Homoavioliitto takaa paremman mielenterveyden myös myöhemmällä iällä (juttukommentit)

  • 1 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 21.1.2012 10:17
Amerikkalaisessa tutkimuksessa oli tutkittu homoavioliiton vaikutuksia vain homomiehiin. On mielestäni varsin selvää, että tulokset ovat identtisiä koskemaan myös lesbonaisia.
"Eiköhän rekisteröity parisuhde aja saman asian?"

Heh, ihan tosissaanko kysyit? Toivottavasti et.

Onhan noiden ero nyt hyvinkin merkittävä. Avioliitolla on paljon suurempi symbolinen merkitys. Lisäksi rekisteröidyssä parisuhteessa kokee itsensä alempiarvoiseksi avioliitossa eläviin verrattuna. Eikä pelkästään koe, vaan myös ihan suoraan on alempiarvoinen vähemmillä oikeuksilla varustettuna.

Kommenttia muokattu: 21.01.2012 klo 21:14
  • 4 / 9
  • SaintJudy
  • 22.1.2012 0:30
Toivottavasti ei sentään homoavioliitto, vaan luetettava, syvä/hyvä toista kunnioittava suhde. Avioliittoinstituutiolla tai rekisteröinnillä tuon kanssa ei ole mitään tekemistä.
Ei nyt pelotella turhaan tapakristittyjä, vaikka toista kunnioittava ja rakastava ihmissuhde voidaankin nähdä uhkana perinteiselle miehen ja naisen väliselle avioliitolle!

*hymiö
  • 5 / 9
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 22.1.2012 7:14
Toistan uutisestani yhden kohdan.
JuhaniV: "Sitoutunut parisuhde, virallistettuna tai ilman, toimii myönteisesti vanhempien homomiesten stressin vähentäjänä ja terveyspalveluiden tarpeen pienenemisenä."
  • 6 / 9
  • SaintJudy
  • 22.1.2012 14:55
Toistan otsikkosi, jossa oli painotettu: "Homoavioliitto takaa paremman mielenterveyden myös myöhemmällä iällä"

Sitä kommentoin.
  • 7 / 9
  • Poris
  • 22.1.2012 15:54
Olen menettänyt pitkäaikaisen (14½ vuotta) kumppanini aidsin takia ja tiedän, että se on raskas paikka eikä sitä oikein ymmärretä aina heteromaailmassa.
  • 8 / 9
  • SaintJudy
  • 23.1.2012 19:11
Osanottoni hyvä Poris!

Itse menetin nuoruuden ensirakkauteni aids-komplikaatioiden takia. Yli vuosikymmenen jälkeenkin tuo menetys vaikuttaa ihmisuhteiden muodostamisen vaikeuteen - niinkuin tuo muutenkaan olisi vaikeaa.
  • 9 / 9
  • Olli Stålström
  • 15.3.2012 15:05
Rakas Poris,

Olen tuntenut sinut ja kumppanisi monen vuoden ajan ja yrittänyt puolustaa teitä hyvinvoivan enemmistön diktatuuria vastaan (Claes Anderssonin termi). Kuuntelen usein edesmenneen kumppanisi antamaa ranskankielistä Pikku Prinssi -teoksen luentaa.

Osaan hyvin samastua pitkälle kehittyneen hiv-tartunnan aiheuttamiin komplikaatioihin. Elämäni ensimmäinen mies, Gus, johon rakastuin vaihtarina vuonna 1962 ja jota olen tavannut siitä lähtien melkein vuosittain, sai hiv-tartunnan vuonna 1986.

Olen pysynyt hänen rinnallaan ja tehnyt parhaani antaakseni henkistä tukea. Onneksi Gus pärjää hyvin ja on aids-aktivisti ja yksi järjestön Aids, Medicine and Miracles (AMM) perustajista.

Olen kertonut sanoin ja kuvin Gusin ja minun toiminnasta aids-aktivisteina seuraavassa artikkelissa:

http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=101_6_1

Marssin kanssasi rinta rinnan tekopyhyyttä ja omahyväisyyttä vastaan!

Olli

Kommenttia muokattu: 15.03.2012 klo 15:09