Dalai Laman Suomen vierailu

• 1 / 2
  • arkadas
  • 1.10.2006 18:04
Dalai Lama esiintyi yleisölle 30.09.06. Vierailu ei ollut mitenkään virallinen luonteeltaan, kutsujana oli käsittääkseni Suomalais-tiibetiläinen Kulttuuriseura. Varsin vähän tästä tapahtumasta uutisoitiin, lienee osasyynä se, ettei poliittisista syistä Dalai Laman asemaa Tiibetin hallitsijana tunnusteta Kiinan suhtautumisen pelossa.

Tämän maailman rauhan puolesta puhujan seuraaminen Finlandia-talossa oli varsin mielenkiintoinen kokemus. Tuo varsin vaikutusvaltainen ja pirteä vanhus esiintyi hyväntuulisena, iloisena ja naureskellen. Niille, jotka tulivat hakemaan "hengellistä valaistumista" tilaisuus saattoi olla pettymys. Dalai Laman puhe oli enemmänkin yleisluontoista jutustelua ihmisyydestä, inhimillisyydestä ja globaalista elämisestä.

Hänen mielestään tämän päivän nuorison tulisi olla dialekektin, keskustelun, sukupolven - koska edeltävä sukupolvi oli ahneuden ja sodan sukupolvi.

Dalai Laman ajatuksiin ei ole vaikea samaistua - se mitä teet toisille, teet itsellesi...

Mielenkiinnosta kysäisen, oliko paikalla muita sateenkaarikansasta?
  • 2 / 2
  • Baez
  • 1.10.2006 18:37
Kutsujana oli juuri tuo mainitsemasi Suomalais-tiibetiläinen kulttuuriseura yhdessä KEPA:n (Kehitysyhteistyön palvelukeskus)kanssa. Suomen poliittinen johto ei ole vierailua oikeastaan noteerannut mitenkään. Heidi Hautala oli tilaisuudessa paikalla...tosin en tiedä, oliko hän siellä Suomen valtion edustajana vai omana "siviilihenkilönään". Tänään Dalai Lama tapasi tiettävästi ulkoasianvaliokunnan pj:n Liisa Jaakonsaaren. Mutta muuten jäi vierailun poliittinen aspekti aika pieneksi. Tosin totesihan itse Dalai Lamakin, että hän "tuli vain tapaamaan ystäviään, ei puhumaan politiikkaa" :)

Itse olin siis paikalla. Dalai Lama puhui kauniisti uskontojen välisestä dialogista ja kehotti mm. naisia ottamaan rohkeammin osaa yhteiskunnalliseen elämään. Kaiken kaikkiaan oikein miellyttävä tilaisuus.

Dalai Lamaltakin on joskus kysytty hänen suhtautumistaan homoseksuaalisuuteen. Vastaukset ovat olleet jokseenkin ympäripyöreitä, mutta eivät missään nimessä tuomitsevia (ainakaan esim. Paavin puheisiin verrattuna).