miksi nimimerkit ?

  • 1 / 13
  • raimo-raivio
  • 24.10.2002 1:33
olen saanut sellaisen kuvan että tällä saitilla ollaan varsin ylpeitä omasta homoudesta. siispä mieltäni askarruttaa suuresti se että miksi lähes kaikki keskustelu,uutisointi yms. tapahtuu nimimerkin takaa ? onko siellä vielä pelkoa että leimataan homoksi ?
Vasemman alalaidan "Ranneliike.net"-linkin takaa löydät ylläpidon ihmiset ihan oikeilla nimillään. Nimimerkit vain ovat mukavampia ja lyhyempiä.

smo - Sami Mollgren
Mä näkisin asian niin, et nicit on yleisesti hyväksytty tapa operoida yleisillä saiteilla - käyttäytymistapa. En usko, että kyse on homoksi leimautumisesta vaan enemmänkin siitä, että nicit on lähinnä tarkoitettu mahd. häiriköiden hillitsemiseksi - valitettavasti me kaikki ei olla täyspäisiä:)

Btw - Antti on kyl mun oikee etunimi. Sukunimen ja numban mä kerron vasta treffeillä :)!
  • 4 / 13
  • Olli Stålström
  • 24.10.2002 11:33
Itse kannatan periaatteesta mahdollisimman suurta avoimuutta ja
rehellisyyttä. Siksi olisi hyvä, että mahdollisimman moni kirjoittaisi
omalla nimellään kun keskustellaan asia-asioista.

Nimimerkin takana piileskely ja sieltä hyökkääminen on pikemminkin
eheyttäjien tapa.

Tietysti jokaiselta oman elämäntilanteensa mukaan. Suhtaudun pidättyvästi
pakko-outtaukseen.

Vai näettekö sellaiseen syytä joissakin tapauksissa? Esim. joku kaappihintti,
joka hyökkää lesboja ja homoja vastaan? Onko näitä nyt, kun Aslanin
räyhäjengi outtasi itse itsensä?

Mitä mieltä ootte outtauksesta?
Ensinnäkin nimimerkin käyttö on tietyssä määrin netin tapa. Arvostan toki sitä, että esiintyy omalla nimellään ja se antaa tiettyä vakuuttavuutta (tosin nimensäkin voi aina valehdella :|). Itse tosin en koe että minun tarvitsisi oikea nimeni tässä kertoa, sen pystyy kyllä kaivamaan jos haluaa...

Jotenkin koen vain, että täällä olen nimenomaan node. Vähän niinkuin vapaa-ajalla, lempinimen käyttöä kavereiden kesken verrattuna viralliseen esittäytymiseen koko nimellä.

-node
Eihän nimimerkit ole tapana vain Ranneliikkeesä vaan hyvin yleisesti kaikissa muissakin netin foorumeissa yms. Ja kuka takaa, että netissä kerrotu oikea nimi on todella ko henkilön oikea nimi.

Nimimerkki antaa jonkilaista suojaa kirjoittajalle hänen henkilöönsä kohdistuvalta hyökkäyksiltä netissä. Minusta tuntuu, että törkätkin loukkaukset kohdistuvat nimimerkkiin ja minun ei tarvitse ottaa niitä niin henkilökohtaisesti ja märehtiä kitkeriä kommentteja koko iltaa.

Minä käytän myös eri paikoissa eri nimeä. Nettiin kirjoittelu on viestintämuotona... sanoisinko hieman rajoittunutta ja yksiuloitteista verrattuna kommunikointiin todellisessa elämässä. Ihmisillä on erilaisia rooleja myös arkielämässä (koti, työ, koulu, vapaa-aika, jne) ja minä käytän netissä eri nimimerkkejä kuvaamaan eri puolia itsestäni, koska en voi tehdä sitä esim. pukeutumalla tai kehonkielellä.

Törky on törkyä aina esittäkö sitä nimimerkillä tai omalla nimellä. Jotkut tosin näyttävät suorastaan villiintyvän netin tarjoamasta mahdollisuudesta heittää lokaa anonyymisti. Mutta tulee ainakin ko kirjoittajien todelliset mielipiteet esille, vaikka he eivät arkielämässä kehtaa tuoda esille mitä ajattelevat.

Outtaukseta sen verran, että en yleisestiottaen näe syytä siihen, että joku pitäsi raahata julkisuuteen väkisin. Toisaalta jos kuviteltaisiin esim. kaappihomo kansaedustaja, joka saarnaisi kadotusta homoille eduskunnassa ja samalla itse kävisi jossain etelässä paikassa x pari kertaa vuodessa huoraamassa poikabordellissa niin en vuodattaisi yhtään kyyneltä, kun asia tulisi julki.

Jaaha, nyt nikki naulaan ja muihin hommiin
  • 7 / 13
  • Zeppelin
  • 24.10.2002 12:47
Niin...tiettyä "vakuuttavuutta" asialle antaa ihan oikean nimen käyttö siinä(kin) tapauksessa, että sitä käyttääkin joku häirikkö. Esimerkiksi Olli Stålströmina voisi vaikkapa Matti Meikäläinen kirjoitella ihan mitä vaan 'asiantuntevia' kommentteja, kuinka hän on kääntynyt eheyttämisen kannalle asioita uudelleen harkittuaan...

Tässä on se netin heikkous; asioiden todellisesta laidasta ja varsinkaan henkilöiden oikeasta henkilöllisyydestä ei voi KOSKAAN olla täysin varma. Siis edes siinä tapauksessa, että henkilö esiintyy omalla nimellään. Siksi minäkin netissä pysyttäydyn Zeppeliininä. Livenä esittäydyn nimellä Ykä ja aika nopeasti olen valmis kertomaan ihan oikean koko nimenikin :) ...ja vieläpä puhelinnumeronkin, ooops ;-)
Zeppelin kirjoitti:
"...aika nopeasti olen valmis kertomaan ihan oikean koko nimenikin :) ...ja vieläpä puhelinnumeronkin, ooops ;-)"

Mut suutelot vaihdettan vasta toisil treffeil, eiks totta?!
Mulle nikki antaa yksityisyyden suojaa. Voin avoimemmin kertoa asioista ilman, että sanomani suoraan yhdistetään minuun. Näin voin käsitellä arkaluontoisiakin asioita esim. täällä julkisesti, ilman sitä häveliäisyyttä millä yleensä esim. parisuhteeseen liittyviä juttuja puidaan.

Nikki on siis rikkaus. Se vapauttaa elämään. Välillä huomaa selvästi, että esim. lempinimeään nikkinä käyttävät eivät tiettyihin aihepiireihin vastaa. Tai sitten vastaavat hieman kautta rantain.

Sinänsä nikkini ei ole salaisuus. Sen tietävät kaikki läheiseni.
  • 11 / 13
  • ray of light
  • 25.10.2002 10:56
niin...ite käytän nikii tai sit laitan nimeni molempiin päihin merkin "*" koska monissa paikoissa on monta saman nimista tyyppii joten on aika tuskaa jos joutuu miettimään että kukas "hanna" tällä kertaa kirjottaa...ja sen takii ray of light koska se on madgen kipale/levy...
Itsekin kirjoitan "nimimerkillä" koska niin teen kaikilla nettisaiteilla. Netissä _olen_ daffy. Sitä paitsi, jos oikea henkilöllisyyteni jota kuta niin suuresti sattuisi kiinnostamaaan niin eipä vaadi suurta salapoliisityötä saada se selville. Uskon että sama koskee monia täällä keskustelijoita, jos heillä on hiemankaan enemmän nettitaustaa.

Sitä paitsi, vaikka ranneliike.net onkin "out and proud", ei se tarkoita että kaikki saitin vierailijat olisivat. Tuskin on syytäkään tyrehdyttää keskustelua vaatimalla jokaisen täydellistä identifioitumista. Jollekin vähemmän liberaalissa ympäristössä elävälle netin keskustelupalstat ja chatit saattavat olla se ainoa henkireikä ja yhteys muihin homoihin (nimim. been there, done that), eikä silloin haluta välttämättä huudella ensimmäisenä kotiosotteita maailmalle.
Antti/Mod: itse asiassa mä oon viel pahempi; En käy kuin juttelutreffeillä.... ei suutelua, eikä muutakaan, vaik ois jo kuinka monennet treffit. Suutelen vaan sen yhden ja ainoon kanssa ;-)