Homon tunnistaa sormista ?

Luin mielenkiintoisen väittämän Kari Heusalan kirjasta Miehen seksuaalisuus, että homoilla etusormi ja nimetön ovat yhtäpitkiä kun heteroilla taas nimetön on pitempi. Hämmästyttävää, mulla ja poikaystävälläni tämä väittämä pitää kutinsa, molemmat sormet, etu ja nimetön ovat täsmälleen yhtäpitkät. Mites muilla?
  • 2 / 54
  • Public eye
  • 21.11.2003 13:56
Olenkin siis kaikki nämä vuodet ollut tietämättäni hetero! Onneksi selvisi lopulta.
Vakavasti puhuen - eipä siis tarvitse tuotakaan kirjaa lukea, selvästi huuhaata, jos siinä todella noin väitetään.
Mä olen varmaan sitten lesbo:

Etusormi n. 5% pidempi kuin nimetön :DD

Ps. Ja olen siis mies.
Voi voi.. Minäkin taidan sittenkin olla hetero, nimettömäni on näet pidempi kuin etusormeni. Olen kyllä tähän asti ollut täysin homoseksuaali, mutta aah ja voih, ei muuta kuin koko elämä uusiksi. :P

Kannattaa suhtautua varauksella tällaisiin "totuuksiin". ;)
  • 5 / 54
  • Keskisormi
  • 21.11.2003 14:21
Etusormi on runsaat puoli senttiä nimetöntä lyhyempi ... eli en ole homo, luulen vain.
Jeps,.. ja samassa kirjassa mainitaan että homoilla on yleensä heteroita isommat mulkut...
Voi voi... taas mulla on identiteettikriisi. Sormiväitteen mukaan olen homo, mutta tuon Rippen mainitseman väitteen mukaan olen umpihetero.
  • 9 / 54
  • UusiKasvo
  • 21.11.2003 16:42
Ja Tiede-lehden mukaan ne, joilla on keskimääräistä pidempi nimetön, ovat altistuneet suuremmille mieshormonimäärille kohdussa, joten HOMOT OVAT TOSIMIEHIÄ, ja paljon miehekkäämpiä kuin heterot!! Örrr! Meillä testosteroni virtaa!

(Joopa joo...)
Mutta eikös tuossa Rippe ylhäällä todennut että se nimetön on heteroilla pidempi, homoilla ovat samanmittaiset!

...lähtee meikkiostoksille viikonlopun rientoja varten...
mullon etusormi ja nimetön molemmis käsissä erittäin samanmittaiset!!!
  • 12 / 54
  • tuntomerkit
  • 21.11.2003 20:46
Homoa ei tunne sormista, vaan siitä, et kyrpää on ihanaa työntää toisen perseeseen tai toisinpäin ja imeminen tuntuu ihanalta.
Samainen kirja kertoo, että etusormen pituus on suoraan verrannolinen kalun pituuteen. Jos siis pitkää haluaa, ei muuta kuin etsimään mahdollisimman pitkiä etusormia.
Tämä juttu ilmestyi muistaaksen Sciencessä (maailman toiseksi arvostetuin tieteellinen julkaisu) muutama vuosi takaperin. Sitä ennen tiedettiin jo, että äidin raskauden aikaiset hormonivaihtelut vaikuttavat lapsen sormien pituuksiin.

Itse olen testannut noin 100 ihmistä vuosien varrella. Testiryhmässä oli suunnilleen saman verran homoja ja heteroita sekä hiukan vähemmän bissejä. Tämän pseudotieteelliseen tutkimuksen mukaan 75% homoista ja 95% heteroista noudattavat sääntöä. Bisset olivat odotetusti varsin sekalainen sakki tässä suhteessa. Eli pitkä nimetön ei vielä todista, että ihminen on hetero, mutta lyhyt nimetön on melko varma merkki ainakin biseksuaalisuudesta :-)
Siis olen hetsku. niin pitää mennä kai hellarisaarnaajan luo eheytettäväksi
Näin muodoin minun on todettava ko. Science -lehden tutkimukseen viitaten, että minusta ei voi sanoa mitään absoluuttisen varmaa, kun on kyse sukupuolisesta suuntauksesta. Science -lehden vuosikertaa olen joskus harkinnut tilattavaksi, mutta huh hellettä eihän sitä edes minä dorkana tilaa, vuosikertahan maksaa auton verran!
Hassua, miten kiihkeästi tuohon väitteeseen sormien pituuden ja seksuaalisen suuntautumisen välisestä yhteydestä suhtauduttiin mustavalkoisuudella. Tutkimuksia asiasta on todella tehty, ja yhteyksiä näyttäisi olevan olemassa. Tarkemmin voi lueskella vaikka näistä:

- http://more.abcnews.go.com/sections/living/dailynews/fingerlength000329.html
- http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/695142.stm

Tutkimus ei osoita, että homoilla sormet olisivat *aina* jonkin mittaiset ja heteroilla *aina* jonkin mittaiset. Asiaa sekoittaa vielä mm. se, onko miehellä vanhempia veljiä, vaiko ei. Sormien pituuksilla näyttää joka tapauksessa olevan jotain yhteyttä seksuaaliseen suuntautumiseen.

Ja nimimerkki "tuntomerkit", tiesitkö että homo voi olla myös sellainen, johon mainitsemasi tuntomerkki ei sovi. On olemassa homoja, jotka eivät harrasta laisinkaan seksiä. Eivät ehkä pidä siitä. Ja toisaalta nuo väitteet sopivat myös moniin heteroihin. ;)
No mä olenkin aina epäillyt olevani hetero...

Tuohon viittaamiseen tieteelliseen artikkeliin toivoisi hieman kriittisyyttä. Tutkimuksia kun tehdään ja tehtaillaan, vaikka niitä julkaistaan nimekkäissäkin lehdissä, niin ei se vielä takaa tutkimuksen tieteellisiä ansioita. Science sitä paitsi on vielä populaaritieteellinen yleisjulkaisu, joka ei muistaakseni ole kovin korkealle rankattu. Niille, jotka eivät tieteellisiä julkaisuja tarkemmin tunne, niin on olemassa järjestelmä (Science Citation Index), jolla kirjoittajat jne rankataan. Se antaa jotain osviittaa tutkimuksen luotettavuudesta.
Ihan samaa voisi sanoa jokaisesta mielipidemittauksesta ja niin edelleen. Melko kritiikittä tehtaillaan ja tuloksia julkaistaan. Ihminen on perusluonteeltaan aika utelias, eikä ainakaan minun mielestäni ole mitenkään paha asia sanoa, jos joidenkin asioiden väliltä näyttää löytyvän yhtäläisyyksiä. Sitähän tieteellinen (ihan sama kuinka syvällinen) keskustelu on. Esitetään väite ja joku sen ehkä kumoaa.

Homoseksuaalisuus on sellainen aihe, että arvostetutkin tieteelliset tahot pyrkivät löytämään syitä suuntautumisen vaihtelulle, ja (ihan oikeasti korkealle rankatut) ovat suustaan (tai kynästään tai kirjoituskoneestaan) päästäneet sellaista potaskaa, ettei paremmasta väliä. Välillä on jopa oikeasti leimattu meikäläisiä aika rankasti. Korkeimmatkin tieteelliset auktoriteetit ovat myöhemmin joutuneet korjaamaan näkemyksiään.

Meille homoille tämä oma identiteetti on tietysti arka aihe. Ja joskus oikeasti tekee mieli riehaantua siitä, että tutkijat luulevat tietävänsä jotain minusta ja minun elämästäni. Varsinkin kun kaikenlaisten tutkimusten vuoksi on homoseksuaalista suuntautumista vastaan useita kertoja hyökätty aika rankasti. Ihan korkealle rankattujen tieteellisten tahojenkin suunnalta. Suurten tieteellisten auktoriteettien mukaan homoseksuaalisuus on ollut sairaus tai häiriö omana elinaikanani. Syntymääni edeltävänä vuotena Suomen lainsäätäjät (eivät välttämättä tieteellisin perustein) katsoivat sen vielä rikokseksikin.

Joka tapauksessa sormien pituuden liittyminen seksuaaliseen suuntautumiseen on mielenkiintoinen asia - ja sille näyttää olevan joitain loogisia perusteitakin. Ei varmastikaan aukottomia ja voi olla, että ihan metsäänkin mennään... Se on kuitenkin yhden selvityksen tulos ja ehkäpä toinen vastaavanlainen sen kumoaa täysin?

Olemme kymmenien tuttavien (heteroiden ja homojen) kanssa humalapäissämme miettineet muutaman viime vuoden aikana asiaa ja kirjaamatta tuloksia mihinkään muistiin tulleet siihen tulokseen, että tuossa tutkimuksessa tuntuu olevan jotain perää. Vaan sattuma on hauska asia. Voi olla, että tuttavapiiriini on valikoitunut sellaisia ihmisiä, että sormien pituuksien vaihtelu vain on tällä kertaa tuon tutkimuksen tuloksien suuntainen.
En ota asiaan muuta kantaa kuin korjaan EvilS. :n väitteen!

EvilS. : "Science sitä paitsi on vielä populaaritieteellinen yleisjulkaisu,"

Science on huipputiedejulkaisu!

EvilS. jatkaa: "... joka ei muistaakseni ole kovin korkealle rankattu."

Science on rankattu erittäin korkealle. Esim. Nature -lehden 'impact factor' (=indeksi, joka mittaa julkaisusarjan vaikutusvaltaisuutta) oli vuonna 2001 27,955, Sciencellä 23,329, Ecologyllä 3,740, joka viimeksi mainittukin on alansa huippujulkaisufoorumi!!!

EvilS. jatkaa: "Niille, jotka eivät tieteellisiä julkaisuja tarkemmin tunne, niin on olemassa järjestelmä (Science Citation Index), jolla kirjoittajat jne rankataan. Se antaa jotain osviittaa tutkimuksen luotettavuudesta."

Edellä ilmoittamani impact factorit ovat siis tuosta mainitsemastasi järjestelmästä peräisin. Ilmeisesti olet Science -lehden kohdalla sekoittanut johonkin toiseen luultavasti populaaritieteellisempään aikakauslehteen?

... jaa niin vähän on pitempi se nimetön mulla. :-)
Hmm... myönnän epätarkkuuteni. Mutta Science tosiaan on eri tieteenalojen yleisjulkaisu, johon viitataan paljon, mistä korkeat sijoitukset indeksijärjestelmässä.

Tarkoitus ei ollut kuitenkaan pohtia Sciencen luotettavuutta julkaisuna tms. vaan tuoda esiin sitä, että kaikki tieteen nimissä julkaistu ei ole yleistettävissä tutkimusjoukon ulkopuolelle, eikä siten ole painoarvoltaan kovinkaan suurta. Joka tapauksessa kaukana esim. fysiikan parissa selvitetyistä lainalaisuuksista.

Sormista on aikojen kuluessa nähty vaikka mitä totuuksia. Opetuksena lienee, että jokainen pitää käsistään huolta, vaikka Gaultierin Tout Beau tuotteilla :-)

Kuka edes muistaa mitä peukalosta sanottiin..? Ja kaivetaanko Sheldonin teoriat vartalotyypeistä esiin? Niistä voisi olla hyötyä vaikka rekrytoinnin tai vakavan parinmuodostuksen pohjaksi. Yhtä käyttökelpoisia kuin Me Naisten horoskooppi.
Miten on miehekkyyden laita? Itselläni on nimetön pidempi, ja olenkin miehekäs (homo). Oletteko te joilla etusormi on pidempi, taipuvaisia naisellisiin juttuhin?
Toinen kysymys, oletteko kaikki pidempi etusormiset bottomeita? Itse olen top.
Kiitos smo www-osoitteista. Ed. kommenttini oli itseironista läppää. Varsinaiseen asiaan: nimetön on minulla puolisen senttiä pidempi kuin etusormi. Ja peukalohan on varsinainen järkäle. Miehekkyydestä en osaa sanoa, koska se vaihtelee tilanteen mukaan. Yleisesti minua pidetään elävässä elämässä machotyyppinä, mutta se on vain puolitotuus. Naiselliset mielenkiinnon kohteet kuuluvat myös meikäläiselle, ja siitä olen ylpeä.

Science -lehdestä vielä, että se on maailman eräs kaikkein arvostetuimmista, ellei arvostetuin yleistieteellinen julkaisu. Olisi mielenkiintoista nähdä onko tuo sormijuttu todella julkaistu Science -julkaisussa, koska silloin siitä tulisi oikeasti mielenkiintoinen. Minun silmääni ei ole sattunut. Jos haluaa hieman keposempaa luettavaa, niin mielestäni Scientific American tai New Scientist ovat parempia tässä mielessä. Vastaavat lähinnä suomalaisen tiedelehdistön tasoa. Korjatkaa jos olen hakoteillä.

Kiintoisaa olisi todella kuulla, miten etu-ja keskisormen pituus suhteessa toisiinsa korreloi miehisten ja naisellisten ominaisuuksien kanssa. Pitäisi varmaan tutkia omassa kaveripiirissä, mutta kun ei oikein homoja sieltä tahdo löytyä :)
No nyt! Nyt se löytyi eläämääkin suurempi ja tärkeämpi keskustelun aihe. Kommentteja satelee nin, ettei paremmasta väliä.
Mitenkähän tämä kommenttien määrä, ottaen huomioon aiheen laadun, korreloi kommentoijien älylisen kapasiteetin suhteen?
Tähän kun vastaatte, niin ehkä jotakin itsestänne opitte, - tai sitten ette!
Siis etusormesta ja nimettömästähän tässä oli kyse, jopas menin taas sähläämään termien kanssa :)
Möttönen, tämän voi ottaa ihan vain huumorilla ja hauskana ajanvietteenä silloin kun ei muuta tekemistä ole :)
Nimenomaan GYM, itsekkin tarkoitin että näissä keskusteluissa välillä voi ottaa vähän rennommin, eikä käsitellä niitä vakavampia aiheita.
Mullapas on nimetön ja etusormi yhtä pitkiä, kun katsoo sormia käden selkäpuolelta. Mutta kun kääntää käden ja katsoo kämmenpuolelta, niin etusormi näyttää selvästi pidemmältä.

Analysoikaapas sitä!
Mulla on oikeassa kädessä kyseiset sormet yhtä pitkät, mutta vasemmassa kädessä nimetön on noin puoli senttiä pidempi. Erikoista :)
Minkälaiset pitäis sitten olla heteronaisen tai lepakkonaiset räpylät? -Ja mitataanko sormet kämmenen puolelta vai käden päältä.. ja mitataanko ne sormen tyvestä sormen kärkeen vai katsotaanko vaan että kumpi sormi ulottuu ulommaksi vaikka ranteesta mitaten.. heh, rupesi kiinnostamaan.
Lesbot pelkää vähemmän:

Tähän samaan tutkimustyyppiin sopisi kai se tänä syksynä (jossain lehdessä!) julkaistu ulkomainen tutkimus jonka mukaan ei heteroilla olisi erilainen pelästymisrefleksi kuin heteroilla. Muistaakseni me lepakkonaiset ei oltu niin säikkyjä kuin heteronaiset, miesten tuloksista en muista.. Pelästymistä oli mitattu jollain fysiologisella mittarilla eikä kyseistä refleksiä voi kuulemma harjoittaa, eli treenata, ominaisuus olisi siis "synnynnäinen".

Missä lehdessä tämä juttu oli?

En tiedä miten suhtautua, ollako hyvillään joistain biologisista eroista joita on kyetty nyt löytämään heteroiden ja meidän muiden välillä vai ollako huolissaan.
Sormista: mä olen kuullut väittämän, että sormien pituus jotenkin korreloi miesmäisten ja naismaisten ominaisuuksien kanssa. Naisista ne, joilla on pitempi nimetön kuin etusormi, ovat "poikamaisia", näin minulle on väitetty (ei tosiaankaan miltään tieteelliseltä taholta, mutta tuon esiin sen, että uskomus on olemassa epätieteellisestikin). Itse olen lesbo, ja mulla nimetön on selvästi pidempi kuin etusormi, vaikka melkoisen naisellinen muuten olenkin. Olen siis altistunut mieshormonille kohdussa -> yksi syy lesbouteeni? ;) Tai sitten olenkin heteromies...
"Breedlove found no difference between the finger lengths of gay and straight men. "

Noin sanottiin toisessa noista linkeistä tuolla ylempänä.
Kuka informois, missä järjestyksessä nuo sormien nimet menevät vasemmalta oikealle?
Onko se 1.) peukalo, 2.) etusormi, 3.) keskisormi, 4.) ????,
5.) nimetön?
Järjestys peukalosta lukien: 1. peukalo, 2. etusormi, 3. keskisormi, 4. nimetön, 5. pikkusormi tai tuttavallisemmin pikkurilli

Ja jos ollaa oiken tarkkoja niin voisi sanoa, että peukalo ei ole sormi vaan peukalo....
Itselläni todella sormet näyttävät pitkiltä nakeilta.
Nimetön on kuitenkin pidempi kuin etusormi.
Ei kai pitäis olla ilkee, mut hei oikeesti! Jos joku yli 3-vuotias ei tiedä IHMISEN SORMIEN nimii, niin menee kyl heikosti. Siis sormien nimet ei oo ees yleistietoo - pikemminkin jonkinlainen itsestäänselvyys! Voi kiesus!
No voi itku. Naisia siis ollaan...

Minä en häpeile tunnustaa, että en osaa sormien nimiä. Ennen seiskaluokkaa en tiennyt edes kumpi on vasen ja kumpi oikea. Mitä minä sillä tiedolla olisin tehnyt? Voi miettiä mielenkiintoisempiakin asioita.
Puhumattakaan varpaista! Jokainen tietää ukkovarpaan, mutta annapa viralliset nimet muille varpaille!
Ei ole totta, kaikki nämä vuodet olenkin ollut umpi hetero. :D

Tuohon kirjaan on melkein luottamista, täytyy vissiin poikaystävälle kertoa asiasta. ;P
Mun oikea käsi on hetero, mutta vasen on homppeli. Onko kaikilla bi-ihmisillä samalla lailla?
No tunnistaiskohan ne tuosta ekan viestin mukaisista jutuista? Katsoin bf:n kädet, ne on molemmat selkeästi heteroita.
Hmm... mulla on käsineissä etusormi ja nimetön kyllä samanpituiset.
Mikähä mä oon, ku vasurin etusormi on nimetöntä pidempi, ja oikeanssa toisin päin... :D
Ei löydy saman mittaisia... Kyllä ny tarvii jättää poikaystävä ja hankkia joku massakana tuolta kaupungilta... Jos se kysyy miks juuri se, nii mä sanon et etusormi ja nimetön on eri mittaset :D
OOOH!!! mullakin on toisessa nimetön ja toisessa etusormi pidempi. Oonko mä puoliks lesbo ja puoliks homo? vai väärään sukupuoleen syntynyt hetero? vai itseni kieltävä transseksuaalinen homo? Nyt menin jo itekin sekasin mikä mä oon? APUA!!

Tähän asti luulin olevani normaali homopoika....