Ensimmäinen liitännäislakipaketti hyväksyttiin eduskunnassa (juttukommentit)

Toisaalta voi olla hyväkin, että "Aito avioliitto" -kansalaisaloite tulee eduskunnan käsittelyyn. Nyt näyttää jo melko varmalta, että heidän aloitteensa kaatuu suurinumeroisesti ja tasa-arvoista yhteiskuntaa vastustavat uskonlahkot ja kristillisdemokraatit ja kärsivät asiassa nöyryyttävän tappion. Sen käsittelyn jälkeen ei asiassa ole enää mitään epäselvää, vaikka kyse ei myöskään joulukuussa 2014 Eduskunnan äänestyksessä ollut mistään ihan pienestä marginaalista tai sattumasta. Tasa-arvoinen avioliitto sai tänään viimeisen sinetin ja se astuu voimaan noin vuoden kuluttua. Tämän kaltaisten perusoikeuksien ottaminen pois joltain väestöryhmältä olisi demokraattisessa yhteiskunnassa ennenkuulumatonta ja se olisi mahdollisesti tässä tilanteessa todennäköisesti syrjintää ja perustuslain vastaista, mikä jopa saattaa lopulta jopa estää aloitteen etenemisen suureen saliin asti. Tänään poissaolevista ainakin 14 (SDP, vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP kokonaisuudessaan) sekä suurin osa poissaolevista kokoomuslaisista ja osa keskustalaisista tulevat aikanaan todennäköisesti vastustamaan Aito avioliitto -hanketta. "Aito avioliitto" -vihakampanja tullee saamaan korkeintaan noin 50 kansanedustajan tuen.
Kristillisdemokraattien KD-lehden verkkosivuilla on happamahkoa uutisointia aiheesta.
  • 4 / 17
  • Jorma Hentilä
  • 17.2.2016 15:57
Perussuomalaisista puolesta äänestivät Arja Juvonen, joka kannatti avioliittolain muuttamista jo edellisessä eduskunnassa, sekä uudet edustajat Tiina Elovaara ja Ville Tavio. Kaikki ps:n neljä ministeriä olivat poissa. Erittäin kummallista on, että hallituspuolueen eduskuntaryhmän puheenjohtaja äänestää hallituksen esitystä vastaan. Sampo Terho painoi punaista.

Kepulaisia punaisen painajia oli enemmän, kuin olin arvioinut sen perusteella, miten ehdokkaat ennen vaaleja vastasivat Ylen vaalikoneessa kysymykseen, kannattavatko he avioliittolain muuttamista takaisin vain miehen ja naisen liitoksi. Tässä tosin on kieltämättä kyse vähän eri asiasta.

Silti ihmettelen, että sellaiset kokeneet parlamentaarikot kuin Seppo Kääriäinen, Mauri Pekkarinen tai Timo Kalli eivät kunnioita eduskunnan ratkaisua, vaan haraavat vastaan ja ovat luomassa maahan sisäisesti ristiriitaista lainsäädäntöä. Sirkka-Liisa Anttilaa en ihmettele.

Ainut demari on Harry Wallin Seinäjoelta.
kepulaiset kansanedustajat ovat ilmeisimmin saaneet niin paljon uskovais-kepulaisilta sontaa silmilleen toissa syksyn jällkeen, että menivät siitä, mistä kapu-aita on matalin - ilmeisesti arvelleen että nuo lait menevät läpi eduskunnassa joka tapauksessa.

Mutta onha se hämmentävää, että Suomessakin on noinkin paljon vielä kristillistä jihadismia, kristillisperäistä rasismia rakkautta kohtaan.
Luulisi kd:läisten olevan riemuissaan, kun rakkauden ilosanoma voitti Eduskunnassa - ja saatanallisten säkeiden pirullisuus hävisi.

: )

Toki tuolla kristinuskomuksella on sisäsiittoiset ongelmansa, kun eihän sen jumala-miestä ole kukaan pariin-kolmeen tuhanteen vuoteenkaan huolinut kumppanikseen, vaan se on jäänyt kaikesta kaikkivoipaisuudestaan huolimatta perä-kammarin papparai-seksi.
Och samma på islam.

Kommenttia muokattu: 17.02.2016 klo 17:04
  • 8 / 17
  • Homopallero
  • Homopallero
  • 17.2.2016 18:08
Puolesta äänestäneiden 106 kansanedustajan lisäksi poissa oli syystä tai toisesta ainakin seuraavat suhteellisen varmat kannattajat:

Tuula Haatainen (sdp)
Antti Kaikkonen (kesk)
Markus Mustajärvi (vas)
Sirpa Paatero (sdp)
Eerikki Viljanen (kesk)
Thomas Blomqvist (rkp)
Krista Kiuru (sdp)
Timo Heinonen (kok)
Jaana Pelkonen (kok)
Mika Kari (sdp)
Sofia Vikman (kok)
Anna Kontula (vas)
Saara-Sofia Sirén (kok)
Anders Adlercreutz (rkp)
Emma Kari (vihr)
Erkki Tuomioja (sdp)
Riitta Myller (sdp)
Joakim Strand (rkp)
Satu Taavitsainen (sdp)

Muitakin kannattajia saattoi olla poissa. Näin ollen arvioisin kannattajien enemmistöksi suunnilleen 120-130. Selvä enemmistö eduskunnasta on siis avioliittolain uudistuksen kannalla.

Kommenttia muokattu: 17.02.2016 klo 18:15

Kommenttia muokattu: 17.02.2016 klo 18:16
  • 10 / 17
  • Jorma Hentilä
  • 18.2.2016 0:57
On väärin kuvitella, että vastustajat olisivat kautta linjan liikkeellä uskonnollisin motiivein. Esimerkiksi perussuomalaisten Leena Meri alleviivasi sitä tiistain (16.2.) keskustelussa: "Itse en ole uskonnollinen ihminen enkä perusta elämääni uskontoon..."
Ottamatta kantaa Leena Meren vakaumuksiin tai motiiveihin, olen huomannut, että uskonnolliseen vakaumukseen sitoutumattomienkin homoavioliittoja vastustavien argumenteit usein voi johtaa uskonopeista kumpuaviin käsityksiin. Yksi tällaisista käsityksistä on vetoaminen miehen ja naisen välisen parisuhteen erityiseen "tarkoitukseen". Niin ei toki Meri tehnyt. Mutta noin yleensä.
  • 12 / 17
  • Mihin tämä johtaa?
  • 18.2.2016 14:07
Kokoomus teki todellisen riman alituksen. Eikö yksikään puolueen kansanedustaja ollut valmis asettumaan perinteisten arvojen taakse, vai oliko puoluejohdolta tullut perinteiden kannattajille määräys pysyä poissa äänestyksestä? Olen pettynyt Kokoomukseen! Keskustassakin enemmistö lipesi tuhon tielle. Perussuomalaisissakin jopa kolme kansanedustajaa antoi pahalle pikkusormen. Vasemmiston, Vihreiden, Ruotsalaisten ja SDP:n kanta oli ennalta tiedossa. Ainoa perinteisen avioliiton arvosta kiinni pitänyt on Kristillisdemokraatit, ja se on ainoa kestävä vaihtoehto ensi vaaleissa. Eikö tämä homo-hulluutus jo lopu?
  • 13 / 17
  • Jorma Hentilä
  • 18.2.2016 14:41
Kauan homo-hullutus on kestänytkin. Puolenkymmentä kokoomuksen mieskansanedustajaa esitti 1962 toivomusaloitteessaan muutoksia rikoslain 20. ja 21. lukuun, siinä joukossa aikuisten homosuhteiden rangaistavuuden kumoamista. He katsoivat, etteivät nämä ihmiset kuulu vankilaan, vaan kyseessä on lääketieteellinen asia, johon pitäisi tarttua vastaavin keinoin. He siis pitivät homoutta sairautena. Yhtään puheenvuoroa ei suuressa salissa käytetty, kun aloite lähetettiin lakivaliokuntaan. Se esitti aloitteen hyväksymistä, eikä kukaan pukahtanut silloinkaan, kun suuri sali hyväksyi aloitteen.

Myöhemmin aloitteeseen viitattiiin muun muassa seksuaalirikoskomitean työn yhteydessä 1960-luvun puolivälin jälkeen.

Mekkala syntyi, kun Koiviston hallitus esitti 1969 dekriminalisointia. Esitys jäi kuitenkin kesken käsittelyn ennen eduskuntavaaleja 1970 ja raukesi. Vaalien jälkeen virkemieshallitus antoi esityksen uudelleen, ja mekkala alkoi taas. Syksyllä 1970 eduskunta päätti dekriminalisoinnista.

Mitä vuoden 1970 jälkeen on tapahtunut, on oma historiansa. Ja homo-hullutus sen kuin jatkuu!
"Homohullutus" loppuu siinä vaiheessa, kun avioliittolain muutosten vastustajista tarpeeksi moni myöntää hiljaa itsekseen, ettei se "perinteinen" avioliitto ollut mahdollisuutena koskaan mihinkään häviämässäkään ja lopettavat perusteettomien etuoikeuksien narsistisen vahtimisen.

Eduskunnan eilisestä äänestystuloksesta päätellen näin on jo tapahtunut useiden ennen vastaan olleiden kansanedustajien kohdalla. Toki enemmistö olisi löytynyt ilman heidän apuaankin, kiitos äänestäjien. Paha on todellakin saanut palkkansa ja hyvä niin.
”Eikö tämä homo-hulluutus jo lopu?”

Minikokoiseksi kutistuneen krisupuolueen Essayahin, Tanuksen ja Räsäsen, viime vuosituhannella elävän Laukkasen ja Östmanin ynnä heidän kannattajiensa typerehtiminen jatkuu näillä näkymin vielä vuosia. En usko heidän kykenevän luopumaan barbaarisesta uskostaan ja alkavan ajatella evoluution myötä kehittyneillä aivoilla, sillä esimerkiksi puheenjohtaja Sari Essayah on valmistunut Amerikasta tuodun homovihamielisen helluntailahkon evankelistaksi, Sari Tanus tunnetaan uskontofanatismistaan jne.
Kekkuloivat varmaan vielä vuosia, joskaan ei se enemmistön eli normaalisuomalaisten elämään vaikuta millään tavalla.
----
”On väärin kuvitella, että vastustajat olisivat kautta linjan liikkeellä uskonnollisin motiivein. Esimerkiksi perussuomalaisten Leena Meri alleviivasi sitä tiistain (16.2.) keskustelussa: "Itse en ole uskonnollinen ihminen enkä perusta elämääni uskontoon..."

Et kai nyt sentään yritä väittää, että mussuttava ja valheellisia väitteitä esittävä Meri puhuisi totta?
Toivottavasti tuo tasa-arvo laki nyt sitten toteutuu reilun vuoden kuluttua! Kaikki siihen nyt onneksi viittaa..., mä vaan aina jotenkin pahoitan mieleni noista ns. uskovaisten kommenteista. En mä itsekään minään ateistina itseäni pidä, mutta homo olen. Minkäs mä sille itse voin, mä en sitä tajua...pitäsköhän kysyä Räsäskältä, että miten mä voisin muuttaa itseäni, mutta en usko, että se olisi mahdollista.
Tenka Issakainen ratkaisi lapsivaikutusarvioinnin mainiosti US:n Puheenvuorossa:

"Lehtonen pitää varmaan huolen myös siitä, että kun Aidon avioliiton lakialoite tulee eduskunnan käsittelyyn, tällä kertaa ei hötkyillä vaan tehdään perusteelliset lapsivaikutusarvioinnit. Että mitä seurauksia lasten hyvinvointiin on sillä, että heidän vanhempiensa oikeuksia lainsäädännöllä kavennetaan. :)"