Homot matkailevat

» Matkailusivut

• 1 / 55
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 25.10.2008 16:51
Olen kuullut usean kerran väitteen, että homot matkailevat heteroita ahkerammin. Parikymppinen hetero sukulaispoikani kehui käyneensä yhteensä 22 maassa. Pitihän hänelle saada vertailuluku. Olen häntä kolme kertaa vanhempi ja käynyt tähän mennessä 32 maassa. Mieheni luku on vastaavasti 34. Laskennassa on huomioitu maantieteelliset paikat. Esimerkiksi Neuvostoliitto ja Venäjä ovat näissä laskuissa yksi maa.

Matkojen kokonaismäärässä sukulaispoikani ei pärjäisi minulle lainkaan. Jotkin maat alkavat tuntua suunnilleen yhtä tutuilta kuin matkustaisin Espoosta Porvooseen.

Mielikuva homoista ahkerina matkalaisina saattaa osin pitää paikkansa. Varsin monella homolla ei ole isoa lapsikatrasta, jonka ylläpitoon rahat kuluvat. Perhe ei ole silloin myöskään pidättelemässä. Lähteminen on heteroperheitä helpompaa. Nykyisten nuorten kohdalla tilanne saattaakin olla aikaisempaan verrattuna enemmän tasapainossa. Matkustaminen on vielä kohtuullisen edullista. Todennäköisesti kaikki nykynuoret matkaavat paljon. Tuttuja saadaan internetin kautta ja kohtaaminen maailmalla on silloin helppoa.

Mikähän on matkamaasaldo ranneliikkeeläisten kohdalla? Johan nimikin viittaa liikkuvuuteen - ainakin jonkinlaiseen. ;-)
  • 2 / 55
  • Dragon-85
  • 25.10.2008 21:35
Paljon on vielä tekemistä, että teidät kiinni saan. Tällä hetkellä olen käynyt Suomen ohella vain kolmessa maassa - Ruotsissa, Saksassa ja Ranskassa.
Oma saldoni näyttää seuraavalta: Viro, Ruotsi, Tanska, Norja, Saksa (myös entinen itä ja länsi), Itävalta, Luxemburg, Ranska, Hollanti, Espanja (Barcelona ja Kanaria)
  • 5 / 55
  • Pora-liike
  • 25.10.2008 22:53
Yhdysvallat, Meksiko, Venäjän federaatio/Neuvostoliitto, Eesti, Latvia, Liettua, Ruotsi, Norja, Romania, Kreikka, Kypros, Italia, San Marino, Ranska, Yhdistyneet Kuningaskunnat, Puola.

16
  • 6 / 55
  • Geschwitz
  • 25.10.2008 23:03
Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tsekki, Itävalta, Italia, Sveitsi, Saksa, Ranska, Espanja, Belgia, Hollanti, Luxemburg, Iso-Britannia, Yhdysvallat, Venäjä/Neukkula, Vatikaani, Monaco. Että 23 kpl.
Ruotsi, Norja, Islanti, Neuvostoliitto (Venäjän federaatiossa en ole käynyt), Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tanska, Saksa (2 kpl), Hollanti, Belgia, Luxemburg, Tšekkoslovakia, Unkari, Itävalta, Liechtenstein, Sveitsi, Ranska, Monaco, Espanja, Gibraltar, Portugali, Italia, San Marino, Vatikaanivaltio, Malta, Jugoslavia, Kreikka, Kypros, Turkki, Israel, Egypti, Tunisia, Marokko, Senegal, Gambia, Liberia, Norsunluurannikko, Kamerun, Togo, Kanada, Yhdysvallat.

Läntisin paikka Victoria (Vancouver Island, BC, Kanada), itäisin paikka Jerusalem, Israel, eteläisin paikka São Tomén saaren edusta päiväntasaajalla (aluksessa Guinean lahdella), pohjoisin paikka Skibotn, Norja. Yhteensä 44 käyjntiajankohtana olemassa olevaa maata (mukaan lukien rajatapaus Gibraltar - hmm ehkä sen voisi laskea yhteen Ahvenanmaan kanssa yhdeksi valtioksi?). Valtaosa maapallosta jäänyt haravoimatta. Tuskin tulee haarukka enää juuri laajenemaan, kaukomatkat eivät oikein ole minun heiniäni.

Edit: ai niin, se Gibraltarin emämaa Britannia tietysti pääsi saarivaltiona unohtumaan.
  • 8 / 55
  • Vermillion
  • 26.10.2008 4:28
Ruotsi, Viro, Tsekki, Kroatia, Slovenia, UK, Alankomaat, Espanja, Italia, Yhdysvallat, Kanada.

Minulla vain 11. Itse olen panostanut pitempiin oleskeluihin, enkä niinkään matkojen määrään. Heh.
Oon suhteellisen varattomasta perheestä, tai sanotaanko että alempaa keskiluokkaa, eikä meillä matkusteltu paljoa, kun olin pieni. Isällä oli aktivismijuttujaan suuntaan jos toiseenkin, en niitä oikein tiedä tai muista. Sen jälkeen sairastelu esti matkustelun vieraiden bakteerikantojen paikkoihin, sen jälkeen olin lastensuojelunuori. Siinä se alaikä sitten menikin.

Harrastuksien parissa oon matkustanut erilaisissa esityksissä ja kisoissa ja harjoitusleireillä aika aktiivisestikin pitkin Suomea, ollut oppilaana Kanadassa lähellä Quepeciä ja kesätöissä Ruotsissa Tukholmassa.

Häämatkalla oltiin tyynellä merellä. :)

Nyt meillä on kolmiviikkoinen käärö, Poika jota maailmaan tutustuminen koskettaa aikaisintaan ensi kesänä. :) Siihen asti ollaan sidottuna suomalaisiin ympyröihin.

Musta olisi hienoa saada lisää töitä Tukholmasta, muuttaa sinne hetkeksi, vaikka puoleksi vuodeksi. Ja samoin haaveilen Lontoosta ja New Yorkista. Viimeinen ei varmaan toteudu kovin helpolla, vaikka ihan hyviä suhteita mulla onkin olemassa. :)

Turistimatkustelu ei jotenkin tunnu omalta jutulta. Mä kannatan maailmaan tutustumista siten, kun Vermillion tekee. Vaikka paikkoja kertyisi hitaasti, niin ne tuntee kuitenkin syvemmin, ja saa olla itse osa.
Ruotsi, Norja, Tanska, Saksa, Venäjä, Viro, Bulgaria, Kreikka, Turkki, Italia, Vatikaani, Sveitsi, Itävalta, Espanja, Portugali, Gambia (tosin vaan lentokentällä, mutta kävelin sentään tarmacilla=), Iso-Britannia (pelkästään Lontoossa noin 40 kertaa), Irlanti, USA, Kanada, Mexico, Kiina.

22 (tai 21 ja puoli..) :D
Ruotsi, Norja, Islanti, Tanska, Viro, Neuvostoliitto, Venäjä, Georgia (Neukkulan aikaan Gruusia), Kiina, Nepal, Italia, Vatikaani, Espanja, Kreikka, Sveitsi, Belgia, Luxemurga, Ranska, Marokko, Egypti, Yhdysvallat, Kanada, Meksiko, Jamaika. Yli 20 taitaa olla. Seuraava matka suuntaa Mongoliaan.
Vaatimatonta tuo oma matkailuni (laskin työmatkat mukaan, koska vapaa-aikaa niillakin on ollut) on näissä tuloksissa ;) Seitsemän maata tällä hetkellä - kahdeksas tulee kohta ... Tosin kolmessa noista seitsemässä on tullut käytyä sitten useammin: Turkki (yli 20 kertaa), Ruotsi (yli 15 kertaa), Viro (yli 10 kertaa), Norja (2), Tanska, Marokko, Espanja (herranen aika - siitä on iäisyys). Viikon sisällä kirjataan sitten UK mukaan listaan... ;)

Edit: Listalle ovat tällä hetkellä (suunnitelmissa) "pyrkimässä" Tsekki (Praha), Japani, Kreikka, työmatkoja epäilen kohdentuvaksi Saksaan (messut) ja Britanniaan (tavarantoimittaja) ja Ruotsiin (tavarantoimittaja), mikäli sellaisille "joudun" lähtemään.
Ruotsi, Viro, Saksa, Hollanti, Belgia, Luxemburg, Ranska, Sveitsi, Espanja, Italia, Vatikaani, Iso-Britannia, Tsekki. 13 maata, kaikki Euroopassa, en ole kauheasti matkustellut. Andorra olisi tuossa lähellä, jos haluaisi kasvattaa kääpiovaltiolukua...
Ne mun seitsemäntoista ovat Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Venäjä, Puola, Saksa, Belgia, Irlanti, Iso-Britannia, Ranska, Espanja, Portugal, Italia, Vatikaanivaltio, Dominikaaninen tasavalta ja Haiti (ja lentokenttäkävelyä Sveitsissä ja Yhdysvalloissa).
Olikohan se viime Priden teema, ekologisuus tai jotain, sittenkin oikeaan osunut. Ilmaston muutoksen aikoina (lento)matkustelun määrällä kehuskelu on vähän onttoa. Toki vielä jotkut bisneksessä mukana olevat tuttuni aina vertailevat, kellä on ollut eniten (ulkomaan)matkapäiviä vuodessa.

Mikä on kaukaisin paikka, mihin olette päässeet junalla?
Krister kirjoitti: "Mikä on kaukaisin paikka, mihin olette päässeet junalla?"

Taitaa toistaiseksi olla Moskova, mutta ensi keväänä se on Peking. Menneinä vuosikymmeninä sitä on surutta ryöstetty maapalloa omalla luksukseksi laskettavalla elämäntavalla (länsimaalaisena ryöstämiseltä on vaikea ehkä välttyä, mutta se ei enää tapahdu surutta vaan surulla). Kyllä minä ainakin tajuan olla siitä syyllisyydentyntoinen. Toisaalta tämän maailman eriarvoisuuksien ja mielettömyyksien ymmärtäminen olisi takuulla erilaista, jollei olisi tullut käydyksi hiukan toisenlaisiakin oloja katsomassa.

Vaimo otti hiukan nokkiinsa kun tuosta nopeasti kyhätystä omasta listastani unohtui pari yhteisten muistojen kohdemaata. Joten lisättäköön listaan Iso-Britannia, Puola ja Kuuba.
Junalla olen päässyt Cadiziin ja Ateenaan asti. Afrikkaankaan en ole koskaan lentänyt, vaan siellä olen käynyt Euroopan puolelta laivalla. Amerikan mantereelle olen toki lentänyt, mutta siellä olen sitten matkustellut enimmäkseen junalla ja Greyhoundilla. Ja todettakoon, että suuri osa matkoistani ei ole ollut huvimatkailua, vaan työhön liittyneitä käyntejä, johihin on sitten kyllä liittynyt myös vapaa-aikaa.
Seuraavat 36 maata on tullut käytyä läpi: Alankomaat, Albania, Andorra, Belgia, Bosnia ja Herzegovina, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Lichtenstein, Liettua, Luxemburg, Monaco, Montenegro, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, San Marino, Serbia, Slovenia, Slovakia, Sveitsi, Tsekki, Turkki, Unkari, Venäjä, Vatikaani ja Viro. Turkissa tuli pistäydyttyä myös Aasian puolella, mutta muuten olen pysytellyt Euroopassa. Suurin osa matkoista on tehty halpalentoyhtiöiden lennoilla, junilla ja busseilla; Albanian reissu laivalla Korfulta käsin.
Omalta listaltani oli unohtunut Vatikaanivaltio. Se on tosiaan valtio. Vatikaani on muuten äskettäin liittynyt jäseneksi Interpoliin (International Criminal Police Organization).
Minä olen matkaillut ainoastaan kahdessa ulkomaassa: Ruotsissa kerran ja Turkissa neljä kertaa.

Joensuu :) Sinne on kotoani matkaa reilut 300 kilometriä.

...Saksassa asuessa junalla matkustaminen kävi helposti, silloin tuli käytyä mm. siellä Belgiassa, Ranskassa muutaman kerran, Tsekissä...ja autolla/bussilla kanssa moneen paikkaan. Eli muutaman tunnin matkoja, minkäkohän verran niitä kilometrejä olisi tullut...No jos junalla matkustaa Pariisiin, Antwerpeniin ja Prahaan niin voi siitä laskea.
Olen visiteerannut yhteensä 32 kaupungissa 16 eri maassa. Aasia on näkemättä vielä kokonaan... Monia eurooppalaisia suurkaupunkeja olen kyllä jo ehtinyt nähdä: Pariisi useampaan kertaan, Saksan isoja kaupunkeja, Amsterdam, Wien, Krakowa... Lontoossa olen jopa asunut ja työskennellyt hetken aikaa. Jenkkilän isoista kaupungeista olen käynyt New Yorkissa, Miamissa ja San Franciscossa. Lempikaupungit ehdottomasti Lontoo ja Pariisi. ;p Niiden charmille ja tyylikkyydelle ei heti löydy haastajia. Ikävä kyllä junalla en ole matkustanut juurikaan kotimaan ulkopuolella: kerran Lontoosta Pariisiin Eurostarilla. :/
Kaukaisin paikka junalla: Baikal (tarkemmin Irkutsk ja siitä bussilla perille).
Keski-Euroopassa matkaesite HLBTIQ-väelle

Matkatoimistojätti TUI on julkaissut saksankielisen matkaesitteen homoseksuaalisille asiakkailleen. Nimi on: Gay Travel: Weltweit unterwegs. Se on yhdistelmä lehteä ja katalogia. Mukana on paitsi hotellisuosituksia myös artikkeleita kiinnostavista kohteista ja niiden gay-elämästä
tää keskustelu vaan todistaa, että oon juuriki niin säälittävä ku oon luullutki :(

oo käyny missää...prkl. ruotsii ja norjaa lukuuottamatta.
Mopsi, olet vielä kovin nuori. Ehdit vielä moneen paikkaan. Olin 19 v. matkatessani ensimmäisen kerran ulkomaille Italiaan säästettyäni rahaa suunnilleen vuoden. Ikää on nyt sen verran, että olen ehtinyt käydä kääntymässä joltisessakin määrässä paikkoja.

Matkustamisessakin on erilaisia tavoitteita, montako kaatoa, paljonko viinaa, kuinka suuret alueet nahkan palamista jne.? Matkojen lukumäärä sinällään ei siis ole lopulta kunnollinen mittari. Matka Espoosta Porvooseen voisi olla joskus tosi kova juttu. Itselleni on niin tapahtunutkin.
Ruotsi, Norja, Tanska, Ranska, Englanti, Skotlanti,Viro, Latvia, Saksa, Itävalta, Sveitsi, Tsekki, Espanja, Portugali, Italia, Monaco, Kreikka,Venäjä, Yhdysvallat, Barbados, Thaimaa, Uusi-Seelanti, Australia
Olen asunut seuraavissa maissa: Suomi, Englanti, Alankomaat.

Naissa maissa on tullut kaytya: Ranska, Belgia, Saksa, Tanska, Kreikka, Ruotsi, Viro, Latvia, Wales, Pohjois-Irlanti, Kanarian Saaret (Espanja), Norja, Sveitsi.

Suomessa on tullut kierrettya iso osa maasta Utsjoen seutua lukuun ottamatta, yleensa kasveja etsien.

Parin viikon paasta on mun ensimmainen matka Espanjan mantereelle. Joku paiva viela matkaan Euroopan ulkopuolella (Kanariaa ei oikein voi laskea). Ikaa on melkein 25 vuotta.
Asunut joo Suomessa ja Yhdistyneissä kuningatarkunnissa.

Sitä saldoa: Ruotsi Norja Tanska, Saksa, Puola Viro Latvia Liettua, Israel, Venäjä...
ja Neuvostoliitto (jonka sisällä Venäjä, Ukraina, Gruusia, Viro ja Karjala).
Eipä kovin paljoa siis.

Maita joissa on pitänyt käydä mutta toistaiseksi ei ole saanut päästyksi perille:
Alankomaat Irlanti Islanti Portugali Italia Ranska Kreikka Turkki, Intia, Sri Lanka, Afganistan, Australia... ja kai Thaimaa ja Kiina.
Minne noista ensin eli seuraavaksi?
(Ilmeisesti jälleen kerran Saksaan.)
  • 33 / 55
  • vaeltaja2006
  • 22.2.2009 20:25
Ruotsi, Norja, Tanska, Englanti, Irlanti, Saksa, ent. DDR, Puola, Viro, Latvia, ent. Tsekkoslovakia, Unkari, Itävalta, Bulgaria, ent. Jugoslavia, Italia, Itävalta, Sveitsi, Ranska, Espanja, Andorra, Vatikaani, San Marino, Belgia, Hollanti, Luxemburg, Portugal, Kreikka, Turkki, Egypti, Marokko, USA, ent. Neuvostoliitto, Suomi. Ensimmäiset matkat olivat vuosittain autolla ja moottoripyörällä läpi Euroopan, nyt käyn vain parissa, kolmessa kohteessa enkä lähde mannerten välisille matkoille edes pientä maksua vastaan. Nyt on kotimaa pop. Ensi kesänä metsähallituksen maksullisella majalla erämaassa ja suoretkillä suurimmille soille. Ehkä myös Turussa joitakin päiviä. Ja Lammassaaressa (Helsingissä) monta kertaa.

Voisiko saman kyselyn järjestää kotimaan kohteista?
Itse olen käynyt Yhdysvaltojen ja Euroopan lisäksi mm. entisen Venäjän tsaarikunnan alueilla ( Venäjä, Viro, Latvia, Lietuva, Ukraina, Puola, Suomi, Valkovenäjä...)
Eivätkös nuo edellä mainitut keisarillisen Venäjän entiset alueet ole kaikki Eurooppaa?
Asunut olen Suomessa ja Hollannissa. Visiteerattu on lähialueista Ruotsi, Viro ja Venäjä, muualta Euroopasta Englanti, Ranska, Belgia, Kreikka, Italia ja Portugali, muualta maailmasta Turkki, Kamputsea ja Kap Verde. Tahtoisin käydä Norjassa, Saksassa, Kroatiassa ja Sloveniassa.

Edit: Ja Itävaltaan tahtoisin. Alpit haluaisin nähdä, ja pupua ilahduttaakseni siellä vuorenrinteellä levittäisin käsivarteni ja laulaisin The Sound of Musicia. Miksiköhän minua ei koskaan viedä sinnepäinkään Eurooppaa..?
Heh! Ja Wienistä(kin) löytyisi kai puitteet myös Phantom of the Operalle -?

Kamputsea olisi äärimmäisen mielenkiintoinen - ja mielenkiinnolla raportit siitä silloin aikanaan luinkin.

Tuosta omasta aiemmasta lyhyestä listasta jäi puuttumaan Espanja eli Kanarian saaret. Olimmehan siellä Pölhön kanssa yhden joulun...

Ja tämän vuoden kesällä, vihdoinkin, näyttää toteutuvan Italia. Vihdoinkin.
Viime kesänä oli jo varattuna Milano, mutta se jouduttiin peruuttamaan...
Ensi kesänä luvassa peräti joukko eteläisempiä paikkakuntia.
Toivottavasti toteutuu.
Sanoinhan jo, että: Italia, vihdoinkin -!
Riippuu siitä, miten asiat ottaa. Jossain määrin on jossain määrin ei ihan ole ...

Vihjaukseni oli tarkoitettu lähinnä vaeltaja2006:lle, tietää varmasti, miksi.
Osoite on löytynyt Suomesta, Itävallasta, Englannista ja Saksasta. Luettelen nyt nämä Bundeslanditkin, kun ne ovat luonteeltaan niin kovin erilaisia: Baden-Württemberg, Bayer, Nordrhein-Westfahlen. Olen luullakseni kolunnut läntisen Euroopan maat läpi, lukuunottamatta Andorraa, Monacoa, Norjaa ja Portugalia. Yhdysvalloissa on käyty kahdesti kääntymässä, mutta vain rannikoilla. Olen siis nähnyt ainoastaan maailman varakkaimmat kolkat ja välillä vinkkeli on sen mukainen.

Edit: Baijeristani puuttuu n. Siis Bayern.
EUR kirjoitti: "Riippuu siitä, miten asiat ottaa. Jossain määrin on jossain määrin ei ihan ole ...Vihjaukseni oli tarkoitettu lähinnä vaeltaja2006:lle, tietää varmasti, miksi."

Varmasti ei tiedä, mistä on kyse. Ei harmainta aavistustakaan.
Silloin on kyllä asiat varmastikin huonolla mallilla ... oletko tosiaan käynyt ent. Tshekkoslovakiassa? Joko Tshekkoslovakiasa tai Tshekin tasavallassa tai Slovakiassa, ent. Tshekkoslovakiaa ei ole eikä koskaan ollut olemassa. Aika ylimielinen lähtökohta varsinkin suomalaisella, jolloin Suomessa ollaan koko ajan hermoilla, miten paljon Suomesta tiedetään ulkomailla jne. eikä SF ole Soviet Finland jne.
En ymmärrä, miksi takerrut pikkuasioihin, EUR. Voisi ehkä olla parempi, jos jonnekin sopivammalle alueelle avaisit uuden keskusteluketjun, jonka aiheena olisi "millä ilmaisuilla asioista pitäisi puhua jotta olisin tyytyväinen". Nämä tällaiset piruetit muun keskustelun lomassa eivät ainakaan paranna varsinaisen asian käsittelyä.

Suomen kielen sana "entinen" viittaa johonkin joka on ollut olemassa, mutta jota ei ole enää. Entistä ei välttämättä ole korvattu tai aiotakaan korvata uudella - nykyisellä tai tulevalla. Entinen voi olla historiaa. Toki entisen tilalla voi hyvinkin olla myös uusi vastaava.

Näinpä sana "entinen" tai siitä lyhennetty versio "ent." on ihan oiva määre kuvaamaan vaikkapa valtioita jotka ovat lakanneet olemasta.
Suomi(*), Ruotsi, Norja, Tanska, Eesti, Venäjä (Neuvostoliitto), Saksa(*), Puola, Hollanti, Belgia, Ranska(*), Sveitsi(*), Itävalta, Luxenburg, Slovenia, Kroatia(*), Bosnia-Herzegovina(*), Makedonia(*), Serbia, Bulgaria, Kreikka(*), Turkki, Israel, Jordania, Egypti, Italia(*), Yhdysvallat(*), Indonesia, Itä-Timor, Malesia, Kanada, Kenia, Etiopia, Egypti, Burundi, Ruanda, Tansania, Etelä-Afrikka, Iso-Britannia [Englanti(*), Skotlanti], Meksiko, Argentiina, Jamaika, Vatikaani, San Marino, Monaco, Malta, Kypros (kreikkalainen. Turkkilaiseen osaan pääsyä odotellessa...).

(*) = asunut

Ollut duunissa YK:lla, siis kunhan halusin vähän elvistellä kun muutkin näköjään niin tekee ;-P

P.S. Oliks se 47 maata?
Se, mitä Sinusta, SMO, on pikkuasia, toisesta ei vältämättä ole ja päin vastoin ihan samalla tavalla ...
EUR, siinäpä mitä oivallisin syy siis avata kokonaan uusi keskusteluketju asiasta, joka ei ole pikkuasia.
Kuulepas SMO, mutta kuka määrittelee, mikä on pikkuasia?
Suomalainen ylimielisyys, joka täällä paistaa läpi, ja taipumus halveerata muita kansoja, minun mielestä ei ole pikkuasia. MINUN MIELESTÄ se on peräti pahempi kun joku typerä vitsi homoista tai lesboista - tämä on minun mielipide, enkä välttämättä ole oikeassa (olisin jopa iloinen, jos olisin tässä asiassa väärässä ...)
Tämän keskusteluketjun aihe on "homot matkailevat". Tätä keskustelua käydään "Vapaa-aika & koti" -aihealueella. Aiheena on se, miten paljon homot matkailevat ja missä maissa.

EUR, Sinä rupeat meuhoamaan "ent." -määritteen vuoksi ja yhdistät sen jollain täysin käsittämättömällä tavalla "suomalaiseen ylimielisyyteen". Tai johonkin mielestäsi halveksittavaan. Et kuitenkaan kertonut, miten tämän "ent."-määritteen sitten koit, jos se niin kovasti rassaa. En edelleenkään ole perillä, missä ja miten tässä keskustelussa on taivuttu halveeraamaan muita kansoja.

EUR, jos jokin asia on Sinun mielestäsi niin kovin iso (ja se on sivussa keskustelun varsinaisesta aiheesta), niin miksi ihmeessä et aloita aiheesta omaa keskusteluketjua? Silloin tällaiset ilmeiset kipupisteesi saisivat varmasti ansaitsemansa huomion ja asioita voitaisiin käsitellä erinomaisen kattavasti juuri siitä näkökulmasta - eikä samalla sotkettaisi ihan toisen teeman keskusteluja. Muissa keskusteluissa sivuhuudot lähinnä aiheuttavat ärtymystä.

Siitä yhdestä "typerästä vitsistä homoista tai lesboista" aloitettiin asianmukaisesti uusi keskusteluketju eikä ruvettu ruotimaan joissain muissa ketjuissa välihuutojen muodossa.

Tekisi mieleni vielä kirjoittaa ns. isosta jaosta, lusikasta ja kauhasta. Mutta jätän väliin.
Ollos hyvä.

Ja nyt paremmalla ajalla vielä hieman jatkoa...

Suomi ei ole ent. Venäjä. Sen sijaan Suomi oli suuriruhtinaskuntana osa Venäjän imperiumia (eli käytännössä osa Venäjää - milloin suuremmalla, milloin pienemmällä itsehallinnolla siunattuna) ennen itsenäistymistään. Suomi irtautui/itsenäistyi Venäjästä vuonna 1917. Se Venäjä josta Suomi itsenäistyi, on yhä olemassa Suomen itäpuolella - monenlaiset mullistukset läpikäyneenä. Ent. Neuvostoliitto (jonka osana Venäjäkin välillä oli) sen sijaan on lakannut olemasta.

Tämä oheisaihe pitänee siirtää omaksi keskustelukseen. Mikäköhän olisi hyvä otsikko, kun tässä nyt on näitä näkökulmia useitakin?

- Suomalaisten ylimielisyys muita kansoja kohtaan
- Asioiden "oikeat" nimet
- Euroopan historialliset rajat
Nuo Venäjän ajan vaikutusket näkyvät suomalaisessa yhteiskunnassa yhä voimakkaina - valtionhallinto on juuri sitä parhaimmillaan.

Muuten pidän vastinettasi korkeasti asiallisena ja rakentavana!
siitä suomalaisesta ylimielisyydestä pistän heti jutun maailman asiain osastolle.