Molempikätinen useammin biseksuaali

Kanadassa julkaistu tutkimus osoittaa, että ihmiset, joilla on kyky käyttää tasavertaisesti molemia käsiä (ambidextrous), ovat suuremmalla todennäköisyydellä biseksuaaleja.

Tutkijat ovat pitkään olleen kiinnostuneita vasureista (englanniksi hauskasti southpaw*). Useissa tutkimuksissa on arvioitu heidän olevan todennäköisemmin homoseksuaaleja taikka kärsivän muita yleisemmin joistakin häiriöistä tai sairauksista. (Muistan lukeneeni joskus, että vasurit olisivat keskimäärin muita taiteellisesti lahjakkaampia.)

Edellä oleva ei pidä paikkaansa Kanadan Guelphin yliopiston psykologian professorin Michael Petersin mukaan.

Sen sijaan ambidextrous, mitä tulee ainakin käsin kirjoittamiseen, onkin aivan toinen juttu. He (ambidextrous) ovat todennäköisemmin biseksuaaleja ja vähemmän homoseksuaaleja. Heillä esiintyy muita enemmän astmaa, yliaktiivisuutta ja lukihäiriöitä.

Kyselyyn osallistui 255 000 henkilöä BBC:n Science and Nature –verkkosivujen kautta. Vastaajilta tiedusteltiin 150 kysymyksellä väestöön liittyviä tietoja, persoonallisuutta, seksuaalisuutta, sosiaalisia asenteita ja käyttäytymistä.

*) ”southpaw” eli eteläkäpälä on baseballissa käytetty termi

Lähteet: The Canadian Press ja 365Gay.com 13.12.2006

http://www.365gay.com/Newscon06/12/121306ambi.htm
Pidän itseäni molempikätisenä, vaikkakaan en kaikilta osin. Olen tämän ominaisuuden tajunnut vasta myöhään aikuisiällä. Toki joskus ihmettelin, että saatoin hakata halkoja, jakaa pelikortit jne. kummalla kädellä tahansa. Kun sain oikeaan käteen hiirikyynärpään, vaihdoin yksinkertaisesti hiiren toiselle puolelle. Tarkka graafinenkin työ onnistuu hyvin. Vaihtaminen käy myös sujuvasti. Työhuoneessani olevan toisen PC:n hiiri on oikealla, toisen vasemmalla. Voin käsitellä niitä sujuvasti vuorotellen.

Tekstin kirjoittaminen kynällä vasemmalla kädellä ei suju. Ehkä sen voisi oppia, jos huvittaisi. Peilikirjoitusta pystyn lukemaan helposti. Se on kuitenkin täysin eri asia ja kenen tahansa opittavissa.

En sairasta astmaa. Lukihäiriötä ei ole. Mieheni moittii minua joskus hössötyksestä, joka voi viitata yliaktiivisuuteen. Biseksuaali en koe olevani.

Onko muilla kokemuksia molempikätisyydestä?
Moi "melkein naapuri" ;-D

En tiedä voinkohan ihan pitää itseäni molempikätisenä, mutta kirjoitan, piirrän, ja jostakin täysin käsittämättömästä syystä pelaan golfia(*) vasurilla/vasurina. Joskus tennistä pelatessani pystyin vaihtamaan mailakättä kesken pallon.
Maalatessani öljyväreillä käytän oikeaa kättä, mutta vesiväreillä vasenta.
Outoa...

Opetustyössä sekä puolustusvoimissa että kouluissa ollessani olen huomannut, että liitutaululle kirjoittaminen käy lähes yhtä hyvin niin oikealla kuin vasemmallakin kädellä. Siis isot tikkukirjaimet.

Mitä tulee "arkiaskareisiin" niin olen aivan täysin oikeakätinen. Halonhakkuu menee aina täysin oikeakätisesti, ja entiseen ammattiini kiinteästi kuulunutta käsiaseen, pampun. käsirautojen yms. käsittelyä en olisi voinut kuvitellakaan yrittäväni vasurilla.
Parranajo, hampaiden harjaus jne. niinikään.

(*)Tai siis en pelaa golfia vasurina tai muutenkaan, koska ei voisi vähempää kiinnostaa. Kadettikoulussa vaan oli pakollinen golfkurssi, koska silloinen PV:n komentaja harrasti lajia, ja oli pakko... Vasurillla meni.)

Olen kyllä omasta mielestäni ihan täysin homo. Astmaa ei ole ja mieheni marisee, että olen joskus liiankin flegmaattinen (tuskin siis ainakaan ADHD:tä).
Vasuri minäkin. Mitä lie tutkijat hakeneet, ken tietäis sen.
Omalta kohdaltani tiedän, että kättä voi vaihtaa lennossa. Hauskaa siitä tulee siinä vaiheessa kun työkaverit eivät siitä tiedä. Kokeilkaa. Kun oikealla hiirikädellä väsyttää, pitää vaihtaa vasempaan. Samalla kun vaihtaa näppäimien asennon päinvastaiseksi, eivät oikakätiset edes kuvittele ongelman ratkaisua. Näpyttelevät vain ja huutavat tukihenkilöitä luokseen.
Oikeakätiset ovat yksinkertaisesti luusereita;)
Ja mitä kirjoittamiseen tulee, itse opin kirjoittamaan kohtuu nuorena. Sitä ei vain kukaan huomannut, koska kirjoitin väärään suuntaan. Lopulta äiti hoksasi, kun olin sotannut mummolan tapetit täyteen tekstiä. Meinasi tulla tukkapölly, tulikin kehumista.
Samanlaisia kokemuksia minullakin tietokoneista ja työtovereista.

Oikeastaan itselleni tästä ominaisuudesta on lähinnä ollut hyötyä.

Voi olla, ettei seuraavalla ole mitään tekemistä molempikätisyyden kanssa. Vuonna yksi tai kaksi käytin vuorotellen tietokonetta, mekaanista kirjoituskonetta* ja telexiä** sujuvasti näppäimistöstä toiseen vaihtaen. Joillekin kollegoistani se ei niin vain onnistunut. Kaikki niistä näppäimistöistä olivat hieman erilaisia. Telexissä on esimerkiksi eri näppäin rivin alkuun palaamiseen ja toinen uudelle riville siirtoon.

*) Mekaanisella kirjoituskoneella ymmärretään laitetta, jossa ei useimmiten ole moottoria. Kukin kirjainmerkki syntyi kun kirjasinvarren päässä ollut merkki jätti jäljen värinauhan läpi paperille. Värinauha on eri asia kuin värijauhekasetti, jollaista käytetään vaikkapa laserkirjoittimissa.

**) Telex oli sähkömekaaninen kirjoituskone, joka oli useimmiten valintaisen tietoliikenneyhteyden kautta yhdistetty vaikkapa maapallon toisella puolella olevaan vastaavaan laitteeseen. Kun Suomessa painoi kirjaimen a, heti Sydneyssä oleva telex kirjoitti paperille kirjaimen a. Yhteen aikaan telex-verkko oli suurin tietoverkko maailmassa. Muistaakseni siinä oli yli kaksi miljoonaa liittymää parhaimmillaan.
  • 6 / 11
  • JohnnyFinland
  • 15.12.2006 12:35
Hihii, selityksesi kirjoituskoneen ja teleksin olemuksesta alkavatkin nykyään olla jo varmaan paikallaan. :-) Valintakiekkopuhelinkin saattaa aiheuttaa nuorisossa jo kummastusta.
Varmasti tarpeellista tiedotusta!
Samaa tarvittaisiin varmaan pikkuhiljaa vinyylilevyistä, grammarin savikiekoista nyt puhumattakaan...

Entäpä sitten Faxi? Vieläkin jotkut firmat haluavat jostakin syystä Faxin sopimusten/vast vahvistamiseksi, koska niissä on "allekirjoitus" (siis kirjoittajan omakätinen - mutta kopio sekin). Täsmälleen samaan tulokseenhan pääsee (ja periaatteessa täysin samalla tekniikalla) skannaamalla asiakirjan kotikoneelleen ja lähettämällä sen emailin liitteenä. Myös tietokoneiden ja skannereiden erityisiä Fax -ohjelmistoja on, mutta miksi ihmeessä?
Oma mylly-skanneri-printteri -yhdistelmäni on ainakin sellainen, että sillä voisi vaikka ruveta tehtailemaan Euroja. Niin hyvä on laatu.

Kuinka moni muuten käyttää nykyisin vielä hakulaitetta? Siis sitä sellaista pikku boxia, jolla on oma puhelinnumero, johon soitettaessa laatikko sanoo piippiippiip ja näyttää soittajan numeron. Jos, niin miksi, kun kännykkä ajaa saman asian ja paljon muuta? (tiedän, että jenkeissä käytetään aika paljon vieläkin, mutta en ole koskaan ymmärtänyt miksi, vaikka olen siellä vähän aikaa asunutkin...)

No joo. Nyt tämä thread riistäytyi käsistä täysin, joten kannattanee rauhoittua.

Loppukaneettina vaan tästä teknologiasta: Onkohan joku lukenut Terrry Pratchettin ja Neil Gaimanin kerrassaan loistavan fantasiaromaanin "Hyviä Enteitä" ("Good Omens"), jossa 1500-luvulla eläneen noita Agnes Nutterin Nostradamusmaiset (mutta täysin selkokieliset) "Hywät ja aidot Ennustukset" näyttelivät pääosaa. Ongelmana oli, että ennustukset olivat täysin tosia ja oikeita, minkä vuoksi kukaan ei ollut niistä tuolloin kiinnostunut. Esimerkiksi yksi ennustuksista meni muistaakseni jotakuinkin näin: "Cun taiwaalta alas tulee lunta ja tuiscuwa hywä wäcki Coteihinsa cockoontuwi catsomaan clasista ruutuwa. Betamaxia sinun ei pidä ostaman." ;-D
  • 8 / 11
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 18.12.2006 23:18
Tuohon Peten sanomaan toistan monasti kertomani, minua vieläkin huvittavan tapahtuman. Presidentti Clinton vieraili suurilla teknologiamessuilla muistaakseni Chicagossa. Tärkeänä mediatapahtumana hänelle lahjoitettiin hakulaite. Sellaista ei siihen aikaan enää Suomessa käyttänyt juuri kukaan. Kaikilla oli kännykät.

Clinton piti puheen, jossa hän pyysi teollisuutta ja talouselämää tukemaan kouluja USA:ssa, koska joissakin kouluissa ei ollut edes omaa puhelinta, saatikka tietokonetta. Meillä suomalaisilla kuulijoilla oli vaikeuksia pysyä vakavana.

USA:ssa on maailman johtavaa huipputeknologiaa ja samaan aikaan käsittämätöntä jälkeenjääneisyyttä, jollaista emme pysty täällä edes kuvittelemaan.
  • 9 / 11
  • Schlager
  • 30.12.2006 23:05
Itse teen kaiken vasemmalla, kun oikea on proteesi. Sen sijaan minusta olisi pitänyt tulla oikeakätinen. Olisikin mielenkiintoista tietää, millainen aivotoimintamyrsky päässäni oikein on. Kun en itsekään tunne välillä olevani seksuaalinen, ja sukupuoletkin tuntuvat olevan sivuseikka välillä.
Lapsena olin molempikätinen mutta koulussa minusta muokattiin oikeakätinen. Edelleen pidän kelloa oikeassa ranteessa ja pidän esim. kynää oikeassa kädessä niin kuin useat vasenkätiset kuulemma pitävät... Aterimia voin käyttää kummin päin vain. Homona minäkin itseäni pidän. :P

Sen sijaan kaikki tuntemani molempikätiset ovat heteroita. :P

Outoa.
Schlager, tuskinpa näistä kätisyyksistä kummempia aivotoimintamyrskyjä seksuaalisuuden alueelle tulee.

Tiedän kuvataiteilijan, joka menetti onnettomuudessa molemmat kätensä. Vasemman käden proteesi toimi paremmin, joten hän opetteli vasemman käden maalaustekniikan vaikka oli alkujaan oikeakätinen. Hänellä on ollut pitkä työura ja laaja tuotanto, joka meni myös hyvin kaupaksi. Useassa hänen näyttelyistään gallerian kanta-asiakkaat olivat ostaneet puolet teoksista ennen kuin näyttely edes ehdittiin avata varsinaisesti yleisölle.

Ihailen hänessä sitä, että hän vammastaan huolimatta on hankkinut itse varsin hyvän toimeentulon ja elämänlaadun. Epäilenpä myöskin, ettei kätisyyden vaihtamisella ole ollut mitään vaikutusta hänen seksuaaliseen identiteettiinsä.