Nokia N8 -puhelin ei tunne suomen sanaa ´homo´ (juttukommentit)

  • 1 / 6
  • Riquman1990
  • 1.1.2011 23:49
Pitiks tollastakin testata? Mä oisin ollu onnellinen ilman totakin tietoo...
Jotkut asiat sattuvat tielle varsinaisesti erikseen testaamatta; ihan pyytämättä ja tilaamatta. Ensimmäisen havainnon jälkeen utelias (ja tässä tapauksessa myös vähän teknologiaorientoitunut) ihminen ehkä kokee mielenkiintonsa heräävän: "kuinka kokonaisvaltainen tämä ilmiö onkaan" ja "kuinkas nyt näin". Ei-niin-suurella vaivannäöllä oli mahdollista tehdä havaintoja.

JK. Olen saanut muutaman henkilökohtaisen kommentin tästä aiheesta. Samanlaisia havaintoja on muistakin Nokian kännyköistä. Sana ´homo´ loistaa poissaolollaan. Koetin myös Googlella metsästellä vähän lisätaustoja eilen illalla. Vanhoina aikoina joku oli koettanut kirjoittaa tekstariin olleensa goom-risteilyllä, vaan silloinpa sana ´homo´ olikin ollut vielä tuettujen sanojen joukossa - ja goom-risteily muuttui vahingossa homo-risteilyksi.

JK2. Tieto tunnetusti lisää tuskaa.
Englanniksihan sana homo on epäsovinnainen ("rude and derogatory" Dictionary.comin mukaan), mistä koko sanan puuttuminen suomen ennakoivasta tekstinsyötöstä saattaa johtua. Nokian sanakirjastahan ei englanniksi pitäisi löytyä myöskään esim. kirosanoja Amerikan suurten ja herkkien markkinoiden vuoksi. Se ennakoivan tekstinsyötön sanakirjahan luultavasti perustuu englanninkieliselle alkuperäisversiolle, jonka Nokia on vain käännättänyt suomeksi. (Kuka maksaisi kokonaan uuden sanakirjan kokoamisen Suomen kuluttajakunnalle.)
  • 4 / 6
  • Hannu, Tre
  • 2.1.2011 13:28
Kokeilin kännykkääni ja homo ilmestyy ensimmäisenä vaihtoehtona, jess. Olen varmaan lisännyt sen sanakirjaan jossain vaiheessa. Usein joutuu tietenkin lisäämään sanoja sanakirjaan kuten kotikatupubi, matalalattiaraitiovaunu jne., jotka sieltä tietenkin puuttuvat. Laskeskelin juuri, että olen käyttänyt ainoastaan ennakoivaa tekstinsyöttöä jo noin 10 vuoden ajan. Tuskin osaisin enää vanhalla systeemillä kirjoittaakaan tai ainakin se olisi hankalaa.

Useimmilla on varmaankin nokialainen. Minullakin on niitä ollut, mutta kun niistä hajosi joka kerta näyttö ja oli muita ongelmia, hankin yli 2,5 vuotta sitten kosketusnäytöllisen LG:n. Paras puhelimeni tähän mennessä. Se on iästään huolimatta vieläkin ajan hermolla: iso kosketusnäyttö, netti, 5 megapikselin kamera (kuvat ja videot) ja muut "tarpeelliset" toimivat edelleen moitteetta. Ja kyllä, sillä voi myös soittaa. -Näitä ei enää valmisteta. Olivat varmaan liian kestäviä nykyiseen kertakäyttökulttuuriin.
  • 5 / 6
  • Riquman1990
  • 3.1.2011 11:53
Oli miten oli, mut mä ite en oo koskaan tykänny käyttää ennustavaa tekstinsyöttöö, koska se on mun mielestä kömpelö ja huonokäyttönen ja keksii monesti sanat omasta päästään.
  • 6 / 6
  • Hannu, Tre
  • 3.1.2011 13:42
Viestithän tietenkin kulkevat käytti sitten kumpaa systeemiä tahansa. Ennakoiva tekstinsyöttö vaatii kyllä aluksi harjoittelua ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä, mutta muutaman tekstarin jälkeen ainakaan meikäläinen ei halunnut siitä luopua.

Parasta on se, että ei tule kirjoitusvirheitä ja sanastoon voi lisätä tarvittaessa myös kaikki käyttämänsä lyhyemmät puhekielen sanat, jolloin tekstistä tulee oman tyylin mukaista.

Pari lähintä tuttavaa, joiden kanssa on tekstailtu paljon, sattuu olemaan lukihäiriöisiä tai oikeastaan kihäiriöisiä, koska lukevat ja ymmärtävät kirjoitettua tekstiä vallan mainiosti. Kirjoittaminen tuottaa vaikeuksia aina (Pirkala, aikkaa, ilmoitele, hamas, lämintä, veikaus yms.), joten heille ainakin on oikeasti hyötyä ennakoivasta systeemistä.