ehdotus raamattukeskustelujen hallitsemiseksi

Modean erästä toista palstaa, ja meillä on siellä käytössä sellainen sääntö, että aiheessa on pysyttävä. Koska on olemassa joitakin "ikuisuusaiheita", jotka tahtovat sivuta vähän aihetta kuin aihetta laajemmassa katsannossa, keskustelijat on totutettu siirtämään kaikki niitä sivuavat viestit kaikista säikeistä käytäväksi näissä omissa ikuisuusketjuissaan.

Täällä on viime aikoina ollut melko hankala keskustella, koska yksi aihe ylitse muiden on tupannut kuormittamaan miltei kaikkia keskusteluja, nimittäin Raamattu ja homous, kristillinen seksuaalimoraalinen näkemys. Olen avannut uuden ketjun aiheesta, ja toivon, että se voisi toimia tällaisena "suodatinastiana", jonne nimenomaan tämän aihepiirin virinneet rönsyt siirrettäisiin. Jokainen keskustelija voi tehdä sen itse - ja viimeistään toisten huomautuksesta, tai vaikka ylläpidon toimesta. Vänkäyskumppanille riittänee lyhyt ilmoitus siirtymisestä. Vastaavia ikuisuusketjuja, joista syntyy vänkäys tavan takaa, voi tietysti olla useita.

Tämä palsta on siksi tarpeellinen, hyvä ja asiallinen, että kaikille keskusteluille tulisi taata oma rauhansa. Mitä mieltä olette, pääsisimmekö tällä tavoin edes jotenkin siedettävään tilanteeseen tarvitsematta ryhtyä oitis vaatimaan kenenkään bannaamista?

Sanomatta on selvää, että kuuntelen palstan ylläpitoa asiassa, tämä on vain ehdotus.
  • 2 / 2
  • Krister
  • 21.10.2008 14:33
Itse olen sitä mieltä, että pahimmilta herjaavilta nimimerkeiltä pitäisi estää pääsy näille sivustoille; ainakin jos he eivät malta pysyä 'uskonnot' palstalla. VR:n lipunmyyntikeskustelussa raamatulla ei ollut mitään sijaa ja muutamat siellä esittetyt milelipiteen olivat niin kuvottavia, että en minäkään malttanut noudattaa hyvää linjaa: uskiksille ei koskaan kannata vastata, siitä ne vaan innostuu.

Jos raamattu sitaatteja vielä tulvii 'Ajankohtaista' tai 'Yhteiskunta' palstoille, jos nämä häiriköt eivät pysy lestissä, niin ehdotan, että moderoidaan pois.