Viisi pientä päivittäistä askelta onnellisuuteen

  • 1 / 15
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 25.10.2008 22:58
Männäviikolla Englannissa julkaistiin Forsight-raportti "Mental Capital and Wellbeing" (Henkinen pääoma ja hyvinvointi). Sen takana on yli 400 tiedemiestä.

Lontoossa ilmestyvä Times raportoi tutkimuksen tuloksista tiivistettynä viisikohtaiseksi päivittäiseksi henkilökohtaiseksi ohjelmaksi oman mielenterveyden hoitamiseen.

1) Pidä yhteyttä
Elämäsi muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja saat samalla tukea, kun kehität yhteyksiä perheeseesi, ystäviisi, työtovereihisi ja naapureihisi.

2) Ole aktiivinen
Urheile, harrasta, vaikkapa puutarhanhoitoa tai tanssimista, tai päivittäinen kävely tekevät hyvän olon, ylläpitävät liikkuvuutta ja kuntoa.

3) Ole utelias
Huomaa päivässäsi hienoja hetkiä ja epätavallisia sellaisia. Huomiosi kiinnittäminen noihin seikkoihin auttaa arvostamaan sitä mikä on sinulle oikeasti tärkeää.

4) Opiskele
Opettele korjaamaan polkupyörääsi, opiskele soittamaan jotakin soitinta, valmista ruokaa - haaste ja sen voittaminen tuovat tyytyväisyyttä ja itseluottamusta.

5) Anna
Ystävien ja ventovieraiden auttaminen liittää sinun onnellisuutesi laajempaan yhteisölliseen yhteyteen ja on erittäin palkitsevaa.

http://www.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/health/mental_health/article4988978.ece
Kaikkia näitä ohjeita ilolla ja luonnollisesti noudattava ihminen voi varmaankin henkisesti hyvin. Johtaako näiden tekeminen siis henkiseen hyvinvointiin, vai johtaako henkinen hyvinvointi näin hienoon elämään?

Mua vähän harmittaa, kun yhtäläisyysviivat on tapana vetää vain yhteen suuntaan, omaa vastuuta korostaen, vaikka todellisuudessa ne kulkevat molempiin suuntiin. Ainakin tällaisissa hyvänelämän ohjeissa olisi hyvä olla selitys, että ne on tarkoitettu terveelle henkilölle, ei masennuspotilaan epäonnistumisentunteiden maksimointiin..

Noi ohjeet on muuten kyllä kivoja. Oon itsekin aloittanut sellaisen perinteisen vähintään-yksi-hyvä-työ-päivässä kampanjan, ihan itsenäisesti ja itseäni varten, ja siitä tulee kyllä jotenkin hyvä mieli. Usein ne on niin pieniä asioita.. "Anna minä autan/nostan/avaan.."
Todella masentuneelle tuollaisen listan näkeminen tosiaan aiheuttaa lähinnä lisää pahaa mieltä siitä, ettei pysty tuohon kaikkeen.
Sinänsä kiva lista, mutta en usko sen riittävän masennuksen tai muiden mielenterveysongelmien hoitoon. Psykiatrisissa sairaaloissa esimerkiksi hoito tuskin perustuu tuon listan mukaisiin kehotuksiin.
  • 4 / 15
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 26.10.2008 22:40
Masennuspotilaalle on varmaan aivan omat ohjeet. Kyllä näistä voi noukkia myös jotain sellaisessa jamassa olevakin.

Omalle päänupilleni on tehnyt hyvää kaikki opiskelu. Aloitin tänä syksynä puolen vuoden mittaisen kurssin. Luettavaa ja tentittävää on muutama paksu kirja. On lähiopetusta ja etäoppimista ja harjoittelua.

Sinä vuonna kun täytin 60 vuotta, suoritin tärkeän tutkinnon. Useita paljon nuorempia jätti suorituksen kesken, vaikka oli tehnyt valtavasti työtä tutkinnon eteen ja maksanutkin melkoiset kurssimaksut.
  • 5 / 15
  • SaintJudy
  • 28.10.2008 12:22
400 tiedemiestä ja tuossa vastaus...? ..enjoy Coco-Cola?

Miten tämän viimisen pitäisi ymmärtää;
"Helping friends and strangers links your happiness to a wider community and is very rewarding" -Kuulostaa hiukka epämääräiseltä kultilta jossa Major Tom Cruise johtaa meidät käsi kädessä avaruusalukseen kohti aurinkoa. Tietysti Tuo voi tehdä Jonkun onnelliseksi..
  • 6 / 15
  • Rokkihomo
  • 29.10.2008 1:35
Älä nyt... Sehän on oikein selkeä: Anna! Ja siitä sitten ajan kanssa isompikin porukka tulee hyvälle tuulelle.
Vallan vastaansanomattoman oiva viisaus.
  • 9 / 15
  • Ilopilleri
  • 29.10.2008 13:04
> Sinä vuonna kun täytin 60 vuotta, suoritin tärkeän tutkinnon. Useita
> paljon nuorempia jätti suorituksen kesken, vaikka oli tehnyt valtavasti
> työtä tutkinnon eteen ja maksanutkin melkoiset kurssimaksut.


Ehkä ne nuoremmat kokivat, että heillä on vielä paljon aikaa yrittää uudelleen joku toinen kerta (?).
Pyhä Judy, kerrassaan herttaista miten ensin tuli mieleen ryhmähali ja vasta sitten tuo... toinen...
Ilopilleri kirjoitti: Ehkä ne nuoremmat kokivat, että heillä on vielä paljon aikaa yrittää uudelleen joku toinen kerta (?)."

Tilanne oli hiukan toinen. Kerron sen.

Meitä yritti tutkinnon loppusuoritusta melkoisen monta. Useimpien suoritukset tulivat hylätyiksi sillä kerralla. Tein omasta mielestäni täydellisen työn. Raadilla oli otsaa hylätä MINUN "loistava" suoritukseni. Sain toki laajan palautteen, mikä ei työssäni ei mennyt putkeen. Sillä hetkellä en kiukultani sitä pystynyt mitenkään sisäistämään. Onneksi kirjasin kaiken. Kiukku kesti puoli vuotta. Sen jälkeen sain hetkessä kaikki suoritukset läpi. Tuo puoli vuotta oli tärkeä kasvun paikka. Hiljalleen pystyin näkemään tekemäni virheet.

Kurssikaverini eivät kenties pystyneet käsittelemään pettymystään. Motiivi ei aivan kaikilla palannut.
Mielestäni nuo viisi ohjetta sisältävät sellaisen perusmyönteisen ja hyödyllisen elämänasenteen.

Kuuntelin eilen hienon luennon suomalaisen urheilun psyykkisestä valmennuksesta. Menetelminä käytetään vaikkapa mielikuvaharjoittelua, jossa mallinnetaan onnistumisia ja täydellisiä suorituksia. Urheilija voi maata sängyssään silmät kiinni ja käydä ajatuksissa läpi omaa täysin onnistunutta/onnistuvaa suoritustaan. Videolta voidaan katsella omia ja huippujen onnistumisia.

Negatiivisuus on valitettavasti vielä jäljellä joillakin vanhemmilla valmentajilla. He haukkuvat urheilijaa virheistä. Videolta katsellaan virheitä ja epäonnistumisia. Sehän on aivan sama kuin äiti huutaa lapselle, että et sitten kaada sitä maitoalasia pöydälle. Lapsi ajattelee sitä mitä äiti sanoi ja kas kummaa, hetken kuluttua maito onkin pitkin pöytää. Olen kuullut kaukalon reunalta isän karjuvan mukulalleen, että "TAPA SE". Onneksi tuosta on hyvin monta vuotta. Nykyisin kuulemma lasten valmentajat pistävät ylikuumentuneet vanhemmat jäähylle.
JuhaniV "1 / 13
25.10.2008, 22:58
1) Pidä yhteyttä
Elämäsi muuttuu mielenkiintoisemmaksi ja saat samalla tukea, kun kehität yhteyksiä perheeseesi, ystäviisi, työtovereihisi ja naapureihisi."

Elämäni OLI perin mielenkiintoista kun minulla oli yhteys sukulaisiini, mutta mielenterveyden kannalta se oli melko haastavaa aikaa. Muut ihmiset taas ovat olleet hieman normaalimpia.

"2) Ole aktiivinen
Urheile, harrasta, vaikkapa puutarhanhoitoa tai tanssimista, tai päivittäinen kävely tekevät hyvän olon, ylläpitävät liikkuvuutta ja kuntoa."

Tässä ei pidä mennä liiallisuuksiin. Liika urheileminen stressaa.

"4) Opiskele
Opettele korjaamaan polkupyörääsi, opiskele soittamaan jotakin soitinta, valmista ruokaa - haaste ja sen voittaminen tuovat tyytyväisyyttä ja itseluottamusta.

5) Anna
Ystävien ja ventovieraiden auttaminen liittää sinun onnellisuutesi laajempaan yhteisölliseen yhteyteen ja on erittäin palkitsevaa."

Totta.
Nuo ovat kyllä kaikki hyviä ohjeita päivittäiseen elämään ja pyrin noudattamaan niitä. Olen vastikään aloittanut kirjoittamaan joka ilta päiväkirjaan kolme asiaa, joista olen ollut kiitollinen sinä päivänä. Kiitollisuuslista. Ei saa toistaa samoja asioita eri päivinä. Minulle se on ainakin tuonut hyvää mieltä.

Lisäksi minulle tulee joka arkiaamu Positiivareilta ajatusten aamianen, joka omalla tavallaan starttaa ihanasti päivän alkuun myönteisillä ajatuksilla.