Saksaan keskittyvät jutut alkavat tökkiä

Tiedän, että tämä varmaan aiheuttaa protesteja ja anteeksi, että olen olemassa... mutta...

Minua toki kiinnostavat ajankohtaiset tietoiskut maailmalta, mutta "kakstuhattavitosen" pelkkään Saksaan (ja sen kieliseen maailmaan) keskittyvät jutut alkavat pikku hiljaa tökkiä. Varsinkin, kun aikoinaan itse asuin siellä työn perässä, enkä tykännyt sen enempää maasta kuin ihmisistäkään. Yksinkertaisesti tylsiä ja tympeitä molemmat. Toki välillä hänellä on saksankielisen lehdistön lainauksia englanninkielisistä lehdistä, mutta niitä luen itsekin ja katson BBC:n uutiset monta kertaa päivässä telkusta, joten siinä se.

Ei minua voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku baijerilainen katolinen kirlkkoherra tai Hampurin homo pormestari homoseksuaalisuudesta ja sen levinneisyydestä ajattelee, mutta nyt sen näköjään joudun aina lukemaan tältä sivustolta kun sen avaan...
Miksei hän voisi avata ihan oman threadin tänne? Vaikkapa "Saksan kuulumiset", jos joku todella tahtoo tietää.
Englanninkielisilläkin sivuilla on tuntunut olevan vähän hiljaista viime aikoina...

Tieto on valttia, mutta liika tiedon tuputtaminen on pelkästään typerää.

"2005" toki tekee hyvää (ja varmasti erittäin aikaavievää) työtä valistaakseen meitä maallikoita, mutta suoraan sanoen hänen inserttinsä ovat saksalaisia, eivät suomalaisia, eivätkä siis valitettavasti soveltuvia 2000 -luvun suomalaiseen ympäristöön ja identiteettiin, joka (valitettavasti) on pikemminkin amerikkalainen tai brittiläinen kuin saksalainen. Siinäpä se.

P.S. Olisipa itselläni aikaa tehdä noin paljon käännöksiä ihan huvin vuoksi. Minä kun teen niitä ihan työkseni kokopäiväisesti...
Koska Pete on taitava sanankäyttäjä täällä ranneliikkeessä ja sen vuoksi hänellä on täällä oma asemansa, vastaan hänen ylläoleviin kommentteihinsa.

1. Yritän kaiken aikaa olla herkkä sille, mitä mieltä sivuston ylläpitäjät ja säännölliset käyttäjät ovat. Jos kirjoitteluni ei miellytä suurinta osaa joukkoa, lopetan heti. Voinhan perustaa vaikka oman blogin. Mutta toistaiseksi ei näytä siltä, että lopettaisin. Jos jokin juttu ei kiinnosta, sen yli voi aina hypätä.

2. Painopisteenä minulla on koko ajan ollut EU:n alue ja Eurooppa. Saksa on suuri maa ja juuri nyt EU:n puheenjohtajamaa, joten sieltä tulevien uutisten merkitystä arvioin siltä pohjalta. Mutta jos lasketaan, minkä maiden asioista kirjoittelen uutisia, niin Saksa ei sittenkään ole merkittävästi muita enemmän esillä.

3. Mietin jokaisen uutisen arvon suomalaisesta ja eurooppalaisesta näkökulmasta. Yleensä kirjoittamissani jutuissa on jokin asia, jonka vuoksi olen sen kirjoittanut. Se voi olla esim jokin uusi trendi, joka on tuloillaan tai asia, josta turistin on hyvä tietää. Sellaisia uutisia, jotka eivät kosketa meitä mitenkään, on tarjolla moninkertainen määrä, mutta en käytä niitä. Joskus on viikkoja, jolloin ei tapahdu juuri mitään. Silloin saatan kirjoitella ”hupiaiheita” kuten esim. moottoritieseksistä ja poliisin torjuntatoimista. Teoriani on, että on hyvä, että uutisia on joka päivä. Se pitää lukijat virkeinä. Edellä oleva väkivaltatutkimus tuli mukaan sen vuoksi, että siinä paljastui, että 90% väkivallasta jää ilmoittamatta poliisille ja nuoret kokevat paljon väkivaltaa. Lisäksi poliisi usein suhtautuu vähätellen. Meillä saattaa olla sama tilanne.

4. Englanninkielisiä lähteitä en paljonkaan käytä, koska oletan, että useimmat lukevat niitä muutenkin ja katsovat tv:tä. Ja täällä on muita englanninkielisten uutisten kirjoittajia.

5. En ole mikään saksalaisen kulttuurin ja ihmisten ihailija. Harvoilla Saksan-matkoillani en toisinaan käy ainoassakaan gay-baarissa. Ilmapiiri ei miellytä. Mutta mukaviakin ihmisiä on.pilvin pimein.

6. Tämä kirjoittelu on yksi keinoni olla homoaktivisti. Koska olen aika paljon kotona, kurkkaan useamman kerran päivässä, mitä maailmalla on tapahtunut ja kirjoitan, jos aihe tuntuu järkevältä.

7. Jos tuntuu siltä, että aika menee hukkaan, kun lukee tänne kirjoittamiani uutisia, se johtuu tämän keskustelufoorumin rakenteesta: koko juttu on aina kirjoitettu näkyviin. Ulkomaisissa lehdistöpalveluissa on vain jutun otsikko ja ehkä muutaman sanan tiivistelmä. Itse juttu avautuu omana ikkunanaan asiasta kiinnostuneille.

8. Aikoinaan kirjoitin eri maiden uutiset yhden otsikon alle (Uutisia Saksasta, Uutisia Puolasta), mutta ylläpito toivoi tarkempaa otsikointia.

Katsotaan nyt, miten tämä kehitettyisi lukijaystävällisemmäksi.
Siirsin tämän keskustelun tänne ylläpitoalueelle, jonne se kuuluu.

Minusta Vaeltajan referaatit ja poiminnat Saksanmaan (ja muiden saksaa puhuvien maiden tiedotusvälineistä) ovat kiinnostavia. Oma saksantaitoni on sen verran vaatimaton, etten jaksa seurata aktiivisesti sikäläisiä medioita. Vaeltajan tekstit ovat hyvä ikkuna sille suunnalle. Vastaavaa aktiivisuutta toivoisi enemmänkin.

Ja... Mistä sitten pitäisi kirjoittaa?

Vaikka baijerilaisen katolisen kirkkoherran touhut tai suuren saksalaisen kaupungin sateenkaarevan pormestarin sanomiset eivät näillä raukoilla rajoilla saa aikaan mullistuksia, niin EU-maissa tapahtuvat asiat ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän "meidän asioita". Ne asiat vaikuttavat ainakin mutkan kautta vaikkapa Euroopan parlamentissa.

Nämä "saksan kuulumiset" -tyyppiset otsikoinnit ovat monasti hankalia ainakin tällaisessa keskusteluympäristössä. Sellainen otsikko ei anna kovin hyvää kuvaa ketjun sisällöstä, jo vaikkapa siksi, että valtioiden rajat eivät välttämättä noudattele kulttuurirajoja. Minusta on parempi tuoda jotain aihetta sivuava teksti esiin siinä ketjussa, missä aihetta käsitellään muutenkin.

Jos Saksa ei henkilökohtaisesti "kolahda", niin kyseessä lienee paremminkin henkilökohtainen asenne. Se ei tarkoita, että Saksa ja sen kansa olisivat ihan absoluuttisesti tylsiä. Noh, ollaanhan ennenkin erään huippu-urheilijan suulla kuultu, että "Saksa on paska maa". Mutta makunsa kullakin. Ja minusta etenkin Saksan pohjoiset osat ovat kovin lähellä meitä henkisesti.

Ennakkotietona kerrottakoon: Syntymässä on mekanismi tämäntyyppisen uutissisällön julkaisemiseksi, mutta aikataulusta en tiedä vielä kertoa. Sen myötä tällaiset "muualta saksitut" ja "uutismaiset" tekstit saavat ihan oman - ja keskustelufoorumia toimivamman - paikan.
Mielellään lisää tänne Vaeltajan uutispoimintoja ja raportteja. Kun oma saksankielentaitoni on heikko, niin Vaeltajan tuottamat katsaukset tarjoavat hyvän läpileikkauksen siitä mistä Saksassa ja saksankielisessä maailmassa puhutaan.

En ole itsekään mikään Saksa-fani, mutta koska kyse kuitenkin on EU:n suurimmasta maasta on ihan hyvä saada uutisia sieltäkin.
No tuonpa eriävän mielipiteen nyt tähänkin... pidin taukoa tämän sivuston lukemisessa ja nyt kun palasin ja koitan jälleen päästä keskusteluihin "mukaan" niin kyllä tuota Saksa-juttua minun silmistä katsottuna tuntuu olevan joka paikassa ja pitkästi... olisiko mahdollista tosiaan tehdä sellainen erillinen Saksan kuulumiset- osio ja sitten vaikka jos joku muu thread viittaa vastaavaan asiaan niin sinne sitten linkitys? Tiedän, mun kannalta ongelma varmaan menee ohi kun saan haravoitua keskustelut läpi, mutta entäs muut uudet sivustolle tulijat?
Mä olen tämän sanonut jo aikaisemminkin. En ymmärrä, miksi lukijat eivät täällä osaa hypätä epäkiinnostavien keskustelunaiheiden tai yksittäisen kontribuutioiden ylitse.
Jättäkää nyt herrajjumala lukematta ne uutisaiheet ja viestit, jotka teitä eivät kiinnosta. Miksi ihmeessä pitää vinkua jostain asiasta, joka ei kiinnosta, kun sitä ei kukaan pakota lukemaan? Ranneliikkeen käyttö on tehty niin yksinkertaiseksi, että vähemmälläkin järjellä varustetun luulisi osaavan jättää lukematta jotain. Ehkä näin ei sitten kuitenkaan ole.

Toinen, minua vielä enemmän raivostuttava piirre on se, että joiden kuiden *todella* löysäranteisten pitää piikitellä, lähettää paskapaskaviuviu-kommentteja ja muutoin vain vastata todella epämiellyttävästi joka ikiseen viestiin. Minusta se on vähän sama asia kuin tämän ketjun keskustelunaihe. Kukaan ei pakota myöskään vastaamaan ja kommentoimaan.

Eiköhän voitaisi todellisessa sateenkaarihengessä antaa kaikkien kirjoittajien kukkia ja nautita itse kukin niistä kontribuutioista, jotka lähimmälle omaa sydäntä osuvat.
  • 8 / 15
  • JohnnyFinland
  • 9.6.2007 3:44
Pete kirjoitti: "Ei minua voisi vähempää kiinnostaa, mitä joku baijerilainen katolinen kirlkkoherra tai Hampurin homo pormestari homoseksuaalisuudesta ja sen levinneisyydestä ajattelee, mutta nyt sen näköjään joudun aina lukemaan tältä sivustolta kun sen avaan."

Onneksi useimpia Ranneliikkeen käyttäjiä ei taida kukaan pistooli ohimolla pakottaa lukemaan kokonaisuudessaan kirjoituksia, jotka pikaisella silmäyksellä vaikuttavat käsittelevän itselle vastenmielistä aihetta.

Kaikki kannustus Vaeltajalle.
Maalla oli paahtavan kuumaa ja tulin viikonlopuksi kotiin Helsinkiin viileämmän meren ääreen.
---------------
Koemielessä laskin kirjoittamani viestit ajalla 1.-7.4.2007 "Yhteiskunta, politiikka, uskonto" ja "Viihde, musiikki, kulttuuri, media" -keskustelualueilla. Yhteensä 32 viestiä. Käsitellyt aiheet on luetteloitu alla. Onko se liian saksalaista?

Yhteiskunta, ym.:
Latvian pride 4
Liettuan tilanne 1
Romanian pride 2
Irakin homojen tilanne 1
Etenevätkö sateenkaariasiat hallitusohjelmaan 1
Ruotsinkielinen sateenkaarimessu kiellettiin 1
Moskovan pride-kielto 1
Homoliitto-asia Itävallassa 1
Turkmenistaninin homojen tilanne 1
New York Timesin homomafia 1
Tilanne anglikaanisessa kirkossa 1
Vähemmistövaltuutetun toimiala (esimerkki Saksasta) 1
Aprillipila 3
USAn presidentinvaalit 1

Media, ym.:
Merkkipäivä: Anthony Perkins 1
Eurovisiohuuma alkamassa 2
Kuuntelin saksalaisia gayradioita 4
Z-lehti jatkaa 1
Pääsiäinen ja Matteus-Passio 2
Rosenstolz (saksalaista musaa) 1
Homopareja tangoesityksissä Buenos Airesissa 1

Omasta mielestäni aihevalikoima on laaja, laidasta laitaan. Lähteet ovat usein saksankielisiä, mutta eivät läheskään aina.

Mutta ehkä se varsinainen ongelma onkin siinä, että kirjoitan liikaa viestejä. Nimim. japicoot kertoo tuossa yllä, miten hän on läkähtynyt kirjoittamiini juttuihin. Monet niistä ovat vielä aika pitkiä. Mutta jos jostain löytyy hyvää analyysiä maailman menosta, en halua sitä liikaa tiivistää, koska asian ydin saattaa kadota.

---------------

Miten kävi Moskovan Pridessä pidätetyille aktivisteille oikeudenkäynnissä? Siitä kertoo tuoreeltaan sivusto:
http://www.gayrussia.ru/en/news/detail.php?ID=9336
Itseäni eivät nämä Saksa-aiheet mitenkään haittaa, sieltä uutisoidaan mistä uutisoitavaa on. Kuitenkin kun tänne lainataan uutisia, niin mielestäni uutisoijan olisi parempi ainoastaan kertoa se fakta mitä uutisessa on. Uutisoijan omia mielipiteitä ei pitäisi laittaa siihen ensimmäiseen viestiin, sillä silloinhan se viesti ei enää ole mikään "uutinen" vaan mielipidekirjoitus.
Peetu78 kirjoitti: "Uutisoijan omia mielipiteitä ei pitäisi laittaa siihen ensimmäiseen viestiin..."

Tämä on tärkeä pointti. Siitä olisi myös hyvä keskustella. Olen käyttänyt yhdistettyä tapaa, eli ensin uutinen ja siihen liittyen kommentoinut. Koetan ilmaista mahdollisimman selvästi, mikä kirjoituksessa on uutista ja mikä on minun mielipiteeni. Ei toki aina ole aivan tarkasti mennyt näin.

On myös mahdollista jakaa asia kahdeksi sanomaksi: uutinen ja kommentit.

En ole varma kumpi on selkeämpi ja ehkä myös ergonomisempi tapa kirjoittajalle ja lukijalle.
Ei kai mikään asiallisesti kirjoitettu juttu voi olla häiritsevä tai asiallisia juttuja liikaa? Jos painopiste on liian Saksa-keskeinen, niin sehän tarkoittaa vain sitä, että muista maista on juttuja liian vähän. :)

Musta on kyllä hyvä, jos uutiset erotetaan vapaamuotoisemmista keskustelunaiheista jotenkin erottuvasti omanlaisikseen. Se helpottaa paitsi lukijoita, niin tekee musta Ranneliikkeestä sivustonakin virallisemman tiedottajan oloisen. Silloin, kun Saksa-juttuja ei haluta lukea, ne on kyllä helppo tunnistaa yhdellä silmäyksellä, sekä kirjoittajan, että kieliasun perusteella. Mäkin jätän nykyään usein lukematta sellaiset viestit, jotka vilisee nimiä ja päivänääriä, kun kaikelle ei oo aikaa ja käyn täällä enimmäkseen viihtymässä, enkä sivistymässä.
JuhaniV kirjoitti: On myös mahdollista jakaa asia kahdeksi sanomaksi: uutinen ja kommentit.

Omasta mielestäni tämä olisi paras vaihtoehto, jotta olisi selkeästi nähtävissä kumpi osa on uutista ja kumpi mielipidettä.
Ainakin mun käsityksiä eurooppalaisesta vapaamielisyydestä kirjoittamiset ovat muuttaneet, kun sitä luuli, ettei Saksassa kukaan välitä onko homo vai ei. Luulin maata paljon vapaamielisemmäksi, mitä onkaan. Ihan samaa paskaa kuin muuallakin.
Vaeltaja taisi joskus ehdottaa ajatusta siitä, että olisi kokonaan oma alue ajankohtaisille uutispoiminnoille. Nyt on. "Ajankohtaista maailmalta - GLBT-aiheisia poimintoja maailman tiedotusvälineistä". Osio on varattu GLBT-aiheisille uutismaisille poiminnoille maailman tiedotusvälineistä. Täydennykset ja kommentit ovat tervetulleita tekstien jatkeeksi, mutta varsinaista keskustelua käydään muilla alueilla.

Toivottavasti tämä tekee foorumista selkeämmän, ja varsinainen keskustelu sekä mielipiteenvaihto erottuvat uutistyyppisistä viesteistä.