Advocate: "Vapaus ja sen rajat"

• 1 / 4
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 8.7.2006 23:58
USA:ssa ilmestyvä Advocate-lehti (nro 967, 18.7.2006) arvostelee voimakkaasti toimituksen kirjoittamassa jutussa "Vapaus ja sen rajat" amerikkalaisen yhteiskunnan muuttumista teokraattiseksi eli sanakirjan mukaan jumalan valtaiseksi.

- Tasavertaisuutta sateenkaari-ihmisille vaativat ryhmät taistelevat nyt homovastaisen teokratian kanssa. Muistatteko Kylmän sodan? Muistatteko kuinka monta amerikkalaista uskoi kommunistien olleen äärimmäinen uhka elämänmuodollemme koska pelkkä rinnakkaiselo ei niille riittänyt. Jatkuvasti meille kerrottiin että ne eivät pysähtyisi ennen kuin ne voittaisivat ja tuhoaisivat meidät.

- Eivät ne niin tehneet, tietenkään, mutta nyt meillä on fundamenttikristittyjen liike, joka ei vain halua äänensä kuuluvan hallituksessa, he haluavat ylivallan. He haluavat heidän uskontoonsa perustuvan vakaumuksensa tulevan laiksi.

- He kertovat yhä uudelleen, että uskonnonvapaus on amerikkalaisen demokratian perustekijä ja me olemme samaa mieltä. Kun henkilön A uskonto loukkaa henkilön B kansalaisoikeuksia, silloin uskonnonvapaus on ylittänyt vapaan ja demokraattisen yhteiskunnan rajat.

- Teokraattinen kannattajajoukko ei ole samaa mieltä. Sen sijaan se argumentoi, että uskonnonvapaus tarkoittaa vapautta kohdella väärin ja diskriminoida ketä tahansa maanmiestä, jota he eivät hyväksy - työhönotossa, asumisessa, koulutuksessa ja aivan kaikkialla. He nostavat oikeusjuttuja asioissa, joita he pitävät perustuslaillisina oikeuksinaan ilmaista uskontoon perustuvaa homofobiaa julkisuudessa, riistää homoilta ja lesboilta tasavertaiset oikeudet ja markkinoida vastenmielistä ja harhaanjohtavaa "ex-gay" -ohjelmaansa (Suomessa Elävät Vedet -ohjelma homojen "eheyttämiseksi"). He väittävät, että uskonto vapauttaa muun yhteiskunnan säännöistä, kuten syrjinnän ja häirinnän kiellosta.

- Todellisuudessa uskonnonvapaudella on aina ollut rajansa. Mormonit joutuivat aikoinaan luopumaan moniavioisuudesta ennen kuin Amerikan Yhdysvallat salli Utahin liittymisen osavaltioksi. Uskonnonvapautta käytettiin myös perustelemaan ja hidastamaan orjuuden, rotuerottelun ja naisten alistamisen poistamista.

- Fundamenttiuskonnoilla on oikeus halveksia ja tuomita homoseksuaalisuus tai sianlihan syönti tai mitä tahansa. Silloin kun he tuovat vihansa lainsäädäntöelimiin taikka oikeustaloihin, heidät on estettävä heti ovella. Oikeudenmukaisten amerikkalaisten pitää liittyä sateenkaariveljien ja -sisarten joukkoon tässä uudessa Kylmässä Sodassa.

Olen seuraillut amerikkalaisten ääriuskovaisten toimia aina presidentin toimiin asti. Minun mielestäni asenteissa ja menettelyissä ei juurikaan ole eroa esimerkiksi Iranin teokratiaan, jota Bushin hallinto syvästi vihaa. USA:n johto on tehnyt mittavia virheitä, suorastaan valehdellut kansalaisilleen ja syyllistynyt perustuslaillisiin vääryyksiin, kuten omien kansalaisten laajamittaiseen salakuunteluun. Kuinkahan kauan amerikkalaiset vielä tuota sietävät. Onneksi siellä eivät läheskään kaikki ajattele siten kuin Bush ja hänen kannattajansa. Ainakin minun mittapuuni mukaan Bushilla olisi jo aika joutua samanlaiseen vastuuseen kuin Nixon aikanaan. No, todellisuudessa minulla ei ole äänivaltaa heidän asioihinsa, enkä kantaani heille aio ilmaista, vaikka sitä ovat ystäväni Rapakon takaa muutamaan kertaan tiedustelleetkin. Täällä minä vain hiljakseen jupisen.

Juhani
  • 2 / 4
  • kesäpoika
  • 9.7.2006 6:04
Ääri-ilmiönä uskonnon ja vallanhalun sekoittuminen on yhtä kuin jonkun ihmisen/joidenkin ihmisten kohottaminen jumalan asemaan tuomitsemaan muita.. Uskontoa ja politiikkaa ei pitäis kyllä koskaan sotkea keskenään. Kristillinen oikeisto on muutenkin sellainen termi, että se saa mun karvat nousemaan pystyyn. Siinä jää Jeesuksen sanoma aika kauas, kun joku valtaa tahtova päättää käyttää uskontoa aseena.
  • 4 / 4
  • Geschwitz
  • 10.7.2006 8:37
Viitteitä siiitä, että uskonto on saamassa tiukemman kuristusotteen yhteiskunnasta, on täälläkin. Se, että muutaman huuhaahakkaraisen internetsivusto joutui Muhammedkuvien ansiosta poliisitutkinnan kohteeksi, on tästä vain yksi osoitus. Vanhanen pyyteli anteeksi ja toitotti mediassa, ettei kenenkään uskonnollisia tunteita saa loukata. Aslanistit puoskaroivat eheytyshoitojensa kanssa. Puolasta löytyy lisää esimerkkejä uskonon sotkemisesta politiikkaan. Ruotsissa jotkut muslimit ovat vaatineet omaa lainsäädäntöä muslimeille.

Uskonnot ovat uhka ihmisoikeuksille ja erityisesti poliittisille oikeuksille. Mm. tästä syystä liityin viime talvena vapaa-ajattelijoihin, sillä jotain yhteiskunnan sekulaarisuuden turvaamiseksi pitää tehdä.

G