Aiotteko äänestää ensi eduskuntavaaleissa

Aiotteko äänestää ensi eduskuntavaaleissa?

Miksi, miksi ei?

Itse aion... vuodatan sitten myöhemmin miksi:)
  • 2 / 45
  • ray of light
  • 25.11.2002 17:52
onks ne ens vuoden alussa? *punastuneena* täytyy myöntää että eilisen yokotain takia wallun pisteet nousivat *todella* paljon! mutta tamara lundin pisteet laskivat *todella* paljon...
Aion äänestää, en vielä tosin tiedä ketä. (Puolueen kyllä tiedän.)

Äänestäminen on kivaa, ja vaalivalvojaiset Linnan juhlien jälkeen television korneinta tarjontaa!
Oma ääneni meneee vihreille... Ei vielä tietoo kenelle tyypille... Eiköhän sieltä listalta joku tuttu naama löydy. :)
En. En nyt tai koskaaan.

Tarkemmat perustelut saa kysellä minulta henk.koht. jos ne sattuvat jotakuta kiinnostamaan. Tuskinpa kuitenkaan.

-AXP-
  • 6 / 45
  • Zeppelin
  • 26.11.2002 15:02
Pakko äänestää, että saan luvan valittaa ja kitistä. Jos ei käytä sitä ainoatakaan mahdollisuuttaan vaikuttaa asioihin, niin paree pitää suu supussa...
Jep.. kyllä täytyy äänestää.Puolue on Kokoomus mutta ehdokas on hakusessa *virn*
Aion ilman muuta äänestää, en kuitenkaan missään tapauksessa kokoomuslaista enkä kristillisten ehdokasta. Muuten valintani on vielä auki.
Aion. Sure, maailma ei muutu vilauksessa paremmaksi paikaksi, eikä vaikuttaminen voi rajoittua äänestämiseen, mutta minusta eduskunnassa voisi kaikesta huolimatta olla pari älyllistäkin elämänmuotoa.

Karo on viheriä DI, jolle tärkeitä ovat mm. yrittäjyys, energiantuotanto, ympäristö, tasa-arvo ja valtion ja kunnan rahanjako. Ja jonka tähänastiset kannanotot seksin oston kriminalisoimisesta ja ydinvoimasta vaikuttaisivat poikkeavan vihreiden yleisestä linjasta.

http://karoliinakaita.net/
"Jos ei käytä sitä ainoatakaan mahdollisuuttaan vaikuttaa asioihin, niin paree pitää suu supussa..."

Tämä tuntuu olevan varsin yleinen mielipide nykyään. Ja minusta perusteiltaan arveluttava. Kuka on sanonut, että minulla on _velvollisuus_ äänestää? Eikö kansanedustajien tehtävä olekaan huolehtia _kansan_ edusta? Entä, jos sopivaa ehdokasta ei vaan löydä?

Kyllä, aion itse äänestää, mutten todellakaan ole sitä mieltä, että äänestäminen olisi edellytys mielipiteiden esittämiselle.
"Kuka on sanonut, että minulla on _velvollisuus_ äänestää?"

Minä!
Ilman velvollisuutta ei synny oikeutta, ilman oikeutta ei synny velvollisuutta.

Tietty voidaan käyttää aseina aina tilanteen mukaan...
Vai ei velvollisuuksia synny ilman oikeuksia?! Mulle niitä syntyi kuin sieniä sateella jo kapaloiässä: Piikinotto perseeseen -velvollisuus, oppivelvollisuus, asevelvollisuus, veronmaksuvelvollisuus. Onhan tietysti tuo äänestysoikeus, mutta ei se mua hirveen onnelliseksi tee.
miksi äänestää? poliitikot ajavat vain omia etujaan, ne ei oo meistä kiinnostuneita, vain omasta vallastaan ja palkkapussistaan. JEP!
Suvi-Anne Siimestä. Ämmällä on älli ja ilmeisesti sydänkin kohdallaan. Aika outo veto meikäläiseltä kapt. evp:ltä vai häh?
Noh, elämän rikkaus syntyy ristiriitaisuuksista ;-)
Kyllä ääni täältä. Tuskaahan se tulee taas olemaan (mutta mä nautin tuskasta) kun kaikki hyvät ehdokkaat on stadissa, lähtix se Jätteeenmäkikin stadiin, no emmä sitä tossiaan olis äänestänytkään. Ehdokaspula on kova, sitä paitsi mun lemppari radio-ohjelmatkin lähtee stadiin, mitä voi syksyllä tehdä kun jäljellä ei ole enää mittään....
"Ilman velvollisuutta ei synny oikeutta, ilman oikeutta ei synny velvollisuutta."

Perustuslain toinen pykälä:

Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.

Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.

...

Eduskunta edustaa kansaa, ei äänestäjiään. Eduskunnan tehtävänä on ajaa myös esimerkiksi lapsien asiaa.

Yksilöllä on oikeus osallistua asioihinsa vaikuttamiseen, eikä ole kirkossa kuulutettu, että tuon osallistumisen olisi rajoituttava äänestämiseen.

Kokonaan eri asia on, mikä on _realismia_. Jos mulla ei olisi mitään muuta syytä äänestää, äänestäisin vaikka hieman huonompaakin ehdokasta vaikuttaakseni siihen, että ainakaan esim. kristilliset eivät ole ajamassa asioitani. Heillä lienee erilainen näkemys edustani, ja siitä, kuka on missäkin tilanteessa heikomman ja suojeltavan asemassa, kuin minulla.

Mutta ainakin yllämainittu karo on tähän asti vaikuttanut älyllisesti rehelliseltä ja suoraselkäiseltä. Minun on luettava kunniaksi se, ettei kumartele välttämättä joka asiassa minunkaan suuntaan. Olisi epärealistista odottaa, että minulla ja jollain edustajalla, jota sinänsä kannatan, olisi joka asiasta sama mielipide. Olennaista on, että uskon edustajan olevan keskeiseltä arvomaailmaltaan samoilla linjoilla kanssani ja että voin luottaa edustajan kykyyn ajatella omilla aivoillaan sekä hankkia sosiologista, oikeustieteellistä ja teknistä tietoa päätösten tosiasiallisista vaikutuksista puhtaiden arvonäkökohtien tueksi.
Tottakai aion äänestää. Miten sitä muuten voisi vaikuttaa asioihin.
Ehkä äänestys motivoisi paremmin, jos oma ääneni menisi vain ja ainoastaan sille henkilölle jota äänestän. Vastaavasti valituiksi tulleilla edustajilla olisi eduskunnan äänestyksissä äänisaaliinsa mukainen painoarvo.

Nythän on niin, että jos esimerkiksi äänestät keskustaa, voi keskustan kanssa vaaliliitossa olevien kristillisten hihhuliedustaja päästä äänelläsi valtaan. Pelottavaa.
Totta kai aion äänestää. Antaahan se samalla oikeuden sitten kommentoida poliitikkojen tekemiä päätöksiä.

Puolueen tiedän, mutta en sitten tiedä löytyykö heiltä ketään sopivaa ehdokasta - todennäköisesti joudun äänestämään vähiten ärsyttävää vaihtoehtoa.
Äänestän demareita... en tiedä kyl ketä.

Jos etsii jotain kollektiivisempaa syytä äänestää, niin...

Päättäjät ja sellaiseksi pyrkivät tietävät tarkalleen mitkä väestöryhmät äänestävät ja mitkä eivät, eläkeläiset äänestävät, opiskelijat ja nuoret eivät. On itsestään selvää, että niiden puolesta pidetään ääntä, ketkä tulevat äänestäjänä palkitsevat päättäjät, ei siis ole ihme että eläkkeitä kyllä korotellaan, mutta opintotuki ja muut opiskelijoiden edut käytännössä laskevat joka vuosi, kun inflaatio syö niitä.
Tottakai äänestän! Vihreitä olen aina äänestänyt ja äänestän jatkossakin...
Vielä en ehdokasta tiedä... Millonhan ne ehdokaslistat julkistetaan virallisesti...?
Niin vois ruveta miettimään sitä oikeaa ehdokasta...
No, tarkoitukseni ei ollut mainostaa, vaan vastata Riderin kysymykseen juuri vihreiden ehdokkaista.
Toki monien muidenkin puolueiden ehdokkaat ovat yhtä varteenotettavia, ja kuten jossain aikaisemmassa viestissä olen todennut, omien potentiaalisten ehdokkaitteni joukosta olen vasta sulkenut pois kokoomuksen ja kristilliset...
äläs nyt... Ville Itälähän on söpöin poliitikko tällä hetkellä!
Makuasia, mutta söpöys ei kuitenkaan kuulu kriteereihin, joilla arvioin ehdokkaitani poliittisiin tehtäviin.
pitäähän se valinta jollain kriteerein tehdä! poliittiset visiot on kuitenkin kaikilla aivan samat.
Kiitokset "julkiselle silmälle"! ;-) Täytyykin käydä katsastamassa noi ehdokkaat!
Ja kokemuksesta voin sanoa, että noi vaalikoneet on kans tosi hauskoja! :-)
Ei niillä välttämättä oikeaa ehdokasta itselleen löydä, mutta on ihan kiva vertailla
omia mielipiteitään poliitikkojen kanssa...
Mainostanpa nyt täälläkin kun mainostamisen makuun pääsin tuota Opiskelijavinokkaiden vaalipaneelia ensi tiistaina Uudella ylioppilastalolla Helsingissä kello 19 eteenpäin. Paikalla ilmeisesti ainakin Hekon jo kovasti mainostama Karo ja muita...

Tietoa tilaisuudestahttp://www.helsinki.fi/jarj/ovi -> tapahtumat

Ja alkuperäiseen kysymykseen että äänestänkö vai en, siitä taidan päättää vasta tuon paneelin jälkeen...
Niin, tradenomi ja teol.yo. Kristiina Kokko olisi ehkä ihan hyvä kansanedustaja muuten, paitsi että jos hän sattuisi pääsemään läpi, kokoomuksen eduskuntaryhmä valitettavasti tulisi jyräämään hänen parhaat ajatuksensa hyvin nopeasti.
Sopii pitää mielessä, että vaalitapamme mukaisesti häntä äänestäessään tulee todennäköisesti vain varmistaneeksi esim. Harri Bogomoloffin, Kari Häkämiehen, Paula Kokkosen ym. valinnan.
Kristiinan ajatuksia voi edistää paljon tehokkaammin muistaen, että vaikka äänestää tiettyä henkilöä, äänestää ennen kaikkea puoluetta ja sen johdon ajamia asioita.
On tyypillistä, että puolueet hyväksyvät mieluusti ehdokkaidensa joukkoon hyvin laajaa mielipiteiden kirjoa edustavia 'vaarattomia' ehdokkaita, joiden avulla pystyy keräämään pottiin hajaääniä myös muiden puolueiden potentiaalisilta kannattajilta.
äänestäisin, jos vois myös äänestää pois jonkun, niinkuin miinus-ääniä, ois vaan mun mielestä hyvä. ja kun harva ehdokas kuitenkaan ajaa stadilaisten asioita vaikka ovatkin täällä ´kirjoilla´.
Herrajjesta Péd'e :D))))

mutta onneksi olkoon - hieno homma, itsensä ja ympäristön ylittäminen on ilahduttavan kadehdittavaa.

Täältä lähteeääni Anni Sinnemäelle, vihreittein megakyky nousevien sarjassa!
Ääneni lähtee jollekin Helsingin puolesta puhujalle. Esim. Rakel Hiltuselle (Sd).
Eduskuntavaaleissa en aio äänestää ketään vain jonkun tietyn alueen etuja ajavaa poliitikkoa. Eduskunnassa päätetään koko Suomen asioista ja on ajettava kokonaisuuden asiaa siitäkin huolimatta, että se saattaisi merkitä uhrauksia omalle kotiseudulle (näin rohkeita ehdokkaita on kyllä aika vaikea löytää...).
Helsingin etu ei usein ole koko maan etu, mutta koko maan etu on hyväksi myös Helsingille. Helsinkiläisenä olen kyllä valmis kannattamaan vaikka helsinkiläistä poliitikkoa, jos hän osoittaa todella kykenevänsä nurkkapatriotismin unohtaen ajattelemaan ennen kaikkea Suomen etua.
YLEn vaalikone aukeaa yleisölle helmikuun puolivälin jälkeen. Siinä kysytään mm. ehdokkaan kantaa homoparien adoptio-oikeuteen. Kannattaa siis tarkistaa oman ehdokkaan kanta ennen kuin menee äänestyskoppiin, ettei tarvitse jälkeen päin katua!
Äänestän Keskustaa. Valinta on selkeä, samoin syyt:

Kokoomus ja Demarit ovat pyörittäneet Helsinkiä jo monet vuodet ja tulokset ovat nähtävissä: terveydenhuolto karilla, katujen kunnosta ei huolehdita, työttömyys on korkea, veroprosentti nousee. Samat puolueet ovat hallituksessa ajaneet Helsinkiä ahtaalle.

Kokoomus varsinkin, pelkkiä pellejä puolue täynnä, kasvattaneet tuloeroja Suomessa niin että hirvittää, ja niiden nuoret ehdokkaat: niitä nyt mahtuu kolmetoista tusinaan.
Niin no jos Kepu saisi päättää niin vielä enemmän kaupunkien rahoja siirrettäisiin maatilojen lehmien ja lampaiden tukemiseen.

Ja kyllä niitä kepussakin on niitä työreformisteja jotka eivät tuloerojen kasvusta kovin paljoa välitä.
Faery: Etkö parempaan vasta-argumentointiin pysty. Samaa virttä veisaavat kaikki keskustavastaiset, jotka eivät osaa perustella kantojaan. Ja jos et vielä tiedä, niin Keskustan kannattajakunta on puolueiden monipuolisin: viljelijät muodostavat vain 11 prosentin osuuden kannattajista.

Huomasitko muuten, että Keskusta voitti ylivoimaisesti nuorisovaalit!! Demarit jäivät kauas taakse! Ei ole demareilla ruusuinen tulevaisuus puolueena edessä!