Uutisjuttujen kommentoinnista

On erinomaista kun uutisjuttu herättää niin paljon kiinnostusta, että lukija haluaa esittää kommentteja ja ajatuksiaan jutun aiheeseen liittyen.

Sain yhteen uutisjuttuuni rekisteröimättömältä lukijalta kommenttina pitkän konekielisen käännöksen vieraskielisestä uutistekstistä. Koska en voi vastata hänelle suoraan, kommentoin täällä.

Periaatteessa vieraskielisen uutistekstin voi kääntää koneella kuka tahansa niin halutessaan. Käännöskoneiden tuottama tulos on vielä luvattoman kehnoa. Se vaatii työlään toimittamisen. Ei voida vaatia, että jokainen sivuston uutisen lukija joutuisi tekemään tuon editoinnin erikseen. Siis koettaisi ymmärtää käännöksen koukeroita, erityisesti kun alkuteksti ei ole rinnalla tarkistamista varten.

Toivon, että uutisten kommentointi olisi jatkossakin selkokielistä, uutiseen lisäarvoa antavaa tekstiä.
  • 2 / 12
  • Public eye
  • 11.10.2011 11:46
Onko Viimeksi kommentoituja -lista poistunut pysyvästi uutissivulta? Jos on, paria päivää vanhempia uutisia ei siis enää kannata kommentoida, koska kommentti hukkuu "vanhojen uutisten" suohon ja sen sattuminen kenenkään silmään on varsin epätodennäköistä.
  • 3 / 12
  • Public eye
  • 11.10.2011 12:19
OK. Vastaan itselleni. Kommentoidut uutiset saa siis nyt näkyviin vasta viemällä hiiren otsikon "Kommentoidut" päälle...
Jatkossa viimeksi kommentoidut artikkelit löytyvät etusivulta oikeanpuolimmaisesta kapeasta palstasta, jossa näkyvät myös tuoreimmat keskustelut ja bloggaukset. Hiiren päällevienti-seikkailu jäi lyhyeksi harha-askeleeksi.

Nyt kommentoidut uutiset löytyvät siis melkein sieltä, mistä ennenkin.
  • 5 / 12
  • Public eye
  • 17.10.2013 12:45
Uutisjuttujen kommentit ovat usein mielenkiintoisempaa luettavaa kuin itse uutiset. Tosin ne eivät ehkä anna itse uutisen aiheesta lisätietoa, mutta kertovat kuitenkin "kansan syvien rivien" tunnoista - ja tietysti itse kommentoijasta :)

Eräs ilmiö minua on viime päivinä ihmetyttänyt. Uutisosioon on putkahdellut uutisia, joista puuttuu uutisen kirjoittajan nimi (tai nimimerkki). On tietysti mahdollista, että joku uutinen olisi ranneliikkeen toimituksen "kollektiivista" tuotosta, mutta silloinkin odottaisi, että sen tekijä(t) jollain tavalla osoitetaan.

Kaikkia uutisia ei myöskään voi kommentoida - mikä sinänsä saattaa olla yksittäistapauksissa ihan hyvä ratkaisu - mutta kuitenkin kommentoimaton uutinen (jota ei edes voi kommentoida) näkyy "viimeksi kommentoitujen" uutisten listassa? WTF?
Lisäksi on uutisjuttu, jota on kommentoitu, mutta nyt ei enää voi kommentoida lisää? Mikähän ajatus näissä oikein nyt kulkee tausta-ajatuksena?
Odotan ylläpidon puuttuvan nimimerkki Riquman1990 käytökseen hänen kommentoidesssan uutiskommenttejani ja muita kirjoituksiani.

Nimeni on Petri ja siksi nimimerkkini on "Pete".

Nimeni ei ole Paavo, jonka vuoksi nimimerkkini ei ole "Pate" sen enempää kuin esim. "Petukka".

Itsekin kyllä käytän esim. nimimerkki "kesäpojasta" versiota "kesis", mutta kyseessä ei tällöin ole haukkumasana, vaan affektiivinen lyhenne.

Riquman1990 taas säännöllisesti kutsuu minua nimillä, joita en tunnista, enkä edes halua tunnistaa. Nimillä, jotka on tarkoitettu diminutiivisiksi ja loukkaaviksi.

Odotan todellakin ylläpidon tekevän jotakin asialle. Väitätte tekevänne jotakin aina jos jollekin asialle, mutta eipä vaan mitään tulosta ole havaittu. Koittakaa hoitaa pottinne.

Henkilöön kohdistuva pilkkahan on sääntöjenne mukaan kiellettyä. Eivätkö haukkumanimet täytä tätä kriteeriä?
Eivät täytä, jos ne eivät ole varsinaisesti "halventavia". Vaikka minä en hermostuisi nimityksestä kusipää-smo, niin tuon ylläpito kyllä voisi tulkitakin halventavaksi.

Eikö vaan olisi helpompaa ohittaa sellaisia asioita, joilla ei ole minkäänmuotoista merkitystä yhtään minkään kannalta.
  • 9 / 12
  • SaintJudy
  • 3.11.2013 14:48
Juupelis-puupelis, tiettyjä uutisjuttuja olisi kyllä ihan kiva kommentoida. Varsinkin, kun niiden tarkoitus on herätellä keskustelua "vaietuista aiheista". Kommentointi vaikeistakin aiheista kuuluu avoimella foorumilla, avoimeksi tarkoitettuun keskusteluun oleellisesti. Nyt valitettavasti kommentointi on jätetty pelkästään toimittajan omaan näkökulman tarkentamiseen ja sinänsä hyvä keskustelun avaus ei toimi.


__________

Ja tuohon nimittelyyn käynee vielä se vanha sananlasku: ei nimi miestä pahenna, ellei...
Aiheuttaako rekisteröimättömän käyttäjän jättämä kommentti uutisen putoamisen pois viimeksi kommentoitujen listasta? Esimerkiksi tasa-arvoisen avioliittolain vastaista mielenosoitusta koskeva uutinen ei nyt näy lainkaan viimeksi kommentoiduissa, edes eilisen kohdalla, vaikka siihen on yön aikana tullut useampikin kommentti. Samaa ilmiötä olen huomannut aiemminkin.