, italiaksi, venäjäksi, sorbiksi, espanjaksi, ruotsiksi, viroksi, portugaliksi, hollanniksi, tsekiksi, ranskaksi, kiinan eri murteilla, japaniksi, turkiksi, Intiassa puhuttavilla kielillä jne. Kaikki asiat eivät päädy kaikkien ymmärtämille kielille. Jos osa kiinnostavista jutuista päätyy suomeksi, niin hyvä.

Moni osaa ja moni jaksaa lukea englantia (tai joitain muita kieliä). Minäkin. Ainakin hyvinä päivinä. (Paitsi en suomen, ruotsin, englannin, viron ja auttavan saksan lisäksi kovin montaa muuta sujuvasti).

Ja täällä Suomessakin joskus sentään tapahtuu jotain. Niistä perin harvoin esimerkiksi uk gay news tai pink news jaksaa uutisoida. Ei englanniksi eikä millään muullakaan kielellä. Toisaalta pelkästään Suomessa tapahtuviin asioihin keskittyvää ajankohtaispalvelua ei oikein taida viitsiä pystyttää. Pelkkä keskustelufoorumi taas ei mielestäni oikein riitä.

Minusta on merkittävä lisäarvo, että asian saa eteensä suomeksi. Linkin takaa on sitten mukavampi löytää alkuperäisempi teksti, josta voi tarkastella yksityiskohtia - kun suuret linjat on ensin hahmottuneet äidinkielellä.
Melkoinen purkaus Vaeltaja2006:ta! Korjataanpa ennen kommentointia asiavirheet: en ole koskaan kirjoittanut käyneeni "Amerikassa" eli et voi muistaa! "JUDGE riemuitsi, että JuhaniV:n kirjoittamassa uutistekstissä Vermontissa oli virhe. Noin 20 minuuttia aikaisemmin oli tullut AP:n sähke, että pormestarin veto on kaatunut uusissa äänestyksissä. JUDGEn hyökkäys on asiallisesti ja eettisesti täysin kestämätön": mikä riemuitseminen ja hyökkäys? JuhaniV:n kirjoittamassa Vermont-jutussa (ennen veton kaatamista) ei ole "virhettä", virheet vasta lisäyksessä. Veto kaatui edustajainhuoneessa eli alahuoneessa (ei ylähuoneessa, joka on senaatti) yhtä ääntä enemmällä kuin vaadittu koska vain 149 edustajaa äänesti.


Olen aikaisemmassa kirjoituksessani nimenomaan sanonut että aktiivisuus palstoilla on hyvä asia mutta valitettavasti vain muutamilla mutkat menevät suoriksi ja puurot ja vellit sekaisin... Vaeltaja2006:n viestejä en ole koskaan korjannut koska en ole havainnut virheitä, yhdessä keskustelussa kylläkin kirjoitit sadulta kuulostavan anekdootin suomalaisesta toimittajasta! Mitä tulee JuhaniV.n kirjoituksiin: taustoja tuntematta kirjoitettuina, käännösvirheineen ne suorastaan pyytävät korjausta. Esim. Washington DC:tä koskeva viesti on virheellinen koska DC:ssä ei päätetä mitään vaan asia siirtyy kongressin edustajainhuoneen päätettäväksi eli liittovaltiotasolle! Edes edustajainhuoneessa, jolla lainsäädäntövalta tässäkin asiassa ei DC:llä ole äänivaltaa! Homoavioliitto-kirjoittelussa(kin) näyttää kirjoittajilta jäävän metsä huomaamatta puilta. Homoavioliiton kohdalla ovat tulvaportit auenneet ja homojenoikeuksien vastustajat pelkäävät menettävänsä "sodan".
Olen estänyt viime aikoina kirjoitamieni uutisten kommentoinnin yksinomaan nimimerkin JUDGEn käytöksen vuoksi. Koen hänen kohdistavan piikittelyä yksinomaan minuun, ja tapa jolla hän sen tekee on mielestäni epäasiallinen.
Kaikki kirjoittamani kommentit ovat olleet asiallisia, napakoita ja ennen kaikkea niissä on oikaistu vääriä tietoja! Niissä ei ole menty henkilökohtaisuuksiin kuten niin valitettavan monissa muissa kirjoituksissa, JuhaniV etunenässä.

Lievästi hymyilyttää suurten kirjainten aiheuttama reaktio... Faktavirheet eivät tunnu häiritsevän joitakin mutta nimimerkki ja miten se kirjoitetaan kylläkin... minkähän johtopäätöksen siitä voisi vetää!

P.S. Äiti, äiti JUDGE kiusaa!
Huomaan, että en ole tullut kuulluksi. Sovellan jatkossa Ranneliikkeen ylläpidon myöntämiä oikeuksia.
OK, Juhani, ymmärän miksi et halua juttuihisi juuri nyt kommentteja. Vaeltajan erityisesti saksankielisiin lähteisiin perustavaa työtä kyllä erikoisesti arvostan; löytyisipä vielä joku, joka ehtisi seurata ranskankileistä kirjoittelua

Nimimerkki judge: voisit ensin koettaa aikaansaada jotain itse ennekuin jatkat vain muiden piikittelyä.
Olen joskus pohtinut, että mistä tietynlainen asenne muiden tekemisiä kohtaan ja etenkin tämän asenteen julkituomisen olemus kumpuaa. Toisinaan olen melko varma siitä, että istuimella on ollut kirkkokynttilä ja istuminen sellaisen päälle on herättänyt tunnereaktion - henkilöstä riippuen siitä, onko napakymppi jäänyt toteutumatta vai onko se toteutunut. Enempää en tiedä sanoa, kun en asiaan ole lopulta kovin syvästi perehtynyt.
Näyttää siltä, että "Ranneliikkeen ylläpidon myöntämin oikeuksin" Ajankohtaista-palstasta on luotu eräänlainen virtuaalinen homouutisten Pohjois-Korea, jossa sen Suuri Johtaja ja Suuri Marsalkka Kim Jong-il on virallisen elämäkerran mukaan säveltänyt kuusi oopperaa kahden vuoden aikana sekä suunnitellut maan pääkaupungin suuren Juche-tornin. Kaiken lisäksi hän on taitava hävittäjälentäjä, vaikka kärsiikin lentopelosta. Valtiovierailut Kiinaan ja Venäjälle hän onkin tehnyt junalla.

Jotta palaisimme Pohjois-Koreasta takaisin reaalimaailmaan pyydän ylläpitoa poistamaan tai muokkaamaan esim. District of Columbiaa koskevan virheellisen viestin Ajankohtaista-osiossa. Jokainen auttavasti englantia osaava voi lukea esim. washblade.com:sta mistä on kysymys! Lakimuutos tulee kongressin käsittelyyn kesän tai syksyn aikana ja siellä päätetään hyväksytäänkö muissa osavaltiossa (DC ei ole osavaltio) solmitut homoavioliitot myös DC:ssä.
Ja jokainen auttavasti asioita ymmärtävä ja auttavasti viestimiskykyinen voi asialliseen sävyyn jättää viestin kirjoittajalle ja kertoa kuinka asiat tulevat kirjoitetuksi oikein. Mutta se vaatii auttavaa kykyä viestiä ympäristönsä kanssa.
En ole saanut mitään vastausta pyyntööni sen sijaan kaksi viestiä ylläpidolta, jotka eivät ainakaan oman tulkintani mukaan ole Ranneliikkeen käyttäytymissääntöjen mukaisia. Ehkä sanonta "Truth hurts" pitää paikkansa...
Kirjoittajat vastaavat itse omista kirjoituksistaan.

Ai niin. En huomaa yhtään ylläpidon kommenttia joka olisi kirjoitettu jollain keinoa sääntöjen vastaisesti.
Viime yönä tulleen tilaston mukaan Ranneliikkeen kävijämäärä on laskenut 20% kuukauden aikana. Muutoksia vastustetaan - se on nyt selvää. Nyt pitää kuitenkin yrittää analysoida, onko jokin olennainen asia muuttunut. Rannelliikkeelle oli tyypillistä ketteryys. Kaikkia tekstejä oli helppo kommentoida. Uutisteksteistä kehittyi pitkät keskustelut. Aiheuttaako sivun ulkonäkö tällaisen torjuntareaktion? Onko seuranta-aika vielä liian lyhyt ja ihmisillä muut kevätkiireet? Vai onko tekstien sisällössä tapahtunut muutos (esim. ovat liian "virallisia", tms.)? Asia kiinnostaa, koska kirjoitan vapaaehtoistyönä etusivulle useita tekstejä päivittäin.
Tuskinpa tässä mistään "muutosvastarinnasta" on kysymys. Keskustelufoorumi vain on paljon demokraattisemmalta tuntuva paikka kuin uutissivusto, jossa harvat ja valitut jakavat uutisia ja tavallisella kansalla on - tai sitten ei - mahdollisuus kommentoida. Eikä kommentointi ole samaa kuin tasavertainen keskustelu, ja kommentit jäävät itse uutiseen nähden aika huomaamattomiksi alaviitteiksi.

Itselläni linkki ranneliikkeeseen tuo suoraan keskustelufoorumille, koska mielipiteet maan ja taivaan välillä olevista asioista ovat se, mikä minua lähinnä kiinnostaa. Ja suurin osa keskustelustahan koskee juuri asioita, jotka ovat jollain tavalla uusia - siis niin haluttaessa luokiteltavissa vaikkapa uutisiksi. Pari kertaa olen joutunut miettimään, voinko lisätä jonkin asian keskustelufoorumille, kun kyseessä saattaisi olla myös uutinen. Ja uutisten kertominenhan on nyt luvanvaraista. (Kaiketi tuon luvan voisi myös saada, mutta jo rekisteröityminen keskustelijaksi oli minusta aikanaan hieman arveluttavaa itsensä korottamista "yläluokkaan", saati sitten uutistoimittajaksi kruunautuminen.)
Luen uutiset, ne kiinnostavat minua.
Muutaman kerran olen ajatellut kommentoida, mutta ujous iski. Ehkä syynä oli uusi muoto, mutta myös nuo muutamat kommentit, joiden kritiikki kohdistui enemmän uutisoijaan kuin uutiseen.

Olen laittanut oman linkkini suoraan keskustelupalstalle, samoin kuin Public Eye.

Ja joo, viime päivät olen ollut vähän keväällä päähän lyöty. Luulen, etten ole ainoa.
Tuo kommentointi on tosiaan rajoittuneempaa, kyllä minä ne jutut silmäilen läpi mutta se kommentointi on siellä aika sivussa, vanhemmissa jutuissa ei edes näe onko joku kommentoinut, joten niihin ei palaa enää uudestaan...
Tämä ei ole pelkkää muutosvastarintaa kun nyt jonkin aikaa katseltuani totean pitäväni enemmän vanhasta systeemistä.
Mua häiritsee lähinnä tuo muoto. Keskustelupalstalla näkee yhdellä silmäyksellä, milloin viesti on laitettu ja milloin viimeinen kommentti aiheeseen on jätetty. Viimeiset viestit on vieläpä korostettu värillä. Uutispalstan elämistä ei juuri huomaa. Lisäksi siinä jotenkin korostuu, että on tarkoitettu kommentoitavaksi itse uutista. Samanlaista toisten viesteihin kommentointia siellä ei juuri ole, eikä sinne tunnu luontevalta sellaisia laittakaan.
Eikös tästä uutisten eriyttämisestä käyty joskus keskusteluakin ja sellaista jopa toivottu. Nyt se sitten tapahtui. Rakennetta muutettiin tuntuvasti uutisten osalta. Jonkin aikaa uutisten uutta tuottamista kokeilleena, pidän niiden tekemiseen rakennetua käyttöliittymää hyvänä ja monipuolisena. Se on ositettu otsikolle, ingressille (teaserille) ja leipätekstille. Pitkät linkit saadaan siististi piilotettua sopivan mittaisen linkkitekstin alle. Mukaan uutiseen saadaan myös ääntä ja kuvaa.

Uutisen tuottaminen sinällään on aika iso homma. On noukittava esille kiinnostavia aiheita ja aineistoa on myös tuntuvasti tiivistettävä. Jos mukaan otetaan myös kuvaa ja ääntä, homman määrä kasvaa. Tein äskettäin ensimmäisenä kokeiluna yhden uutiseen liittyvän ääniklipin. Sen (2 min) tekemiseen tuhraantui editointeineen esityskuntoon peräti tunnin työ. Toki jatkossa homma varmasti etenee sujuvammin kuin äsken.

Pidän uutisaineiston sijoittamista keskusteluista erikseen tarpeellisena ratkaisuna.

Oletan tuohon Vaeltajan havaitsemaan kävijämäärän pudotukseen olevan useitakin syitä. Uusi uutisten sijainti ja rakenne ottavat hetken aikaa tottumiseen. Keskustelujen puolella on tilanne ollut sellainen, että joitakin tympii muutamien samojen aiheiden vatvominen viikosta toiseen. Keskusteluihin pitäisi saada uusia teemoja, joihin tarttua. Nyt niitä on ollut aikaisempaa vähemmän. Keskusteluosio tarvitsisi yleensä jonkun, joka toisi kenties "viran puolesta" silloin tällöin mukaan uusia aiheita. Ranneliikkeeseen ei ainakaan minun tietääkseni ole ketään tuohon virkaan nimetty. Olen koettanut omalta osaltani omin nokkineni keskusteluja availla. Viime aikoina sekin on jäänyt vähemmälle armottoman työpaineeni vuoksi. Takki on aika tyhjä työpäivän jälkeen. Keskustelujen aiheiden ideointi on jossakin määrin luovuuttakin vaativaa. Stressi tappaa tehokkaasti luovuuden.

Public eye esitti varovaista kritiikkiä. Niin sanomasi luin. Onko sinulla ehdotuksia tilanteen parantamiseksi?
Hienoa, että uudesta järjestelystä tulee kommentteja. Sitä on helpompi parantaa, kun tietää mistä kenkä puristaa.

On tietysti ikävää, jos tämä uusi järjestely koetaan jotenkin "epädemokraattiseksi" tai se lisää tunnetta jostain nokkimisjärjestyksestä. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla eikä näin tarvitse ajatella.

Historiaa...

Alkujaan uutisia varten oli työkalu, joka oli ainoastaan ylläpidon käytössä. Nelisen vuotta sitten (tai hieman aiemminkin) etenkin Vaeltaja ja JuhaniV alkoivat kirjoittaa keskustelufoorumille säännöllisesti uutistyyppisiä kirjoituksia (lainauksia, referaatteja ja yhteenvetoja maailmalta ja täysin omasta materiaalistakin tuotettuja juttuja). Lopulta ylläpidon tuottama muutama viikoittainen ajankohtaisjuttukin alkoi päätyä keskustelufoorumille, koska ei ollut mitään järkeä pitää ajankohtaisjutuille kahta eri ympäristöä.

Vaikka näitä uutisjuttuja halutaan ja luetaan, niin silti moni koki että ajankohtaisjutut häirtsevät henkilökohtaisempaa keskustelua ja jotenkin "tukkivat" foorumia. Runsaan palautteen jälkeen ajankohtaisaiheet saivat myöhemmin foorumille oman alueen. Em. kaksi (harvaa ja valittua) henkilöä ovat muutaman viime vuoden kuluessa kirjoittaneet runsaat 90 prosenttia ajankohtaisfoorumin avausviesteistä. Tilanne ei siis ole toistaiseksi suuresti muuttunut.

Keskustelufoorumin ajankohtaisalueella osa koki viestiketjun avausviestin keskustelunavaukseksi ja osa uutiseksi jota kommentoida. Muutamiin aloituksiin kommentteja/keskustelua tuli runsaastikin. Vilkkaimmat keskustelut keskustelufoorumilla ovat syntyneet kuitenkin muista kuin "uutisaiheista", paitsi silloin kun jokin uutishenkinen aihe on ollut todella kohahduttava. Ajankohtaisfoorumi-ratkaisu oli kaikesta päätellen kohtuullisen käyttökelpoinen. Ylempänä olen tästä muutaman käsitykseni myös kirjoittanut. Toin myös esiin muutaman asian, johon vanha foorumiversio ei taipunut - mutta johon sen toisinaan soisi taipuvan.

Jos jotain uutta halutaan, joutuu toisinaan myös luopumaan jostain. Nyt ehkä suurin luopumisen kohde on jo tutuksi käynyt ja varsin selkeä ympäristö, jota oli koetettu erinäisillä apumenetelmillä saada vastaamaan paremmin erilaisiin tarpeisiin.

Nyt tilalla on likipitäen samat ominaisuudet sisältävä kokonaisuus, jossa on bonuksena erinäisiä ns. "nykyaikaisia" lisäominaisuuksia, jotka toivottavasti helpottavat kiinnostavien juttujen löytämistä (kun ne saadaan viritettyä iskuun ja niitä opitaan kunnolla hyödyntämään) - ja mahdollistavat muunkin kuin tekstimuotoisen sisällön. Muutama suunnitelmissa oleva lisäosakin on vielä kokonaan aloittamatta. Eniten ja viimeksi kommentoidut aiheet tulevat vielä paremmin tarjolle. Uusi järjestely on vielä "sisäänajovaiheessa".

Demokraattisuudesta, tasa-arvosta ja kirjoitusoikeudesta

On hyvin selvää, että blogimaisessa ympäristössä avaustekstin merkitys verrattuna sen perään tulleisiin teksteihin on suhteessa suurempi kuin vaikkapa perinteisellä keskustelufoorumilla. Uskon kuitenkin että jollain aikavälillä uusi ajankohtaiskokonaisuus muotoutuu paikaksi, jossa tietoa ja ajatuksia on luonteva välittää. Ja kyllä, haussa on keino(ja), jolla avaustekstin jälkeen tulleita tekstejä saataisiin esiin paremmin.

Joku voi kokea jollain tavalla epämiellyttäväksi ajatuksen, että ylläpito lopulta tekee ratkaisun kirjoitusoikeuksista - ja että sellaista joutuu erikseen pyytämään. En osaa tähän muuta "kynnystä madaltavaa" todeta kuin sen, että olisi arvostettavaa, jos Vaeltajan ja JuhaniV:n lisäksi joku kiinnostuisi juttujen kirjoittamisesta nimenomaan tuohon ajankohtaisympäristöön - niin avaustekstien kuin kommenttien/keskustelun muodossa.

Kävijäluvuista

Kahdeksan viime vuoden aikana jona ranneliike.netin kävijämääriä on eri menetelmillä seurattu, on kevät aiheuttanut hiljenemistä. Ihmiset viettävät ilmojen lämmetessä enemmän aikaa muualla kuin tietokoneen ääressä. Viime vuoteen verrattuna "kevätpudotus" tapahtui noin kuukautta myöhemmin. Viime vuonna lämmin tuli aiemmin kuin tänä vuonna.
Kritiikkini on nimenomaan varovaista, uusi blogimuotoinen ajankohtaisosio on vielä niin tuore. Itsestäni olen kuitenkin huomannut, että en oikein löydä uutisia uudesta järjestelmästä. Kuten deli totesi, uutispalstalla ei tunnu olevan 'elämää'. Uutiset jotenkin hukkuvat sinne eikä blogista ole helppo hahmottaa, mikä siellä on uutta ja mahdollisesti kiinnostavaa.

Tuo keskustelumahdollisuuden puuttuminen (kommentointi ei ole samaa kuin keskustelu) on passivoiva tekijä. Voisiko keskustelualueelle perustaa uuden ajankohtaisosion, johon itse kukin voi "tuoda" mielestään kiinnostavan uutisaiheen blogista (ja vain sieltä) yleiseen keskusteluun? Silloin keskustelua herättämättömät uutiset olisivat edelleen blogissa, mutta jostain syystä enemmän kiinnostusta herättävät voisi tuoda uusiksi keskustelunaiheiksi. Aiheesta olisi ehkä linkki uutisten puolelle, mutta mielipiteet voisi esittää keskustelualueella. Aiemminhan keskustelualueen ajankohtaisista uutisista valtaosa jäi vaille ensimmäistäkään kommenttia, joten niiden paikka ei selvästikään ollut keskustelussa vaan juurikin uutisissa.

Ylläpito saa pohtia, onko tässä ideaa, vai luoko se uutisille vain turhan kaksoisjärjestelmän.
Omasta mielestäni ranneliike.netin keskustelufoorumi jo itsessään on tällainen ajankohtaisosio. Se on jaettu muutamiin aihepiireihin yhteiskunnallisista aiheista ihmissuhteisiin, viihteeseen jne. Mielestäni ei ole ensinkään pahitteeksi, jos ajankohtaisosiossa esiintuotu (tai uusikin) aihe nostetaan keskustelun kohteeksi keskustelufoorumilla. Keskustelufoorumilla lähestyminen aiheeseen onkin luontevasti henkilökohtaisempi; miltä minusta tuntui kun kuulin tällaista ja tällaista. Ja tällainen meno keskustelufoorumilla parhaimmillaan onkin.

Keskusteluja ja ajankohtaiskokonaisuuden tekstejä on mahdollisuus linkkailla ristiin toistensa kanssa.
Ajankohtaista-osio on jäänyt itseltäni uudistuksen jälkeen ylimalkaiselle huomiolle. Silmäilen toki otsikot ja ingressin, mutta en välttämättä klikkaa juttua auki. Tämä silmäily ei klikkauslaskureilla näy mitenkään. Tilanne ei siis välttämättä ole huonontunut.

Kuitenkin pidän keskustelualueen käytettävyyttä ja ulkonäköä parempana näin uutisten lukijan eikä tuottajan näkökulmasta. Ajankohtaisalueen kommentit ovat vaikeita lukea, koska ne ovat layoutiltaan liian leveitä toisin kuin keskustelualueella, jossa teksti on ilmavampaa ja rivit lyhyempiä. Tämä on helppo korjata.

Vaikeammin korjattava ongelma on se, että ajankohtaisen uutisen eläessä siitä ei voi julkaista uutta uutista katkaisematta siitä käytyä keskustelua/kommenttiketjua. Tuoreena esimerkkinä darkroom-uutinen, jota ei enää näy kahdeksan uusimman uutisen joukossa, vaikka siitä käydään vilkasta keskustelua. Esimerkiksi hs.fi:n uutisissa pystytään useampi uutinen linkittämään samaan keskusteluun. Ranneliikkeen ajankohtaisosiossa puutetta yritetään kompensoida päivittämällä kertaalleen kirjoitettua uutista, vaikka luontevinta olisi julkaista siitä uusi uutinen. Ratkaisu olisi juuri Public eyen ehdottama, eli että keskustelu olisi kokonaan erillään itse uutisista siellä, missä muukin keskustelu on.

Se että uutisia saa julkaista vain muutama henkilö on kieltämättä jollain matalalla aivokuoren tasolla hieman ärsyttävää. Tähän auttaa vain se, että ajankohtaisosioon kirjoittavat pyrkisivät pysymään ainoastaan asialinjalla eivätkä provosoisi/provosoituisi. Uutiset ovat sitä luotettavamman tuntuisia mitä vähemmän niistä on luettavissa rivien välistä kirjoittajan omia näkemyksiä. Esimerkiksi uskontoon liittyvät aiheet voisi kertoa ilman omia kommentteja, tai säästää ne kommenttiosioon.
Ranneliike.netin etusivulla näkyy nyt viimeksi kommentoidut artikkelit omassa listassaan. Tämä on tulossa myöhemmin myös lepakkolaakso.netin puolelle.
Ei näyttäisi viimeksi kommentoitujen artikkelien järjestys olevan ihan oikea. Päivämäärän mukaan järjestys on oikein, mutta kellonajalla ei näyttäisi olevan vaikutusta. Kovasti kommentoitu uskalla-uutinen esimerkiksi ei näyttäisi pääsevän listan kärkeen, vaikka se saa jatkuvasti uusia kommentteja.