Kuinka voin muuttaa itseäni ja asennoitumistani?

  • 1 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 25.12.2006 19:59
Olen saanut silloin tällöin kysymyksiä yksityisesti. Niihin olen yksityisesti vastaillut. Yli kuukausi sitten sain kiinnostavan ja samalla todella vaikean kysymyksen, johon en olekaan pystynyt vastaamaan ennen kuin pitkän pohdinnan jälkeen. Ajattelin, että joku muukin Ranneliikkeen lukija pohtii samoja asioita. Pyysin siksi luvan, että voisin vastata julkisesti ja sisällyttää mukaan osan kysyjän viestistä.

Kysymys:
”...kerroit, että ajattelit nuorempana ettei kukaan koskaan tulisi pitämään sinusta niin paljon, että haluaisi elää kanssasi...
Niin, itse kysymys; eli, miten itse onnistuit silloin alkaa muuttaa omia ajattelutapojasi ja omaa minäkuvaasi? Itse olen sitä pohtinut paljon, mistä lähteä liikkeelle...”

***********

Kaikkea en tietenkään pysty enää muistamaan, joitakin merkittävimpiä seikkoja kuitenkin.

Taustaa
Olin lapsena ja nuorena varsin ujo ja arka. Se näkyi ulospäin piikit pystyssä -käytöksenä. Samaan aikaan kun toivoin, että edes joku tulisi lähelle ja välittäisi, minä rakensinkin piikkimuuria itseni ja ihmisten välille. Pelkäsin myös kuollakseni julkista esiintymistä. Kehenkään en silloin uskaltanut luottaa, koska pelkäsin seksuaalisen identiteettini paljastumista. Koin itseni hyvin yksinäiseksi. Joskus pienen yksiöni seinät tuntuivat kaatuvan päälle. Oli pakko mennä lähistön baariin istumaan, että olisi edes jotain ihmisiä lähistöllä. Kun iltaisin palasin kotiin, toivoin että jonain kertana ikkunassa olisi valo merkkinä siitä, että siellä joku odottaa minua.

Kuinka olen toiminut?
Lähdin etsimään itseäni kirjoista. Luin paljon kaikkea mahdollista. En minä ollut niissä kirjoissa. Ne olivat muiden ihmisten elämiä ja kokemuksia, eivät minun. Ne eivät juurikaan osuneet yksiin omien kysymysteni kanssa. Homoudesta ei ollut juuri mitään asiallista tietoa saatavilla, ennakkoluuloista roskaa kylläkin. Ne tukivat käsitystä, että homoseksuaalisuudessa on todella jotakin outoa. Noista lähtökohdista oli hankalaa ponnistaa oman elämänsä kanssa eteenpäin.

Minulla oli luokkakaveri, joka pohti saman kaltaisia asioita joskus myös minun kanssani. Erään kerran hän totesi, että ihminen on sellainen miksi hän on syntynyt eikä muuksi voi muuttua. Vastasin kiukustuneena, että näytän vielä hänen olevan väärässä.

Se oli omalle muuttumiselleni ensimmäinen varsinainen lähtölaukaus. Päätin lähteä ulos pienestä luukustani. Menin mukaan järjestöelämään niin vauhdikkaasti, että parhaimmillaan kuuluin yhteentoista eri järjestöön. Se ei ollut kovin viisasta. Itselleni tyypilliseen tapaan harrastus muuttui työksi. Olin vuosien kuluttua ammattijärjestön järjestösihteeri ja lopulta työehtosopimusneuvottelija. Kalenteri täyttyi niin, että kotiin pääsin lähes joka päivä vasta klo 23. Pinnallisia ihmissuhteita oli valtavasti. Syvemmät ihmissuhteet puuttuivat edelleen.

Pitkän empimisen jälkeen rohkaistuin liitymään mukaan Setan edeltäjään Psyke ry:hyn. Alkuun tunsin itseni täysin ulkopuoliseksi. Asiaa ei parantanut lainkaan se, että joku nuori nainen tokaisi melkein alkajaisiksi minulle, että täällä sitten kaikki naivat kaikkia. Todellisuudessa tuo ei ollut totta, mutta piti minut varautuneena pitkän tovin. Psykestä alkoi löytyä ihmisiä, joiden kanssa saattoi pohtia avoimesti kysymyksiä, jotka pyörivät mielessäni. Lopulta olin mukana perustamassa palvelevaa puhelinta ja pitkään myös vastailin soittajien kysymyksiin. Perustin sinne myös itsenäisen keskusteluryhmän, jota vedin pari vuotta.

Muutamaa ihmissuhdetta yrittelin tuona aikana, mutta en ollut vielä riittävän kypsä suhteeseen. Erään kerran suhteen katkeamisen jälkeen kerroin vanhemmalle Psyken aktiiville tilanteesta, ja että olin hyvin surullinen taas kerran epäonnistumisesta. Hän kertoi tuntevansa yhden nuoren miehen, jolla on juuri myös katkennut suhde. Hän kutsui meidät Töölönrannan kahvilaan (nykyisin sen paikalla on oopperan edustalla ravintola) ja esitteli meidät. Ihmettelimme ensin toisiamme. Tuntui, että olisimme täysin epäsuhtainen pari. Päätimme kuitenkin tutustua hiljaa ja varovasti. Siitä se lähti ja viime kesänä juhannuksen aikaan tuli 33 vuotta yhdessäoloa.

Kaiken tuon järjestöaktivismin rinnalla kiinnostuin oikein kunnolla psykologiasta. Isälleni olin kertonut olevani homo. Hän tiesi asiasta vieläkin vähemmän kuin minä ja kehotti menemään psykiatrille. Sellainen löytyi. Hänen luonaan kävin keskustelemassa ja avautumassa pari vuotta. Se antoi rohkeutta.

Suomeen oli juuri rantautunut Sensitivity Training –kasvumenetelmä. Ajattelin sen olevan myös minun juttuni. Monet viikon mittaiset internaatit lojuimme patjoilla ja opiskelimme itseämme ja toisiamme käytännön harjoitusten ja keskustelujen kautta. Ihka ensimmäisessä internaatissa sain kunnon henkisen tällin. Olin tuolloin tiukasti kaapissa, enkä voinut hyvin. Kiukuttelin ja käytin ryhmää hyväkseni. Lopulta ryhmän jäsenenä ollut pappi sai tarpeekseen ja pamautti: ”Jussi, sinä olet saatanan omaan napaasi tuijottava paviaani!!!” Äitini oli opettanut, että papit ovat viisaita ja kunnioitettavia ihmisiä. Heidät kohdatessa pitää ottaa hattu päästä ja tervehtiä kohteliaasti. Suutuin ja loukkaannuin verisesti. Paljon myöhemmin ajatellen papin kommentti oli kuitenkin erinomaisen oikeaan osunut ja suorasukainen potku itsekkääseen takapuoleeni. Lopun aikaa ryhmästä olin hiljaa ja mietin, kuinka käytökseni vaikuttaa muihin. Tuo pappi antoi lahjan, jonka seuraukset vaikuttavat vieläkin. Lausuma tönäisi minut sivuun itsekkäältä uraltani ja kasvu saattoi kunnolla jatkua. Tästäkin harrastuksena alkaneesta kasvumenetelmästä tuli myöhemmin yksi ammateistani.

Tajusin myös aikanaan sen, ettei kukaan tule minua hakemaan yksiöstäni. Liikkeelle on lähdettävä ja ihmissuhteet luotava aivan itse. Syvä pelkoni julkista esiintymistä kohtaan alkoi väkisin karista, kun järjestöelämässä joutui automaattisesti esille.

Tämänkin suhteen sattui raivostuttava tilanne. Silloisella työpaikallani pomoni totesi: ”Mikroprosessoritekniikka on kehittynyt niin paljon, että meidän on pakko aloittaa firmassa mahdollisimman nopeasti henkilöstön intensiivinen koulutus. Olen nyt kysynyt täällä kaikilta muilta, mutta kukaan ei suostu opettajajaksi. Haluaisitko sinä ryhtyä opettamaan mikroprosessoritekniikkaa?” Kysymys oli tökerö ja loukkaava. Minä olin siis se vihonviimeinen mahdollisuus suuressa ryhmässä. Ilmoitin oitis lähteväni opettajakoulutukseen. Kokosimme isosta talostamme opettajatiimin, joka rakensi neljän moduulin kurssin ja vedimme mittavan määrän kursseja. Hetken kuluttua pomoni vikisi, että kun sinä et nykyisin ole koskaan työpaikallasi. Hän oli kuitenkin opettajuudelleni antanut alkujaan luvan. Opettamisen myötä kasvoi itsevarmuus. Nyt koen julkisen esiintymisen myönteisenä. 500 henkeä on tuollainen sopivan suuruinen luentoryhmä.

Parhaita kasvun mahdollisuuksia ovat olleet vastoinkäymiset ja kiukuttavat palautteet. Niitä on toki turha itselleen erikseen hankkia. Elämä pitää takuuvarmasti huolen, että sellaisia tulee vastaan. Oma suhtautuminen onkin se pointti. Voi todeta muut ilkeiksi ja syyllisiksi omaan onnettomaan oloonsa taikka miettiä, josko voisin tehdä itse jotakin eri tavalla kuin ennen.
  • 2 / 6
  • nameles
  • 25.12.2006 22:06
Hyviä ajatuksia. Häätyy miettiä näitä juttuja vaikka samoja juttuja on itekki pyöritelly mielessä.
  • 3 / 6
  • Pete
  • 26.12.2006 0:08
Kiukuttavia palautteita tulee elämässä vastaan aina, riippumatta siitä missä ammatissa työskentelet tai mille nettipalstalle kirjoittelet...

Entisessä ammatissani jouduin ihan kirjaimellisesti lyömään ihmisiä päähän ja joskus raudoittamaan heidät. Kukaan ei kehunut (Paitsi yksi varusmies kerran vuonna 1994. Sanoi, ettei häntä koskaan ole raudoitettu yhtä sujuvasti. Sitten sammui...)
  • 4 / 6
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 26.12.2006 20:49
Sain välittömästi lisäkysymyksiä.

... olemme kummatkin niin erinlaisten aikakausien kasvatteja, että on vaikea hahmottaa niitä taustoja suoraan.

... mitkä olivat ne motiivit sinulle pysyä kaapissa. Tietysti kerroit, että olit ujo, oliko tuo ujous seurausta jostakin erikoisesta elämänkokemuksesta/kokemuksista, vai siitä itsensä sisällä kamppailusta, mitä kait jokainen homo jossain vaiheessa joutuu kokemaan yrittäessään etsiä omaa identiteettiään. Minkälaista tuon identiteetin etsiminen sen ajan yhteiskunnassa oli, olen aina sitä pohtinut.

... mitä vielä jäin kaipaamaan, niin varmaan jonkinlaista perspektiiviä siihen, mikä ihan ensin sai sinut alkaa vetäytyä kuoreesi, jonka johdosta myöhempien konfliktien seurauksena päätit alkaa sitten muuttamaan elämääsi.

*****

Tehokkaana motiivina pysyä kaapissa oli Suomen rikoslaki. Sen mukaanhan saattoi saada ”haureuden harjoittamisesta toisen samaa sukupuolta olevan kanssa” jopa pari vuotta linnaa. Sellainen tieto takuulla kyykytti monia homoja ja lesboja. En tiennyt ja tohtinut kysyäkään, josko lakia sovellettiin. Puuttui myös tietoa homoseksuaalisuudesta sinällään. Itse en tuntenut olevani viallinen, mutta kirjallisuudessa puhuttiin päinvastaista. Kiristämisiä ja homojen pahoinpitelyitä tapahtui. Sellainen vaara oli siis konkreettinen.

Ujous sinällään oli varmaankin monen tekijän summa. En tänäänkään pysty osoittamaan jotani tiettyä syytä sille. Ei sellaisen löytymisestä olisi mielestäni mitään erityistä hyötyäkään.

Identiteetin etsiminen oli työlästä. Minulla oli ajoittain jopa sellainen mielikuva, että olisin ainoa homo maailmassa. Samanlaisia tarinoita olen kuullut muiltakin. Ei ollut kunnollisia esikuvia. Vain aikuisten miesten niljakkaat homojutut. Aika pian tajusin, etten minä ole sellainen, joita kertomukset kuvasivat.

Olen monta kertaa todennut, että useimmilla sateenkaari-ihmisillä ei ole valmiiksi muottia tai mallia, mihin pitäisi asettua. Mallin voi luoda aivan itse, jos luovuus ja oma kantti kestää. Se on ilmeinen etuoikeus heteroveljiin ja –sisariin nähden.

Kuoreen vetäytymiseen vaikutti lakipykälän lisäksi se, että koin olevani erilainen kaikkiin kavereihini nähden. Minä en laukannut hameiden perässä, enkä tietenkään leveillyt ”kaadoilla”, kuten kaikki kaverini. Keskityin opintoihin tuonkin ajan. Se näkyi todistuksessa. Olin luokkani paras tai toiseksi paras. Ensimmäisestä paikasta kilpailin toisen homomiehen kanssa. Emme ilmaisseet identiteettiämme toisillemme, vaikka sen tajusimme.

Murtautumiseen ulos kuoresta vaikutti alkujaan ajatus, että en minä tällaista elämää voi koko ikääni elää. Harkitsin jopa Ruotsiin muuttamista seksuaalipakolaisena. Moni homo tekikin tuollaisen ratkaisun. Ensimmäinen kumppanini asui Amsterdamissa. Perheeni luuli minulla olevan naiskumppanin jossakin Euroopassa. Heille en nimittäin koskaan kertonut tarkasti missä liikuskelin tai mitä tein. Minulla ei ollut Hollantiin muuttamiseen riittävää kielitaitoa ja sopivaa ammattia.

Täällä siis kaikkien vaiheiden jälkeen elelen maatiaissuomalaisen mieheni kanssa.
  • 5 / 6
  • Pora-liike
  • 1.1.2007 13:12
JuhaniV kirjoitti: "
Olin lapsena ja nuorena varsin ujo ja arka. Se näkyi ulospäin piikit pystyssä -käytöksenä. Samaan aikaan kun toivoin, että edes joku tulisi lähelle ja välittäisi, minä rakensinkin piikkimuuria itseni ja ihmisten välille. Pelkäsin myös kuollakseni julkista esiintymistä. Kehenkään en silloin uskaltanut luottaa, koska pelkäsin seksuaalisen identiteettini paljastumista. Koin itseni hyvin yksinäiseksi. Joskus pienen yksiöni seinät tuntuivat kaatuvan päälle. "

Kuinka yllättävää, meillä on samanlainen historia.
Se meillä on eri, että olen lakannut kaipaamasta ihmissuhteita.

" ihminen on sellainen miksi hän on syntynyt eikä muuksi voi muuttua."

Tämän kanssa olen samaa mieltä. Sukututkimukseni vahvistaa tämän. 360 vuotta keskinkertaisuutta.

" Lopulta ryhmän jäsenenä ollut pappi sai tarpeekseen ja pamautti: ”Jussi, sinä olet saatanan omaan napaasi tuijottava paviaani!!!” Äitini oli opettanut, että papit ovat viisaita ja kunnioitettavia ihmisiä. Heidät kohdatessa pitää ottaa hattu päästä ja tervehtiä kohteliaasti. Suutuin ja loukkaannuin verisesti. Paljon myöhemmin ajatellen papin kommentti oli kuitenkin erinomaisen oikeaan osunut ja suorasukainen potku itsekkääseen takapuoleeni. Lopun aikaa ryhmästä olin hiljaa ja mietin, kuinka käytökseni vaikuttaa muihin. "

Miksi sitten olet lakannut miettimästä? Aika moni täällä, minä itsekin, on antanut vastaavanlaisia kommentteja sinusta, tosin kokemukseni paviaaneista on niin vähäinen, etten voi tehdä vertausta.

"koen julkisen esiintymisen myönteisenä."

Minäkin, vaikka olen edelleen ujo ja arka. Minä olen sen verran narsisti. Jälkikäteen pidän itseäni typeryksenä ja ruoskin siitä mitä tein väärin.

"Parhaita kasvun mahdollisuuksia ovat olleet vastoinkäymiset ja kiukuttavat palautteet. Niitä on toki turha itselleen erikseen hankkia. Elämä pitää takuuvarmasti huolen, että sellaisia tulee vastaan. Oma suhtautuminen onkin se pointti. Voi todeta muut ilkeiksi ja syyllisiksi omaan onnettomaan oloonsa taikka miettiä, josko voisin tehdä itse jotakin eri tavalla kuin ennen."

Täytyy sanoa että omat pohdiskeluni ovat menneet umpikujaan tässä suhteessa. Olen tehnyt kaikkeni, en enää jaksa. Muilla on väsytystaktiikka minun suhteeni. Haluan sulkea muut pois elämästäni. En saa mitään, mutta ei tarvitse mitään antaakaan.
Mutta kiva kuulla, että sinusta ja minusta löytyy jotain yhteistä. En olisi ikinä arvannut.
  • 6 / 6
  • Pora-liike
  • 2.1.2007 12:18
Näissä piireissä tunnutaan kiinnostuvan joko uskonnosta tai psykologiasta. Skylla tai Kharybdis.
Valitsin uskonnon, minusta psykologia vaikutti enemmän huuhaalta kuin vakavasti otettavalta tieteeltä. Minun terapiointi oli epäonnistunut jo kouluaikoina. Myöhemmin ihmettelin, että joku, kuten Neil Harwick, oikeasti oli pystynyt löytämään jotain poikkeuksellista lapsuudestaan. Minä vain en pysty.

Psykologia on aiheuttanut noitavainon narsismia vastaan. Narsistin kehotetaan elämään tavalla, jossa narsistin ikävät luonteenpiirteet eivät tule esille, narsismi pitää suunnata johonkin hyödylliseen toimintaan. Kuulostaa kovasti eheyttämiseltä eri paketissa.

Nuorena ollessani oli muodissa se, että koulukiusaajat ovat väärinymmärrettyjä kun taas kiusatut ovat sopeutumattomia. Voitte itse todeta sen, koulukiusaajani oli Kari Korhonen "KK - Kuoleman Kauppias" nyttemmin netmissionissa. Jeesus ymmärtää häntä. Ehkä eheyttäjätkin ovat väärinymmärrettyjä.

Psykologia on voittajien filosofia. Oikeus seuraa voittajan miekkaa, häviäjä on väärässä.