Onko ylläpidolla jokin vakava ongelma?

Edellinen
  • 1 / 110
  • voi helvetti
  • 5.11.2005 17:27
mistä syystä ylläpito poistaa järjestään JuhaniV:n mielipiteitäni kritisioivat kirjoitukset. Kun nytkin mainittu JV kirjoittaa hotellin saunassa täysi erektio päällä liikkuvasta pojasta, joka itse, enempää kuin pojan isäkään, eivät nämä asiassa mitään outoa, eikä tuota saa kritisoida?
Ylläpidon ongelma tuskin on vakava, mutta kiusallinen kuitenkin.

Siihen ongelmaan ei kuitenkaan mitenkään liity tämä kirjoitusten poistelu. Kirjoitusten pysymiseen voit itsekin vaikuttaa muutamalla yksinkertaisella kikalla.

a) Vaihda nimimerkkisi. Nimimerkkinä "voi helvetti" ei ole kovin hyvä. Periaatteessa riittää, että ylläpito ei siitä pidä, mutta tässä asiassa on aika monen käyttäjänkin kommentit otettu huomioon.

b) Keskity kritisoimaan itse asiaa, älä jatkuvasti mainittua JV:tä. Sellainen on typerää, ja moiseen toimintaan on otettu kantaa foorumin säännöissä. Siellä ei lue, että "Älä nälvi JV:lle", vaan asia on otettu esille ns. yleisemmin.

c) Myös kirjoitustesi sävy voisi olla asiallisempi. Asiallisuus on toki vaikeasti määriteltävä juttu, mut kyl sää tiät?


Ystävällisin terveisin,


Sami Mollgren
Voin lohduttaa sinua Voi Helevetti, et ole ainoa joka voi täällä pahoin, meitä on muitakin.
anteeksi kirjoitusvirhe eli kirjoitukseni oli siis niccille Voi Helvetti, ei kannattaisi koskaan kirjoitella sängyssä... :(
Jatketaanpa vielä tätä ylläpidon ongelma -teemaa.

Tällä foorumilla on sen historian aikana ollut jatkuvasti muutama nimimerkki, joilla on hirvittävä tarve tarttua viestin kirjoittajaan - eikä itse aiheeseen. Viimeksi mainittu kuitenkin on tällaisen foorumin tarkoitus. Aivan liian moni aihe menee hukkaan, kun ruvetaan taittamaan peistä siitä, miksi ylipäänsä koko aihe on otettu esiin - tai ruvettu möyhöämään kirjoittajasta.
Mikä vaikeus on hypätä niiden viestien yli, jotka eivät oikeasti kiinnosta? Tai niiden kirjoittajien tekeleistä, jotka saavat näkemään punaista? Ja jos niitä tarkempia selvityksiä viestin perimmäisestä olemuksesta tai viestin kirjoittamisen motiiveista kaipaa, niitä voi toki kysyä - mutta asiallisesti. On turhauttavaa kerta toisensa jälkeen nähdä, miten erilaiset keskustelut tapetaan alkuperäiseen aiheeseen liittymättömillä juonenkäänteillä, lähinnä siis henkilökohtaisuuksilla ja keskustelulla siitä, mistä ja miten voi keskustella. Tietysti noihin voisi yleisesti ottaen jättää tarttumatta, koska silloin ylläpidon olisi ne helpompi poistaa sotkematta muuta keskustelua.

Tämä nimenomainen purkaukeseni kumpusi JuhaniV:n aloittaman "Keskustelu > Suhteet, seurustelu & perhe > Rautalankaa ennakkoluuloisille homoille" -keskustelun pirueteista. Keskustelun, jonka JuhaniV oli avannut erään toisessa keskustelussa esiin tulleen ajatuksen selvittämiseksi.

Uudessa keskustelussa nimimerkki "Ihan Homona" ilmiselvästi ärtyi Juhanin ns. porvarillisista perheihanteista. Eikä kaiketi edes viitsinyt käydä vilkaisemassa alkuperäistä keskustelua, vaikka JuhaniV sen olemassaolosta puhui. Samaan hengenvetoon samainen nimimerkki arveli JuhaniV:n arvelevan niiden, joilla ei ole samat perheihanteet, elävän vain ja ainoastaan seksin pyörteissä. Juhani ehkä hieman yleisti viitatessaan peppuseksin ja poikarakkauden pohtimiseen, mutta sen verran sivulauseessa, ettei siitä pitäisi kilareita kenenkään ottaa? Sillä yleistyksellä oli kuitenkin ilmiselvänä kohteena viesti, jonka innoittamana uusi keskustelu käynnistyi.

Jos JuhaniV perhe- ja muine arvoineen ärsyttää niin paljon, niin - herraisäsiunaa - eikö olisi parempi avata uusi keskustelu sitä varten? Tai itse asiassa noita JuhaniV-teemaisia keskusteluja on availtu jo. Sinne vaan!

Ylläpito puuttui juurikin tässä viestissä mainittuun keskusteluun.
Tuntuu jotenkin hassulta, että kun joku täällä kertoo saavutuksistaan armeijassa tai urheilussa saavutettuina meriitteinä, seksipartnerien määränä tai aineellisena hyvinvointina, siihen reagoidaan kyllä vahvasti mutta silti arvioiden voittopuolisesti itse asiaa, ei niinkään asiasta puhuvaa henkilöä.

Sen sijaan, jos joku, kuten JuhaniV, puhuu perheestään, toiminnastaan kasvattajana ja kouluttajana tai yhteiskunnallisista harrastuksistaan, joku heti pillastuu ja haluaa vaientaa keskustelun kyseisistä asioista pelkästään sillä perusteella, kuka niistä puhuu. Itse asiaan ei tunnu löytyvän ensimmäistäkään argumenttia. Ehkä juuri se onkin niin ärsyttävää?

Onko tässä jonkinlainen sulkupolvien välinen kuilu? Jos pidän tärkeämpänä pohdiskelua top/bottom, anuksen nuoleminen / ei anuksen nuolemista, Madonna / Judas Priest, Mixei / Gay Tampere, Herkku/Birdie, kalju/hiukset, niin tuntuuko keskustelu perhe-elämästä ja lasten kasvatuksesta tai suhtautumisesta kirkollisiin instituutioihin, maahanmuuttajiin, ym. ylitsepääsemättömän ahdistavalta? Miksei sellaisten aiheiden yli voi vain hypätä ja keskittyä itseä kiinnostaviin keskusteluihin? No comprendo...
Taitaa olla parasta että täällä ei sitten aloita keskustelua kuin yksi henkilö ja jatkaa myös itse sitten kommentoimalla lisää. Uskomatonta että aina muiden kirjoituksistä löytyy se vian siemen eikä koskaan erään toisen, kuten tänään ollaan huomattu. Taitaa olla mielestäni parasta että koko saiitn nimi vaihdetaan todenmukaisemmaksi....
Tunnustan että Ihan Homonan kommentti meni minulta taas täysin yli hilseen. Saisiko vähän työstetymmän version, eli mihin tarkemmin ottaen perustuu "vain yhden henkilön" mahdollisuus aloittaa keskusteluja ja kommentoida niitä? Ainakin kun noita keskusteluja (ihan asiallisiakin) katselee, kyllä aloittajina on aika monta eri nimimerkkiä.

Ja mikä saitin nimi olisi totuudenmukaisempi ja miksi?
Tietysti olet aivan äimän käkenä Publick eye, mistähän sinä voisit mitään teitää koska olet juuri tänään tähän foorumiin saapunut ja hohdat tietämätöntä täällä tapahtuvista asioista.
Mutta kun olet aivan untuvikko niin kerronhan sulle missä mennään ettei pieni pääsi ole aivan pyörrällä ja toivottavasti luet tämän nopeasti koska ylläpito poistaa sen kumminkin viimeistään 15min kuluttua.
Katsoshan kun tuolla toisessa osiossa on käyty tänään toinen keskustelu nimeltä Rautalankaa ennakkoluuloisille homoille, joka nyt on lukittu ja muuten hassu yhteen sattuman siellä on aivan sama nicci kirjoitti omia mielipiteitään kun sinunkin niccisi, pelkkä vahinko oletettavasti.
Siellä oli eräs nicci nimeltä JuhaniV joka aloitti keskustelun ja ylläpito smo kirjoitti sitten ennen lukitustaan nuhteet Juhania kohtaan hyökänneelle minulle KOSKA Juhanihan ei ollut tehnyt mitään väärrä vaan aina ne muut.
Siinä se koko juttu pähkinänkuoressa.
Olen tullut siihen tulokseen että on paremempi että täällä ei kirjoita muuta kun yhdet tyypit ja heidän kanssaan samaamieltä olevat.
Jos sinulle tuli epäselväksi mikä olisi sitten parempi saitin nimi niin olkoot ellet tuosta osaa jo vetää johtopäätöksiä.
Anteeksi nyt on kiirre taas duuniin.
Wau! Ensimmäistä kertaa koko thred on lukittu mutta oikein poistettu kokonaan, taitaa olla ensimmäistä kertaa lajiaan. Vai missä on keskustelu "Rautalankaa ennakkoluuloisille homoille"?
Mikä siinä oli niin vaarallista? Järkyttikö se "ankkalammen" rauhaa? Eikö olisi jo korkea aika ylläpidon harkita että sääntöihin laitetaan oikein vahvistukseella että tämän erään nicci:stä kirjoittelu taikka hänen arvostelu on ankarasti kieletty?
Voi, kyllä noita threadeja on pistetty bittiavaruuteen valtaisia määriä historian aikana. Ei olisi ensimmäinen kerta ensinkään. Tuota em. keskustelua ei kuitenkaan ole poistettu, vaan siellä se siivottuna on. Mitä tulee "tämän erään nicci:stä" kirjoitteluun tahi "arvosteluun", niin tässä keskustelussa ylempänä on jo asiasta kommenttia.
Hienoa smo tuolla tavalla tarkointikin tuossa ylempänä eli yksi avaa kesksutelun ja jatkaa sitten yksinään keskustelua. Hienoa että sanavapaus toimii ja voi hyvin. Toivottavasti tämäkin "siivotaan" nopeasti sopivan malliseksi, suosittelen jätettäväksi:"Hienoa smo ja voi hyvin"
Ei muuta kuin riiviin järjesty ja jäädään odottelemaan mitä/mikä on seuraava ihmettleyn aihe mitä Juhani meille tarjoaa.
Mutta ihan tulevaisuudessa kannattaa laitaa myös kirjoitaa sääntöihin mikä on pelin henki täällä, näin vältytään heiluttamasta vettä ankkalammessa.
Ei tarvitse kovin kummoinen havannoitsina olla, niin voi havaita ylläpidon suosivan JuhaniV:tä. Mainittu JV kirjoittaa ihan mitä tahansa älytöntä ilman, että mielipidettä saa kritisoida puolella sanalla.
IH, kiitos vastauksestasi ylempänä olleeseen kysymykseeni. Valitettavasti en ehtinyt sitä lukemaan aivan vartin sisällä postauksestasi, mutta tuollahan tuo näyttää edelleen killuvan.

Tiedoksesi, että olen saapunut tälle foorumille kolmisen vuotta sitten, ja olen seurannut sen keskusteluja melkoisen tiiviisti. Tänä aikana en ole - toisin kuin sinä - todellakaan huomannut, että täällä saisi aloittaa keskusteluja vain tietty yksi kirjoittaja, ja sen olen huomannut että kommentteja saavat kirjoittaa muutkin kuin minä. Pitää kyllä paikkansa, että täällä ei kannata hyökätä kirjoittajaa vastaan (kuten itse kerrot tehneesi), mutta hänen esittämäänsä asiaa saa perustellusti arvostella. Suosittelen, että luet saitin säännöt jotka halutessasi löydät tältä saitilta. Jos säännöt eivät kelpaa, turha valittaa kalseaa kohtelua ylläpidon taholta. Minulla ei ole tapana roikkua kyläilemässä sellaisessa huushollissa, jonka tyylistä en pidä tai jossa minun tyylistäni ei ilmeisestikään pidetä.

Ikävä kyllä ajatustenjuoksusi ei siis edelleenkään juuri selvinnyt vastauksestasi, mutta kovasti uhmaikäisen kiukuttelulta teksti vaikutti. Ikähän toisaalta on puute, joka korjautuu ajan mukana, joten toivoa on. Tosin puhuit vastauksessasi edes vähän suorempaan kuin aikaisemmin. Suosittelen samaa jatkossa, mutta ystävällisenä neuvona kehottaisin todellakin arvostelemaan asioita eikä henkilöitä, ja perustelemaan omia kantoja edes vähän, se auttaa varmaan viemään keskustelua eteenpäin ilman ikäviä katkoksia.
Jotain omituista näissä muutamien kirjoittajien kiivaissa kannanotoissa on, mitä en parhaalla tahdollani pysty ymmärtämään. Jos mielestäni täysin arkipäiväinen havaintoni jonkun murkkupojan reaktioista saa aikaan tällaisen elämää suuremman ongelman, niin jotenkin asiat eivät ole oikeissa mittasuhteissa ja kohdallaan noiden kirjoittajien mielissä.

Ylläpidon kimppuun on käyty aivan aiheetta. Olenkin ihmetellyt heidän superpitkää pinnaansa, koska eivät ole jo pistäneet näitä pahimpia rähisijöitä kunnolla jäähylle.

Itse koen olevani aivan samalla viivalla kaikkien muiden keskustelijoiden kanssa. Kirjoituksiani ylläpito on lennättänyt bittiavaruuteen siinä kuin muidenkin, toki harvempaan tahtiin kuin täällä nyt valitusvirttä veisaavan nimimerkin "voi helvetti" postausten kanssa on käynyt.

Juhani
JuhaniV:lle tässä sinulle aivan henkilökohtainen viesti : ) & aploodit.
Olet kukkulan kuningas, ole hyvä ja pidä tämä foorumi, olet onnistunut jälleen kerran.
Minulla on sinulle yksi kysymys: Oletko harkinnut politiikaan siirtymistä? Sinulla on siihen uskomattoman hyvät lahjat.

Ylläpidolle, heittkäkää suoraan vaan jäähylle ja nopeammin, mitä turhaan vaikeutatte Juhanin huseraamista täällä.Hävetkää!
Minä en henkilökohtaisesti juurikaan arvosta Juhani V:tä sen kummemmin henkilönä kuin kirjoittajanakaan. Mutta jos jonkun mielestä JV:n mielipiteet ovat hurkastelevaa sontaa, niin puuttukaa niihin mielipiteisiin. Perustelkaa, miksi olette eri mieltä. Juhanin haukkuminen henkilönä ei mitenkään auta osoittamaan, jos JV:n AJATUKSISSA on mielestänne jotain ongelmia.

Sen sijaan että sanotte, että JV on hurkasteleva hyypiö, osoittakaa kantanne todeksi puuttumalla hänen kirjoituksiinsa. Jos kykenette. Kolmevuotiaskin osaa sanoa että "sä oot ihan kakka".
Ja mitäköhän täällä sitten pitäisi kirjoittaa? Haluatteko vastata siihen ihan homona ja voi helvetti?
Teidän ja kaltaistenne nikkien ainoa tarkoitus kun tuntuu olevan häiritä ja vesittää kaikki keskustelut
sekä sitä kautta koko keskustelualue. Herää vain kysymys miksi?
Ja Sunshine niputtaa taas (kerran) kaikki meidät nikittömät kätevästi samaan - mutta niinhän ihmiset aina ovat tehneet: mustat, honot, ruåtsalaiset, juutalaiset ...
Ja nikilliset sitten kirjoittavat tietenkin pelkkää asiaa !
Aika kätevästi tuo nippu muodostuu.
Ja joo-o, todella kun tätäkin ketjua katsoo, niin en voi sanoa että nikittömillä olisi mitään annettavaa.
Nimimerkille "voi helvetti" tiedoksi: Ylläpito ei suosi erityisesti ketään kirjoittajaa, eikä nosta ketään jalustalle. Sen sijaan ylläpito ihan omaa harkintaansa käyttäen puuttuu sellaisiin kirjoituksiin, jotka ylläpidon mielestä ovat foorumin ajatusta ja henkeä vastaan. Foorumin ja sivuston säännöistä ja käyttöehdoista käyvät ilmi olennaisimmat asiat siitä, mitä kirjoituksilta ja kirjoittajilta toivotaan.

Pitää ymmärtää, että sananvapaus ei ole sama asia kuin pellossa eläminen tai anarkia.

Ylläpito kommentoi tätä keskustelua seuraavan kerran sitten, kun täällä on jotain uutta.

PS. Surullisen hymiön nimimerkikseen ottanut henkilö epäili, että nimimerkki "sunshine" niputtaisi kaikki nikittömät samaan (ilmeisesti tarkoitti niitä, jotka eivät ole rekisteröineet nimimerkkiään). Itse en kyllä sellaista niputtamista huomannut ainakaan viestissä numero 18.
Ihan Homona kyseli josko olen harkinnut politiikkaan siirtymistä. En ole harkinnut. Teen politiikkaa, nimittäin homopolitiikkaa. Koetan vaikuttaa tässä yhteiskunnassa sellaisiin asioihin, joiden kautta tai avulla seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa saataisiin tasavertaistettua heteroiden asioiden kanssa. Oma panokseni on vähäinen, mutta mukana kuitenkin, ikään kuin rikkana rokassa. Merkittävät toimijat eivät näille keskustelulistoille ehdi.

Tiedän, että Ranneliike on monille heteroille näyteikkuna homojen maailmaan. Tuossa näyteikkunassa haluan näkyvän myös lesbo- ja homopariskunnat ja sateenkaariperheet lapsineen. Useimmat noista vanhemmista eivät mitenkään ehtisi tänne keskustelemaan. Aika kuluu esimerkiksi lasten kaitsemisessa. Omat perhevelvollisuuteni ovat vähentyneet vuosien myötä merkittävästi. Siksi ehdinkin tänne joskus jonkun ajatuksen heittämään. ;-)

Sorry, meni otsikosta sivuun.

Juhani
Nimimerkin "Sunshine" viesti #21 ei ilmeisesti "osunut" ylläpidon "smo":n silmään - tuossa tuskin jää mitään epäselvää ao. nimimerkin mielipiteestä mm. minun "arvotttomaan" nimimerkkiini noiden lukuisten muiden rekisteröitymättömien kanssa !?

Eipä ihmetytä että maailma on mitä se on kun tätäkin ketjua olen yömyöhästä katsellut ... lapsellista henkilöön käyvää kiukkuilua ja marttyyrimaista ymmärtämistä ! No, jos tästä sitten taas päästäisiin kuitenkin keskustelemaan asioista eikä henkilöiden ominaisuuksista tai niiden puutteesta ilman känkkäränkkäämistä ? ;-)
MietteliäsMies, tuo ylläoleva on nimimerkilläsi ensimmäinen kirjoitus tässä ketjussa, johon tuo mainitsemasi viesti nro 21 viittaa pääasiallisesti. Joten sen niputtamisen teet aivan itse. Kuten muutkin mainitsemasi seikat, joista muita syytät. Hyvin yritetään taas kääntää.
Eikös tämän foorumin sääntöjen mukaan pitäisi olla niin, että asiat riitelevät, eivät ihmiset. Siispä sillä ei ole piirunkaan väliä, kuka sen viestin on kirjoittanut.

Ehdotankin tässä ylläpidolle, että luovutaan tällä palstalla nimimerkkien käytöstä kokonaan, ja kirjoitetaan palstoille pelkkää tekstisisältöä, ilman kirjoittajan nimimerkkiä. Käytäntö tukisi foorumin sääntöjä mainiosti. Muutoin käy väkisinkin niin, että viestiketjuissa toistuvasti mennään henkilökohtaisuuksiin. Tai sitten vaikkapa asetetaan ihmisiä eriarvoiseen asemaan sen perusteella, ovatko he antaneet tietonsa ranneliike ry:n henkilötietokantaan vai eivät.
EN ymmärtänyt enää mistä Sunshine edes yrittää viestiä ! Ja oliko tuossa jokin sisältö paitsi känkkäränkkääminen ? ;)
Tuo "Nick Name":n idea on hyvä - muutenkin tuntuu kummalta laittaa "nimensä" näihin viesteihin kun ei se todellisuudessa mitään merkitse. Mikäänhän ei estä rekisteröitynyttä kunnon ;) keskustelijaa sitten kirjoittelemasta millä nimimerkillä tahansa. Auttaahan se sitten kai pitämään nuo rekiströityneet nikit "siisteinä" kun ainahan on mahdollisuus käyttää toista villiä nikkiä ... Tosin ainahan voi rekiströidä muutaman eri nikin jos haluaa vaikuttaa luotettavalta ja "virallisesti hyväksytyltä" persoonalta ! :))
kannatan aivan ehdottomasti tuota nimen/nickin pois jättämistä!

itse rekisteröitymättömänä mutta aktiivisena lukijana heittelen tuohon nimikenttään aina mitä kulloinkin satun keksimään. mieluummin jättäisin kokonaan pois. tosiaan turhauttaa se, että keskustelu kääntyy joka ikisessä ketjussa kovin pian parhaimmillaankin muiden kirjoittajien kritisoimiseksi aiheen sijaan, pahimmillaan sättimiseksi. ja itse keskustelu aiheesta tyssää siihen.

tosin sitten kun meillä ei ole nimiä, alkaa se loputon arvuuttelu tyyliin "lauserakenteestasi päätellen olet sama joka kirjoitti sitä ja sitä, opettele kirjoittamaan, hanki elämä".
Aika hauska idea. Totaalisen anonyymi kirjoittelu =)

Sehän olisi melkein kuin anonyymiseksiä darkroomissa.

No joo, mä ainakin haluan, että ihmiset tunnistaa tekstini sen tutun irokeesin naljailuiksi.
YES sain luettua koko palstan läpi ja aattelin josko kaikki lopettaisitte ja alkaisitte kirjoitta asiaa
vaikka mielipiteitänne eri sivustoists kiitos naisten nurkasta terveisin yammi
Mä en ainakaan kannata nimimerkeistä luopumista, en usko, että tämä foorumi toimisi niin. Ainakin tästä tulisi niin persoonaton, että tuskin viitsisin itse enää käydä täällä.

Mitä tuohon rekisteröitymättömyyteen tulee, en ole itse rekisteröitynyt siksi, etten ole nähnyt sitä tarpeelliseksi, kun voin yhtä hyvin kirjoitella tänne ilmankin. Mutta samalla nimimerkillä kirjoitan aina ja mielipiteideni takana seison. Ja onhan meitä monia muitakin. Enkä mä ainakaan ole kokenut, että mua olisi väheksytty tällä foorumilla, siksi etten ole rekisteröitynyt.
"Ihan Homona
07.11.2005, 00:50 JuhaniV:lle tässä sinulle aivan henkilökohtainen viesti : ) & aploodit.
Olet kukkulan kuningas, ole hyvä ja pidä tämä foorumi, olet onnistunut jälleen kerran.
Minulla on sinulle yksi kysymys: Oletko harkinnut politiikaan siirtymistä? Sinulla on siihen uskomattoman hyvät lahjat."

Toden totta, JuhaniV sopisi poliitikoksi johonkin pieneen kuntaan. Rautavaara, Toholampi ja Savukoski tulevat ensimmäisinä mieleen. Puolueeksi suosittelisin Keskustaa.
Olen varma että JuhaniV:n valinta kunnanvaltuustoon edesauttaa suuresti loppujenkin homojen ja lesbojen muuttamista tuosta kunnasta pois.
Pora-liikkeellä on nyt varmaan todella hyvä mieli. "Sainpas sanottua, oikein sutjautin perkele." Koko Ranneliike nauraa nyt hersyvästi.

Siis eikö Sinulla ole mitään tapoja?
Pojotor, älä välitä moisesta. Pora-liike kommentillaan asettaa itsensä vain samaan räksyjen ryhmään kuin ovat nimimerkit "Voi helvetti" ja "Ihan Homona". Heillä ei kenelläkään ole oikeasti mitään uutta tai järkevää sanottavaa, muuta kuin yleinen jurputus.

Mutta sitten tämä "Orso"! Hän on minua kovasti ihmetyttänyt. Mihin hän oikein pyrkii? Minä en ainakaan tähän mennessä kirjoittamistaan 136 sanomasta saa oikein tolkkua. Poriksella on sentään jämäkkä linja, katkeruus ja kauna kaikkea mahdollista kohtaan. Sitä voi alkaa jo pitää tyylikkäänä. Orso minun näkökulmastani vain huitoo kaikkiin mahdollisiin ilmansuuntiin. Syytä vain en ymmärrä, vaikka yrittänyt olenkin.

Juhani
Hyvä Juhani, eikö sinulle ole jo valjennut Voi Helvetin, Pora-liikkeen ym yhteinen viesti? Eikö se ole tullut jo tähän menessä selväksi?
Jos ei niin kerrataan se viellä (koska olen heidän kanssaan aivan samaa mieltä)...
Syy olet Sinä, Juhani V, sinun itsekeskeinen egon kohotuskampanja joka aika usein tunkee läpi. En sano Aina mutta häritsevän usein, voi olla että muut ovat tottuneet moiseen mutta muutama eivät. Viimeksi se tapahtui kun ihmettelit kuka ihme on Conan.

Enko muuten sinulla aina jotain "uutta" sanottavaa? ....tai onko jokainen komenntisi täällä järkevä? Olen koittanut ymmärtää sinua JuhaniV mutta aina ei oikein jaksa.
Esko, oliko viestisi tarkoitettu todennukseksi siitä, että haluat sijoittaa itsesi samaan räksyjen ryhmään, johon edellisessä sanomassani viittasin?

Juhani
Juu niinpä niin Juhani, ei kun haluan ehdottomasti kuulua sinun "jengiisi" enkä halua omata omia mielpiteitäni, juuri näin.

Arvostelit Pora-liikeen sanomisia tuossa aiksemmin ja minusta osassa niistä on ollut ideaa, eiväthän ne kaikki ole siunun arvostelemiseen keskittyneitä.
Vai luetko jotain rivien välistä mitä me muut emme ole huomanneet?
Voi Helvetti on kyllä pelkästään keskittynyt sinun arvostelemiseen, eikä se ole ollut viikottaista.
Minusta kyllä monella on täällä mielenkiintoista sanottavaa, harva kyllä sortuu oman itsenä "kehumiseen" yhtä pahasti kun sinä. Näin on näreet.
Jatka kirjoittelua mutta jätä se oman erinomaisuutesi esille tuominen vähemmälle, pliiis.
Ihan reilussa miesporukassa sellainen on hieman......lapsellista, turhaa. Kyllä se arvostus tulee sieltä ajan kanssa.
Taidan olla aiemminkin sanonut tästä, mutta enpä voi olla yhtymättä Pojotoriin ja Juhaniin.

Ei kukaan täällä *pidä* kaikkien kirjoituksista. Monet niistä ovat itse asissa todella tyhmiä.

Netikettiin kuuluu kuitenkin kohteliaisuus ja suvaitsevaisuus toisia kirjoittajia kohtaan. Keskustelupalstalla se ainakin minun (ja uskon, että todella monen muunkin) mielestäni tarkoittaa sitä, että sanotaan, jos on sanottavaa *asiasta*, mutta ei puututa asiattomalla tavalla kirjoittajan henkilöön. Hyihelvetit, poraliikkeet sun muut käyttävät vähintään yhtä paljon energiaansa *yhden* kirjoittajan henkilön nälvimiseen kuin enemmän tai vähemmän kiinnostavien asiakommenttiensa tuottamiseen.

Tämä on se ongelma. Minä ehdotan, että ylläpito poistaisi jatkossa yksiselitteisesti ja aina kaikki asiattomat, henkilöön (asian sijasta) takertuvat viestit. Voisivatpa mennä vaikka vieläkni pidemmälle: kolmesta tästä syystä poistetusta viestistä nicki bannattaisiin.
Esko, "Voi helvetti" kirjoittelee havaintojeni mukaan kyllä viikottain ja useamminkin. Ylläpito näyttää ne poistavan tuotapikaa. Olen kanssasi samaa mieltä, ettei tuolla nimimerkillä ole muuta kerrottavaa, kuin ärtymyksensä minun suhteeni. Hän ei siis todellakaan keskustele.

Viittasit siihen Conan-juttuun. Se oli minulta lapsus, koska en heti yhdistänyt tuota nimeä tv-sarjaan. Se ei taatusti ollut mikään egonkohotuspuheenvuoro. Huomasin muuten aivan saman aiheen jollakin muulla keskustelufoorumilla. En siis ole ainoa, joka ajattelee että iltaruskon tähdet saapuvat Suomeen raapimaan kasaan vielä pikkuisen rahaa ennen lopullista sammumistaan.

Juhani
Tuohon Resanderin kommenttin... Ylläpito on aina pyrkinyt poistamaan mahdollisimman tehokkaasti kaikki keskustelijaan kohdentuvat irvailut. Tässä on kuitenkin se ylläpidon ongelma - ei vakava, mutta kiusallinen. 24/7 päivystys on käytännössä mahdotonta järjestää, ja aika usein käy niin, että irvailevaan viestiin on joku jo ehtinyt vastata. Etenkin jos irvaileva viesti sisältää oikeaakin asiaa, voi tämä poistaminen sotkea koko keskusteluketjun pahasti. Silloin on punnittava irvailun ja keskustelun sekoittamisen välillä. Yksiselitteistä bannaamissääntöä ei ole, ja sen käytännön toteuttaminenkin voi olla hankalaa, mutta kyllä tällaisillakin toimilla järjestystä pidetään.
Mutta JuhaniV, ymmärsitkö mikä Voi Helvettiä sitten rassaa sinussa?
Uskoisin se sama mikä minuakin ja minkä jo mainitsin tuossa aikasemmin.
Kirjoitat useimminten kyllä asiaa mutta sitten aina silloin tällöin alkaa rivien välistä paistamaan se egoismin kukoistus, se saa ainakin minun nauttiman ravinteet nousemaan takaisin ruokatorven korkeudelle. Et varmaan huomaa sitä itse. Tuo Conan oli vaan yksi esimerkki..ja jos sitä ei voi komenntoida niin se on sitten pahempi juttu.
Mielestäni kaikki mielipiteet ovat tervetulleita jopa hieman anarkistisetkin, niissä voi monesti piillä viisauden/totuuden siemen. Jos täällä on tarkoitus koota sellainen htbl-kansan harmoonia keskus, olen mitä ilmeisemmin sitten väärässä paikassa.

Me htbl ihmiset olemme kaikki eri tasoisissa elämäntilanteissa, jotkut ovat saaneet elämänsä raiteille ja jotkut taas eivät mutta sellainen ylesipätevä kaikkia kattava holhoova ote ei ole aina kovin mielekästä.
Samalla tavalla kun osa kokee Pora-liikkeen taikka Orson kirjoittelun häritsevänä.
Minusta ne ovat raikkaan erillaisia, eläköön erillaisuus.
Esko puhuu sinänsä asiaa yllä, mutta en vieläkään ymmärrä, miksi pitäisi suvaita "vittu paska Juhani pois täältä" -tyyppistä kirjoittelua? Kuten missä tahansa mediassa, lukija hypätköön yli sellaisten kirjoitusten, joista ei itse koe saavansa uutisia, mielihyvää, juoruja tai muuta sisältöä elämäänsä. Lapsellisilla ja naurettavilla henkilöön tarttuvilla agressioilla ei kukaan koskaan saavuta mitään.
Esko, olen miettinyt näitä sinun kommenttejasi.

Muistelen ylläpidon joskus ilmoittaneen noin viiden tuhannen eri käyttäjän vierailevan Ranneliikkeen sivuja lukemassa. Jos tuosta joukosta vain pari kolme henkilöä saa reaktioita siitä mitä minä kirjoitan, en pidä asiaa erityisen merkityksellisenä, joskin kiinnostavana.

Kysyit, että ymmärränkö mikä nimimerkkiä Voi Helvetti oikein rassaa. Luulen ymmärtäväni. En kuitenkaan aio julkilausua sitä tässä yhteydessä. Se ei olisi sopivaa. Sen olen huomannut, että hänen kirjoituksiaan ylläpito on toistuvasti poistellut, ei minun.

Sinulle kysymys: Oletko masokisti?
Perustelen kysymystäni. Kerrot tekstini aiheuttavan sinulle yrjöjä. En ole sinua pakottanut niitä lukemaan. Kun pikkulapsi polttaa näppinsä hellan levyssä, hän oikopäätä oppii välttämään tilannetta siitä aiheutuvan kivun vuoksi. Masokistilla asiat ovat toisinpäin. Tällainen ajatuskulku seurasi luettuani valituksesi.

Omat arveluni minulla on, mutta on edelleen epäselvää se, mikä on ongelma, kuka on ongelma ja kenellä on ongelma.

Juhani
JuhaniV, annan sinun tukehtua omaan mahdottomuuteesi. Sinunlaisia tyypejä oli myös koulussa, vaikkakaan ei töissä koska tuollaisilta otettiin luulot pois.
Täytyyhän sinunlaisilla kavereilla olla omat "kanavansa" missä saa julkituoda oma erinomaisuuden ilosanomaa.
Mutta älä erehdy luulemaan että kaikki viisi tuhatta vierailijaa jaksaa ylipäätään kirjoittaa yhtään mitään, monet ovat turhan laiskoja siihen.
Suomalaiset tuntien, monet eivät viitsi/jaksa komentoida kohdatessaan moisen egoistin. Valitettavaa vaan on se että nämä narsismin ylistyslaulut erehtyvät kääntämään tämän "hiljaisuuden" sellaiseksi uskomukseksi että nämä kaikki kuuntelevat/lukevat heidän ajatuksiaan.

Olet aina innokkaasti tekemässä täällä analyyseja toisista kanssa kirjoittajista, milloin saamme lukea puoluettoman analyysin sinusta itsestäsi?
Pystytykö löytämään mitään kritisoitavaa itsestäsi, aivan rehellisesti?
Miksi sinulla on toistuva tarve esille tuoda omaa erinomaisuutasi?
Oliko sinulla vaikeaa koulussa?
Eikö sinua kelpuutettu koskaan "urheilujoukkueseen"?
Olitko se kenen pää oli useimmiten vessanpöntössä välituntisin?
Jos näin oli, mahdoitko koskaan ajatella että syy oli siinä että pyrit niin selvästi olemaan opetajien "lellikki", se kielikello?
....Tälläinen ajatuskulku seurasi kun olen lukenut sinun valituksiasi.
Ylläoleva tekstisi on sinun manifestisi, I rest my case.
esko kirjoitti: "...milloin saamme lukea puoluettoman analyysin sinusta itsestäsi?
Pystytykö löytämään mitään kritisoitavaa itsestäsi, aivan rehellisesti?"

Tuo viimeisin viestisi on lähinnä lapsellista uhittelua ja jonkinlainen kehno yritys päästä niskan päälle. Onko kertomasi muuten oikeasti sinun kokemaasi? Vaikutti hyvin omakohtaiselta luettelolta.

Minä en ole masokisti. En nauti siitä, että harjoittaisin julkista itseruoskintaa. Sen lisäksi en näe siinä mitään lisäarvoa täällä käytävälle keskustelulle.

Kritisoinnistani ovat pitäneet erinomaisesti huolta perheemme kolme todella tarkkasilmäistä vesseliä. Pieninkään piirre meissä vanhemmissa ei ole jäänyt heiltä huomaamatta. Ne syötetään meille takaisin vielä tukevasti terästettyinä, tahdoimme sitä taikka emme. Tuon "koulutuksen" läpikäyneenä minulla ei ole harhaluuloja itsestäni. Nahkani on myös parkkiintunut melkoisesti.

Juhani
JuhaniV kirjoitti:"Tuo viimeisin viestisi on lähinnä lapsellista uhittelua ja jonkinlainen kehno yritys päästä niskan päälle."

Annoin vaan sinun maistaa sinun omaa lääkettäsi, kuten sanoin olet hyvin usein itse tarjoamassa näitä 5min pika analyyseja toisista joten ajattelin oletko koskaan suhtautunut kriittisesti itseesi, edes hiukan?
Minulla ei ole tarve päästä kenekään niskan päälle, minusta sellainen on turhaa mutta se näytää toistuvan sinulla aika usein täällä, ja siksi kysynkin että miksi? Mikä voima saa sinut aina aika ajoin nostatamaan kaiken asian ohella omaa egoasi muiden yläpuolelle?
Miksi itsekriittisyys olisi itseruoskintaa? Eikö itsensä epäily edes joskus ole ihan terve merkki? Minusta se jättää sen mahdollisuuden että ehkä joku voi tietää jostain asiasta jotain mitä itse en ole viellä tiennyt. Vai oletko jo päässyt siihen "tiedän jo kaiken"-tilaan?

Sen verran täytyy sanoa että jos utelit minun kouluajoista niin minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa. Minusta pitivät kaikki, niin "kovikset" kuin "nörtitikin" jopa opettajat, olin suosittu. Minulla ei ollut tarvetta olla toisia parempi, ei edes lapsena.

Minusta pohdit monesti ihan hienoja asioista mutta sitten taas sillloin tällöin on sen Asian aika jolloin kaiken "pääosassa" on vaan ja ainoastaan JuhaniV.

Miksi vedät niin pahasti herneet nenääsi jos kritiikki kohdituu sinuun, onhan täällä moni muukin saanut osakseen sitä.

Ja sinun pieneistä tarkkasilmäisistä vesseleistäsi sen verran....aika harvoin se puree ruokkivaa kättä, eikö?
Ja teitähän on kaksi, eikö? Joten aina on olemassa se toinen vanhempi joka ymmärtää enemmän kun se toinen, mistä sinä tiedät kumpi sinä olet.... :)
Aika näytää Jussiseni....aika näytää.
Juhanin ongelmathan ovat hyvin käytännönläheisiä ja mukafilosofisia pohdintoja kuten juttu kelloista ja kuinka paljon niitä tuppaa olemaan huushollissa, ettei ehdi kaikkia saamaan euro-aikaan.

Olisi hauska kuulla "todellisemmista ongelmista" kuten vakkapa , miten hankalaa on mennä ostamaan impotenssilääkettä apteekista ja miten häpeälliseltä se voi tuntua homomiehestä tai miten hankalaa on käyttää dildoa peräpukamaleikkauksen jälkeen ja miten se onnistuu monen yrittämisen jälkeen( hahhaa!). Ei vaineskaan! Ei kiinnosta tirkistellä Juhanin "aviovuoteeseen", mutta se, miten "sirkkeliin kompastuneiden" homojen asemaa halveksitaan joidenkin taholta ja heitä syyllistetään tilanteesta joihin he eivät ole olleet syypäitä, vaan uhreja, ottaa aivoon ja tilalle haluttaisiin nämä em. mukafilosofiset pohdinnat, tuntuu käsittämättömältä.

On olemassa ihmisiä, joiden kantti ei kestänytkään kiusaamista ( pahaksi projisoimista )ja he masentuivat ( kuten Olli S).

Laitetaan sitten kaappihomoilu kunniaan ja turvat umpeen!
Miesmies: pyydän että luet hyvin tarkkaan mitä olen kirjoittanut. Monet samanaikaisesti päälle kaatuneet ongelmat saivat minut nitistettyä pitkäksi aikaa masennussairauteen. Näistä omien harjoittama selkään puukottaminen oli vain yksi ongelma.

Olen saanut asiallista apua ja pystynyt hyvin pitkälle nousemaan takaisin ylös.

Katsopa tämä:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=298_34_1

Olen jopa harkinnut kirjan toimittamista siitä miten myös homot ja lesbot voivat selvitä sirkkelistä. Mitä tuumaat ajatuksesta?
Kuka on tämä on "JuhaniV", joka näin kiihdyttää mielet? :-) En tunne häntä.

Minulle tuo JuhaniV-nikki tokaisi yhdessä toisessa Ranneiliike-keskustelussa, että olen sairas ja mieleni on kieroutunut... huhhuh :-)
Tässä tämä Juhani V:n kommentti minusta:

"Kyllä kellot soivat. Minä ehdotan, että sinä availisit omia sielusi solmuja jonkun asiantuntijan kanssa, etkä kaataisi muiden niskaan omaa eroottista fantasiamaailmaasi.

Teen tämän ehdotukseni täysin vakavalla mielellä.

Juhani "

Huhhuhuh...
"JuhaniV
20.11.2005, 19:11 Tuo viimeisin viestisi on lähinnä lapsellista uhittelua"

ja...

"Kritisoinnistani ovat pitäneet erinomaisesti huolta perheemme kolme todella tarkkasilmäistä vesseliä. Pieninkään piirre meissä vanhemmissa ei ole jäänyt heiltä huomaamatta. Ne syötetään meille takaisin vielä tukevasti terästettyinä, tahdoimme sitä taikka emme."

ja..

"Nahkani on myös parkkiintunut melkoisesti."

Therein lies the dilemma: Pidät kaikkea sinuun itseesi kohdistunutta arvostelua joidenkin uhmaikäisten pentujen uhitteluna ja vastaat siihen sitten vanhemman holhoavalla ylimielisyydellä. Sinä olet niin kuin joku konttorin vanha täti, joka "kyllä tietää parhaiten" ja joille kaikki muut työntekijät ovat jonkinlaisia holhokkeja jotka eri mieltä ollessaan ovat vain "kiukuttelijoita" ja joita hän mielellään läimisi persuuksille jos se suinkin olisi mahdollista.

Täällä on jo puhuttu siitä ettet pääse irroittautumaan ammattiroolistasi, mutta et näköjään pääse irroittautumaan perheroolistasi myöskään.
Pora-Liike, pääsetkö sinä irrotautumaan uhrin roolistasi? Et taida päästä. Sen sijaan panet kaikki maksamaan siitä hyökkäämällä kokoajan kaikkia ja kaikkea vastaan.
Eikös tämän keskusteluketjun aiheena olekin: "Onko ylläpidolla jokin vakava ongelma?" Jooko? ;-)
kirja sirkkeliin kompastuneista homoista ( hyvä otsikko)voi olla kyllä laajempaakin levikkiä, koska onhan olemassa rautaesiripun takaisia maita, jotka kohta liittyvät eu:n. varmaan sielläkin olisi tarvetta kirjalle, joka voisi saada selviämisoppaan piirteitä, koska onhan olemassa kirjoja hyvistä tavoista.
>JuhaniV 21.11.2005, 12:00 Eikös tämän keskusteluketjun aiheena olekin: "Onko ylläpidolla jokin vakava ongelma?" Jooko? ;-)

Sivun yläreunasta voi tarkistaa ;-)

********************

Hymiön turvin - sensuuria vastaan
Ryhtiliikkeelle, olen edelleen samaa mieltäi luettuani uudeleen sinun kommenttisi aikaisemmassa pedofiliakeskustelussa.
Juhani
JuhaniV kirjoitti: "Eikös tämän keskusteluketjun aiheena olekin: "Onko ylläpidolla jokin vakava ongelma?" Jooko? ;-)"


Voi, voi JussukkaV kyllä se kaiken ongelman alku ja juuri on ollut tuolla hieman ylempänä mainitsemani sinun ego. Se on saannut porukan niskavillat nousemaan.
Muuten kirjoittelussa ei ole ollut suuremmin mitään vikaa mutta se Minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä,minä......saa jotkut ihmiset pahoin voivaksi.
Aivan samalla tavalla kun joitakin herkistää agressiivinen kirjoitus tyyli.
"rautakanki
21.11.2005, 10:04 Pora-Liike, pääsetkö sinä irrotautumaan uhrin roolistasi? Et taida päästä. Sen sijaan panet kaikki maksamaan siitä hyökkäämällä kokoajan kaikkia ja kaikkea vastaan."

Lupaan miettiä asiaa, rautakanki.
Tämä maailma on kuin kauhuleffa jonka minä katsoin aivan liian nuorena: se ei lakkaa kummittelemasta päässä.

Vaikka henkilökohtaisesti en olisikaan uhri (en paljon sitä enää olekaan), ei se poista uhriksi joutumisen kauhua. Kauhuleffan voi aloittaa lukemalla Liza Marklundin kirjat "Uhatut" ja "Turvapaikka". Jos kerta yhteiskunta, joka on 1000x enemmän hyvinvointivaltio kuin Suomi, ei pysty takaamaan kansalaistensa perustarvetta, oikeutta turvallisuuteen ja koskemattomuuteen hyvin vakiintuneessa asetelmassa (heteroparisuhde), niin miten sitten meidän muiden kanssa ja tässä maassa.

Kokenut murtovaras kävelee minun kotini etuovesta sisälle nopeammin kuin mitä minä saan sen oven auki avaimilla ja totta maar pystyy pahoinpitelemään ja jopa tappaamaan minut ja jää kiinni hyvin epätodennäköisesti ja jos jää niin saa pienen tuomion.

Minä vain en ummista silmiäni.
Sinulla Esko on ilmeisesti kirkkaana mielessäsi kaava, jonka mukaan Ranneliikkeessä pitää kirjoitella.
Olen kiinnostunut tuon kaavan laajasta kuvauksesta. Mieluiten siis kuinka saa kirjoittaa, kuin että kuinka ei saa.

Juhani
Ei, ei ja kerran viellä ei. Hyvä Juhani, olet siis todella pahoittanut mielesi, valitteluni siitä. Et näytä millään ymmärtävän mitä ajan takaa. Eikö jo muuten tässä vaiheessa sinulla ole noussut epäillys kun muutama ihminen ovat polttaneet hihansa täällä että mitäs jos väiteissä on jotain totta? Mitä jos olen itserakas ja haluan työntää itseäni esiin hieman egoistisella tavalla? (tässä vaiheessa se itsekritiikki nousee normaalisti esiin)
Itse olen vapaan sanaan suuri kannattaja, (eläköön Pora-liike, Orso, miesmies ym) mutta yksipuolista itsekehua minun on vaikea sietää. Siksi meillä on turhat julkikset ja politiikot olemassa jotka viikosta toiseen saavat housunsa märjäksi puhuessaan itsestään ja saadessan huomion kerta toisensa jälkeen käntymään itseensä. Vai onko siitäkö tässä on kysymys?

Kuten olen sanonut aikasemminkin, kirjoittelet usein asiaa ja mielenkiintoisia näkökulmia mutta tavan takaa nouset tavallisten ihmisten yläpuolelle kun heliumpallo. Se ärsyttää koska minusta se on turhaa tällä palstalla.
Taikka sitten järjestetään reilusti kerran kuussa äänestys, kuka on maassa ihanin tai polittisesti aikaansaavin hompsankeikka. Who´s Hot/Who´s Not?
Onko tämä mahdollista smo? Se voisi olla "leikkimielinen" mutta se voisi antaa itsensä turhanvakavasti ottaville "sielunhoitoa" siinä sivussa.
Jos Juhani mukamas nostaa itsensä muiden yläpuolelle, niin mitäs ihmettä esko ja orso ja muut sitten tekevät? Pora-liike ja miesmies vain toistavat loputonta surkeuttaan. Eskolla on kyllä ongelma, mutta sen nimi ei ole JuhaniV.
Nimimerkkille "kypsä", voi olllakin ongelma. Minkä epäillisit sen olevan? En ole tietääkseni nostanu itseäni muiden yläpuolelle, ainoat kirjoitukseni ovat syntyneet nyt. Niin ja komennttini jäätelöstä.
Luulin että kun muut voivat komentoida eräiden kirjoittajien agressivisuutta taikka perusteettomia kannanottoja niin mikä ettei sitten tätä.....
'eskon' sanottava tällä sivustolla kiteytyy siis hyvin yksinkertaisesti: Vaietkoon nimimerkki JuhaniV! Ja sitten hänellä on vielä otsaa väittää olevansa "vapaan sanan suuri kannattaja".

Hän uskoo olevansa suurikin hyväntekijä toistelemalla samaa mantraa kuin "muutama ihminen, jotka ovat polttaneet hihansa". Tämä jos mikä osoittaa suurta itsekehua ja itsensä nostamista muiden yläpuolelle ritariksi, joka muka taistelee pahaa lohikäärmettä vastaan. Mistähän johtuu, että vain ne muutamat harvat (ja kumma kyllä, rekisteröitymättömät) keskusteljiat ovat niitä hihansa polttaneita? Tällaisenkin kysymyksen mm. 'esko' voisi itselleen tehdä.
Esitin ihmettelyni Eskon puheenvuoroista eräälle Ranneliikkeen keskusteluja seuraavalle henkilölle, jonka olen huomannut seisovan jalat tukevasti maassa tilanteessa kuin tilanteessa. Kysyin häneltä, että onko nyt olemassa jotakin sellaista, jolle minä olen täysin sokea.

Tässä hänen kommenttinsa luvalla tähän keskusteluun:
"Sinänsä koko asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Kaikkia ei vaan voi miellyttää. Yksi ottaa nokkiinsa yhdestä ja toinen toisesta asiasta. Ei siinä sen kummempaa. Varmaan se on tämä pitkä syksy, joka on taas saanut ihmiset kilahtelemaan mitä ihmeellisimmistä asioista... :-)"

Juhani
Taasko tätä...

Kenellä tahansa kirjoittajalla tulisi olla täysi vapaus kirjoittaa tänne niin kauan kuin ei sorru henkilökohtaisiin hävyttömyyksiin ja muihin sivuston eksplisiittisesti esittämien toiveiden vastaisiin kirjoitteluihin.
Periaate on tuo ja tulkinnasta vastaa ylläpito.
niin, ja kun viestejä taaksepäin katsoo, niin voi helposti todeta, kuka on sortunut henkilökohtaisiin hävyttömyyksiin.
Joskus vuosikymmeniä sitten näin Charlie Chaplinin filmin Diktaattori. Siinä hän huumorin keinoin irvaili elokuvan tekoajankohtana julkisuuteen nousseille diktaattoreille Hitler ja Mussolini.

Elokuvassa Chaplin pistää itseään kehuvat ja niskan päälle pyrkivät diktaattorit pitämään puhetta tuoleissa, joissa oli kohotusmekanismi. Kumpikin diktaattori kohotteli omaa istuintaan vaivihkaa päästäksen korkeammalle kuin kilpailija.

Vihdoin tuolin tukipalkit, johon tukeutuen molemmat diktaattorit hivuttautuivat toistensa yläpuolelle, loppui.

Molemmat rojahtivat maahan.
Tarkoitin sitä, ettei ylipäätään ala vänkyttämään tyhjänpäivisistä asioista. Rautalankaa... :)
Tehdään "kaikki" nyt kerralla onnelliseksi, eikös vaan?
JuhaniV, pyydän anteeksi kirjoituksiani, eihän niissä mitään perää ollut, hullun houreita syyshämärrässä. Olen oikeasti paennut hoitolaitoksesta jonne minut oli tuomittu moneksi vuodeksi hoitoa samaan. Olen myös syylinen John F. Kenedyn murhaan, mustaan surmaan, aids:in ja varsinkin homojen huonoon asemaan.
Näin täten pyydän anteeksi JuhaniV kirjoituksiani, samoin Publickilta ja ne pari muutakin. Olin täysin väärässä (sanomattakin selvä, asia) ja nyt kun jalkani ovat tukevasti maassa(betoni bootsit jalassa), näen kaiken selvästi.
Näin saavutamme taas tärkeän virstaanpylvään suuressa taistelussamme (haluan kalifiksi, kaliffin paikalle) ja näin saamme meille mieluisan harmonian aikaseksi(vaikka demokratia siitä kärsisikin, pääasia on että minä olen oikeassa). Amen!

Koska on olemassa vain yksi totuus ja yksi ääni.....joten pojat, antaa palaa.
JuhaniV: minkälainen tulisi krjasta, jos saisit kirjoittaa sen otsikolla : "tuhat niksiä hyvään homoelämään"?
Taitaa helvetti jäätyä ja lehmät oppia lentämään, ennen kuin 'eskolta' ja kumppaneiltaan saadaan lukea asiallinen ja vakavissaan kirjoitettu puheenvuoro näissä keskusteluissa...
Eikö se ole turhaa jankata uudestaan ja uudestaan perusteluita jos ne eivät parilla ekalla kerralla uppoa tajuntaan. Koska ne eivät tule muuttumaan siitä mihinkään. Vai onko sinun mielestä seuraava looginen jatke sitten että jatkan niin kauan kunnes olen kansanne samaa mieltä?
Mielestäni sarkasmi oli paras ratkaisu tähän tilanteeseen, oppia nauramaan asioille jotka eivät loppujen lopuksi ole niin tärkeitä. Luuletko että esim. elävässä elämässä jaksan kauan kuunella loputonta itsekehua? En ja miksi pitäisi?
Voi olla että jos ja kun itse on samanlainen niin viihtyy silloin porukoissa, se on kaiketi ymmärrettävää.
Tämä keskustelu on alkanut saada jo koomisia piirteitä. Esko on aika sitkeä sissi. Pitää hänelle oikein nostaa hattua.

Taitaa olla Esko pohjalaista sukujuurta. Kun on jonkin mielipiteen omaksunut, siitä ei luovuta, vaikka kaula katkaistaisiin.

Juhani
Täytyy muistaa, että kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen. Sovitaanko näin?
....tämä alkaa käymään jo hieman uuvuttavaksi mutta koska haluan että asia tulee selväksi eikä sanojani vääristellä niin viellä kerran arvon daamit.....
En tule luopumaan Siitä!! mielipiteestäni että uskon että niccit Voi Helvetti, Pora-liike.... ja ainakin Minä olen ärsyyntynyt vaan ja ainoastaan jos kirjoittaja alkaa tuomaan omaa erinomaisuuttaan muun asianyhteyden lomassa. Mutta täällä ollaan jo tulkittu niin että kielellän kokonaan JuhaniV komentoimasta ja hän vaietkoot kokonaan, tähän tulokseen tuli Public. Hieman äärimmäisyydestä äärimmäisyyteen mennään.
Kuitenkin täällä arvostellaan (irivtään) muitta mutkitta monesti eri kirjoittajia ( ja ennen kun esim JuhaniV ja Public luulevat taas että tämä on heistä NIIN EI, kaikki eivät komentit eivät kohdistu teihin vaikka niin haluisittekin). Miksi ei saisi sitten huomauttaa että ehkä kirjoittaja tuo itseään esiin hieman turhan sankarimaisesti. Tiestysti asia on silloin hyväksyttävää jos kyseessä on oma meriittilista mutta epäilen että tämä on sellainen foorumi.

Joten rautalangasta vääntäen....kirjoita mitä haluat, anna näppäimistösi paukkua oikein sydämmenkyllyydestä JuhaniV mutta hillitse välillä hieman itsekehuasi. Tästä kannastasi en tule luopumaan, voin olla väärrässä monessa asiassa mutta tämä on puhtaasi makuasia( sanoi koira kun.......).
-amen-
Esko, kertoisitko milloin tulit tälle keskustelupalstalle? Tunsitko tätä ennestään? Voin sitten kertoa sulle muutamia dokumentoituja historiallisia faktoja.
>martin 22.11.2005, 12:14 Taasko tätä...
>Kenellä tahansa kirjoittajalla tulisi olla täysi vapaus kirjoittaa tänne niin kauan kuin ei sorru henkilökohtaisiin
>hävyttömyyksiin ja muihin sivuston eksplisiittisesti esittämien toiveiden vastaisiin kirjoitteluihin. Periaate on tuo ja tulkinnasta vastaa ylläpito.

Sallittua on panetella muita sanomalla:
-Pora-liike kommentillaan asettaa itsensä vain samaan räksyjen ryhmään kuin ovat nimimerkit "Voi helvetti" ja "Ihan Homona"
-Poriksella on sentään jämäkkä linja, katkeruus ja kauna kaikkea mahdollista kohtaan
-Kysyit, että ymmärränkö mikä nimimerkkiä Voi Helvetti oikein rassaa. Luulen ymmärtäväni. En kuitenkaan aio julkilausua sitä tässä yhteydessä.
-Tuo viimeisin viestisi on lähinnä lapsellista uhittelua ja jonkinlainen kehno yritys päästä niskan päälle. Onko kertomasi muuten oikeasti sinun kokemaasi? Vaikutti hyvin omakohtaiselta luettelolta.
-Valitaan esityspaikaksi vielä oikein iso halli, että saadaan kerralla monta höynäytettävää paikalle.

Olen huomaavinani että piilovit*uilu ja piikittely sekä keittiöpsykologia pika-analyyseineen kelpaa moderaattoreille. Kaikki ei kuitenkaan saa kaikkia sofistikoituneesti solvata.

Kun on tullut selväksi että osa kirjoittajista katsoo Conanin ohjelmaa, on mielestäni heikkoitsetuntoista, itsekorostavaa ja suorastaan ilkeää kuvata heitä höynäytetyiksi (siis jos saapuu suureen halliin katsomaan Conania - Entäpä joka sunnuntainen jumalanpalvelus?)! Jos jokin populaarikulttuurin ilmenemä vetää katsojia, ei se mielestäni tee heistä höynäytettyjä?
Sama kun sanoisin että Täydelliset naiset -sarjan katselijat ovat heikkolahjaisia? Tai että ruotsalaisen homokuoron tai oopperan kuuntelijat/katselija ovat laumasieluisia ja itseään perusteetta esilletuovia wannabee-elitistejä.

Toki räksyttäjässä ja narsistissa on termeinä eroja (jo merkityksiltäänkin), mutta niin on rotuopilla ja joukkomurhallakin - tasa-arvoa moderointiin ;-)


*************************

Ai niin - nyt ei ole lähdeluetteloa - ihan p***a viesti siis
Myöskään homofobinen parjaus ei 'ylläpitoa' tunnu häiritsevän, niin että mitä minä täällä oikeastaan enää roikun? Hyvästi.
Olli S. olen lukenut palstaa jonkin aikaa, pienillä tauoilla kumminkin. Mistä historiallisista faktoja tarkoitat, olen kiinostunut lukemaan.

Ja DraamaPsyko, kiitos ja totta joka sana.
Esko, olis kiva vähän jutella sun kanssas kun kerään aineistoa yhteen lukuun seuraavaa kirjaani varten. Ottaisitko yhteyttä: mene nikistäni mun käyntikorttiin ja lähetä sieltä sähköpostivesti, jossa annat osoittees.
JuhaniV
22.11.2005, 21:11
"Tämä keskustelu on alkanut saada jo koomisia piirteitä. Esko on aika sitkeä sissi. Pitää hänelle oikein nostaa hattua.

Taitaa olla Esko pohjalaista sukujuurta. Kun on jonkin mielipiteen omaksunut, siitä ei luovuta, vaikka kaula katkaistaisiin."

Juhani

Voi voi ja voi. Olen minä näitä tappeluita seuraillut. Mut J, miksi sinä pilkkaat pohjalaisia sukujuuriamme yleistämällä millaisia olemme? Sinä se vasta itse Jussi olet, kun jankutat ja jankuta ja olet niin ylpeäkin vielä. Monesti kirjoitat hyviä juttuja mutta kuitenkin otat liikaa itseesi. Oletko harkinnut terapiaa? Jotenkin luulen, että sinulla on hyvin huono itsetunto, kun sinun pitää puuttuua joka asiaan ja joka asiasta jokin mielipide lausua, vaikka asia ei olisi sinulle edes tuttu. Olet ilmeisesti hakeutunut niihin sosiodraama opintoihin ratkoaksesi jotain sisäistä ristiritaasi. Haluat aina olla oikeassa. Et ole koskaan ollut väärässä et yhdessäkään keskustelussa. Se on hyvin epäinhimillinen piirre ja kenen tahansa terveen havaittavissa. En sano, että olet sairas, koska olet mielestäni hyvin älykäs ja viisas ihminen mutta hieman tyhmä, kun et osaa koskaan myöntää itsessäsi mitään virhettä. Koska kukaan ei ole täydellinen niin et sinäkään mutta sitä sinä et vain kirjoituksissasi voi hyväksyä, koska aina väität vastaan etkä ikinä siis myönnä olevasi väärässä.

Isontalon Antti
En ota enempää kantaa tähän henkilökeskusteluksi paisuneeseen tapaukseen, mutta mielestäni oikea tapa olla väärässä on myöntää omat virheensä reilusti sen sijaan, että "lakaisisi asian maton alle" esimerkiksi kääntämällä keskustelun johonkin sivuavaan asiaan. Erehtyminen on inhimillistä, ja virheiden myöntäminen kuuluu mielestäni rakentavaan, aikuismaiseen ja hyvien tapojen mukaiseen keskusteluun. Luulen, että tässä on nyt kyse kuitenkin vähän muustakin, kuten esimerkiksi väittelyn voittamisesta, puolin ja toisin. Korjatkaa, jos olen väärässä :)
ahaa, ylläpito ehtikin poistaa JV:n vastineen, joten voinette poistaa nämäkin viestit. OK?
Tätä ja muitakin samanlaisiksi äityneitä keskusteluja täällä seuratessani olen huomannut saman ilmiön. Ärsyyntyminen kohdistuu aina siihen henkilöön, jolla on paljon sanottavaa. Olen josku kuullut heiton, että Suomessa ei saa esittää omaa mielipidettään. Tämäkin keskustelu vahvistaa tätä ajatusta. Onhan se nyt niin väärin, jos joku ottaa kantaa liian moneen asiaan ja liian monelta kantilta, semmonenhan pitää lopettaa alkuunsa, meinaa kaveri korottaa itsensä muiden yläpuolelle. Siihen ainakin "esko" ja muut ovat mielestäni pelkästään pyrkineet, eikä heillä nähdäkseni ole mitään muuta motiivia kuin poistaa toiminnallaan nuo itseään pätevämmät keskustelijat palstalta. Mitä "esko" ja muut mielessään haluavat tilalle, sitä en viitsi arvailla. Vapaata, monipuolista, ennakkoluulotonta ja rakentavaa keskustelua he eivät ainakaan millään lailla edesauta. Naurettavaa, mutta niin kuvaavaa, että he niin juuri väittävät tekevänsä.
Ylläpito kertoi jo Juhanille kyseessä olleen vahingon. Optisen hiiren villiintyminen + klikkaus + ei varmistuskysymystä.
Ehdin jo huolestua, kun luulin tosiaan että täällä saa tietyt nimimerkit mollata ja olla ylimielisiä muita kohtaan, mutta ylläpito todellakin poistaa tasapuolisesti viestejä - hienoa!

!!! SMO ehtikin jo laittaa viestin, joten PERUUTAN ylläolevan mielipiteen jonka jo ehdin kirjoittaa ;-) !!!

Ylimielinen ja väheksyvä kommentointi täyttää koulu- ja työpaikkakiusaamisen (ja kiusaamisen yleensäkin) tunnusmerkistön.
Puheen kääntäminen pois itseen kohdistuvasta asiallisesta kritiikistä TAI viestin oikeasta sisällöstä on myös erittäin huono tapa "keskustella" - osoittaa kypsymättömyyttä tai kykenemättömyyttä käsitellä asioita.
Onneksi olemmekin nyt "Agoralla" vai mikä se olikaan se typerä nimitys keskustelupalstalle, joten voipi valita itse mitä lukee.

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html

******************************
Varokaa persoonallisuushäiriöisiä! Heidän kanssaan ei koskaan voi voittaa!
DraamaPsyko kirjoitti "Ylimielinen ja väheksyvä kommentointi" ja " "puheen kääntäminen pois itseen kohdistuvasta asiallisesta kritiikistä TAI viestin oikeasta sisällöstä".

Seuraavaksi voimmekin todeta ketkä näin palstalla ovat käyttäytyneet, eikä totta? On rumaa ja myös sairasta väittää omia tekemisiään muiden aikaansaannoksiksi. Mutta kaikkillehan sillä ei ole väliä, vai kuinka "esko", "DraamaPsyko", "voi helvetti" jne.
>kypsä "On rumaa ja myös sairasta väittää omia tekemisiään muiden aikaansaannoksiksi. "

Se on rumaa ja sairasta. Ja jos näin olen menetellyt, niin ole pahoillani.
On ihan hyvä että näistäkin asioista keskustellaan. Ja tämä paikka on ihan hyvä paikka päästellä liikoja höyryjä, ettei sitä tarvitse muun keskustelun lomassa tehdä. Näkemyksiä "oikeanlaisesta" keskustelusta ja keskustelijasta on tietysti suunnilleen yhtä paljon kuin näkemyksen esittäjiäkin. Ei ranneliike.netissä tai lepakkolaakso.netissä hirveästi haluta puuttua käsiteltävien aiheiden kirjoon, käsittelytapaan tai yksittäisiin viesteihinkään. Toki jossain tulee raja siinäkin. Viestejä ja keskusteluja joudutaan toisinaan poistamaan.

Netti on täynnä erilaisia käytännössä villi länsi -henkisiä foorumeja ja niillä meno on aika hurjaa. Tällä foorumilla on aktiivinen ylläpito, joka tarvittaessa puuttuu tapahtumien kulkuun. Se voi jonkun mielestä tuntua natseilulta, sensuurilta tai muuten vaan v-mäiseltä. Siihen ei voi sanoa kuin "voi kuinka surullista".

Mikä sitten aiheuttaa viestin poistamisen? "Viestin sisällön on oltava asiallinen ja asialliseen sävyyn kirjoitettu." ja "Ylläpidolla on oikeus poistaa sopimattomat viestit ilman erillista ilmoitusta. Viime kädessä ylläpito päättää sen, mikä on sopimatonta ja mikä ei", todetaan ohjeissa/säännöissä. Siitä lähdetään.

Ylläpito ei ole kuitenkaan mikään robotti, jolla on jonkinlainen pisteytysmenetelmä, jossa tietyn pistemäärän ylittyminen aiheuttaa toimenpiteen, ja toki ylläpito on joskus reagoinut johonkin liian kiukulla ja joskus taas antanut mennä vähän liian pitkään. Ratkaisujen laatuun voivat vaikuttaa vaikkapa vähäiset yöunet tai muut vastaavat asiat. Myös aktiiviset keskustelijat aika hyvin informoivat ylläpitoa, jos foorumilla on jotain sopimatonta. Etenkin jos useammalta käyttäjältä tulee samasta viestistä palautetta, niin se yleensä aiheuttaa toimenpiteitä. Julkiselle foorumille tehtyjä "ilmiantoja" ei juuri oteta lukuun, ja etenkään marttyyrimäinen lähestymistapa ei johda mihinkään.

Jonkin viestin poistaminen ja toisaalta jonkin viestin selviäminen sensuurin terävistä kynsistä voi tuntua joskus epätasa-arvoiselta. Ylläpito on kuitenkin kahlannut läpi kymmeniä tuhansia viestejä foorumin olemassaolon aikana ja jotkin asiat pistävät silmään pahemmin kuin jotkin toiset. Asialliseen sävyyn kirjoitetut viestit eivät esimerkiksi aiheuta yhtä helposti toimenpiteitä kuin käytännössä samansisältöiset, mutta alatyyliä vilisevät viestit. Sama kritiikki, mutta asiallisesti perusteltuna pysyy foorumilla varmasti paremmin kuin ilman perusteluja oleva. Ja sitten nimimerkkinsä rekisteröineet... siitä on apua.

Yksi valittaa siitä, että uskontoa/kirkkoa kritisoivat viestit poistetaan. Toinen valittaa sitä, että uskontoa/kirkkoa saa kritisoida törkeästi. Eräs valittaa siitä, että jokin pornosaitille osoittava linkki on poistettu. Joku kiukkuaa siitä, että haukkumiseen puututaan liian helposti ja joku toinen valittaa, ettei siihen puututa. Ylläpidolle tulleiden palautteiden perusteella ei voi edes sanoa, kenen ja keneen kohdistuva haukkuminen eniten ärsyttää.

Ei oo helppoo, ei... ;)
Hyvä nicci "kypsä" ole ystävällinen ja lue viestini nro 78. Siinä yritin jo vääntää rautalangasta mitä ajan taka.
Jos siitä kirjoituksesta saan sen mielikuvan että toivon esim kyseisen JuhaniV:n tukkivan suunsa niin en tiedä mitä kieltä seuraavaksi käyttäisin että ihminen ymmärtää lukemansa.
Onko sinulla ehdotuksia "kypsä"? ...mandariini-kiinako?

Jos olet lukenut muitakin kirjoituksia täällä niin täytyy sanoa että ainoastaan yhtä henkilöä on syytetty kyseisestä asiasta ja useimman kerran.... voi olla että se on pelkää sattuma.
smo kirjoitti: "Ylläpito kertoi jo Juhanille kyseessä olleen vahingon. Optisen hiiren villiintyminen + klikkaus + ei varmistuskysymystä."


Ja smo:lle en voi muuta kuin hymyssä suin täällä kirjoittaa....niinpä tietysti, niinpä tietysti!
Olen nyt (jälleen kerran) valottanut ylläpidon perusteita toimia tietyllä lailla.

Esko, voisitko ystävällisesti kertoa, miten pitäisi menetellä, jotta mahdollisimman moni olisi tyytyväinen? Tai no, onhan se kai myönteistä, jos suu on hymyssä. Ehkä tulkitsin väärin kommentin sävyn. :)
"Esko", kirjoitat niin ristiriitaisia kirjoituksia, että ainoa mikä niistä jää jäljelle on se, että et siedä sitä, että joillakin on enemmän sanottavaa kuin sinulla tms. Viestiesi jatkuvasti vaihtuvalla ristiriitaisuudella pyrit ilmeisesti häivyttämään muuten selkeän tarkoitushakuista toimintaasi näivettää palstan keskustelut tai päästä hallitsemaan niitä itse. Pyrit siis itse juuri siihen mistä syytät mm. Juhania, palstan hallitsemiseen tai muun keskustelun vaimentamiseen.
Luulisin, että nimimerkki esko odottaa Juhanilta anteeksipyyntöä edes yhteen niistä vääryyksistä, joista hän tätä syyttää, tai jonkinlaista inhimillisen erehtymisen tunnustamista. Koska näin ei ole käynyt, tämä on tulkintani mukaan eskon mielestä sitä ylimielisyyttä. Kyse ei nähdäkseni ole pelkästään JV:n kommenttien volyymista vaan tästä historialliset mittasuhteet saaneesta tunnustamisesta tai sen odottamisesta, ja toisaalta ehkä kehän toisessa nurkkauksessa on ylipäätään kova halu voittaa väittelyt. Jos esko & kumppanit eivät saa tätä pientä täkyä, lumipallo jatkanee vierimistään... Mutta, kenenkään ei ole pakko tehdä mitään, mitä ei halua. Ei kai tämä sen kummempi yhtälö ole :) Niin, ja JV:n viestejä ei ole mikään pakko lukea ja ne voi halutessaan jopa suodattaa pois, kunhan rekisteröi nimimerkkinsä.
Tämä kirjoittelu alkaa samaan jo hieman hysteerisiä piirteitä…mutta lisään yhden komentin ja poistun sitten taka vasemmalle. Mielessäni ei ole todellakaan mikään foorumin hallinta, muistaakseni JuhaniV itse on myöntänyt nauttivansa keskustelun voittamisesta(oliko se keinolla millä hyvänsä…tai ei..?).

BearTrap...tuota noin, en tiedä onko täällä kaikilla lukihäiriö vai mistä on kyse mutta ei tämä minun komentoiminen alkanut muusta kun siitä että arvaillin että Voi Helevtein, Pora-liikeen ja muutaman muun(+ minua itseäni) on alkanut hieman häiritsemään JuhaninV lievä itsenä kehumiskampanja.
Olen jo tässä keskustelussa kirjoittanut monasti että kyse ei todellakaan ole Juhanin suun tukkimisesta. Vaan jos sen oman erinomaisuuden esille tuomisen voisi jättää vähemmälle. Ei sen kummemmasta ole kyse.
Ja en todellakaan kaipaa mitään anteeksi pyyntöjä keneltäkään, mistä ihmeessä sinä sellaisen vaikutelman revit?
Joku joskus aiksemmin ehdotti Juhanille politiikkaan siirtymistä ja en voi muuta kun olla samaa mieltä. Täällä alkaa olemaan jo samanlaista fanaattista palvontaa mitä ihmiskunnan historiassa on aikasemmikin nähty.
Pienestä se lähtee liikkelle......

Ja smo…..ei, ei ja ei.
Ei todellakaan se ollut myönteistä palautetta, hymy irtosi siitä kun tiesin miten täällä „delete-oikeutta“ jaetaan
Nyt kun on lukee tätä kyseistä keskustelua on tullut mieleen että tämän on ilmapiiriltään sama kuin tuolla Madonna-keskustelussa.
On olemassa pieni aktiivinen rinki jotka parahtavat hyvin äänekkäästi jos joku menee arvostelemaan suurta esintyvää taiteilijaa jonka nimen jo tuossa mainitsin.
Vapaasti saa arvostella, kritisoida kunhan se ei kosketa eräitä. Onko suomalainen htbl-yhteisö näin sisäänpäin lämpiävää?? Vai onko se vaan tämä keskustelu foorumi?
Jotenkin eskon välittämä viesti tuntuu täälläkin...

Kirjoitettuun tekstiin voi joko tiedostamatta tai tiedostaen laittaa rivien väliin paljonkin sanomaa. Elävässä elämässä nämä 'rivien välit' voisi kait rinnastaa eleisiin, ilmeisiin ja äänenpainoihin. Vaikka sanot mitä niin sanomasi voi tulkita toisin.

Tarkoitan em. sitä, että jotkut kirjoittajat osaavat kirjoittaa niin, että he herättävät ärtymystä. Nimenomaan he eikä se kirjoitettu teksti aiheuta ärtymystä. Vaikuttaa siltä, että jotkut haluavat korostaa omaa erinomaisuuttaan vaikka tarkoitus olisi kirjoittaa vain asiasta... Ei sillä etteikö niin saisi tehdä, mutta tulipahan vaan mieleen...
Revin sen yksinkertaisesti siitä, että kritiikin oletusarvona on jonkinlaisen muutoksen aikaansaaminen. Skenaario: ylimielisyys ärsyttää -> jotakuta kritisoidaan siitä -> odotetaan, että kritisoitu myöntää olleensa väärässä. Anteeksipyyntö oli kai sitten väärä sana, mutta ei tarvitse hyppiä seinille :)
Edellinen