Ville Ylikahri Kimmoliisassa (juttukommentit)

  • 1 / 5
  • vaeltaja2006
  • 7.2.2008 8:13
Vihreiden Helsinkin puheenjohtaja on Kimmoliisan haastattelussa klo 18. Haluaisin esittää Ville Ylikahrille yleisökysymyksiä.

1. Onko vihreät nuorten naisten puolue?
2. Puuhaillaanko ainoastaan sateenkkaariperheiden, adoption ja keinohedelmöityksen parissa ja kaikki muut homot ja lesbot unohdetaan?
3. Hyssytelläänkö EU:ssa maahanmuuttaja-ongelmissa? Esim. Oras Tynkkynen kertoi netti-päiväkirjassaan, että Saksassa ollaan huolestuneita "satunnaisesta" väkivallasta. Paikalliset pelkäävät väkivaltaa, ja useimmin se tulee maahanmuuttajanuorten suunnalta.
4. Montako kertaa vuodessa lennät tai kuljet laivalla eli paljonko tuotat hiilidioksidia.
5. Pitäisikä homojen ja lesbojen olla iloisia vai surullisia kun ilmasto lämpenee? Onhan kiva, kun kesällä Pihlajasaaressa on aina lämmintä ja talvellakaan ei tarvitse käyttää raappahousuja. kun palailee yökerhosta. Ja monellakaan homolla ja lesbolla ei ole lapsosia, jotka joutuisivat kärsimään tulevaisuuden kuumuudesta.
  • 2 / 5
  • vaeltaja2006
  • 7.2.2008 15:35
Voisiko ajatella, että ennen Kimmoliisan lähetystä ajaisitte 10-15 minuutin ajan sinne radioaallolle 100,3 MHz jotain ääntä, vaikka kaupungin hälinää (ikkuna auki, jos se on ikkunallinen tila). Löytyisi paremmin tuo megahertsi. Kaupungin hälystä ei tarvitse maksaa teosto- eikä gramex-maksuja! Maailmalla on radioasemilla omat asematunnukset, joita ajetaan taukokohtiin (vrt. Ylen väliaikamerkki ja sota-aikana Säkkijärven polkka).

(Kölnin Center-tv lähettää taukoaikoina kuvaa raitiovaunulinjoilta. Kamera on kuskin pään yläpuolella.)
  • 3 / 5
  • Jukka
  • 7.2.2008 15:55
vaeltaja2006 kirjoitti:

> "Hyssytelläänkö EU:ssa maahanmuuttaja-ongelmissa? Esim. Oras Tynkkynen kertoi netti-päiväkirjassaan,
> että Saksassa ollaan huolestuneita "satunnaisesta" väkivallasta. Paikalliset pelkäävät väkivaltaa, ja
> useimmin se tulee maahanmuuttajanuorten suunnalta."


Kyllä hyssytellään, ja Vihreät ovat tässä asiassa erittäin syyllisiä. Tämä hyssyttely on tuon puolueen epämiellyttävin piirre.

Kysyin Berliinistä, josko väkivaltarikoksista olisi jotain tilastotietoa.

Minulle kerrottiin, että Saksassa kolme osavaltiota tilastoi rikollisuuden ulkomaalaiskytkennöt. Tilastoja ei kuitenkaan ole julkisuuteen päässyt muualta kuin Berliinin osavaltiosta, siltäkin vastoin julkisen vallan toiveita.

Berliinissä 20-25% väestöstä on ulkomaalaistaustaista. Tämä ryhmä tekee 83% katujen pahoinpitelyistä ja ryöstöistä.

Ulkomaalaisia (eli siis ulkomaan kansallisuus) on n. 8% väestöstä. Tämä ryhmä tekee vakavista rikoksista 1/3 - 2/3, rikoksen tyypistä riippuen (mukana mm. murhat, tapot jne).
  • 4 / 5
  • vaeltaja2006
  • 7.2.2008 18:40
Ville kävi haastateltavana ja pakko sanoa, että oli symppis haastateltava ja mukavat haastattelijat. Olen tavannut Villen vain vaalimökillä viime keväänä, ja nyt eka kertaa kuulin laajemmin taustoja. Aika mielenkiintoista on se, miten vihreät alun perin ovat profilituneet HLBT-ystävällisiksi ja millaista on Helsingin vihreiden puheenjohtajana oleminen.

Asiakeskustelu voi olla hyvinkin kiinnostavaa ja viihdyttävää yhtaikaa.

Niille, jotka eivät voineet kuunnella haastattelua, kirjoitan pääkohdista yhteenvedon huomiseksi.
  • 5 / 5
  • vaeltaja2006
  • 7.2.2008 21:54
Ville Ylikahri on Helsingin vihreiden puheenjohtaja vuonna 2008. Hän on paljasjalkainen myyrmäkeläinen, mutta nyt hän on helsinkiläinen eikä ihan pian palaa Myyrmäkeen (Myyrmäki on varmaan Vantaata). Tässä on tiivistelmä hänen haastattelustaa.

=====

Kysymys: Miten sinusta tuli vihreä?

Se alkoi teiniangstin vuosina 1980-luvun lopussa. Silloin oli kuumat kulutusjuhlavuodet, maailma täynnä tavaraa ja luonto tuhoutui. Luonto on minulle ollut aina tärkeää. Myyrmäessä oli vähän luontoa, vesitornin takana vähän pusikoita, joissa nuoret joivat eka kännit. Mutta samanlaista kaupunkia se on kuin Helsingin aluekin, vähän eri tavalla kaavoitettua kuin kantakaupunki ja vähän enemmän pusikoita.

Kysymys: Mitä asioita haluat politiikassa ajaa?

Se lähti ympäristöasioista. Tärkein asia minulle on ilmastonmuutoksen torjunta, valtakunnallisella tasolla ja Helsingissä paikallisella tasolla. On saatu jo tehtyä paljon, mutta paljon on vielä tehtävä. Myös sosiaalikysymykset ovat tärkeitä. Olen mukana perustulotyöryhmässä. Siis: miten hyvinvointiyhteiskunta saataisiin paremmin toimivaksi, niin että esim. pätkätöissä olevat ja naiset olisivat tasavertaisemmassa asemassa, samoin erilaiset yrittäjät, tutkijat, taiteilijat. On monia väliinputoajaryhmiä

Kaupunkitasolla vihreät haluavat elävää kaupunkikulttuuria, suvaitsevaisuutta. Omaan vihreyteeni vaikuttaa se, että olen homo ja vihreät on meidän puolella.

Kysymys: Olet ollut aikaisemmin historian opettajana koulussa ja nyt olet töissä vihreässä sivistysliitossa.

Olen siellä koulutussuunnittelijana. Siis oman alan hommia.

Kysymys: Kun lähtee politiikkaan, niin pitääkö olla täyspäiväisesti vai voiko olla osa-aikapoliitikkona?



Minä olen Vihreillä töissä, mutta suurin osa esim. kaupunginvaltuutetuista on osapäiväisesti politiikassa. Kansanedustajat ja heidän avustajansa ja puoluetoimiston työntekijät ovat kokopäiväisiä. Mutta Suomessa suurin osan niistä, jotka tekevät politiikkaa, tekevät sitä oman työn ohessa. Kun on politiikassa, alkaa kertyä nopeasti kaikenlaista. Minäkin olen monissa asioissa mukana. Olin ylioppilaskunnassa, opiskelijahomoissa, sitten olin HYYn vihreissä ja sitä kautta ylioppilaskunnan hallituksessa. Sitten on HYY-yhtymän hallintoneuvosto ja sitä kautta monenlaista hommaa. Joku luottamuselin saattaa kokoontua vaikka neljä kertaa vuodessa, niin kaikki niistä ei ole kovin paljon aikaa vaativia. Minulla menee 3-4 iltaa viikossa tähän poliittiseen toimintaan. Nyt on kunnallisvaalivuosi ja kun olen vihreiden puheenjohtaja Helsingissä, siitä tulee lisätyötä. Mutta poliittista vaikuttamista voi tehdä eri tavoin. Kaikkien ei tarvitse käyttää poliittiseen vaikuttamiseen kaikkea vapaa-aikaansa.

Kysymys: Miksi vihreät ovat saaneet niin hyvän maineen HLBT-ihmisten asioissa? Onko se asia puolueohjelmassa?

On se puolueohjelmassa, mutta tämä liittyy siihen miten vihreät syntyivät 1970-luvulla Helsinki-liikkeenä ja 1970-luvun vaihtoehtoliikkeinä kuten kasvissyöjinä. Vihreisiin kerääntyi erilaisia vaihtoehtoihmisiä. Mukana oli seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. Vammaisliike on ollut hyvin voimakas. Ja ympäristöliikkeet ja "hippiliikkeet". Homous ja seta olivat 1980-luvulla vahvasti vaihtoehtoliikettä. Ei meistä puhuttu valtamedioissa. Vihreissä kokoonnuttiin yhteen . Nyt homous on valtavirtaistunut. Ollaan elokuvassa ja telkkarissa, mutta samalla vihreät ovat hallituksessa. Homot ovat mukana siellä vihreiden ytimessä.

Jos verrataan niihin isoihin puolueisiin, jotka perustettiin 100 vuotta sitten, niin puoluekokouksiin väki tulee kansallispuvuissa laulamaan virsiä tai työväenlauluja. Niissä puolueissa perinne on erilainen. Niissä puolueissa täytyy erikseen muistuttaa, että on näitä HLBT-kysymyksiä ja niihin pitäisi ottaa kantaa.

Vihreillä on lyhyempi historia. 1987 puolue perustettiin. Helsinki-liike oli 1976-vaaleissa mukana. Se vastusti city-ydinvoimalaa Vuosaareen ja halusi kävelykeskustaa. Samat asiat on tapetilla edelleen.

Vihreillä ei tarvita erityistä pinkkiosastoa, koska HLBT-ajatus on mukana siellä puolueen ytimessä. Tosin vihreillä on esim. vihreät naiset. Puolueessa suurin osa on naisia toisin kuin muissa puolueissa. Pinkkiryhmää on mietitty, mutta ehkä siihen ei ole ollut tarvetta. Puolueen toiminnassa on mukana paljon homo- ja lesboaktiiveja. Sen takia HLBT-aiheet eivät pääse unohtumaan.

Kysymys: Lokakuussa on kunnallisvaalit. Mitä asioita pystyy paikallisesti nostaman esille.?

Teemoja on mietitty. Suurin voitto oli parisuhdelaki. Kunnan tasolla se vaikutti niin, että esim. Helsinki on suuri työnantaja ja sen on kohdeltava homotyöntekijöitä samalla tavalla kuin heteroita. On oltava samat etuudet ja samat puolisoiden etuudet. Helsinki on siinä suhteessa esimerkillinen. Mutta sitä asiaa on valvottava. Itse haluaisin vaikuttaa siihen, että esim. opettajat ja terveydenhoitohenkilökunta saavat koulutusta kohdata erilaisia ihmisiä, Esim. neuvoloissa sateenkaariperheitä. Se näkyy Helsingin palvelujen kautta. Yksi ryhmä on esim. poliisi. Muualla suurissa kaupungeissa poliisiin haetaan homoja ja lesboja. Meillä kaikki on vähän pienempää. Tällainen asennekoulutus ei koskaan lopu. Aina tulee uudet työntekijäsukupolvet. On esim. tutkimuksia siitä että teini-ikäisten itsemurhista kohtalainen osa on ollut sukupuolivähemmistöihin kuuluvia. Ja koulukiusaamisesta on monella homolla kokemuksia.

Yksi iso asia on, että Helsingissä on 9% maahanmuuttajia. Luku kasvaa koko ajan. Iso kysymys, miten heidät kotoutetaan. Mutta yksi kysymys on, millaiset arvot heillä on tässä homokysymyksessä, ja millä tavoin heidän on pelattava suomalaisen yhteiskunnan pelisäännöillä. Meidän on tietenkin kunnioitettava myös heidän kulttuuriaan. Se on iso kysymys.

Kysymys: On tulossa toisetkin vaalit: HOK-Elanto -edustajiston vaalit. Mitä teemoja sinulla on siellä?

Juuri tehtiin vaaliohjelma näihin vaaleihin. Tärkeitä teemoja ovat: ei autokaupunkia ja hypermarketteja vaan lähikauppoja. Sitten tärkeää on se, mitä kaupasta voi ostaa, Englannissa suuret ketjut ovat ilmoittaneet pyrkivänsä hiilidioksidineutraaliuteen. Ne ostavat sitten päästöoikeuksia. Pussin kyljessä alkaa lukea, paljonko hiilidioksidia se on tuottanut. Ostajalla on oikeus tietää, mistä tuote tulee ja millaisissa oloissa eläimet ovat kasvaneet. On tarjottava luomutuotteita ja lähiruokaa.

HLBT-asiassa: kauppa on suuri työnantaja ja pitää ottaa huomioon että on monenlaisia työntekijöitä.

HOK-Elantohan voisi perustaa hyvän homoravintolan (taisi olla vitsi!?). Edellinen Vahnan Kellarihan koki ikävän lopun kun kaikki häädettiin ja kärrättiin pois Ale-pubiin. Olen sen verran nuori, etten ehtinyt kokea Vanhan Kellaria.

Kysymys: Mitä muuta teet vapaa-aikana?

Olen naimisissa. Mies tekee kovasti töitä, En itse koe, että minulla olisi kiire. Tämä on niin mielenkiintoista työtä ja tapaa mielenkiintoisia ihmisiä. On tylsää, kun kaikki hokevat että heillä on kiire. Tavataan paljon sisarusten lapsia , ollaan homoenoja ja -setiä. Hiihtäisin , jos olisi lunta. Myyrmäessä latu lähti 100 metrin päästä. Ei lähde enää latuja. Koen lumen puutteen ahdistavana. Yritän tehdä ilmastoasialle jotain politiikassa. Kyllähän minäkin lennän joskus lentokoneella ja syön lihaa. En väitä olevani täydellinen.

Kysymys: Sano vielä lopuksi kolme vihreää vinkkiä:

Meiltä vihreiltä odotetaan, että me käyttäydymme aatteen mukaan. Ehkä se antaa vihreille elinvoimaa. Ollaan sydämellä mukana. Eihän muilta puolueilta, esim. sosiaalidemokraateilta, kysytä kolmea vinkkiä siitä, miten olisi kunnon sosiaalidemokraatti.

Ilmastonmuutoksen hyväksi voisi tehdä:
- syö vähemmän lihaa
- käytä joukkoliikennettä. Kaupunki elää vahvana siellä joukkoliikenteessä
- älä muuta kauas työpaikaltasi omakotitaloon maalle.
- olkaa aktiivisia kaupunkilaisia. Käykää baareissa, tavatkaa ihmisiä.