Eurooppalainen älykkyystesti

Törmäsin Suomi24.fi:ssä pyöriessäni jälleen kerran yhteen loogista päättelykykyä kartoittavaan älykkyystestiin, josta irtosi ihan mukava tulos, joskaan ei sillä neroksi voi itseään sanoa (132 eli suunnilleen sama kuin muistakin vastaavista joskus ajankuluksi tekemistäni testeistä). Yllättävää sinänsä, koska testi koostui pääasiassa kuviopäättelystä, mitä en ole yleensä pitänyt kovin vahvana puolenani.

Todistuksen saa halutessaan myös kotiin, mutta se maksaa 12 €. Jos joku muukin haluaa viihdyttää itseään tylsänä hetkenä maksullisesti tai ilmaiseksi, 20 minuuttia vievä suomeksi ohjeistettu testi löytyy täältä:

http://alykkyystesti.net/timed.htm

Tulokset on näytetty asteikolla:

168 - 174 Nero
153 - 165 Erittäin lahjakas
138 - 150 Lahjakas
126 - 135 Yli keskiarvon
078 - 123 Normaali

132-138 saanut saisi todistukseensa jonkin merkinnän, että kuuluu tämän testin jakaumassa top 10 %:iin ja vähintään 141 nyhtäneet kuuluvat top 5 %:iin.

Voi tietysti miettiä, mitä merkitystä näillä on... Mulle merkitys irtosi tässä hetkessä siitä, että ei ollut muka olevinaan mitään tekemistä, mutta halusin tehdä silti jotain, jossa voi käyttää vähän päätäkin. En sentään viitsi maksaa siitä, että saisin jonkun läpyskän seinälle tai mappiin pölyttymään. Muutenkin on ikuinen rahapula enkä ehkä ole maailman paras rahankäyttäjä.
  • 3 / 10
  • Public eye
  • 11.8.2007 18:01
Testiin tutustumatta veikkaisin että ei ole virhe.
Sen sijaan testin tekijät halunnevat testattavien saavan mahdollisimman hyviä tuloksia; kukapa olisi huonon tuloksen saatuaan järin halukas tilaamaan maksullista diplomia seinälleen...
  • 4 / 10
  • kesäpoika
  • 11.8.2007 18:07
Mä oon joskus lähettänyt tänne tuon saman linkin.. Ja varoitin siinä samalla, että älkää nyt sitten menkö lankaan ja alkako tilailla niitä diplomeja, koska musta tuntuu, että niiden myyminen on tässä se idea. :) Mä sain tulokseksi silloin jotain 155 ja 160pisteen väliltä. Se oli enemmän kuin Mensan testeistä, joita oon tehnyt. Ei nekään oo ihan huonosti menneet. Eroa voi selittää sekin, ettei tuo Eurooppalainen testi kata kaikkia samoja älyn osa-alueita, jotka Mensan testit kattavat.

Yritin silloin selvitää asiaa pytämällä mahdollisimman montaa ihmistä tekemään saman testin ja kertomaan tuloksen. Jos isoin osa saisi tuloksen "normaali", voisi testiä pitää edes jossain määrin luotettavana. Mutta ei ne ihmiset halunneet mulle niitä tuloksia kertoa tai käyttää aikaansa testiin ja koska sillä ei nyt oo niin väliäkään, niin en sitten pyytänyt uudestaan.

Ranneliikeessä ei testitulostaan kertonut muistaakseni kukaan. En edes minä. Ihmisillä kun on tapana ärtyä, jos jonkun toisen tulos on liian korkea, ja sitten alkaa se loputon jahkaaminen älytesteistä ja niiden merkityksettömyydestä ja epäluotettavuudesta ja blaa blaa, enkä halunnut olla aiheuttamassa sitä.. On täällä tehty hullumpiakin nettitestejä, eikä niihinkään kukaan suhtaudu kovin vakavasti.
  • 5 / 10
  • kesäpoika
  • 11.8.2007 18:50
Silloin, kun mä lähetin tuon testin tänne, sai diplomin vielä vain, jos tulos ylitti testaajien keskiarvotuloksen. Nyt se on laitettu kaikille kaupan. Kuulemma testaajien pyynnöstä. Mua vähän ihmetyttää, miksi ihmiset, jotka eivät ylitä testaajien keskiarvoa erikseen pyytäisivät siitä todistusta itselleen.. :D Eikö normaalius ole kuitenkin ihmisten oletusarvo näissä asioissa?
147

Onneksi ei tullut esim. 4 pistettä parempi tulos jolloin olisin pudonnut Lahjakkaan ja Erittäin lahjakkaan väliseen mustaan aukkoon :)
No niin tietysti :D. Toisinaan yltiöidealistisuuteen taipuvana en hoksinut, että rahastuskin voisi olla tässä tapauksessa motiivina. Kyllähän Mensankin testit maksavat, mutta niitä pidettäneen vakavammin otettavina (kuka ottaa ja kuka ei, tietenkin). Harvemmathan tuloksistaan puhuvat, mikä joskus ihmetyttää itseäni, mutta vetoan siihen, että diplomatia, hienotunteisuus ja itsepiilottelu ovat minulla muutenkin usein vähissä. En vain jaksa välittää suuremmin siitä, mitä joku ajattelee, saako näistä "pääkoppatesteistä" tulokseksi 88 vai 138... Tekemisessä on tylsänä hetkenä oma hupinsa.

Sen verran olen toki tietoinen, että mensalaiset eivät mielellään puhu ulkopuolisille omista tuloksistaan. Mensa perustelee älytestien merkitystä mielestäni järkevästi esittäessään, että testissä käyminen voi vaikuttaa positiivisesti yksilön itsetuntoon (tai miksei myös huonosti, jos menee odotettua paljon heikommin), koska se voi antaa vahvistusta oman pään toimivuudesta. Esimerkiksi koulussa häiriköinyt, kyllästynyt ja heikosti menestynyt voikin paljastua terävämmäksi kuin on luultu, tai että häiriköinti ja kyllästyminen ovat voineet johtua juuri siitä, että koulu ei pystynyt tarjoamaan riittävästi haastetta, jolloin tuloksena oli epärakentavaa käyttäytymistä. Minulla oli koulussa tylsää ja huono asenne, vaikka olinkin hiljainen. Hyvät numerot tipahtivat ilman että tein niiden eteen mitään. Luin vasta yo-kokeisiin ja "opin opiskelemaan" yliopistossa. Testaamistahan kritisoidaan usein siitä, että mitataan käytännössä melko merkityksetöntä osa-aluetta (kuviopäättely), joka taas ei välttämättä kerro yksilöstä paljoakaan. Testissä menestynyt voi olla käytännön elämässä täysi tumpelo, joka ei osaa edes vaihtaa sulaketta. Arvosteluun on vastattu siten, että testaamalla voi kuitenkin päätellä sitä, millainen ällyllinen kapasiteetti yksilöllä on. Eri asia sitten, miten hän sitä käyttää ja tuleeko se mitenkään näkyviin. Tai haluaako hän edes tuoda sitä esiin mitenkään.

Koska minulta puuttuu se diplomaattisuus :P, niin sanon sen verran, että omalta osaltani tulos vaikutti uskottavalta, koska olen käynyt aikoinaan hetken mielijohteesta Mensan Jyväskylässä järjestämässä virallisessa testaustilaisuudessa. Sen tulos oli lähes identtinen tämän ja muutaman muun ajankuluksi huitaistun hupitestin kanssa. Kuviopäättelyn kohtuullinen onnistuminen jaksaa yllättää aina, koska tunnustan omaksuneeni menneisyydessä äidiltäni sen käsityksen, että tytöt vain ovat poikia huonompia matematiikassa ja avaruudellisessa hahmottamisessa ja minä kuulun kategoriaan "tytöt". Molemmat sujuvat, mutta omaa osaamista tulee epäiltyä kuitenkin niiden alueella. Tosin täytyy huomauttaa, että kuvittelin pitkään myös historian olevan hankalaa ja tylsää, koska äitini piti sitä sellaisena. Kiinnostuin siitä yllättäen paljonkin aikuisena. Kotoa imaistut ajattelumallit vaikuttavat joskus pitkään. Nyt jälkeenpäin ajateltuna vaikuttaa melko käsittämättömältä, miten kuvittelin täysin erilaisen ihmisen ominaisuuksien kuvaavan myös itseäni. Äiti muistaa heikosti numeroita, kun taas minulla nimenomaan on vahva numeromuisti. Kasvot ja nimet sen sijaan eivät tartu helposti mieleeni.
  • 8 / 10
  • kesäpoika
  • 11.8.2007 19:54
Tasapuolisuuden vuoksi kerrottakoon, että mun Mensaan kuuluva ystävä-tuttavani sai tästä testistä yli kymmenen pistettä huonomman tuloksen kuin valvotusta Mensan testistä. Aihealueiden erilainen kattavuus voi vaikuttaa kumpaan suuntaan vain, riippuen tietenkin siitä, millä älyn osa-alueella kunkin lahjat ovat.

Itse en oo tehnyt sitä virallista, valvottua, maksullista Mensan testiä, vaikka ko. ystävä-tuttava yrittikin jossain vaiheessa mua siihen ylipuhua, kun olisi halunnut mut Mensan keskusteluiltoihin ja oli hyvin vakuuttunut siitä, että halutessani pääsen niihin kyllä. :) Hän ei tietenkään ole asiantuntija, mutta se kannusti kuitenkin kuitenkin testailemaan ihan pelkästä uteliaisuudesta, ja teinkin jos jonkinlaisia älytestejä silloin..

Mullakaan tämä tulos ei mitenkään dramaattisesti heittänyt siitä, minkä suuntaisia muiden testien tulokset ovat olleet. Toisaalta kuitenkin pitää muistaa, että älytesteiksi kutsutaan monia sellaisia testejä, jotka eivät oikeasti mittaa juuri mitään ja Mensan nimeäkin markkinoidaan monen sellaisen testin yhteydessä, joiden kanssa Mensa ei halua ollaan missään tekemisissä.

En mä itseäni kovin tyhmänä pidä, ottaen huomioon koulumenestyksen ilman mitään työtä. En näe syytä varsinaisesti salata testituloksia, sillä varsinkaan niille, jotka eivät testeiin usko, ei tuloksella pitäisi olla mitään vaikutusta, vaika he tuntuvatkin niistä kaikkein innokkaimmin provosoituvan :D, mutta koska samat keskustelut jaksaa käydä läpi vain rajallisen määrän kertoja, niin ei niin kovin huvita mainostaakaan. Ei edes silloin, kun on itse ilahtunut.

En pidä testituloksia kovin tärkeänä asiana, sillä ne ominaisuudet, joiden perusteella itse arvioin ihmisten älyä ja lahjakkuutta, ovat jossain määrin erilaisia kuin ne, joita testit pääosin mittaavat. Ja mulla on tapana arvostaa omia mielipiteitäni korkeammalle kuin muiden :D, tai ainakin tiedän itse, millaisia ominaisuuksia pidän kunnioitettavina ja ihailtavina.
  • 9 / 10
  • kesäpoika
  • 11.8.2007 20:03
(Toisaalta jos laskee yhteen sen määrän kirjoitusvirheitä, jonka pystyn yhteen tekstiin ujuttamaan, voisi päätellä, että olen hyvinkin tyhmä.)
Tulkitsen sen johtuvan yleensä siitä, että ajatus menee sormien (tai kynän) edellä ;)