Taloussanomat listaa seitsemän syytä miksi kannattaa pysyä kaukana FaceBookista
en aio pysyy kauas facebookiist ^^
Yksityisyys ja internet - heh!
Mitäköhän tietoja keskustelupalstoilta saa "ongittua"...
Onneks mä en kuulu naamakirjaan enkä välitä kuluu. Muutenkin kannattaa miettii, mitä itestään nettiin laittaa...
Tämä on hyvin yksinkertaista. Facebookissa ei kannata kertoa itsestään mitään, mitä ei olisi valmis postaamaan työpaikkansa/koulunsa/lähimarkettinsa ilmoitustaululle.
Ja miksi siellä tarvitsisikaan yksityisasioitaan kailottaa? Eikös koko systeemi ole tarkoitettu vain yhteydenpitoon kavereiden kesken, luottamuksellisemmat asiat kerrotaan sitten livenä oikeasti naamatusten.
Minäkin ihmettelen, mitä ovat ne suuret salaisuudet, joiden julkituloa feacbookissa yms. pelätään. Musiikkimaku, seksuaalisuus, poliittinen kanta???
..jos nuo asetukset eivät oikein taivu selkokielelle; nettipalvelu joka skannaa Facebookin yksityisyysasetuksia, eli mitä tietoja "annat" "tietämättäsi". Eli jos olet kuka pääsee lukemaan statuspäivityksiäsi..
http://www.digitoday.fi/tietoturva/2010/05/18/nettipalvelu-nuuskii-facebookin-yksityisyysasetuksia/20107065/66
Samaa ilmoitustaulu - logiikkaa voisi käyttää myös noihin nettideitti profiileihin, tosin Fearbook ei taida hyväksyä kyrvänkuvaa profiilikuvaksi. Facebook ja muut sosiaaliset mediat kyllä eroaa työpaikan, koulun tai lähimarketin ilmotustaulusta sillä, että voit aika pitkälle määritellä kuka sivujasi katselee...ja tärkeintä, mitä tietoja siellä jaat.
"Minäkin ihmettelen, mitä ovat ne suuret salaisuudet, joiden julkituloa feacbookissa yms. pelätään. Musiikkimaku, seksuaalisuus, poliittinen kanta???"
Mua ainakin Facebookissa eniten närästää ehto, jonka mukaan Facebook omistaa kaikki sinne laitetut henkilötiedot. Samoin myöskin julkisuudessa on ollu juttuu siitä, miten Facebook jakelee ihmisten tietoi esim. mainostajille.
Tässä on vaan pari syytä, miks mä en kuulu naamakirjaan. Eihän kenenkään henkilötietoi voi omistaa periaatteessa kukaan muu ku henkilö ite ja jokaselle pitäs olla oikeus tarvittaessa poistaa kaikki tietonsa, kuvansa ja muu materiaalinsa.
Taloussanomat listaa joka päivä(tänäänkin) uusia syitä välttää Facebookia. Heillä lienee jokin oma sota ko saittia vastaan. Itse pidän Facebookista koska sen avulla pysyy hyvin yhteyksissä kavereihin.
Tulevaisuudessa pankin ja kaupan robotti tuntee sinut paremmin kuin sinä itse verkkoon levittelemistäsi tiedoista sekä kontaktiverkostasi.
Joihinkin turvallisuusalan töihin ei voi ottaa henkilöitä, joilla on ollut Facebook-profiili. Töitä ei myöskään saa, jos tuttavapiirissä on kävelevä turvallisuusriski.
Taloussanomat kuuluu Hesarin kanssa valtion viralliseen propagandakonserniin ja Supo on käynyt sotaansa Facebookia vastaan. Facebookistahan näkee suoraan ketä voi painostaa ketä kiristämällä. Aiemmin sentään joutui vähän tekemään jalkatyötä noiden asioiden selvittämiseksi.
Turun tienoilla, vai oliko se Salossa, oli juuri tyypilliseltä vaikuttava tapaus, jossa perheen tytär sidottiin puroon ilmeisesti uhkailuna perheelle. Turunen taasen selvitteli Herlinien perheyhteydet ennen sieppausta. Noin 200 ihmistä katoaa Suomessa vuosittain täysin jäljettömiin lopullisesti.
Ajatella, ennen vanhaa ihmisillä oli tapana laittaa puhelinluetteloon puhelinnumeron lisäksi nimensä, tittelinsä ja katuosoitteensa kaikkien nähtäville! Kas kun ei vielä kodin vara-avaimen piilopaikan tietoja. Tämä puhelinluettelo oli nähtävissä kaupungin jokaisessa puhelinkioskissa.
Toki Facebookiin tulee laittaa vain se tieto itsestä, jonka on valmis paljastamaan tuntemattomille. Riquman1990:n tarkoittamat oikeudenmenetykset ilmeisesti liittyvät enemmän käyttäjien antamaan sisältöön kuten kuviin. Niinpä Facebook-tiliin kannattaa liittää vain sellaista sisältöä, jonka on valmis ikään kuin "antamaan pois". Käytännössä minulla onkin tilillä vain yksi kuva profiilikuvaksi. Henkilöidentiteettiä ei Facebook pysty omimaan. Se tulee ja menee kansallisten viranomaisrekisterien mukaisesti. Lainvastaiset käyttöehdot kun ovat useimmissa maissa viime kädessä mitättömiä.
Väärinkäyttäjät ja tiedustelijat toki saavat Facebookista yhden tavan selvitellä ihmisistä tietoja ja ihmisten keskinäisiä sidoksia. Jos jotain salarakastaan ei halua tuoda julkisuuteen, kannattaa yhteydenpidossa pidättäytyä tekstiviesteissä. Tällaisten puolikaupallisten sosiaalisten medioiden tietoturvan taso voi olla aika hataraa tosicrackerin edessä. Facebookissa kun on se periaatteellinen huono puoli, että normikäyttäjä ei oikein voi vaatia ylläpitäjältä mitään teknistä laatua, kun se ei palvelusta maksa mitään. Palvelun ansaintalogiikka on muualla mainostajien ja liitännäissovellusten kehittäjien toiminnassa ja käyttäjät ovat tästä vinkkelistä vain segmentoitavissa olevia kohderyhmiä, joiden tuottamat sisällöt ja keskinäiset yhteydet antavat hyvää materiaalia profilointia varten.
Profilointi markkinoinnin keinona voi olla asiakkaalle myös hyvä asia. Esimerkiksi en pane yhtään pahaksi, että verkkomusiikkikauppa analysoi tekemiäni ostoksia ja ehdottaa niiden perusteella uusia artisteja ja kappaleita, joista saattaisin olla kiinnostunut. Toki ostopäätös jää edelleen minulle, mutta todennäköisesti saatan jonkun ehdotetuista kappaleista ostaa. Eli olen tavallaan markkinoinnin uhri, mutta toisaalta, saanpahan musiikkia, josta pidän.
Facebookista kannattaa pysyä pois aivan kuin ihmisen keho ei kestä junan nopeutta eikä pää kännykän säteilyä.
"Ajatella, ennen vanhaa ihmisillä oli tapana laittaa puhelinluetteloon puhelinnumeron lisäksi nimensä, tittelinsä ja katuosoitteensa kaikkien nähtäville!"
Niin, mut ihmisillä on mahdollisuus ja salata tietonsa puhelinluettelossa, kuten esim. mä oon tehny. Kuvittele, jos sä törmäät joskus häirikköön, jolle sä erehdyt antaan sun puhelinnumeron, josta sut tavottaa. Myöhemmin sä huomaatkin, et tää häirikkö onkin täysin pimee tapaus ja sä haluut päästä siitä eroon. Sepä ei niin vaan käykään. Se saattaa ilmestyy sun kotiovelle ja sillon sitä on paljon vaikeempi häätää pois sun elämästä.
"Jos jotain salarakastaan ei halua tuoda julkisuuteen, kannattaa yhteydenpidossa pidättäytyä tekstiviesteissä."
Ja vaikkei oiskaan salarakasta, ni kuka sitä nyt haluu pistää viestit poikaystävän kanssa kaikkien nähtäville (ei edes Facebook-kavereiden nähtäville)? Ja on myös ihmisii, jotka pistää sellasii pusi-pusi-ja-hali-hali-kuvii omista poika- ja tyttöystävistään nettiin. Kyllä mä vielä ymmärrän kasvokuvan, josta sut voi tunnistaa, mut en kuvii sun jokapäiväsestä elämästä. Kavereiden kanssa voi kuitenkin halutessaan jakaa asioita elämästään ihan livenäkin. Taitaa kuitenkin olla niin, et sellaset 13-17-vuotiaat on Facebookin suurin käyttäjäryhmä...