Jerusalemissa avattu jälleen gaybaari (juttukommentit)

Jerusalemista löytyy jo ennestään enemmän homobaareja kuin Helsingistä, joten toisin kuin tästä jutusta voisi olettaa ei ole kyse mitenkään omituisesta ilmiöstä jota ei olisi ennen ollut.
Israelilaiseen tapaan homobileitä järjestetään usein myös ns. heteropaikoissa(milloinkohan uskalletaan Suomessa?), joten kaikki tosin eivät välttämättä ole 24/7 homoyleisölle suunnattuja.

Totta on että kaupungissa, jossa väestöstä on n. neljäosa ultraortodokseja ja kolmasosa arabeja konservatiivisuutta löytyy, mutta erot kaupunginosien välillä ovat huimat. Israelissa on syrjintäsuojalait joten ultraortodoksien vaatimukset esim. naisten bussissa istumisesta ovat siis ihan yhtä laittomia, kun ne olisivat Suomessa, joten ei ole siis kyse mistään yleisestä käytännöstä.
Mitä tulee vartijaan ovella, sellaisia löytyy Israelissa jokapuolelta, oli homopaikka tai ei, sillä 1990-luvun ja 2000-luvun alun arabiterrorismi on vielä tuoreessa muistissa.

Tel Avivista taasen löytyy homoisaa menoa joka viikonpäivälle ja joka makuun, perjantai-iltaisin koittaa jopa valinnanvaikeus. Uusia hombilejärjestäjiä pukkaa kuin sieniä sateella. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt näkyvät hyvin paljon kaupungissa ja siitä on tullut myös varsinainen myyntivaltti. Suomessa suurimmissakaan kaupungeissa asenteet ja ilmapiiri eivät yletä läheskään samalle tasolle. Milloin viimeksi olet nähnyt esim Suomessa julkisesti hellyyttä osoittavan miesparin?

Siksi sanoisin, että Helsingin homoelämä muistuttaa kyllä huomattavasti enemmän Jerusalemia, kun Tel Avivia.

Kommenttia muokattu: 21.04.2012 klo 17:12
  • 2 / 4
  • Public eye
  • 23.4.2012 9:15
Suomessa (ainakin Helsingissä) homobileitä pidettiin heterokapakoissa säännöllisesti 80-luvulla. Nykyisin se on kääntynyt toisin päin.
Itse vasta synnyin 80-luvulla joten en tiedä kuinka laajasti tätä siihen aikaan ilmeni. Silti minun vaikea tänäpäivänä kuvitella että jokin Helsingin suurista yökerhoista, vaikka Onnela, varaisi koko tilansa perjantai-iltana pelkästään homoille. Ja tulisiko sinne edes kukaan? Esim. Tel Avivin massiivinen TLV klubi tekee näin säännöllisin väliajoin. Yökerhot varaavat homobileiden järjestäjiltä pito-oikeuden yleensä hyvin pitkään etukäteen koska siitä on kova kilpailu päällä. Paikka nimittäin saadaan takuuvarmasti täyteen. Ja ellei ole kyseessä lesbobileet tai kutsussa lue erikseen "mixed crowd" on homobileissä muutamaa faghagia ja transnaista lukuunottamatta 99% vain homoja. Meillä esim. Mamassa näyttää nykyisin käyvän enimmäkseen heterotyttöjä.
  • 4 / 4
  • Anonyymi
  • 23.4.2012 20:19
Itse vasta synnyin 80-luvulla joten en tiedä kuinka laajasti tätä siihen aikaan ilmeni. Silti minun vaikea tänäpäivänä kuvitella että jokin Helsingin suurista yökerhoista, vaikka Onnela, varaisi koko tilansa perjantai-iltana pelkästään homoille. Ja tulisiko sinne edes kukaan? Esim. Tel Avivin massiivinen TLV klubi tekee näin säännöllisin väliajoin. Yökerhot varaavat homobileiden järjestäjiltä pito-oikeuden yleensä hyvin pitkään etukäteen koska siitä on kova kilpailu päällä. Paikka nimittäin saadaan takuuvarmasti täyteen. Ja ellei ole kyseessä lesbobileet tai kutsussa l