Olemmeko normaalia ilkeämpiä?

  • 1 / 22
  • I just wonder
  • 1.8.2003 9:39
Hei

Minua on vaivannut tämän sivuston keskusteluissa yksi seikka: ihmiset vastaavat toisilleen ivallisesti, arvostelevasti ja jopa suorastaan ilkeästi, vaikka toinen olisi ollut ihan asiallinen omassa viestissään. Olen mukana monissa eri nettikeskusteluissa monille eri saiteilla, ja täytyy sanoa, että missään ei ole samanlaista kuin täällä. Ihmiset ovat muuallakin kyllä provokatiivisia, mutta eivät toisiaan kohtaan hyökkääviä niin kuin täällä. Olemmeko siis normaalia kyynisempiä ja ilkeämpiä ihmisiä?

No niin, alkakaahan ivailemaan vastaukseksi :)
Niin ilkeitä kuin mukavia löytyy aina. Kaikki eivät vain ole perillä nettietiketistä kuten kaikki eivät hallitse small talkia. Täällä netissä nyt on helpompaa käydä väittelyjä kuin face to face - ja sanoa sellaista mitä normaalisti ei sanoisi.

Hyökkäävyys toista kohtaan voi johtua monista eri tekijöistä. Itse olen huomannut v-mäisiä kommentteja viesteihin jotka ovat enempi asian vierestä. Täähän on yleinen tapa eri saiteilla opettaa tulokkaat tavoille.

Toisaalta sekin on jännää miten ihmiset näkee asioita erilailla. Itse myös olen mukana useissa eri nettikeskusteluissa enkä ole huomannut että tämän saitin eläjistö olisi sen sivistyneempää / sivistymättömämpää kuin muidenkaan suomalaisten palstojen kävijät.

Itse arvostan toisten mielipiteitä (nehän kertovat eletystä elämästä), mutta en välttämättä yhdy niihen. Harmi että tämä seikka leimaa mut livekeskusteluissa hankalaksi ihmiseksi ja vastarannankiiskeksi.

Normaalia kyynisempiä ja ilkeämpiä? Mä en tiedä...mä oon inhonnut yhtä nikkiä saitin alusta asti muttä nyt mä oon oppinut arvostamaan hänen kommenttejaan koska ne ovat linjassa nikin elinkaareen.
No ainakin parempaa täällä on kuin cityn palstoilla.

Enemmänkin häiritsee se, että keskustelu ei ole vilkaampaa. Toisaalta aina ei ole keskustelua, vaan murjotaan omalla mielipiteellä, ja sen kyseenalaistamisesta seuraa yleensä aina asiattomuuksia. Toisaalta kun esittää mielipiteensä yleistä on sen halveksiminen ja toisinaan jopa miltei vääräksi väittäminen. Eikä sitten muuta.

Jokainen ilmaisee itseään kirjallisesti eri lailla, ja jokainen tulkitsee sen eri lailla.

Se mitä voisi varoa, on väittäminen. Ei ole hyvä, että aletaan väittää toisen kirjoittamisesta sitä tai tätä, kirjoittaja varmasti itse tietää mitä tarkoitti ja joku voi jopa muuttaa mielipidetään.

Vaikka tänne kirjoitetut ovatkin lähes mustaa valkoisella, haudanvakavaa tämän ei ollut tarkoitus olla, eihän?
Saattaa olla, että kuvittelen, mutta ilkeimmät, vittumaisimmat ja julmimmat tapaamani ihmiset ja toisaalta rakastettavimmat, kiehtovimmat ja älykkäimmät persoonat ovat kaikki olleet homoja. Eikä tämä johdu siitä, että pyörisin ainoastaan homoporukoissa, päinvastoin!
Netissä yleensäkin keskustelut tahtovat kärjistyä suuntaan jos toiseenkin. En usko, että se on mitenkään erityisesti Ranneliikkeen ongelma.
Isä Ivallinen voi kertoa teille, että itse ainakin olen ivallinen kun törmään mielestäni typeriin ihmisiin. Hölömöjä ei vaan jaksa.

Yhdeksi syyksi voisi veikata sitä, että täällä törmää ihmisiin laajemmalta alueelta. Esim. tietokoneihmisten keskusteluissa on paljon homogeenisempää porukkaa kuin täällä.

Omasta ivallisuudestani en osaa sanoa, enkä jaksa kuunnella keittiöpsykologien arvioita asiasta, mutta voisi myös veikata että erilaiset ja/tai sorretut ihmiset helposti kehittävät varsin vahvat puolustusmekanismit. Ivallisuus on yksi niistä, heteroiden (ja erityisesti naisten) pilkkaaminen toinen, eristäytyminen vain samanmieliseen seuraan kolmas... listaa voisi varmasti jatkaa, jos jaksaisi.

Se, mikä sen sijaan rasittaa on nämä 'ei netti ole todellista' -tyyppiset viestit. Tämä on ihan yhtä todellista kuin muukin elämä, eikä täällä voi käyttäytyä ihan miten sattuu. Jos joku livenä heittää "läppänä" vaikka 'Ne biseksuaalithan on sellasia jotka panee kaikkea mikä liikkuu' niin kyllä se silloinkin saa kuulla typeryydestään :P Mutta minäpä nyt olenkin ilmeisesti vaan liian tosikko kun en ymmärrä huumoria...

Monelle tuntuu myös olevan hankala hahmottaa että ihminen on sama ihminen niin netissä kuin livenä. Aina näin ei ole, mutta syytön minä siihen olen että ihmisten kommunikaatiotaidot ovat rajallisia :P Netissä kun kirjoituksia ei ole kenenkään pakko kirjoittaa tai lukea, niin ei tarvitse suotta sensuroida samalla tavalla kuin livenä vaikka jossain bileissä. Ei se silti tarkoita etteikö silloinkin olisi sitä mieltä...

-node
Lisäksi täältä puuttuu ruumiinkieli, jonka vastaa joidenkin tutkimusten mukaan yli puolta kommunikoinnista.

Ja kuten joku jo mainitsi, meitä ei täällä yhdistä mikään muu kuin seksi. Heterokeskusteluryhmiin valikoituu tosiaan samantyyppisiä ihmisiä, joiden kiinnostuksen kohteen osuvat paremmin yhteen.

Lisäksi totuus on se, että me homot nyt vain olemme vittumaisempia. Koita kestää.
Olen seurannut Ranneliikkeen keskustelua vasta tämän vuoden ajan, mutta tuo ivallisuus tosiaan on sattunut heti silmään. Vähän varoo, viittiikö tänne laittaa mielipidettään jostain asiasta, kun se todennäköisesti saa jonkin ilkeän vastakommentin.
Lisäksi täällä on myös usein sellainen ilmapiiri kuin oltaisiin jossain uskovaisten keskustelupalstalla. Sananselittäjät vähän liikaa julistavat omaa ainoaa totuuttaan. Jospa löytyisi sen verran tasoa, että suhtautuisimme posiviitisesti ja asiallisesti eri tavalla ajattelevien ja asiansa esille tuovien ihmisten puheenvuoroihin? Onkohan se mahdollista? Vai pitäisikö siirtää keskustelua toisille saiteille?
Siirrä vain. Iltasanomilla on moderoitu keskustelupalsta
http://www.iltasanomat.fi/keskustelu
mutta kyllä siellä saa "turpiin" tyhmistä kommenteistaan aivan samalla mitalla kuin täälläkin. Sieltä lisäksi sensuroidaan lehden taholta pahimmat kommentit pois.
Mäkin olen huomannut tällä palstalla jotenkin tosikkomaisen vivahteen. Toisaalta nää nettikeskustelut on nyt tällasii, missä puuttuvat tärkeät eleet ja ilmeet sun muut, jotka kertovat enemmän kuin sanat. Lisäksi aika vähän käytetään erilaisia merkkejä ilmaisemaan luonnetta, esim ;-) ja =)...
Itse olen toivonut tältä palstalta joskus ihan oikeastikin "apua" elämäntilanteisiin ja tunteisiin, mutta usein saa vastaansa jotenkin ryöpyn jotain paksuu... Ihmisillä tuntuu olevan niin vahvat mielipiteet ja jotenkin luutuneet ajattelut, että oikein ihmetyttää...
Eikös noita "Lirkun lirkun lässyn lää"-palstoja ole netti täynnä - joissa kukaan ei oikein esitä mielipiteitään... Aikuiset ihmiset sanovat asiat niin kuin ne ovat - toisaalta toivottavasti hivenen analysoiden kolikon toistakin puolta. Totta kai pilke silmäkulmassa on hyvä asia, mutta miksi jättää sanomatta, jos on jostain jotain mieltä. ;)
Onko joku käynyt Jippiin:n palstoilla? Ainakin kamera-keskustelussa sonta lentää. Joku kysy missä Espoossa on hyviä kuvauspaikkoja niin vastauksista 4/5:stä oli mallia :"vitun älykääpiö, nosta läski persees tuolista ja mee itse etsimään" ym.
Jep, olen samaa mieltä edellisen kanssa. Nimittäin ainakin itse mitä olen lukenut moderoimattomia palstoja ja näitä newssien korvikkeita yleensäkin, niin kyllä täällä ( ranneliikkeessä siis ) on harvinaisen hyvää keskustelua asiasta kuin asiasta. Valtaosa keskustelupalstoista on täynnä jotain ns. asiantuntijoita ( kuten allekirjoittanut :) jotka väkisin vääntävät asiasta kuin asiasta jotain pahaa sanottavaa. Voi vain olettaa että heillä on hyvin surullinen elämä kun ei ole muuta tekemistä kuin parjata toisia netissä. Toisaalta voi aina kuitata näitten vellihousujen kommentit naureskelemalla niiden typeryydelle. Niko Nirvi aikoinaan kirjoitteli jotenkin tyyliin että "..nämä vellihousut uhoavat netissä lämmin maitolasi vierellään, kun ei ole pelkoa kiinnijäämisestä." tjsp. Huono quottaus, mutta selväksi pointti varmaan tulee.
No itse oon ainaki huomannu mitä näitä oon lukenu että ilkeimmät kommentit sun muut tulee lähinnä homoilta.
Niin. Olisinko ilkeä, jos kommentoisin:

"Kuvittelisin, että tämän saitin kommentaattorit ovat lähinnä homoja."
Kirjoitin juuri samasta aiheesta kannanoton joten jatkan tästä. Homoilla on usein yli-ideaali kuva homoista. Homot halutaan nähdä maailman mukavimpina ja kilteimpinä ihmisinä. Kun ymmärtää ettei näin ole, ei lähimainkaan, kuva homoudesta normalisoituu ja osaa ottaa asiat asioina.

"Ilkeys" taas johtuu siitä, että vanhastaan homot on haluttu ja he itsekin ovat halunneet niputtaa itsensä tiukasti yhteen pelkän homouden perusteella: Wii aa fäämilii... Ja tämä sivukin on otsakkeeltaan "yhdistävä tekijä". Niputtaminen on tietysti täysin naurettavaa. Yhtä hyvin voisi niputtaa yhteen kaikki ruskeasilmäiset ihmiset. Moni homo ahdistuu kun näkee muita homoja ja luulee että niiden kanssa pitäsi olla "fämiliä". Sitä aiheutuu tylyjä irtiottoja.
...Kateellisten panettelua kaikki sanoo vanha kansa =)

Oli homo tai ei ni ihminen on sosiaalinen susi syntymästä hautaan, siinä me erotaan et toiset irvistelee enemmin hampaitaan ja taas ulvoo vähemmin kuuta muiden susien kans. ööh... (Kohta lentää mätia tomaatteja niskaan *boo*)
Joskus yritin kysyä Saunalahden keskustelupalstalla tietokoneen käyttöön liittyviä asioita. Ainakin puolet vastauksista oli pelkkää irvistelyä siitä, miten tyhmä joku voi olla jne. Oletteko käyneet somalien keskustelupalstoilla?
Siellä lyödään suomalaista kuin vierasta sikaa. Olemme ällöttävän rumia, haisemme jne.
Mitä somalialaisiin tulee... ilo taitaa olla molemminpuolista. Autuaampi on antaa [opetus] kuin ottaa [turpiin].
Täytyypä korjata aiemmin lausumaani muotoon että täällä oli hyvää keskustelua asiasta kuin asiasta.
Usein, kun lukee näitä viestejä tekee mieli vastata yhtä ivallisesti tai pahemminkin. Siis kun tuo ilkeys osuu jotenkin kohdalle.

Mutta en usko, että sellainen edistää asioita mitenkään. Toivoisin ennemmin, että keskustelijat panisivat oman itsensä peliin ja kertoisivat omista näkökohdistaan - sharing with the group, niinkuin amerikkaiset sanovat.