Taidemaalari Magnus Enckell Ateneumissa talven ajan (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 25.10.2020 15:38
Hauska muistuma Enckelin taiteen katsomisesta.

Olin varannut pienelle homppeliryhmällemme taidekierroksen Ateneumiin, lähinnä kultakauden teoksiin. Eräässä kohdassa kierrostamme pysähdyimme kohtaan, jossa naispuolinen esittelijämme selosti edessä vasemmalla olevaa teosta. Kukaan ei kuitenkaan katsonut tuota esiteltävää teosta, vaan sen oikealla puolella ollutta Enckelin maalausta nimeltä Herääminen. Minun piti purra huultani, etten olisi purskahtanut nauruun.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Her%C3%A4%C3%A4minen
  • 2 / 3
  • SaintJudy
  • 27.10.2020 21:32
"Enckellin [taiteessa] alastomat miehet ja pojat ovat avoimen eroottisia ja aistillisia"
Miehet ja _pojat_..? Ilmeisesti tällä tarkoitetaan ikäeroa aikuisuuden ja lapsuuden välillä, tai antaa ainakin ymmärtää näin ilman mitään tähän alaikäisten erotisoimiseen liittyvää kritiikkiä.´..? Minkä itse kokee/ tai tulkitsee eroottiseksi on tietenkin subjektiivista, nuoruuden ihailu ei ole kovin vierasta (homo)seksuaali vähemmistöjen edustajille."Heräämisen" symboliikka on kuitenkin syvempi, kuin hihittelyä aiheuttava tirkistely.

Enckelin taiteeseen "sillä silmällä" on perehtynyt julkaisussaan niin Harri Kalha "Tapaus Magnus Enckell" ja Juha-Heikki Tihinen "Halun häilyvät rajat: Magnus Enckellin teosten maskuliinisuuksien ja feminiinisyyksien representaatioista ja itsen luomisesta."
  • 3 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 19.11.2020 19:12
Voima-lehdessä (9/2020) on mainio, Janne Siirosen kirjoittama juttu otsikolla: Magnus Enckellin taiteen homoeroottisuus sai kriitikot kiemurtelemaan sadan vuoden ajaksi.

Jutun pohjana on käytetty tuossa edelläkin viitattua Harri Kalhan teosta.

- Paljon mustetta olisi säästetty Enckellin "mysteerin" äärellä, jos joku olisi uskaltanut pamauttaa sen h-sanan jo ennen vuotta 1994.

https://voima.fi/kulttuuriartikkeli/magnus-enckellin-taiteen-homoeroottisuus-sai-kriitikot-kiemurtelemaan-sadan-vuoden-ajaksi/