Onkohan asiallista....?

Vaikka tässä avoimessa, mitään häpeämättömässä yhteiskunnassa eletään niin kyllä pikkasen pisti mietityttämään nämä ranneliike.netin lanseeraamat uudet postikortit - tai itse asiassa se, jossa jonotetaan maman edessä. Itse en ollut jonossa, mutta mun mielestä ois kyl fiksuu kysyy kaikilta tunnistettavilta hahmoilta suostumus tähän mahd. julkisuuteen - ehkäpä niin on tehty.

Ne luontokuvat ihan ok.
  • 2 / 8
  • EvilS.
  • 3.1.2003 10:38
Niin no, julkisella paikalla saa kuvata ketä vaan... Proud to be gay... Voi tuo kyllä jotakuta asianosaista häiritäkin kai. Esim. herkkuhan on nettigalleriassaan sotannut kaikki asiakkaiden kasvokuvat. Dtm ainakaan ennen taas ei, ja kuvia oli enemmän ja vähemmän vaahtoisia...
  • 3 / 8
  • Antti
  • 3.1.2003 11:37
Hmmm...mä itse oon harrastanut kuvausta jo vuosia ja mulla on kyllä sellainen käsitys (olkoonkin että tässä yhteiskunnassa on vallalla sellainen käsitys, että kaikkea saa tehdä mitä mieleen tulee muista piittaamatta) että julkisella paikalla otettua kuvaa ilman kuvattavan lupaa saa käyttää
- jos kuvassa esiintyvää ihmistä ei esitetä minkään tuotteen tai
- aatten yhteydessä tai
- "huonossa valossa".

Mun käsityksen mukaan DTM on tuote, aate...öhöm...ton viimeisen jätän jokaisen itsensä ratkaistavaksi.
  • 4 / 8
  • EvilS.
  • 3.1.2003 12:24
jeh, niin se muistaakseni menee. Kaupallisiin tarkoituksiin/ hyödyn tavoitteluun jos käyttää niin voi joutua maksamaan hyvityksiä. Ne taasen voivat olla aivan nimellisiä.
Sinänsähän julkisella paikalla kuvaaminen on ihan ok - kuten myös kuvien käyttäminen. Kuvista saatavasta hyödystä tuossa jo olikin mainintaa. Toki myös hyvät tavat ja yksityisyyden suoja ovat tärkeitä asioita.

Tuota dtm-aiheista kuvaa on kuin onkin jo käsitelty sen verran että siitä kasvonpiirteitä hiven sotkettiin - eli asiaa on kyllä mietitty ja siihen reagoitu. Vaikka dtm nykyään tuntuu olevan myös heterokansan suosiossa jonkin verran.
  • 6 / 8
  • jussi
  • 8.1.2003 16:31
kuvatahan saa jokainen missä vaan, mutta kuvan käyttö julkisissa foorumeissa ilman asianomaisen suostumusta on kyllä kyseenalaista, - tai ilmoitusta siitä mihin kuvaa tullaan käyttämään, jotta voi kieltäytyä olemasta kohteena.
Kuten useampi jo totesi, niin julkisella paikalla saa kuvata vapaasti, ravintolan sisällä taas tarvitaan lupa.
Niin kauan kuin kuvan kohteena on joukko ihmisiä, niin yksi ihminen ei voi kieltää kuvan ottoa/käyttöä, jos kyseinen ihminen ei ole selkeästi kuvan kohteena.
Ja sellaista kuvaahan taas ei saa ilman lupaa käyttää missä on joku selkeästi muista erotettava henkilö.

"mutta kuvan käyttö julkisissa foorumeissa ilman asianomaisen suostumusta on kyllä kyseenalaista"

Yhtälailla esim. YLE voisi kuvata samanlaista videokuvaa tv-uutisia varten, eikä sen tarvitse jokaiselta kysyä saako näkyä jonon keskellä telkkarissa tai edes ilmoittaa mihin tarkoitukseen kuvataan. Mutta yleensä kuvaajat noudattavat sen verran hyviä tapoja, että kertovat mihin kuvattavaa materiaalia käytetään jos joku sitä kysyy. :)

Toki aina jos joku tulee sanomaan, että ei ehdottomasti tahdo näkyä kuvissa niin toki sitä yritetään vältellä, mutta suuren massan seassa ollessa se on käytännössä mahdotonta.
  • 8 / 8
  • jussi
  • 10.1.2003 13:55
sen vielä voisin lisätä, että myös osa katualuetta kuuluu ravintolaan, vaikkakaan se ei ole aina anniskelualuetta. onhan toki terassit myös ravintolaa.