Kuka hoitaa asioitani, jos dementoidun

  • 1 / 6
  • vaeltaja2005
  • 31.10.2006 21:27
Tapasin taannoin R:n. Kyselin, miten hänen vuosikymmenien ystävänsä P. jaksaa. Olin nähnyt P:n jonkin aikaa sitten kadulla, eikä hän tainnut juuri lainkaan tuntea minua.

R. kertoi, että P on menettänyt muistinsa. Vanhuuden dementia iskee. Hän on harhaillut ja eksynyt. Monia ongelmia on ollut. He eivät koskaan ole asuneet yhdessä. He ovat vain läheisiä ystäviä.

R. kertoi, että P. joutui sairaalaan ja odottelee siellä kunnallista vanhainkotipaikkaa. R. olisi voinut järjestellä kotiapua ja hyvän hoitopaikan jossain hoitokodissa, mutta hänellä ei ole oikeutta puuttua P:n asioihin. Sukulaiset ovat tulleet esiin ja hoitavat asiat. P:llä on arvokas asunto ja muutenkaan hän ei varmaan ole köyhä. Varat olisivat hyvin riittäneet parempaankin kuin useamman hengen huoneeseen kunnallisessa laitoksessa. Mutta sukulaiset haluavat hänet kunnalliseen laitokseen. Ovatkohan perintörahat kiikarissa?

Kuka minun asioistani päättää, jos yllättäen dementoidun? Ei kai tänne vain työnny sisareni, johon minulla ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä kymmeneen vuoteen? Hänkö tulee päättämään asioistani, kun itse en pysty? Minulla ei ole rekisteröityä parisuhdetta. Testamentissa olen määrännyt, kuka hoitaa asioitani kuoleman jälkeen ja kuka saa perinnöt. Sisareni jää nuolemaan näppejään. Mutta vielä kerran: kuka hoitaa minut kunniallisesti hoitoon ennen kuolemaani, jos en itse pysty? Haluan hyvään hoitoon.

Millaisilla asiakirjoilla hoidan tämän asian kuntoon? Sisartani tai muita sukulaisia en tänne missään nimessä halua. Jos he eivät halua tuntea minua silloin kun olen terve, en halua heitä lähelleni silloinkaan, kun olen sairas.

Onko kenelläkään neuvoa ja hyviä reseptejä tämän pulman ratkaisemiseksi.

PS: Lähdemme etelämeren saarille viikoksi, joten hiljenen huomisen jälkeen.
Etko ole nimennyt uskollista turvallista ystavaa ja antanut hanelle " power of attourny",( onko Suomessa sita?) joka hoitaa asioita sinun puolesta kun et itse pysty. Toinen asia testamenttiin on liitettava "Living Will" jossa maaraat mita tulee tehda jos toivoa ei enaan ole esim. sairaudessa.Vvoit maarata" pull the blog",ottaavat pois letkuista ja vaijereista ja antaavat kuolla in peace.
POA taytyy kayttaytya lain mukaan, maksaa laskut ym. kulut ja olla nayttoa ,kuitteja ,mita on tehnyt. POT ei tarvitse eika pitaisi ollakkaan sukulainen. POT-power of attourny voi myoskin olla exececuter of your will,testamentti.Jos exec. ei ole perijana mitaan testamentistasi saa han palkan tehdysta tyosta sinun estate.
  • 3 / 6
  • JohnnyFinland
  • 1.11.2006 11:06
Vaeltaja, sinun kannattaisi tutustua lakiin holhoustoimesta [1]. Holhoustoimen tarkoituksena on valvoa niiden henkilöiden etua ja oikeutta, jotka eivät vajaavaltaisuuden, sairauden, poissaolon tai muun syyn vuoksi voi itse pitää huolta taloudellisista asioistaan. Tällaisille henkilöille voidaan sopia edunvalvoja.

Cocon mainitsema "power of attorney" vastaa kai Suomessa lähinnä avointa asianajovaltakirjaa. En tiedä mitä kaikkea valtaa Suomessa voi asianajovaltakirjalla toiselle henkilölle antaa.

[1] http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990442
  • 4 / 6
  • JohnnyFinland
  • 1.11.2006 11:22
Hallitus esittää holhoustoimesta annettua lakia muutettavaksi [1]. Hallitus ehdottaa, että käyttöön otettaisiin edunvalvontavaltuutus. Edunvalvontavaltuutuksen avulla henkilö voisi etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän myöhemmin tulee sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan.

Altzheimer-keskusliitto on julkaissut varsin kattavan oppaan, jonka viimeisessä luvussa käsitellään dementoituvan henkilön siviilioikeudellista asemaa [2].

[1] http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2006/20060052
[2] http://www.alzheimer.fi/doc/Oikeusopas.pdf
  • 5 / 6
  • JohnnyFinland
  • 1.11.2007 16:27
Tänään tuli voimaan laki edunvalvontavaltuutuksesta [1]. Edunvalvontavaltuutuksella valtuutettu voidaan oikeuttaa edustamaan valtuuttajaa tämän omaisuutta koskevissa ja muissa taloudellisissa asioissa siinä tapauksessa, että valtuuttaja tulee sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi kykenemättömäksi huolehtimaan asioistaan.

[1] http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20070648
  • 6 / 6
  • Statisti
  • 1.11.2007 18:50
Dementia ei tule yllättäen. Mikäli dementoituva henkilö vain hyväksyy asian lääkärin diagnoosin jälkeen, voi hän valmistella tulevaa itse mieleiseensä suuntaan ennen kuin muistin toiminta on rapistunut liian paljon.

Suvussamme oli eräs dementoituva vanhus, joka hoiti itselleen hoitokotipaikan ja myi asuntonsa ja järjesteli muutenkin talousasiansa siihen malliin, että saattoi sitten dementoitua rauhassa hoitokodissa. Hoitokoteihin kun ei oteta liian pitkälle dementoituneita vanhuksia, vaan sellaisia, jotka kykenevät vielä itsenäiseen toimintaan, esim. käymään omatoimisesti vessassa, kun asuvat omassa huoneistossaan. Sitten, kun dementia on edennyt niin pitkälle, että kaikki tolkku alkaa olla poissa ja vanhus on täysin riippuvainen hoitajista, vanhukselle itselleen taloudelliset asiat eivät enää merkitse yhtään mitään. Samalla hänet saatetaan siirtää hoitokodista sairaalahoitoon, kun on jo käytännössä täysin vuoteen oma.

Valitettavasti vanhukset vain tuppaavat kieltämään dementoitumisensa, kun se on niin lopullista. Pahimmillaan jopa unohtavat dementoituvansa. Lisäksi laitosasuminen pelottaa. Tällöin vanhus haluaa (tai yleensä joutuu vapaiden hoitokotipaikkojen puutteen vuoksi) asua kotonaan kotihoitopalveluiden varassa kunnes sitten tulee käännepiste, jossa lääkärit ja sosiaaliviranomaiset päättävät, että kotona asuminen ei enää tule kyseeseen. Tai muuten tilanne alkaisi muistuttaa vanhuksen heitteille jättöä. Tällöin lähin omainen on se henkilö, joka hoitaa vanhuksen asioita. Suvussamme on juuri nyt tällainen tilanne menossa erään toisen vanhuksen kanssa. Tässä tapauksessa tälle lapsettomalle leskivanhukselle lähin omainen on luonnollisesti sisar.