Nykymusiikin heikkous
Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että suurin osa nykymusiikista on täyttä roskaa. Eniten minua ärsyttää se, että monet pop-kappaleet ovat aivan mitäänsanomattomia. Lisäksi monet kappaleet ovat turhanpäiväistä ähkimistä ja puhkimista sekä ulinaa ja uikutusta eli toisin sanoen r&b-musiikkia (ja mikä pahinta... suurin osa laulajista ei osaa edes laulaa, eikä heillä ole minkäänlaista voimaa äänessä).
Olen myös ollut pitkään tyytymätön radiokanavien musiikkitarjontaan. Soittolistojen ansiosta radiosta ovat kadoneet melkein kokonaan laadukkaat pop- ja rock-kappaleet. Nykymusiikki on korvannut vanhat kunnon klassikot.
Mitä mieltä te muut olette tästä asiasta?
Onneksi radiokanaviakin on moneen lähtöön, ja valintoja voi tehdä kun näkee vähän vaivaa tutustuakseen eri kanavien linjoihin. Noin yleistuntumalla vaikuttaa siltä, että ehdottomasti kaihdettavia ovat suurten kaupallisten mediayhtiöiden kanavat ja julkisrahoitteiselta puolelta kuulee aika paljon monipuolisempaa materiaalia. Itsenäisiltä pikkuasemilta tuleva tarjonta on toki hyvin kirjavaa, mutta todelliset helmet löytyvät ajoittain juuri sieltä.
Muistuttaisin, että myös ennenvanhaan on tehty huonoa musiikkia, joista osa on ollut aikansa hittejä, osa ei. Ne "parhaat" ovat sitten jääneet elämään ja tulleet klassikoiksi, mitä kuulee nykyäänkin joskus radiosta. Samalla tavalla jotkut nykymusiikin helmet tulevat jäämään elämään, varmasti myös r'n'b-kappaleista jotkut klassikoituvat. Nykymusiikki on raikkaan monimuotoista kun vertaa 90-luvun loppupuoleen, jolloin suomalaisten musiikinkuuntelua hallitsivat enimmäkseen skandinaaviset eurohumppajumputukset.
"Nykymusiikki on korvannut vanhat kunnon klassikot."
Kumpakampa olisikin...
Kyllä nykyään tehdään paljon kiinnostavaa musiikkia, mutta huomattava osa siitä ei päädy radion soittolistoille tai näy välttämättä kovinkaan merkittävästi levymyyntitilastoissa...
Suurin osa kaikesta musiikista on roskaa. Kovin monella meistä ei ole aikaa/rahaa/mielenkiintoa käydä läpi kaikkia uusia musiikkijulkaisuja ja löytää sieltä niitä aikojemme helmiä. Minä olen DJ:nä koulun radioasemalla, ja täytyy myöntää että minunkin soittolistallani uusi musiikki määräytyy hyvinkin pitkälti levy-yhtiön määräämien suositusraitojen mukaan, ja levyt sen mukaan, mitä levy-yhtiö milloinkin buffaa (niitä levyjä soittamalla levy-yhtiöltä saa varmasti jatkossakin levyjä, ja mahdollisesti enemmän). Ei vain yksinkertaisesti ole aikaa kahlata läpi toistakymmentä uutta kiekkoa viikoittain.
Me kaikki kuuntelemme sitä, mistä levy-yhtiöiden johtajat tykkää. Musiikki on nykyään niin kovin kaupallista, että täytyy oikein etsimällä etsiä jos haluaa kuulla jotain oikeasti tuoretta.
Teilla on kaisamaa kuin taalla,Suomessa kerran olen kuullut vanhaa,hyvin vanhaa ei mahdollisesti pahaa, mita kukaan ei taalla soita kuin joku golden oldies asema. Silti usoimmat soittavat samaa ,samaa yot paivat. en usein kuunele kuin classic asemia ja meidan aborginal asemaa. Tietysti minulla on cd's ja casettes mita kuuntelen. Minulla on viela lp/songle player, joita kuuntelen. En tykkaa negger huudosta ta homo hop,as rap or mitaan missa kuuluu rummut, tai koneella tehtya tham tham tham. Teilla kuitenkin kuulee eri kielisia kappaleita meilla ei, vain spanish on jostain syysta ok. On 2 kanavaa joista voi kuunnella ethnic niikuin saksalaisia ,italialaisia jne. Usein kuuntelen niita ,ja jos sattuu niitten rap tai heavymetal tuleen, en kuuntele.
Musiikilla on ajallinen kestonsa (jopa John Cagen hiljaisuudessa 4 min. 33 sek.). Koskapa sävellykset syntyvät ajallisten säveltäjien (tai soittajien, minun puolestani) tekeminä, kuvastavat ne omaa aikaansa. Tällainen piirre on ollut (yhtäältä) hajoaminen ja (toisaalta) liukeneminen yhteen (yleistyksiä). Ensi merkit ovat nähtävissä JO 1800-luvun lopulla.
Voisi sanoa, että aika, jonka koemme, on "laimentunut" jonkinlaiseksi tiiviiksi haljenneeksi mössöksi. Toisiakin liikkeitä on tosin nähtävissä: nykymusiikissa yritetään myös yhdistää mennyttä paremmin nykyiseen - joko seuraamalla aiemman sääntöjä tai yhdistämällä laajasti eri "aikoja" - vähän kuin sekoitettava imelä karamelliväri.
Kyllästyminen on jo saavuttanut itsensä, mutta voimme edelleen kadotetusti, koska muutoksen olisi oltava täydellinen.
Muutamme, vaikka mikään ei muutu. Olemme tehneet väkivaltaa ja haluamme sitä.
Välttämättä mikään ei ole heikosti... aikamme musiikki voi olla ehkä jopa kaikenkertovaa ... kuunnelkaa nyt vaan!
No joskus tulee vähän kehnoa musiikkia radiosta , mutta kanaville pystyy ilmottaan lempibiisejä/bändejä.
Itse kuuntelen RadioRockia ja joskus Novaa. Ihan jees musaa.
Tänne saamme painavan sanan rokkihomolta.
Ei, emme saa.
En kuuntele radiota.
Olen aika r&b uskollinen ollut koko ikäni. En tiedä, miksi tykkään siitä. Ehkä se on siinä, että mustat tekee sen niin täysillä, koska kilpailu on kovaa. Monia mustia laulajia ihaillaankin ja jäljitellään. Minusta rockia voisi kutsua sanalla " crap ".
Olen samaa mieltä KunnonKundin kanssa.
Mielestäni suurin "virhe" nykymusiikissa on, että sanoitukset ovat merkityksetöntä roskaa. Ne ovat syvällisyydessään ja sisällössään suunnilleen samaa luokkaa jonkun nuortenlehden kirjepalstan kanssa. Jos nyt instrumentaalimusiikista ei puhuta, sanoitukset kuitenkin muodostavat huomattavan osan biisin "hyvyydestä". Parhaimmillaan hyvä rock- ja pop-biisi on säestettyä runonlausuntaa.
Hyvää musiikkia tehdään kyllä edelleenkin. Sitä tekevät mm. ne samat vanhat tekijät, jotka olivat suosiossa jo 70- ja 80-luvuilla. Tänä päivänä heidän tuotoksiaan vain ei nosteta mediassa esiin. Valitettavasti.
Pitipä rientää katsomaan että mitäs näitä hyviä levyjä onkaan tehty muutaman viime vuoden ajalla...
rateyourmusic.com -sivustolla olen rankannut seuraavat levyt vuosilta 2003-2007 vähintään kolmen ja puolen tähden arvoisiksi (eli hyviksi):
Spoon - Ga Ga Ga Ga Ga (2007)
Von Südenfed - Tromatic Reflexxions (2007)
Joanna Newsom - Joanna Newsom & the Ys Street Band E.P. (2007)
500 kg lihaa - Nuori mies (2007)
Erdmöbel - No. 1 Hits (2007)
O.M.F.O. - We Are the Shepherds (2006)
Sunn O))) & Boris - Altar (2006)
The Decemberists - The Crane Wife (2006)
Risto - Aurinko aurinko plaa plaa plaa (2006)
Scissor Sisters - Ta-Dah (2006)
The Hidden Cameras - Awoo (2006)
Mademoiselle K - Ça me vexe (2006)
Nouvelle Vague - Bande à part (2006)
Scott Walker - The Drift (2006)
Mari Boine - Iddjagieðas – In the Hand of the Night (2006)
The Rogers Sisters - The Invisible Deck (2006)
Cat Power - The Greatest (2006)
Love Is All - Nine Times That Same Song (2006)
Katerine - Robots après tout (2005)
Spoon - Gimme Fiction (2005)
Eels - Blinking Lights and Other Revelations (2005)
The National - Alligator (2005)
PMMP - Kovemmat kädet (2005)
Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now (2005)
Kitkerät Neitsyet - Todellisen menestyksen salaisuus (2005)
The Futureheads - The Futureheads (2004)
They Might Be Giants - The Spine (2004)
Nouvelle Vague - Nouvelle Vague (2004)
Scissor Sisters - Scissor Sisters (2004)
Risto - Risto (2004)
-M- - Qui de nous deux? (2003)
Enon - Hocus Pocus (2003)
The National - Sad Songs for Dirty Lovers (2003)
Tied & Tickled Trio - Observing Systems (2003)
Arvo Pärt - Triodion (2003)
Abdullah Ibrahim - African Magic (2003)
Erdmöbel - Altes Gasthaus Love (2003)
Kitkerät Neitsyet - Paras pysyä kotona (2003)
Sezen Aksu - Yaz Bitmeden (2003)
Mukana ei ole kokoelmia. Scott Walker, Arvo Pärt ja Abdullah Ibrahim (ja von Südenfedin Mark E. Smith) ovat tehneet musiikkia 70-luvulla, muutama muu 80-luvulla.
Ja minä en edes yritä väittää että olisin kuullut kaiken hyvän musiikin mitä noiden viiden vuoden aikana on tehty. Lähimainkaan.
Niin, jostain syystä ihmisiä aina vaan kiinnostaa vastatehty tv-sarja, vastatehty musiikki, vastatehty asunto, vaikka on aika päivänselvää, että nykyään kaikki on tehtävä entistä nopeammin, hätäisemmin, halvemmin ja... huonommin. Ainakin läpinäkyvämmin ja kaupallisemmin.
Kyllä KunnonKundi puhuu asiaa!
Olen itse ollut aivan samaa mieltä musiikin alennustilasta jo pitemmän aikaa. Radio ja valtavirta tulvii nykyään enää kahta musiikkityyliä: heviä ja r´n´b:tä. Ja kummatkin ovat tyylejä, joita vihaan yli kaiken. Heviin en tässä yhteydessä puutu, mutta r´n´b:tä kommentoin.
Nykymusiikki jota typerällä kirjainyhdistelmällä r´n´b:ksi kutsutaan on meloditonta, seksististä, minimalistista, helposti tehtävää tummaihoisten perseen nylkytys sontaa. Ton musan tekemisessä ei tarvita mitään lahjoja, muuta kuin "lahjakas" tuottaja (joka melkein aina on Timbaland), tummaihoinen perseestä revästy akka ja teiniämmistä koostuva fanijoukko ja voilá: meillä on hitti.
Sanoitukset täsä musiikilajissa koostuvat huohotuksista, oman "bootyn" kehumisesta ja seksistä. Rytmit ovat aivan älyttömiä, niiden tahdissa tanssiminen näyttää epileptiseltä kohtaukselta. Taustat ovat minimalistisuudessaan naurettavan yksinkertaisia tyyliin Fruity loops tai jokin 90-luvun midiohjelma. Typerimpiä lajityypin edustajia ovat Black eyed Peas, Nelly Furtado (tai yleensäkin kaikki Timbaland tuotokset) sekä 100-prosenttisesti takkia kääntänyt Madonna, jonka uusi levy on paskaa puhtaimmassa muodossaan.
Pahinta on, että muijat vinkuu näitä kuultavaksi vielä klubeissa ja Setan bileissä, kun NRJ ja muut formaattiradiot syytävät niitä 24/7.
R´n´b jos mikään on osoitus siitä, että musiikki on suuremmassa alennustilassaan koskaan. Oikeasti hyvät biisit eivät pääse esille, kun näitä perseen heilutus biittihirmuja soitetaan joka puolella.
Mitä opimme tästä: jos haluat kuunnella hyvää uutta musiikkia, älä kuuntele radiota.
Mä en oo kovin kiinnostunut musiikista, joskus laulanut ja vähän soittanut jotain, enkä osaa sanoa siitä mitään asiantuntevalta kuulostavaa. Peruspoppi on aina ollut mun mieleen, iloista ja helppoa. :) Ja ehdottomasti '70-luvun musiikki, siinä on ihan oma, puhdas, jäljittelemätön tunnelmansa. Rockista kun en niin välitä, niin '60-lukua en niin kauheesti fanita. Mutta tuo R 'n'B on kyllä mustakin ihan outo laji, mä en jaksa ollenkaan sitä omituista venyttämistä joka sanan perään, tai niitä uuh, uuh, give it to me -sanoituksia.
Onko nuo My hump-tyyliset sanoitukset muuten oikeasti jonkun mielestä seksikkäitä? Tai ne musiikkivideot? Musta ei oo yleensäkään lainkaan seksikästä suora kiimainen vingunta tai varsinkaan itsetyrkytys ja -kehu. Paljon seksikkäämpää on kun kertoo halunsa silmillä, suoralla, avoimella katseella, jossa on makuuhuoneviesti, ja itseluottamus ja sellainen luonnollinen seksuaalisuus on ihmisen elekielessä. Se voi olla lantion asennossa, mutta ei missään ketkutuksessa.
Mun mies kyllä tykkää ketkutuksestakin. :D
Edit: ..kun ei osaa kirjoittaa oikein..
Pitipä tulla ihmettelemään että en olekaan kuullut pitkään aikaan uutta hyvää mustaa musiikkia...ylempänä listaamani artistit ovat kovin vaaleita Abdullah Ibrahimia lukuunottamatta, ja muuten tuolta ajanjaksolta Cassandra Wilson ja Betty Lavette ovat tehneet ihan kivat levyt...mutta muuten Ameriikan mustilta en ole kuullut mitään hyvää sitten Antipop Consortiumin Arrhythmia-levyn.
Joops, itsekin pidän valtavirtaärränbeetä musiikin alennustilana, kyllä sitä juuri ja juuri voi tanssia muttei sitä kyllä kuuntele. Mutta se ei olekaan ainoaa musiikkia mitä nykyaikana tehdään.
"juuri ja juuri voi tanssia muttei sitä kyllä kuuntele" -jeah!
Ehkä "valtavirta"musiikissa tulee ottaa huomioon se että sinkkumyynti on korvautunut kännykkätunnareilla? Levymyynti lataamisella netistä. Jos biisi ei kännykkässä toimi niin...
Ja kun musiikki leviää lähinnä mp3 tiedostojen muodossa netissä, itse formaatti vaatii saundien korjailua (...flatten) mahtuaksen helposti ladattavaa formaattiin.
Alan Wilderin kiinnostava artikkeli teemasta;
http://www.side-line.com/interviews_comments.php?id=29640_0_16_0_CTuosta on runsaasti valitusta joo että saundikorjailu tehdään sen mukaan mikä kuulostaa hyvältä kännykässä tms. Eli päin helvettiä.
Itsehän en iPodia omista enkä ole hankkimassa, olen liian fanaattinen musiikkifani. mp3 olemassaolon oikeutus on helppo tutustuminen uuteen musiikkiin, mutta jos sitä kautta kiinnostavaa musiikkia löytyy niin sitten se hankitaan levyllä.
Niin hifi-intoilija en ole että välittäisin äänieroista cd:n ja vinyylin välillä.
Toisaalta voi olla kiitollinen että suurin osa nykymusiikista on digimuodossa.
Tuo vanha kunnon vinyyli kun taitaa olla jo materiaalinsa puolesta ongelmajätettä..?
Vinyyli on tullut kovasti uudelleen takaisin muotiin( metro 22.4 " vinyylilevyjen suosio on vakaassa nousussa "). Riaa korjainten myynti vahvistimeen on kasvanut, maksaa 31 euroa.
Pakko tulla kommentoimaan vaikkei mitään kommentoitavaa olekaa. Mutta tahdon vaan kompata, r&b on kuraa, pahimmasta päästä, hevi tulee kovana kakkosena. Hevin kohdalla vaan se että sitä jaksaa vitsinä muutaman biisin kuunnella. Mut mä en silti lähtis sanomaa et kaikki nykymusa on huonoa. Tai että sitä olis jotenki haasteellista kaivaa esiin. Toki mulla se etu että muutama kaveri tekee elämäntyötään musiikin parissa ja on sangen valppaina asioiden suhtee eli mulle valuu koko ajan vinkkejä uusista artisteista joista voisin pitää.
Mut se mis hiukan olin otsa rypys täs oli muutamas viestis ollu pointti et ainoastaa vanhat hyvät starbat tekee edellee hyvää musaa. Kun mä en osaa ajatella noin. Mulla ei o koskaan ollu rajoja etten vois kuunnella kaupallista musiikkia tai en voi pitää jostain tietystä bändistä tms.. Jos kappale puhuttelee minua millä tasolla tai tavalla tahansa, se on hyvä. En jaksa selitellä mitään, kelleen. Olen hillitön Madonna-fani, toki, ja samaan aikaan olen aivan liekeissä monista täysin tuntemattomista yhtyeistä. En myöskään kuuntele radiota. Ei pysty. Tarjonta huttua eikä pysty kontrolloimaan mitä kuuntelee. Ja se on minulle paha. Ipod minulla on, tietysti. Ilman musiikkia en liiku mihinkään, musiikki muutaman muun jutun ohella niitä asioita jotka pitävät minut elämän syrjässä kiinni. Eli en myöskään ihan ymmärrä kommenttia että on niin kova musiikkifani ettei hanki ipodia.. siis ihan siinä mielessä etten ymmärrä miten asiat liittyvät toisiinsa. Jos se liittyy musiikin imurointiin netistä tms. niin fine, en minäkään musiikkia netitä imuroi. Kaikki levyt on minulla kotona, koneen kautta podille siirrettynä. Sen lisäksi että haluan olla rehti kaveri, olen myös materialisti ja haluan tavaraa (paljon) ympärilleni. Lempilevyni minulla on sekä vinyylinä että cd:nä. Cd siksi että se on kätevä siirtää podille, vinyyliltä en sa sitä tehtyä. Mutta en minä myöskään ole mitenkään.. mielestäni kaikensorttinen snobbailu on aika turhaa. Ja samalla mietin että elämme vuotta 2008, musiikki on nykypäivänä mitä on, laitteet musiikinkuunteluun ovat mitä ovat. Hyvä että vinyylejä vielä saa, kun on olemassa ihmisiä joille se on ainoa oikea formaatti. En nyt halua dissata ketään, koska samalla (tietyllä tavalla) ymmärrän kyllä, syvästi, mitä ajetaan takaa ja olen samaa mieltä.
Lähinnä minun tarpeeni tulla länkyttämään tänne (mitä en yleensä herkästi tee) oli.. en tiedä oikeastaan. Pitääkö olla joku varsinainen pointti?
Vielä muutamalle ihmiselle:
Kesäpoika, kirjoitit: "enkä osaa sanoa siitä mitään asiantuntevalta kuulostavaa". Eipä minusta tarvitse olla asiantuntija (tai siltä kuulostava) jos puhutaan mielipiteistä esim. nykymusiikista. Hyvä/huono, tykkään/en tykkää on ihan hyvä alku ja tarpeeksi asiantunteva minusta. Miksi jostain pitää ja jostain ei, sitä voi sitten jatkaa pohtimalla.
Ja Milikanille kiitti listauksesta. Muutama mulle uusi tuttavuus löyty siitäkin.
Joops, anti-iPodiuteni on osittain provoilua ja nettikaupasta motkotan muutenkin, siihen suhtaudun jossain määrin positiivisemmin että hankkii ne levyt ja sitten rippaa ne iPodiin.
Silti pidän uhkana sitä että tuo kääntää monella musiikin vain selliseksi epämääräiseksi äänimatoksi millä ei ole oikein mitään väliä.
Ja suhtaudun kielteisesti myös niihin korvanappeihin, minulla on alkava tinnitus joten en halua sellaisia käyttää enkä mitenkään innokaasti suosittele niitä muillekaan.
Olen itse vihannut ns. r&b-musiikkia jo pitkän aikaa. En myöskään pidä hevistä/metallista. Minusta r&b edustaa nykymusiikkia heikoimmillaan. Minusta melkein 99% r&b:stä on mitäänsanomatonta roskaa, jota ei voi kuunnella ilman ärsyyntymistä. Vihaan eniten sitä, että suurin osa r&b-laulajista ei osaa laulaa kunnolla (olisi kyllä kiva tietää kuinka heistä on onnistuttu tekemään tähtiä).
Olen kuunnellut viime aikoina lähinnä internet-radiokanavia, koska sieltä voi valita kunnon musaa. Myös last.fm on tehnyt vaikutuksen minuun, vaikka siellä voisi kyllä olla vähän enemmän kuunneltavaa musiikkia, kun kaikkia kappaleita ei pääse kuuntelemaan.
Entä Emmilou Harrisin uusin tai Wasis Diobin musiikki? Kuuntelen tällaistakin.
Kiva keskustelu! Mutta kyllä tuo r&b keskustelu on ollut vähän julmaa ;-)
Joskus on kiva kuunnella pesukoneen linkouksen ääntä tai jonkun muun koneen sytkytystä. Parasta se on silloin, jos kyseessä on mekaaninen laite ja ääneen yhdistyy koneen osien liike! Sitten on myös hiljaisuutta, joka tänä päivänä harvoin on hiljaisuutta. Tuo Martinin mainitsema Cagen hiljaisuus biisikin muuttuu konserttitilanteessa ilmanvaihtolaitteiden hurinaan, vaatteiden kahinaan, ysköksiin ja muihin ruumiin tuottamiin ääniin.
Tuo otsikko on hieman epätarkka, kuten keskustelustakin ilmenee. Mutta ymmärrän keskustelun avaajan tarkoittavan tässä yhteydessä tuotteistettua kaupallista nykymusiikkia. Näitä nykypäivän musiikkituotteita tehdään määrällisesti uskomaton määrä. Jos tätä määrää vertaa 70-luvulla tehtyjen tuotteiden määrään, on ero huomattava. Mikä hyvän ja huonon suhde on eri aikoina ollut sitten on sitä voi olla vaikea sanoa.
Ihmiset elävät erilaisilla liiketoimilla ja tämä muusiikkituotteiden ala on valitettavasti aika kuuluvaa alaa ;-) Jopa hississä. Joskus ystäväni toteavat ystävällisesti musiikkimaustani, että "tämä on taas tätä sun hissimusiikkiosastoa!" Olisipa kiva yllätys, jos hississä soitettaisiin joskus kovalla volyymillä vaikka heviä! Kyllä sitä 10 sekuntia hyvin kestäisi ja matka olisi mieleenpainuva.
Jotain lähtemätöntä aion sanoa lopuksi ja se on, että fiilikset on tärkeitä ja musa sen mukaista! Huh, tulipas sanottua.
Mua on niin naurattanut tämän tietyn tyylin kuvaukset ketkutteluineen päivineen! Ihan on pakko laittaa miesnäkökulmaa eräältä tuoteryhmältä linkkinä tähän. Ja mitkä vaatteet sedällä, nam nam!! Tämä on puhdasta sitä itseään sanoituksineen päivineen ja artistin hypeä unohtamatta! Voi kai tämän vakavasti ottaa, vai voiko?
http://www.youtube.com/watch?v=qSS_DY_z-DcTunnustan, että minulla on aika vaativa musiikkimaku, enkä voi sietää "uuh uuh aah aaah lääh puuh oooh aaaaah" -voihkimisia, joihin aivan liian monet laulajat syyllistyvät. Jos tuollaisen musiikin pitäisi olla sielukasta ja eroottista, niin minusta se on kyllä kaikkea muuta kuin sellaista.
Kaikista pahinta lienee kuitenkin se, että kun r&b/soul/hip-hop-laulajan pitäisi nostaa ääntä korkeammalle, niin ääni särkyy ja/tai laulaja kirkuu ja ulisee niin pahasti, että kuuntelijasta tuntuu siltä kuin hän olisi saanut jonkun kohtauksen. Minusta laulajilla pitäisi olla riittävästi äänivaroja, jotta he pystyisivät nostamaan ääntä vaivattomasti.
Tuotteistettu ja kaupallinen musiikki on usein todella heikkoa ja ala-arvoista. Kun kappaleita tehdään pikavauhdilla, niin musiikin laatu kärsii pahasti. Musiikista tulee tasapaksua ja mitäänsanomatonta, kun tuottajat ja säveltäjät haluavat tehdä varmoja hittejä.
Kuulin toissapäivänä nettiradiosta norjalaisen Sissel Kyrkjebon Weightless-kappaleen (se oli musiikillisesti kai new agea/poppia/kevyttä klassista). Siinä kappaleessa oli tyyliä ja laulajalla oli harvinaisen kaunis, kirkas ja vahva ääni. Vaikka tämä kappale oli eräällä tavalla kaupallinen, niin minusta se oli erinomainen. (Myös Mitt hjerte alltid vanker -kappale jättää aivan sanattomaksi, kun Sissel tulkitsee sen voimakkaasti ja tunteella.)
http://www.soundflavor.com/artist.php?artistId=4334
Minusta tällä neitokaisella on " amerikkalaisen folk-laulajan ääni ". Tekee nyt melko persoonatonta musiikkia. Ei innosta.
Ei ota riskejä, ei kokeile. Tekisi joskus kunnon bändin kanssa folk-levyn, niin olisi särmää. Tällaisia laululintusia löytyy paljon USA:sta ja Briteistä.
SaintJudy kirjoitti: "Tuo vanha kunnon vinyyli kun taitaa olla jo materiaalinsa puolesta ongelmajätettä..?"
Ja uusi musiikki sisältönsä puolesta.
Nooh..aika moni nykyhitti lienee sävelletty (*tai tuotettu) suoraan kännykkätunnariksi.
Mutta nykyään tehdään tosi hienoa musiikkia, kuten aina on tehty. Tämä vuosikymmen ei toisaalta ole luonut mitään uuta: kuten ´90-luku, drum&Base, triphop..jne .Tai '80-luku konemusiikin saralla...tai alternative post-punkista lähtien. Viime vuosina on kyllä kierrätetty hienosti, niin kitaroilla kuin koneilla.
Mutta SÄÄLI jos nykymysiikin tilaa arvio kuuntelemalla formaattiradiota, tai käy bailaamassa formaattidiskoissa. Ja ylipäätään jos nykymusiikki ei kiinnosta niin miksi edes pohtia Sen Tilaa...kuten ylipäätään miettiä jotain mistä ei pidä. Netin kautta
maailmasta on tullut karkkikauppa ovet avoinna 24tuntia vuorokaudessa. Varmati löytää makuja joista pitää, etsimällä.
Aina ei pidä syödä mitä tuputetaan...tai niellä purematta vaikka gag-reflektio ei toimisikaan.
Niinno, onko esim. uusin folk-revival missä määrin kierrätystä ja missä määrin uuden luontia. Aika paljon tuossa uudemmassa freakfolkissa, neofolkissa ja mitäheittiäonkaan on kuitenkin kamaa josta ei juuri uneksittu 90-luvulla tai aiemmin (ja se mitä tehtiin oli yksittäiset underground-tyypit siellä täällä).
Samoin metallimusiikin parissa tuntuu olevan paljon uutta kuhinaa...ja noiden kahden sekoituksiakin on kasvavassa määrin tullut esiin.
Eri asia sitten minkä verran noita soi radiossa.
Napalmia, epäilen ettei Sissel ala levyttämään folkia, koska hän on keskittynyt tällä hetkellä enimmäkseen klassiseen musiikkiin ja viihteeseen. Kuuntelin eilen Sisselin "Soria Moria"- ja "My Heart" -levyt ja täytyy sanoa, että pidän kovasti tämän laulajattaren voimakkaasta ja kristallin kirkkaasta äänestä.
Muuten, tässä on pari hyvää esitystä Sisseliltä:
-
http://www.youtube.com/watch?v=EQZ2dFoT3cY
-
http://www.youtube.com/watch?v=0_hFW-hmCiM
Olen kuunnellut todella paljon nettiradiokanavia, koska netistä löytää aika hyvin kunnon musaa. Suomen radiokanavilla soitetaan päivästä toiseen samoja tusinahittejä, joten netistä on hyvä etsiä laadukkaampaa musaa.
Uusi musiikki ei välttämättä ole heikkoa, mutta roskan keskeltä on hankala löytää niitä hyviä esittäjiä ja laadukkaita kappaleita. Onneksi joskus onnistuu löytämään jotain hyvää.
Tässä on pitkästä aikaa jatkoa tähän keskusteluun:
Olen seurannut parin vuoden ajan nykymusiikin kehitystä ja olen huolestuneena todennut, että mitäänsanomaton pop-, r&b- ja hiphop-musiikki on vallannut alaa entistä enemmän (ja tilanne pahenee koko ajan). On ikävää, että hyvät laulajat ja kappaleet hukkuvat valtavirtamusiikin alle, eivätkä pääse pinnalle.
Kaikista pahinta on ehkä se, että Idols-laulajista (ja monista muista vastaavista laulajista) tehdään väkisin suuria tähtiä. Minusta tällainen musiikin tuottaminen pitäisi lopettaa tai sitä pitäisi muuttaa parempaan suuntaan. On tietenkin hienoa, että uudet laulajat saavat mahdollisuuden tulla kuuluisiksi, mutta aivan kaikkia ei sentään pitäisi päästää levytysstudioon.
(Voisin oikeastaan todeta, että ainoa uusi yhtye, joka on tehnyt minuun jonkinlaisen vaikutuksen, on ollut englantilainen Hurts, koska heidän musiikista tulee mieleen Depeche Mode, Pet Shop Boys ja vanha kunnon Ultravox. Hurtsin kappaleiden taustat ovat yllättävän melodiset, moniulotteiset ja mahtipontiset, kun niitä vertaa esim. r&b-kappaleiden jumputtaviin taustoihin.)
Jos tutkailet vaikka nykymusiikin kehitystä sen koko kehityskaaren ajalta, huomaat että mitäänsanomaton pop- r&b ja sunmuut ajalleen tyypilliset aakkosyhdistelmät jne on hallinneet listoja aina. Popin tuotantokoneisto on toiminut aina niin kauan kuin musiikkia on suunnattu teinimarkkinoille. Idols on vain ohjelmaformaatti, valitettava sellainen mutta kertonee jonkin keskiarvon "yleisestä mausta".
Jopa mainitsemasi Depeche Mode aloitti Mute levy-yhtiön perustajan, Daniel Millerin visiona - joskin bändi oli olemassa ennen kun Mute astui kehiin. Ultravoxistakin lähti John Foxxin myötä muutakin kuin huutomerkki...
Jos ainut hyvä, mitä löytää nykymusiikista on jo totutun toisintoa, on ehkä parempi pidättäytyä siinä minkä tuntee? Miksi siis kiusata korviaan ja kuunnella jotain, josta ei oikeastaan pidä?
On tosiaan totta, että itseään ei kannattaisi kiduttaa vääränlaisella musiikilla, mutta valitettavasti esim. radiosta tulee enimmäkseen tasapaksua musiikkia. (Onneksi on sentään olemassa netti, josta saattaa hyvällä onnella löytyä sellaisia radiokanavia, jotka soittavat laadukasta musiikkia.)
*On hyvä kuitenkin pitää mielessä, miten henkilökohtaisissa mieltymyksissä "laadukas" on melko subjektiivinen käsite.
Totta, on aina hyvä muistaa, että jokaisella on oma näkemyksensä tästä asiasta.
mä en voi sietää r`n`b:tä enkä hip hoppia... yök. Ei istu Eurooppalaiseen kulttuuriin ollenkaan. Valitettavasti MTV ja muut soittaa pääasiassa juuri näitä genrejä. Mitä te varsinkin nuorempi polvi olette mieltä paljon kohutusta Lady Gagasta? Jopa Elton Johnilta saanut kehuja. Onhan hän jotain uutta ja fresh ja karismaattinen johonkin Britneyhin ja Rihannaan verrattuna, mutta silti jotenkin muovinen Tuote. Plussaa siitä, että jatkuvasti puolustaa esim. koulukiusattuja ja yrittää saada ihmiset ymmärtämään erilaisuutta, ja homojen oikeuksia.
Omat helmeni löytyy suomalaisesta musasta, esim. Olavi Uusivirta, SMG, Hector ja Mariska.
itse menetin uskoni länsimaiseen musiikkiin kun yli 90% top 40 uk biiseistä eivät olleet kuuntelu kelpoista. pari vuotta sitten noin, rupesin kuuntelemaan venäjän listaa. ja siitä lähtien olen kuunnellut aktiivisesti, niinkin paljon että olen oppinut kyrilliset aakkoset, ja laulamaan venäjäksi. voin vain sivusta katsoa länsimaita, kuinka te joudutte kärsimään. ulkomailla on paljon parempaa musiikkia. esim intian top musiikki on erinomaista, ja kiinalla on joitain myös.
länsimaisen musiikin heikkous johtuu siitä, että tämä on laajalle levinnytta ja huonosti organisoitua musiikkia.
kuten venäjästä sanottiin historiassa "jättiläinen savi jaloilla", sama pätee länsimaiseen musiikkiin nykyään.
kun vertaa esim intiaan, yli miljardi ihmistä kuuntelemassa sisä markkina musiikkia, mikä johtaa tietenkin erittäin nopeaan ja hyvään kehitykseen. sama on venäjällä, tosin ei sentään miljardia ihmistä, mutta se on kyllä ehdottomasti kaunein laulu kieli.
niin ja arabilaistakin musiikkia olen kuunnellut jo kohta vuoden. tosin siihen liittyy se hankaluus, että pelkkä arabian texti järjestelmän opetteleminen ei riitä, kun on kyse kielestä joka ei ole edes eurooppalainen. esim venäjän ymmärtämiseen riittää erinomainen englannin kielen taito, ja ruotsin kanssa myös yhtäläisyyksiä. ei tietenkään kommunikoimis tasolla, mutta pystyn 99% navigoimaan pelkän englanninkielen ja päättelykyvyn avulla venäläisillä sivustoilla.
mutta jos todella olette valmiita yrittämään uutta, parempaa. kuunnelkaa ihmeessä eri kulttuurien pop biisi näytteitä youtube kanavaltani, ja/tai itse radio kanavista joita kuuntelen:
http://www.youtube.com/user/2vilku
http://www.101.ru/?an=port_channel_wma&channel=34&bit=2
intian viimeisen muutaman kuukauden top hitti biisit:
http://www.dishant.com/jukebox.php?songid=84321,38380,85508,86166,74847,74844,83927,76208,86207,65166,84165,83536,85509,86210,65216,60590,82857,84362,84059,75159,75990,84211,86228,86350,80980
itse intian radio kanava:
http://www.dishant.com/radiojukebox.php?channel=new&action=0
itse asiassa juonnin ja pidin jopa tunnin pituisen venäläisen pop musiikin teema ohjelman suomalaisessa radio kanavassa. (englanniksi, sillä se on ensisijainen kieleni)
mitä sitä nyt joskus jaksaa vaivautua kokeilemaan länsimaista top listaa, surulliseltahan se kuulostaa...
toivottavasti löydätte auditiivisen kutsumuksenne jostain ulko maasta, kuten minä. loikkaamaan vain! =)