Saittekos kirjoja joululahjaks?

Niin elikkä toiko pukki kirjaa jouluna?
Itse sain Pyhä veri Pyhä graal kirjan - enkä ole kuin puolessa on nimittäin aika kuivaa tekstiä...
Entäs, mitä luette yleensä?(sarjiksista ei ole nyt kysymys)
Kuka on lempi kirjailija?
Onko kukaan lukenut Donna Tarttin kirjoittamaa Jumalat juhlivat öisin romaania. Mitä mieltä olitte?
Hirveä kysely :)
  • 2 / 12
  • onnellinen
  • 30.12.2005 12:14
Toihan pukki kirjoja: kuvitetun Da Vinci -koodin ja Suuren Tonttukirjan. Kuvittamaton laitos Da Vincista oli jo hyllyssä, mutta tuo oli silti toivelistalla. Suuren Tonttukirjan olen lukenut joskus lapsena, ja siitä asti himoinnut sitä hyllyyni. Onneksi on tarkkakorvainen tyttöystävä, joka sitten osti sen mulle.

Kausittain luen paljonkin, sitten saattaa taas mennä puolikin vuotta, etten edes avaa kirjaa. Kirjahyllyssä on kaikkea mahdollista laidasta laitaan, koska olen innokas kirjojen ostaja. Hyllytilaa on vain liian vähän.

Dekkareita luen mielelläni, tosin myös paljon muuta. Ainoa kirjallisuudenlaji, joka ei juurikaan kiinnosta, on ns. kartanoromantiikka. Poikkeuksia voi kyllä löytyä.

Lempikirjailija? Stephen King, Patricia Cornwell, Reijo Mäki (turkulainen kun olen..;)), Leena Lehtolainen, Maeve Binchy, Donna Leon, Henning Mankell, Arturo Perez-Reverte.. Noiden tuotantoa siis olen lukenut enemmänkin. Tällä hetkellä luen Narnian tarinoita uusiksi.

Olen lukenut kyseisen Tarttin kirjan. On ehdottomasti yksi parhaista koskaan lukemistani kirjoista! Pitäisikin kaivaa se uudelleen esiin, kunhan tuon kirjahyllyn saa muuton jäljiltä järjestykseen.

Vastakysymykseksi: Oletteko lukeneet Majgull Axelssonin Huhtikuun noidan?
Eihän joulu ole joulu ilman hyvää kirjaa! Pukki toi tällä kertaa kaksi; Dan Brownin ”Enkelit ja Demonit” (kuvitettu laitos) sekä Karin Slaughterin ”Piinattu”. Brownin luinkin jo, Slaughter odottaa seuraavana.

Lempikirjailijoita… ainakin Michael Connelly, Minette Walters, Henning Mankell, Åke Edwardson ja Rex Stout. Patricia Cornwell iski ensimmäisillä kirjoillaan, mutta menetti otteensa jo vuosia sitten. Samoilla teemoilla – mutta terävämmin kirjoitettuna – toimii tuo toinen lahjakirjani kirjoittaja Karin Slaughter. Hänen esikoiskirjansa ”Sokaistu” taisi ilmestyä äskettäin pokkarina. Suosittelen.

Ja kuten listasta huomaa, suosin lukemisina dekkareita.
Minä en vielä ole kerennyt lukemaan noita Dan Brownin kirjoja. Tämä Pyhä veri pyhä Graal perustuu saman tyyppiseen ajatteluun, mutta on ensisijaisesti dokumentaarinen teos joka on vain pyritty saamaan mahdollisimman kaunokirjalliseen muotoon, ettei lukijan kiinnostus heti sammuisi. Kyseinen teos on ilmestynyt Britanniassa 1982 - nyttemmin suomessa, ja se on toiminut kuulemma innoituksena Brownille koskien juuri Da Vinci -koodia.

Kovasti olen kuullut palautetta noista Brownin kirjoista - niin hyvää kuin huonoa. Täytynee lukea ne sitten seuraavaksi ;) Muuten taidan jäädä paljosta paitsi, vai???
Niin ja vielä...Kun olette dekkareita lukeneet; oletteko tutustuneet Henning Mankell nimiseen kirjailijaan ja hänen tuotantoonsa. Itse olen lukenut lähes kaikki hänen rikosromaaninsa. Ihan olin koukussa muutaman vuoden ajan.

Ei hitsi minä tarkkasilmäinen - kumpikinhan teistä mainitseen Mankellin listassaan
hyvä minä...

Noista Reijo Mäen dekkareista en ole pahemmin innostunut, kuten en muistakaan suomalaisista. Mullan maun luin puoleen väliin ja se tyssäs siihen...
Dan Brownin kirjat ovat erittäin viihdyttäviä. Kuuluvat viihdyttävyyskertoimeltaan samaan sarjaan kuin John Grisham tai vaikkapa Ilkka Remes. Hyvää hömppää, ja sen verran kiinnostavia juonenkäänteitä, että koko kirja pitää lukea melkein siltä istumalta. Itse pidin enemmän Da Vinci –koodista, mutta tuo Enkeleitä ja demoneitakin oli varsin viihdyttävä.

Jos innostut Dan Browneista, niin lue Arturo Peréz-Reverten loistava ”Yhdeksäs portti” (juu, on siitä tehty elokuvakin). Pelaa samoilla symboliikka- ja uskontoteemoilla, mutta on paaaaaaljon paremmin kirjoitettu kuin Brownin kirjat. Ja vielä yksi loistokirja; Theodore Roszakin ”Flicker”. Muistaakseni – luin kirjan about 10 vuotta sitten – todella hyvä salaliittotrilleri, jossa elokuvahistoria tuodaan esiin aivan uudessa valossa. Pitääkin etsiä kirjahyllystä ja laittaa uusintakierrokselle.
  • 7 / 12
  • onnellinen
  • 30.12.2005 15:28
Kiva kuulla, että on muitakin, jotka ovat innostuneet Perez-Revertestä. Olen samaa mieltä tuosta tekstin 'tasosta' vertailtaessa Brownia ja Perez-Reverteä. Tosin Da Vinci -koodi on vielä vähän kesken ja Enkelit ja demonit odottelee hyllyssä. Tyttöystäväni, joka ei yleensä lue kirjoja, oli aivan haltioissaan Da Vincista.

Reijo Mäen dekkarit eivät sinänsä ole mitään 'suurta kirjallisuutta', mutta turkulaisena on mukava seurailla Vareksen kulkemia reittejä. Paikathan niissä ovat aivan todellisia.

Aiemmassa viestissä jäi mainitsematta omituinen viehtymykseni kauhukirjallisuuteen yleensäkin, vaikka Kingin mainitsinkin. Erityisesti klassiset vampyyritarinat kiehtovat. Anne Ricen vampyyrikirjat ovat suosikkejani. Lisäksi kirjahyllyssäni on melko lailla kauhunovelllikokoelmia.

Nyt vanhemmalla iällä ;) olen innostunut taas myös saduista. Hölmölän tarinat, Maija Poppanen yms. ovat oivaa luettavaa aikuisellekin.
Sain joululahjaksi Pirkko Saision uusimman teoksen Voimattomuus. Kooltaan melkoinen järkäle, mutta aika sujuvaa luettavaa - puoleenväliin asti. Olen lukenut loppupuoliskon nyt kahteen kertaan enkä oikein saa siihen otetta. Johtuneeko sitten vieraalta tuntuvista aihepiireistä (uskonnollisuus, kirkko)? Onko muilla ollut samoja ongelmia?
Toipa pukki pari kirjaa, ja sattumalta juuri ne mitä olin toivonutkin, eli sikäli osui nappiin. :) Ja ne kirjat jotka sain, olivat Ilkka Remeksen uusin, Nimessä ja veressä, sekä tietysti Dan Brownin Enkelit ja demonit. Molemmat jo luettuna kannesta kantee, kumpikin melkein yhdeltä istumalta... turhan mukaansa tempaavia olivat :)
Yleensä tulee luettua melkei minkälaista kirjallisuutta tahansa.. Nykyää tosin painottunu lukemiset vähän turhanki paljon harrasteisiin liittyvään kirjallisuuteen...
Sain pukilta Ilkka Remeksen uusimman, Nimessä ja veressä - oli ihan hyvä. Pukki toi myös Ranskalainen keittiö -keittokirjan ja Elävä valo -life style -kirjan (Elävästä valosta löysin tapaninkahveille ihanan bliniohjeen). Yhdeltä työkaverilta sain tänään lainaan Ruth Rendellin Nokikolarin poika -dekkarin.

Luen yleensäkin vain dekkareita - ja keittokirjoja:) + toisinaan elämänkertoja. Dekkaristeista ehdoton suosikkini on norjalainen Anne Holt. Näiden lisäksi olen lehtien suurkuluttaja.
Juu kyllä tuli kirjoja - neljä erilaista keittokirjaa ja Ilkka Remeksen kaksi viimeisintä, sekä tietysti Juoppohullun Päiväkirjan kakkososa. (Mistä minä muuten naurunaiheet netin lisäksi saisin?) Kattavin ruokaopus oli "Euroopan parhaiden kokkien keittiöissä" (tjsp). Joku näemmä haluaa taata itselleen gourmet- tasoista ruokaa jatkossakin ;)
Minä, joka yleisesti ottaen en voi sietää lukemista, sain lahjaksi Da Vinci-koodin aakkoset! Pitäisi jo päästä avaamaan sen kannet, niin saa tarkempaa tietoa kaikista mielenkiintoisista asioista, joita DV-koodissa oli.. Tuohon kirjaan nimittäin ihastuin aivan täysin!

Enkelit ja demonit täytyy myös lukea!