Spotify-musiikkipalvelu
Ovatko muut päässeet Spotify-musiikkipalvelun makuun? Itse olen - ja suorastaan huumautunut siitä määrästä vanhaa ja uutta musiikkia, mitä siellä on tarjolla. Esimerkiksi vaikkapa ns. homohymneistä.
Spotify on siis musiikkipalvelu, ja sen käyttäjät voivat kuunnella palvelussa olevia musiikkikappaleita yksittäisinä kappaleina, albumeittain ja artisteittain. Myös omien soittolistojen kasaaminen on mahdollista. Kuulemma on mahdollista etsiä musiikkia myös tyylilajeittain, mutta minä en ole keksinyt miten. Ehkä se ominaisuus on vain maksullisessa versiossa?
Palvelussa ilmoitetaan olevan miljoonia kappaleita ja niitä lisätään tuhansia päivittäin. Kappaleita ei voi ladata omalle koneelle, vaan niitä voi kuunnella streamina ainoastaan erityisellä tietokoneelle asennettavalla ohjelmalla.
Palvelu rahoitetaan siten, että Spotify-ohjelman käyttöliittymässä näytetään mainosbannereita ja musiikin lomassa soitetaan mainoksia. Mainoksista pääsee eroon maksamalla noin 10 euron kuukausimaksun.
Ilmaseksi voi rekisteörityä vain jos on kutsu.
Äitini 82-v on jäänyt koukkuun Spotifyyn. Ja kun oman kutsulla saadun tilini sinne sain, en pääsekään enää itse kuuntelemaan.
Olen nyt parisen kuukautta käyttänyt Spotifyä ja hyvin tyytyväinen olen ollut! Kun tuon vain vielä saisi kännykkään ja autoradioon niin homma ois suorastaan upea!
Oon löytäny paljon sellasii biisejä joita kuuntelin joskus kakarana ja sitten unohtanu.
spotify ja iPhonehan tekees vissiin just diilii ja yhteistyötä. ei tietty mitään hajuu mitä esim. maksaa ja koska markkinoil.
mulal spotify hiukan katkolla ihan siit syyst et mulla ei o mitään piuhaa just nyt et sis läppärin kunnon kajareihin, koneen kautta aika turha kuunnella oikeen mitään.
hämmentävän hyvä palvelu. vaihdoin juuri vastaavan nokian €9.95/kk maksavan suorakuuntelupalvelun tähän, koska ohjelma toimii myös miniläppärissä (huomattavan paljon kevyempi), ja biisivalikoima on parempi, vaikka palvelua jaetaan ainakin beta-vaiheessa ilmaiseksi. suomessa mainoksia tuntuu olevan aika vähän - olisi mielenkiintoista tietää onko niitä muualla enemmän.
Olin kyllä itekkin yllättynyt miten paljon musaa Spotifysta sitten löytyykään, harmi vaan ettei biisejä tuosta vaan saa ladattua koneelle.. ;/ Ja onhan tuo kutsusysteemi vähän hankala, ite sain loppujenlopuks rekisteröidyttyä sillä brittiläisellä postinumerosysteemillä, ensin metsästin niitä kutsuja kissojen ja koirien kanssa mutta onneks sitten löytyi tuo sivu mistä sai ohjeet helpompaan reittiin... :P Mutta muuten loistoohjelma kylläkin (:
Spotify on nyt saatavilla myös Nokian puhelimiin. Applen iPhone-kännyihin se on ollut saatavilla jo hyvän aikaa.
Sinänsä hyvä että tällainen on tullut. Kuluttajille vihdoinkin hyvä ja toimiva palvelu, jopa laillinen, jos se ketään kiinnostaa. Itse käytän Spotifyta paljon. Mutta, tosiaan noi korvaukset tekijöille ovat olleet varsin pieniä, suorastaan mitättömiä. Tosin, aika uudesta ja ei vielä niin laajalle levinneestä jutusta on kyse. Samoin maksullisia käyttäjiä ei kovinkaan paljoa vielä ole joten pitänee katsoa mihin toi kehittyy.
Ruotsalaiset jyrää näissä ilmaisissa verkkopalveluissa kyllä valovuoden ketään muista edellä jos kelaa vaikkapa Skypeä, Spotifyä ja ens vuonna lanseerattavaa Voddleria jonka kautta pääsee tsiigaan leffoja ilmaiseksi.
Enpä tiedä, pitäisikö Spotifyn korvauksien ollakaan suurempia. Ei yhden ihmisen yksi kuuntelukerta voi kovin hinnakas ollakaan. Siinähän ei saa itselleen mitään fyysistä - tai talteen edes niitä välitettyjä bittejä. Sanoisin, että korvaus on ihan kohdallaan. Ei raha puissa kasva.
Moni unohtaa myös Spotifyn ja vastaavien palvelujen toimimisen markkinointikanavana. Itsekin olen hankkinut fyysisen tuotteen törmättyäni ensin Spotifyssä johonkin kivaan. Ja lisäksi esimerkiksi minun Spotify-soittolistoillani on aika paljon kappaleita, jotka jo löytyvät levyhyllystäni. Niitä vain on usein vaivattomampi kuunnella Spotifystä, samalla kun tekee koneella jotain muuta.
Että joo, joidenkin valittavien artistien ahneus on jotenkin niin... inhimillistä.
Niin, ongelma oli kai lähinnä siinä että palvelulla nettoavat suuret levy-yhtiöt ja artistit jäävät nuolemaan näppejään.
Eikös se ole työelämässä muutenkin niin, että firmat vievät voitot ja työntekijät saavat sen, minkä katsovat työntekijänsä ansaitsevan?
Siinäkin lienee jokin kohtuus kaikessa. Riippuu kai, millaisen diilin on alun perin tehnyt. Olen kuitenkin kanssasi samaa mieltä siitä, että Spotifyn kuluttajahinta on kohdallaan, koska siitä ei jää fyysistä tallennetta myöhempää käyttöä varten. Korvauskitinät on alun perin kai lähteneet siitä, että kaseteilla yms. syötiin levymyyntiä. Tässä ei ole mitään aihetta kitistä, koska kappaleita ei voi nyysiä korvauksetta. Kuten sanoit, Spotify on paremminkin markkinointikeino, ja hyvä sellainen.
Itse olen huomannut selvän eron CD-levyjen ja MP3:ten välillä, ainakin joissakin äänitteissä. MP3 hukkaa syvät bassot, ja varsinkin 70-luvun äänitteistä katoaa erottelukyky ja ääni puuroutuu. Siksi tuleekin ostettua levy ja kuunneltua mieluummin sitä, jos Spotifyn kautta on löytänyt jotain hyvää. Kun äänivirheet kerran huomaa, ne kuulee aina eikä musiikista voi enää nauttia, kun tietää, että parempaa on tarjolla. Esimerkkinä vaikkapa Blackfootin Strikes-albumi.
Beartrap: "Itse olen huomannut selvän eron CD-levyjen ja MP3:ten välillä, ainakin joissakin äänitteissä. MP3 hukkaa syvät bassot, ja varsinkin 70-luvun äänitteistä katoaa erottelukyky ja ääni puuroutuu. Siksi tuleekin ostettua levy ja kuunneltua mieluummin..."
Osasyynä saattaa olla se, että alan teollisuudessa käytetään liian paljon kompressointia, mikä vie musiikista dynamiikan ja puurouttaa sen (
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kompressointi). Käytäntö on yleistynyt miksaamisessa 2000 -luvulla.
Jep, kompressointi tekee musiikista tuubaa. Tarkoitin kuitenkin MP3-pakkauksen aiheuttamaa informaatiohävikkiä, joka syö niin matalia kuin korkeita taajuuksia, ja erottelukyky heikkenee selvästi. Mainitsemani Blackfootin Strikes on tehty 1979 eikä sitä ole saatu pilattua masteroinnissakaan, mutta MP3-muunto millä tahansa bittivirralla vie musiikista terän. Näin käy MP3-pakkauksessa monille hyvin miksatuille levyille, eikä iTunesin pakkaus ole sen parempi. En vain kestä kuunnella kotioloissa puuroa, jos levyhyllyssä on tarjolla parempi CD-versio. Reissussa ei ole niin tarkkaa.
Lossless-muunto on ainoa, missä en kuule eroa ainakaan omalla laitteistollani, joka ei todellakaan ole mitään high endiä. Lossless vie kuitenkin todella paljon kiintolevytilaa, eikä sekään ole ihan ilmaista.