Yliopisto-opinnot
Olisin kiinnostunut saamaan tietoa, minkälaisia yliopisto-opintoja sateenkaariväki on suorittanut. Joku voisi vastata ylimalkaisesti "kaikenlaisia", mutta olen kiinnostuneempi tietämään enemmän.
Olen siis itse tullut valituksi yliopistoon, ja minua kiinnostaisi tietää, mitkä oppiaineet ovat sellaisia, joissa voi luontevasti tuoda esille sateenkaariteemaa keskusteltaessa esim. teorian soveltuvuudesta käytäntöön. Tarkoitukseni ei ole ryhtyä julistamaan sateenkaarevuutta, eikä alkaa etsiä kurssitovereista elämänkumppania.
Näin ollen, kertokaa rohkeasti, mitä olette suorittaneet. Tarkoitan nyt oppiaineita ja tasoa (a/cl/l). Omat valmiit suoritukseni avoimessa ovat erityispedagogiikka (cl), psykologia (a), kasvatustiede ja aikuiskasvatus (a), sosiaalipsykologia (a) ja sosiologia (a). Olen miettinyt, että esimerkiksi naistutkimus voisi olla asiaan liittyvä tiede ja sitä voisinkin harkita lukevani sivuaineenani.
Kemiaa, matematiikkaa, geologiaa. Ihan heti en kyllä keksi miten noihin saa mukaan sateenkaarivinkkelin... :)
Sateenkaariväestön käyttämät kemikaalit ja niiden aiheuttamat kemialliset reaktiot? ;)
Yleistä historiaa, teologiaa (lähinnä kirkkohistoriaa, josta pidin ja pidän suunnattomasti), egyptologiaa, filosofiaa.
Teoreettista filosofiaa, valtio-oppia ja sitä sun tätä kansantaloustieteestä vanhaan kreikkaan. Humanistisen tiedekunnan ja valtsikan aineista sateenkaariteema istuu varmaankin jokaiseen. (Korjatkaa jos olen liian toiveikas)
G
Kyllä nää luonnontieteet taitaa olla vähän huonoa kasvualustaa. Tai ehkä olis ehkä voinu koittaa tehdä jotain vertailevaa nörttitutkimusta siitä kuinka pinkkiä homon vääntämä koodi on...
Kansainvälistä politiikkaa, valtio-oppia, sosiologiaa, filosofiaa.
Teatteri- ja kirjallisuustieteessä on helppo ammentaa homoaiheista. Olen samaa mieltä Kaarinan kanssa siitä, että kys. aiheen saa taivutettu lähes mihin vaan tieteeseen. Tilastotieteidettä ja taloustiedettä (gay-indeksi) myöten.
Itse jatkan syksyllä kandista graduun HLBT-vähemmistöjen ihmisoikeuskehityksestä YK:ssa, nähtäväksi jää rittävätkö rahkeet.
On ehkä jopa vaikea löytää "neitseellistä" tiedettä, jossa ei aihetta olisi jotenkin sivuttu.
Kasvatustieteitä, historiaa ja tulevaisuudessa valtio-oppia...kunnallinen/poliittinen ura kiinnostaa... :)
Geschwitz, ehkä humanistisista kielet on sellaisia, joita aihe ei niinkään koske... Luulisin. :)
Tietojenkäsittelyä, valtio-oppia, ympäristöbiologiaa ja vähän lakia ja kirjanpitoa.
Valtio-oppi on tähän mennessä ollut mielenkiintoisin aine.
Kyllä sateenkaarinäkökulma niihinkin istuu. Esmes vanhaa kreikkaa opiskeleva voi tutkailla esim. Saphn runoja, Platonin homoutta koskeviä väitteitä Faidroksessa, Pidoissa etc tai Pseudo-Aristoteleen medikaalista kirjoitusta homoudesta. Edesmennyt Saara Lilja (latinisti) on tutkinut seinäkirjoituksia homoudesta keisariajan Roomassa.
Itse väkersin graduni Platonin Pidoista ja sen homo- ja heteroviritysten suhteesta filosofian harjoittamiseen.
G
k_ma kirjoitti: "Kyllä nää luonnontieteet taitaa olla vähän huonoa kasvualustaa. Tai ehkä olis ehkä voinu koittaa tehdä jotain vertailevaa nörttitutkimusta siitä kuinka pinkkiä homon vääntämä koodi on..."
Niinno, niihinkin voi saada sellaista puolihumanistista pohdintaa että ratkaiseeko homot luonnontieteen ongelmia tms eri tavalla kuin heterot...tai spekuloida olisiko herra Turing voinut edesauttaa tietokoneiden kehitystä kuinka paljon jos ei olisi käynyt niin kuin kävi...
Geschwitz, entäpä lingvistiikka? Mielestäni antamasi esimerkit ovat enemmän filologiaa kuin varsinaista kieltä. Voi tietysti olla, että minulla on vain turhan kapea näkökulma kielten opiskelusta. :D
Onhan homolingvistiikkaakin tehty jonkin verran. Eräs amerikkalainen tuttu teki paikallisen gradunsa homomiesten tunnistettavuudesta äänen perusteella, samanlaisia kokeita on tehty aika paljon. Samoin eri homoslangeja on tutkittu (onkohan Suomessa sellaista?). Googlaamalla gay + linguistics löytynee lisäinfoa. Lesbolingvistiikasta en osaa sanoa.
Kansantaloustiede ja tietojenkäsittely.