Vottuduu?

  • 1 / 41
  • saaristo
  • 9.12.2005 21:20
Kerron kokemuksistani toisella keskustelupalstalla, joka alunpitäen oli yhtä wild and crazy kuin Ranneliike: siellä vallitsi vastaavanlainen, tosin vieläkin silmittömämpi henkilökohtainen herjaaminen, sekä jatkuva asiaton, provokatiivinen HP:n (BS:n) suoltaminen. Luonnollisesti homovihaajat/hatunnostajat olivat äärettömän aktiivisia keskustelussa kuin keskustelussa ohjeineen siitä kuinka tulee elää. Koska tavanmukaisella moderoinnilla ei vuosien yrittämisen jälkeen ollut mahdollista saavuttaa alkeellisintakaan järjen hiventä muistuttavaa tasoa keskusteluun, muutti community sääntöjään seuraavanlaisesti:

- Ainoastaan rekisteröityneet nickit voivat osallistua keskusteluun, rekisteröitymättömät voivat ainoastaan lukea.
- Rekisteröitymisen jälkeen tulee muutaman tunnin delay ennenkuin voi aloittaa keskusteluja.
- Kukaan ei voi aloittaa neljää threadia enempää kuuden tunnin sisällä (jotta ylläpito ehtii siivoamaan pois puistattavimman rasisimin ja homofobian).
- Asiattomasta kirjoittelusta seuraa nickin deletointi.

Tulos oli ainoastaan positiivinen. Keskustelu on edelleen vilkasta ja kiinnostavaa lukea. Pahimmat imbesillit ovat kylläkin kadonneet jäljettömiin, ehkä niitäkin joku jäi kaipaamaan.
En tiedä onko tämä taas näitä mätäkuun jälkiseurauksia, mutta minulla on myös sellainen tunne että täällä alkaa meno käydä melko ruokottomaksi. Nykyään näitä threadeja ei kerta kaikkiaan ole kiva lukea.

Tällä en tarkoita pelkästään niitä muutamaa hörhöä, jotka julistavat tämän tästä omia oppejaan, vaan myös muutamaa vakikirjoittajaa joilla ei ole alkeellisimpiakaan käyttäytymissääntöjä. Suomalainen käyttää näemmä internetin tuoman anonymiteetin siihen, että voi ampua ennen kuin kyselee. Saa nähdä mitä tapahtuu, jengin aikuistumisen odottamiseen menee varmaankin liian kauan. Darwinismikin tietysti toimii, mutta niin kovin hitaasti...
  • 4 / 41
  • Juksteri
  • 10.12.2005 19:18
Kummallista tässä käyntiin ryöpsähtäneessä loanheitossa on se, miten vihaisia jotkut täällä ovat. Sen vielä ymmärtää, että pyrkii maksimoimaan oman onnellisuutensa. Sehän on vain hyvä tavoite, jos siihen pääsee ilman, että painaa muita alaspäin. Mutta kun väkisin yritetään minimoida toisten hyviä fiiliksiä, niin sitä ei voi hyväksyä. Tästä esimerkkinä vaikkapa Ihanteellinen maailmanne? -keskustelu, jossa negatiivisuusekspertit opettavat, ettei kenelläkään saisi olla ihanteita.

Ehkä se on tämä pimeä vuodenaika.
Juksteri, en ymmärtänyt että se kyseinen keskustelu olikin unelmista ja ihanteista....ok palaan sinne ja kirjoitan sinne uuden kirjoituksen unelma maailmastani.
  • 6 / 41
  • Karina77
  • 10.12.2005 21:54
Dick D puhui asiaa. Miksei voisi olla niin, että kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen? Kieltämättä ihmetyttää, miksi jotkut tyypit jaksavat pyöriä täälläkin tyrkyttämässä vastustavia mielipiteitään keskusteluun kuin keskusteluun. Turhan moni aihe menee kokonaan sivuraiteille. Ehkä ainakin osa häiriköistä jättäisi rekisteröitymättä.
  • 7 / 41
  • Liberalismus
  • 11.12.2005 17:47
Dick D:lle eri mieltä oleminen on asiatonta ja provokatiivista HP:n ja BS:n suoltamista, eri mieltä olevat ovat imbesillejä ja konservatiiviset arvo(stukse)t ovat homofobiaa. Niinpä hän, kuten viime aikoina moni muukin, kannattaa keskusteluun osallistumisen ankaraa kontrollointia, sensuurin kiristämistä, korkeita muureja keskustelupalstan ympärille ja tiukkoja pääsykokeita nimimerkin rekisteröijille.

Minua tällaiset asenteet hiukan ihmetyttävät, jollain tapaa jopa huvittavat. Mihin ja miksi tällaisia Dick D:n ehdottamia toimenpiteitä tarvitaan? Miksi Dick D ei voi ohittaa fobian kohteitaan olankohautuksella? Niinhän hän ja muut kaltaisensa ohjeistavat "homofobikoitakin" asennoitumaan homoihin.

Onko käännyttäminen, kaikenmaailman vähäpätöiset sivallukset, maniat ja fobiat, eipäs juupas -kinat yms. pakko ottaa niin vakavasti? Minkä ihmeen vuoksi nämä Dick D:n kaltaiset menevät niin hysteerisiksi ja suistuvat tyystin raiteiltaan jokaisen homokulttuuriin torjuvasti asennoituvan mielipidekirjoittelusta? Eikö nyt maailmaan erilaisia mielipiteitä ja niiden ilmaisuja saa mahtua? Mitä vikaa avoimuudessa on?

En ymmärrä, miksi olette niin tosikkoja, että niuhotatte kaikista mitättömyyksistä. Kyllä aikuisen (?) ihmisen tulee muutamasta vastakarvaan silittelijästä hengissä selvitä.

Voisitteko selventää vaikuttimianne hiukan tarkemmin, jotta minäkin ymmärtäisin.
Minä sain Dick D:n viestistä aivan erilaisen käsityksen. Hän kertoi mitä eräällä toisella saitilla oli tehty ja mitä siitä seurasi. Hän ei sanonut missään vaiheessa kannattavansa keskusteluun osallistumisen ankaraa kontrollointia, sensuurin kiristämistä, korkeita muureja keskustelupalstan ympärillä tai tiukkoja pääsykokeita nimimerkikin rekisteröijille.

Nämä kaikki adjektiivit tuohon edelliseen listaan sinä keksit itse omasta päästäsi, ilmeisesti dramatiikan vuoksi.

Minä itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että tänne kirjoittaminen pitäisi olla sallittu vain rekisteröityneille. Jokainen saa lisätä haluamansa määrän dramaattisia adjektiiveja ja viittauksia vaikkapa Pohjois-Koreaan ja Venäjään tuohon edelliseen lauseeseeni, jos siltä tuntuu.
Sinun asenteesi Dick D:n ehdostusta kohtaan on oikeastaan kaikkea muuta kuin huvittava. Rekisteröitymättömien nimimerkkien osallistumisvapautta keskusteluihin voi tietysti perustella juuri niin kuin sinä juuri teet, mutta kun nämä "käännyttäminen, kaikenmaailman vähäpätöiset sivallukset, maniat ja fobiat, eipäs juupas -kinat yms." on kuultu ja luettu jo niin moneen kertaan. Lisäksi en ymmärrä, mikä ihmeen tarve esim. Päivi Räsäsen kannattajalla on kirjoitella tänne.

Viestistäsi ei muuten ainakaan minulle käynyt ilmi, miksi pitäisi sietää käännyttämisiä ja sivalluksia rekisteröitymättömiltä käyttäjiltä. Sellainen ei juurikaan nosta keskustelun tasoa.
  • 10 / 41
  • Liberalismus
  • 11.12.2005 18:22
Oletan Dick D:n tarkoittaneen, että toisella palstalla toteutetuista toimenpiteistä vähintäänkin osa pitäisi toteuttaa myös täällä, koska hän oli tosikoinut koko tämän ketjun "Vottuduu". Ellen nyt aivan väärin ymmärrä, se tarkoittanee jotakuinkin "Mitä tehdä". Miksi hän siis luennoisi täällä toisella palstalla tehdyistä tempuista otsikolla "mitä tehdä", ellei hän olisi tarkoittanut niistä otettavan esimerkkiä myös täällä, jossa niitä siis ei ole ainakaan vielä tehty? En usko, että Dick D listaisi täällä toimenpide-ehdotuksia sitä varten, että ne toteutettaisiin siellä toisella, puheena olevalla palstalla, koska siellähän nämä temput on jo tehty, ja sieltähän hän listansa on tuliaisiksi tuonutkin. Ja joka tapauksessa hän kuitenkin kirjoittaa näistä osallistumisen rajaamistoimista sangen positiiviseen ja kiittelevään sävyyn.

Toteat Riku, että olet sitä mieltä, että tämän palstan keskusteluihin osallistuminen pitäisi olla sallittua vain rekisteröityneille. Miksi sitten itse kuitenkin kirjoitat rekisteröitymättömänä?

Päivi Räsäsen kannattajien motiiveista kirjoitella tänne en tiedä, mutta itse koen arvokkaaksi asiaksi, että ympäröivästä maailmasta kantautuu eriäviäkin mielipiteitä seksuaalivähemmistöjen yhteisöön aina tuolloin tällöin, jotta nämä vähemmistöön kuuluvat eivät aivan kokonaan menettäisi otettaan todellisuuteen ja irtautuisi maanpinnasta jonnekin stratosfääriin leijumaan. Tämä koituu lopultakin myös seksuaalivähemmistöön kuuluvien itsensä parhaaksi, vaikka lääke voikin joskus olla pahan makuista.
  • 11 / 41
  • Liberalismus
  • 11.12.2005 18:50
No voi perhanan perhana sentään. Taas sattui aivan älytön lyöntivirhe. Yritin kirjoittaa "...koska hän oli OTSIKOINUT...", eikä suinkaan "TOSIKOINUT". Kyl mää ny häppeen. Olen tosiaan pahoillani, kun tämä konekirjoitteluni on näin hataraa. Pyydän nöyrästi anteeksi noloa näppäilymokaani.

Minun pitäisi harjoitella tekstin naputtelua enemmän, toden totta.
Nimimerkki "Liberalismus": Sinulle on niitä vaikuttimia koetettu selittää, mutta ei tunnu menevän jakeluun sitten millään. En muuten ymmärrä, miksi Sinä itse olet niin tosikko, että ulvot kuin pahainen kakara, kun joku kirjoittaa samalla rekisteröimättömällä nimimerkillä kuin sinä. Kyllä aikuisen (?) ihmisen tulee sellaisesta selvitä hengissä.

Otetaan uusintana tällä kertaa nimimerkille "Liberalismus". Ranneliike.net ja lepakkolaakso.net ovat paikkoja, jossa sivustojen käyttäjien ei tarvitse sietää "h/l -kritiikkiä" suuntautumistaan kohtaan. Eikä kaapista ulkonaolemista kohtaan. Etenkin kun kritiikki perustuu yksinomaan ennakkoluuloihin, virheellisiin tietoihin, luutuneisiin asenteisiin ja toisinaan puhtaaseen panetteluun.

Aina joskus noita "kriittisiä" viestejä jätetään tänne lähinnä herättämään keskustelua, että mitä moisille asenteille pitäisi tehdä ja miten niihin suhtautua. Nyt ei kuitenkaan ole sen paikka. Kuka sietää "kritiikkiä" tai leikinlaskua paremmin, kuka huonommin. Itse katson sietäväni sitä henkilökohtaisesti aika hyvin, tosin sivaltelen sitten takaisinkin, etenkin silloin kun moista "kritiikkiä" tulee vastaan kasvoista kasvoihin.

Tiedän, että tällä foorumilla seikkailee myös ihmisiä, jotka ääriuskovaisen yhteisön tai muuten homofobisen ympäristön vuoksi ovat joutuneet vasten tahtoaan pitämään seksuaalisen suuntautumisensa ja sitä kautta rakkautensa salassa, eiväkä ole voineet kuvitella saavuttavansa unelmiaan kuin lähtemällä pois heti kun siihen tarjoutuu tilaisuus. Täältä ei tarvitse lähteä pois. Eikä täällä tarvitse kuunnella niitä, joille homouden näkeminen on ongelma.

Tänne kirjoittavan oletetaan ymmärtävän, että tämä keskustelufoorumi on tarkoitettu seksuaalivähemmistöihin kuuluville - ja heidän ystävilleen. Viestin on oltava asialliseen sävyyn kirjoitettu. Viestin kirjoittaja sitoutuu vastaamaan viestinsä sisällöstä henkilökohtaisesti. Vakavissa rikkomuksissa voidaan selvittää, miltä tietokoneelta ja milloin viesti on lähetetty. Kontakti- tai seuranhakuilmoitusten jättäminen on kielletty.

Nimimerkki (tällä kertaa) "Liberalismus", ei meiltä vähemmistöön kuuluvilta jää ne eriävät mielipiteet väliin. Stratosfääri on korkealla yläpuolella. Kaltaisesi sonnanjauhajat pitävät siitä kyllä huolen. Myönteisemmällä tavalla ainakin minä ylläpidän otetta todellisuuteen mm. työyhteisössäni (jossa valtaosa on heteroita). Hekin ylläpitävät otettaan todellisuudesta esimerkiksi tajuamalla, että meitä homojakin ympärillä on. Kumma kyllä siinä porukassa en aiheuta julkihomoudellani mitään ongelmaa. Ehkä jonkinlainen johtopäätös tästä voi olla se, että Sinulla, nimimerkki "Liberalismus", on henkilökohtaista lajia oleva ongelma. En osaa siihen antaa apua, paitsi kehottamalla menemään itseesi.

Mitä tulee sensuuriin, rekisteröintipakkoon ja muihin vastaaviin, niin kiitos tämän Liberalismus/Pekka/Hatunnosto -hörhön, asiasta alkanee ylläpidon keskuudessa taas keskustelu... Sääli, että muutaman mätämunan takia tällainen "vapaa" foorumi on hieman turhan hankala ylläpidettävä.

PS. Aina siellä täällä minun (rekisteröity) nimimerkkini mainitaan sensuroinnin ja muiden ylläpidollisten toimien yhteydessä. Voin kertoa, etten minä ole ainoa, joka viestejä poistelee.
"Toteat Riku, että olet sitä mieltä, että tämän palstan keskusteluihin osallistuminen pitäisi olla sallittua vain rekisteröityneille. Miksi sitten itse kuitenkin kirjoitat rekisteröitymättömänä?"

Siksi, etten ole vielä nähnyt nimimerkin rekisteröinnissä mitään mieltä, koska sitä ei vaadita muiltakaan. Jos minä rekisteröin tänne nimimerkin, ei se vähentäisi lainkaan rekisteröimättömien nimimerkkien takaa tulevia oksennuksia.

Jos rekisteröityminen tänne tulevaisuudessa vaadittaisiin kirjoittamisen ehdoksi (kuten toivoisin), toki silloin nimimerkin rekisteröin. Aiemmin siinä ei ole paljoa mieltä, paitsi toki "nikkivarkauksia" vastaan.
Kommentoin mahdollisimman væhæsanaisesti jotten triggaisi mielenvikaisia:

En ole hysteerinen. En myøskææn julista.

SMO: Yrittækææ pikaisesti - ja vakavasti - aloittaa keskustelu aiheesta onko tællaisesta 'vapaudesta' keskustelupalstalla mitææn hyøtyæ tai iloa HBT-ihmisille. Se tarkoitus Ranneliikkeellæ kai on.

/DD
Seuraan myös erästä toista keskustelupalstaa, jossa rekisteröityminen ei ole pakollista kaikkialla. Muutamalle keskustelualueelle pääsee osallistumaan kuka tahansa, mutta suurin osa alueista vaatii rekisteröitymisen, jos mielii kirjoittaa. Trollaajien ja kuumakallejen keskusteluja varten on olemassa erityinen taistelutanner, jonne pystyy sitten kuka tahansa kirjoittelemaan. Yleinen keskustelualue vierailijoille löytyy myös. Tuolla palstalla ei teema ole lähellekään yhtä suuria tunteita herättävä kuin ranneliikkeessä, mutta kummasti sinnekin on pesiintynyt epämääräistä porukkaa, joka saatiin järjestelyllä kummasti siistimään näppejään.

Koska ei-rekkautuneille on myös palstansa, ei muka rajoittuvan sananvapauden perään pääse rääkymään. Kuitenkin tämän järjestelyn ansiosta asialliset keskustelut pysyvät sellaisina.
Jatketaan vielä näistä ongelmista. Eräässä keskustelussa toivottiin, että keskustelijat katsoisivat peiliin, ja jälleen kerran valiteltiin ylläpidon "puolueellisuutta". Tämä teksti on saanut innoituksensa sieltä.

Varmasti jokaisen pitäisi katsoa peiliin. Ihan jokaisen. Niin Sinun, minun kuin muidenkin.

Ylläpito ei aina poista kaikkia viestejä ajallaan, sillä ylläpito ei tee tätä ylläpitämistä työkseen, eikä näin ollen pysty istumaan ruudun ääressä 24/7. Palkkatyössä pitää käydä ja nukkuminenkin on joskus mukavaa. Jo menossa olevia keskusteluja on hankala ruveta sorkkimaan jälkeen päin, kun välistä poistetut viestit sotkevat kovasti keskustelun kulkua, etenkin jos viesteihin on ehditty reagoida. Joskus koko ketju on kuitenkin pakko poistaa tai sitten sieltä välistä koukkia jotain pois. Siitäkös vasta parku alkaa...

Ja en oikein tiedä, onko kysymyksessä ärsytyskampanja ylläpitoa kohtaan, yksinkertainen tyhmyys, vai mikä, kun ei prkl mene millään muutamat yksinkertaiset asiat joillekin jakeluun. Epäkohdista voi huomauttaa asialliseen sävyyn ja siihen tarkoitetussa paikassa ylläpidolle, eikä ensimmäisenä ruveta ulvomaan. Ja yleensäkin, jos peräänkuulutetaan reipasta "miehisyyttä", niin miksi ihmeessä pitää joka keskustelussa olla parkumassa suu neliskulmaisena kuin pahainen kakara milloin mistäkin asiasta? Eikö niitä asioita voi sanoa silleen kuin aikuinen aikuiselle.

Minulla ja muullakin ylläpidolla on ollut vilpitön halu tehdä seksuaalivähemmistöön kuuluville ihmisille paikka, jossa voi keskustella, vaihtaa ajatuksia, ehkä kinastellakin. Mutta miksi ei osata sen verran hillitä itseä, että osaisi ne pahimmat vittuilut jättää pois? Homofobikot ja vastaavat tekevät tänne vierailujaan ja heidän kirjoituksiin tietysti on helppo reagoida asiaan kuuluvalla tavalla. Sen sijaan en voi alkuunkaan ymmärtää, miksi täällä muuten joidenkin pitää olla kuin hullu koira kaulavaltimossa kiinni.

Yksi käsittämättömimmistä asioista täällä on pitkään jatkunut ajojahti JuhaniV:tä kohtaan. Ja tässä ajojahdissa myös ylläpito on saanut harhalaukauksia osakseen. Juhanilla on paljon perusteltuja näkemyksiä - ja aika terävä kieli. Sen ei kuitenkaan pitäisi olla pahasta. Joillekin se tuntuu olevan. Sitten kun omat sanat ei riitä, niin pitää alkaa aukomaan päätään?

Tällä foorumilla ei ole erikoisasemassa kukaan tai mikään muu kuin ylläpito. Kukas sen kissanhännän nostaisi jos ei kissa itse. Ylläpidollisten toimien kohdalla _jokainen_ keskustelija on samalla viivalla. Esimerkiksi nimimerkki "esko" on kovasti ottanut nokkiinsa ja monta kertaa päivässä ihmettelee foorumilla "Miksi JuhaniV sitä ja miksi tätä, enkä tykkää siitä", ja sitten vielä ihmettelee ja valittaa kun ne viestit poistetaan. Haloo!!
Eeh... en tiedä mistä tuossa JuhaniV-hommassa yms. tarkalleen ottaen on kyse. Mutta uskaltaakos näillä palstoilla mitään mielipiteitä esittääkään, kun ylläpito vaikuttaa niin aggressiiviselta ja käyttää varsin alatyylisiä ilmaisujakin asiakkaitaan kohtaan :(
No on se kumma jos ylläpito ei ole tajunnut että minä taas täällä päässä ihmettelen yhtä suuresti miksi sattumoisin Yhden ja Saman niccin ylimielisyyttä ja monasti henkilökohtaisuuksiin menevää kirjoittelua saalitaan ja toisten ei.
Siksi ja ainoastaan, vai siksi. Haloo!!!
Mutta eilen sain toista kautta selville mistä tässä on ehkä kyse ja ymmärrän nyt asioista jo hieman paremmin.
Mutta lopettakaa ihmessa moinen "jokainen_ keskustelija on samalla viivalla" höpötys, tulee mieleen neuvosto ajan polittinen propaganda, sana helinää ilman sen suurempaa todellisuus arvoa.
Esko: Sinä et tiedä ihan kaikkea tuon viestien poistelun suhteen, eikä kai ole tarviskaan. Et ole nähnyt jokaista poistettua viestiä. Olen lisäksi koettanut selittää, mitkä asiat vaikuttavat del-napin painamiseen. Mutta niihin kommentteihin et, esko, ole taas mitenkään puoleltasi ottanut kantaa, vaan jaksat huutaa sitä yhtä ja samaa, ja meuhota nimimerkin takaa ylläpidon vääryyttä varmaan loputtomiin? Ja vissiin vähän salaliittoakin.

Sanot tuossa yllä eilen saaneesi "selville mistä tässä on ehkä kyse..." viittaa ilmeisesti siihen, että Sinulle valkeni Juhani V:n olevan moderaattorina Seta-foorumilla. Haluaisinkin nyt kysyä näin asiallisesti ja aikuisten tapaan, että miten se taas liittyy tämän foorumin toimintaan mielestäsi? Täällä on omat ylläpitäjänsä ja oma toiminta-ajatuksensa.

Ainakin minä olen kovasti yrittänyt mennä itseeni ja miettiä omia vaikuttimiani viestien poistamisessa. Selasin tässä aamun tunteina muutaman sadan verran poistettuja viestejä. Eipä ollut varsinaisia vahingonlaukauksia montakaan. Myönnän kyllä aistineeni, että ylläpitäjällä on toisinaan ollut parempi päivä ja toisinaan vähän huonompi.

Ja esko, kerro nyt, miksi työnnät sitä "kritiikkiäsi väärin poistetuista viesteistä" suunnilleen joka ikiselle keskustelualueelle ja yllättävän moneen threadiin? Jos ylläpito kerran poistaa sellaisen jostain, niin eikö Sinulla yhtään syty lamppu, että nyt oli viesti väärässä paikassa. Ilmeisesti ei, kun yrität sitä hetkeä myöhemmin tuupata samaan paikkaan uudelleen. Siksi niitä Sinun viestejäsi poistetaan. Ei, kyse ei ole mistään henkilökohtaisesta kaunasta, vaan ihan muusta.

Jos ei minun selitykseni ylläpidon toimintatavoista kelpaa, niin pistä ihmeessä vaikkapa viestiä yhdistyksen puheenjohtajalle, niin ainakin pääsemme keskustelemaan näistä foorumin ongelmista jonkin käyttäjän näkökulman pohjalta. Edelleen sanon, että jokainen keskustelija on samalla viivalla. Jokainen viesti sen sijaan ei ole. Siihen taas ei liity kirjoittaja sinänsä, vaan monet muut asiat - joita olen koettanut kovasti selittää.

ujo: Ei ylläpito ole niin paha kuin miltä vaikuttaa. Mielipiteitään uskaltaa toki esittää, mutta toivottavasti noudattamalla foorumin periaatteita. Ylläpito voi sanoa rumastikin, jos näin ei tehdä. Varsinkin kun ylläpito väsyy siihen, ettei sen ohjeita noudateta. "Asiakas" on muuten mielenkiintoinen ilmaisu. Ihan ilmainen palvelu tämä on.

PS. Täällä ylläpidon alueella voin myös ihmetellä, että miksi Olli S. sanoit "Avustajaksi elokuvantekoon" -keskustelussa kommenttisi JuhaniV:stä. Olisin Sinulta odottanut, että olisit kyseisen näkemyksesi sentään jättänyt laittamatta tuohon keskusteluun, johon se ei kuulu. Sen sijaan olisit voinut aloittaa vaikka uuden keskustelun.

Kaikkien kukkien annetaan kukkia, mutta kukkaloisto olisi kauniimpi katsella, jos maaperä olisi kullekin kasville oikea. On nimittäin kuivan paikan kasveja ja kostean paikan kasveja. Siksi ylläpito toimii niin kuin toimii, vaikka se joillekin tulisieluisille saattaakin olla hankalaa hyväksyä tai käsittää.


Ystävällisin terveisin,


Sami Mollgren
Olli S kirjoitti: "Minun silmissäni Ranneliikkeen keskustelupalstasta on tullut niin vastenmielinen ilmiö, ettei sitä kestä katsoa ilman hyvin pitkiä lepotaukoja."

Täsmälleen. Niin minunkin silmissäni.
Kannatan ylläpidon linjaa. On vihastuttavaa, kun joka keskustelu menee ihan metsään, kun ruvetaan henkilökohtaisuuksiin. Sekin on tylsää, kun monessa keskustelussa jollain ihmisellä on tarvis alkaa tilittää omista ongelmistaan (jotka eivät siihen keskusteluun istu erityisen saumattomasti), mutta sitä on helpompi sietää. Etenkin silloin, kun niistä ongelmista puhutaan ongelmina, eikä osoiteta omia ongelmia puhumalla päättömiä.

Jossain vaiheessa on jo pelottanut, että kuinka kauan ylläpito jaksaa tätä viime aikojen hullunmyllyä. Oisi surkeeta nähdä sivujen kuihtuvan pois tai muuttuvan häiriköiden temmellyskentäksi. Onneksi puhtia tuntuu löytyvän... En ole erityisen innokas rekisteröitymään (kuten näkyy), mutta itse olisin valmis rekisteröitymään, jos siihen päädytään. Kannattaa silti muistaa, että on täällä häiriköity jo rekisteröityneidenkin ihmisten taholta... =(

Ehkä se rekisteröityminen kuitenkin poistaisi tämän älyttömän JuhaniV-ajojahdin ja vastaavat anonyymiyden suojasta tölväisyt.

Sitten ehdotus monille keskustelijoille, joiden on tuotava uskontoa ja siihen (heidän mielestään) liittyviä ilmiöitä joka keskusteluun: Voisiko nämä keskustelut pitää täysin omissa ketjuissaan. Sama juttu Setan kanssa. Tuntuu oudolta, että ketjussa, jossa mainitaan setan varainkeräys ruvetaan suunnittelemaan vaihtoehtoista järjestöä. Seta-kritiikki omiin keskusteluihinsa!

Haleja ylläpidolle, jakselkaa.
  • 22 / 41
  • mietiskelijä
  • 13.12.2005 17:08
"Ehkä se rekisteröityminen kuitenkin poistaisi tämän älyttömän JuhaniV-ajojahdin ja vastaavat anonyymiyden suojasta tölväisyt."

Tai sitten se, että kukaan ei rekisteröityisi. Jos esimerkiksi JuhaniV tai kuka tahansa muu kirjoittaisi vain asiansa, mutta ei paljastaisi kuka sen on kirjoittanut, olisi pakko keskittyä itse asiaan eikä henkilökohtaisuuksiin.
Tästä Mietiskelijän ehdotuksesta on jo olemassa kokemuksia. Esimerkiksi Etelä-Suomen Sanomien sähköisellä keskustelupalstalla ei ole mahdollisuutta rekisteröityä. Ylläpitoa ei voi sanoa siellä olleen. Tappouhkauksen tapaiset poistettiin, jos joku huomasi ilmoittaa. Siellä jos missä mentiin henkilökohtaisuuksiin ja puhuttiin asian vierestä lähinnä koko ajan. Homoja hakattiin kuin vierasta sikaa. Välillä tuntui, kuin hullujenhuoneilta olisi ollut suorat ADSL-yhteydet palveluun.

Tilanne muuttui yhden äkin. Arvelen sen tapahtuneen sen jälkeen kun törkeästi solvaavat viestit nykyisestä presidentistä olivat kaikkien luettavina viikonlopun ajan. Joku mainitsi presidentin kanslian puuttuneen asiaan. Siitä ei ole näyttöjä, mutta ylläpito poistaa nyt aika rivakasti kaikki asiattomuudet, myös homoihin kohdistuvat.

Jotkut ihmiset eivät vain osaa käyttäytyä avoimissa palveluissa, etenkin kun on mahdollista kirjoitella anonyyminä. He tappavat tehokkaasti kaiken järkevän keskustelun. He eivät todellisuudessa osaa keskustella tai mieltävät keskusteluksi sellaisen, joka on kuitenkin pelkkää potaskaa. Samanlaista yritystä keskustelujen torpedoimiseksi kuin ESS:n esimerkissä olen havainnut myös Ranneliikkeessä, josta on ylläpidolle näyttänyt tulevan varsin paljon lisätyötä.

Olen periaatteesta mukana siksi, että saataisiin myös hieman painavampia aiheita keskusteluun. Vastakohtana bilekeskustelut ja eräisiin elintoimintoihin liittyvät keskustelut, jotka eivät minua esimerkiksi ikäni vuoksi jaksa kiinnostaa. Joskus onnistun, joskus taas en. Luotan siihen, että ylläpito katsoo myös minun perääni. Sanomiani on lentänyt kiivaimpien keskustelujen siivouksessa bittiavaruuteen. Pari kertaa olen kokenut tulleeni ojennetuksi ylläpidon yksityisviestillä.

Minuun kohdistuneita perusteettomia piikittelyjä en osaa pitää muuna kuin kirjoittajiensa henkilökohtaisten ongelmien ilmentyminä. Jotkut niistä ovat suorastaan koomisia. Koulukiusaamisjutut olivat hauskoja ja samoin huoli siitä, etten muka tee lainkaan virheitä. Muistaakseni Esko ehdotti, että päätäni olisi koulussa pidetty välitunnilla vessanpytyssä. Kansakoulussamme syrjäisellä maaseudulla oli vain kahdeksanreikäinen puusee. Kenenkään päähän ei olisi tuollainen temppu edes pälkähtänyt. :-)))

Ylläpidolle viestinä, että minusta käytetty termi "teräväkielinen" on vanhentunut. Sitä käytettiin silloin kun ihmiset oikeasti keskustelivat puheen avulla keskenään. Nykyiseen viestintään sopisi paremmin termi "terävänäppinen". ;-)

Juhani
Paras keino taistella noita toisten rakentamien hiekkalinnojen potkijoita vastaan on jättää selkeästi pahantahtoiset häirikköviestit omaan arvoonsa (räikeimmät asiattomuudet tietysti ylläpito poistaa kuten ennenkin). Provo ei rakasta mitään muuta niin paljon kuin huomiota, mistä saa vain lisää vettä myllyynsä. Täysin asiattomasta viestistä kannattaa paheksuvan vastineen sijaan ilmoittaa ylläpidolle (rekisteröityneenä se käy jopa helposti).

Yksi hyödyllinen reaktio on kirjoittaa keskusteluun aivan oma itsenäinen viesti jokaista näkemäänsä asiatonta rääkäisyä kohti. Vain sillä tavalla pystymme pitämään ranneliikkeen keskustelut hengissä ja estämään niitä tukehtumasta spämmin alle.
Kannatan Dick D:n ehdotusta. Ehdoton rekisteröitymispakko, ja kun asiaton kirjoittelu johtaa nickin deletoimiseen, niin se toimii tehokkaasti pitkän päälle. IP -bannit eivät ole niin tehokkaita. Johan meillä oli tässä pieni showtime eräässä ketjussa, joka sen vuoksi ilmeisesti deletoitiin, mikä sinänsä ihan ok. Kyllä sensuuri täällä toimii, mutta sensuroiminen on äärimmäisen haastavaa, kun sananvapauttakin pitäisi kunnioittaa. Ei käy kateeksi ylläpitoa. Uskonpa, että Dick D:n mainitsema foorumi on city.fi, joka tänä päivänä on aika siedettävää luettavaa.

Kun kirjoittelu on tiukan asiallista ja pysytään kirjoituksissa pääasiassa yleisellä tasolla, niin todennäköisyys sille, että joku hermostuisi, vähenee minimiin.
Uskomatonta sanojen ja asioiden vääristelyä, aivan sama lopulta kumminkin tiedän itse miten asiat on.
Te „muut“ voitte olla sen verran yksinkertaisia että moinen sumutus menee läpi mutta minulle ei. Kyllä tiedän milloin minua viedään ja se ei helpolla onnistu.

Olen ymmärtänyt jo sen että tietyillä ihmisillä täällä ei ole edes halua lukea „oikein“ mitä toinen on kirjoittanut, pääasia on se että sanomisia voidaan vääntää omia tarkoitusperiä varten. Miksi?
Se on minulle suuri arvoitus, jos se kumminkin on koota oma pieni kerho missä yhdet ja samat niccit vaihtavat samoja ajatuksia ristiin rastiin niin, olkaa siitä vaan. Silloin tämä „suljettu“ keskustelu foorumi varmaan toimii.

Ja (tiedän että tämä seuraava virke on aivan turha kirjoittaa tänne mutta..) yritin arvuutella JuhaniV mikä on suunattoman pätemisesi takana, arvuuttelin olisiko varhainen traumaatinen koulu kokemus ken ties syynä? Olethan sinäkin tehnyt näitä 5sek pika analyyseja, toisista. Kyse ei ollut muusta. Oletko aina joutunut olemaan puolustuskannalla? Onko niskanpäälle pääseminen se suurin tavoite? Voin sen ehkä jollain tavalla ymmärtää heteromaailmassa mutta täällä…? Onko toisen eriävä mielipide niin vastenmielistä sinulle?
Ja älä Jussi viitsi otta tuota Bart Simpsonin: I didn´t do it- tyyliä. Ensin syylistyt samaan poskipolkaan kun muut ja sitten yht´äkkiä podetkin muistin menetyksen ja olet kun et edes tiedä mitä on tapahtunut. Pelaat sanoilla siinä missä muutkin, koita edes sen verran olla mies että myönnät tekosesi. Tai sitten olet valmis polittikko, tekosi katoavat kun vesi hanhen selästä.

Ja esim smo ja muut, mistä ihmeessä te olette sen lukeneet että toivon JussiV:n poistuvan foormumista? Herrä isä kuinka monta kertaa se täytyy kirjoittaa että Minulla “esko” ei ole mitään JuhaniV:n asiallisia kirjoituksia vastaan.
Ainoastaan sitten kun Jussi Boyn ylimielisyys (mikä on tässä foorumissa todettu olemassa olevaksi asiaksi jo useasti monen ihmisen toimesta ) astuu kehiin, varsikin kun se tapahtuu muiden kustannuksella, se on liikaa.
Nyt ei ole tarkoitus enää mainita viikottaisesta JuhaniV:n:”Mitä kivaa minä (tai perheeni) teki tällä viikolla”-päiväkirjasta, antaa sen kukkia vapaasti koska sillä näytää olevan vakituinen lukijakunta, itse JuhaniV:n lisäksi.

Sekä smo, olen krtisoinut yleensä kaikkia poistettuja kommenteja, en pelkästään minun.

Ja jos taas yleinen vastauksenne on se yksi ja sama, painu helvettiin täältä tai hyppää yli ärsyttävien kirjoitusten, sanon teille aivan samat sanat takaisin.

Mutta jos jollakin tasolla olette ymmärtävinne mitä ajan takaa niin hyvä on.

Jos te vaan vielläkin näette tämän joksikin “mystiseksi” JuhaniV lahtaamis kampanjaksi niin silloin sanon että olette yhtä umpi hulluja kun esim “Helluntalaiset”.
Ei tässä foorumissa ole ollut kun muutama(vakkari) nicci joita on pyydetty vaikenemaan(tai ainakin korjamaan tyyliään): Stacy,Pora-liike,Orso,Voi Helvetti, minua ja niin.....kumma kyllä JuhaniV:tä. Kaikki muut ovat saaneet siipeensä, osa poistunut taikka väkisin poistettu, ainakin kritiikki on sallittu jäädä näkyviin, paitsi yhtä kirjoittajaa kohtaan osuvat.....on varmaan edes turha mainita ketä tarkoitan.
Eivät kaikki kirjoitukset taikka syytökset voi aivan tuulesta temmattuja olla.

Enkä tarkoita nyt kiihkomielisiä satunnaiskirjoittajia täällä jotka meuhkaa että homous on synti.

Ehdotin kerran jo ratkaisuksi että pidetään äänestys, Vuoden Ihanin ihminen. Jos se tuo apua niille jotka kaipaavat tunnustusta ja ihailua osakseen. Mitä muut sanovat?
  • 27 / 41
  • voihelvettiii
  • 13.12.2005 22:18
Ja minä kun olen samaa mieltä kuin Esko... mutta tämä kirjoitustakaan tuskin täällä varttituntia kauempaa on. Ylläpito sen poistaa perustelematta (vai saisiko kirjoitus olla, jos nicki vaihtuisi?). Lapsellista.
Ajattelin nyt tuoda hieman omia ajatuksia mukaan tähän keskusteluun, kun olen koko tämän keskustelualueen rakentanut. Olen tahtonut muun ylläpidon ohessa pitää koko keskustelun kaikille avoimena, mutta se ideologia on nyt valitettavasti kokenut hyvin suuren kolauksen erinäisten elämäntapahäiriköiden takia.

Kehittelen keskusteluun uusia ominaisuuksia ja parannuksia omaksi ja muiden iloksi. Kehityslistalla on mm. viestien editoiminen, mutta viime aikojen järjettömän häiriköinnin takia vapaa-aika ja energia on mennyt pitkälti keskustelualueen ylläpitoon ja siivoamiseen. Monien keskustelijoiden toivomat uudistukset ovat siis jääneet taka-alalle muutaman mätämunan takia kun kaikki aika menee sen miettimiseen, miten pitää jotkin henkilöt poissa häiriköimästä.

Jotain nykyiselle tilanteelle tapahtuu varmasti, ja se tapahtuu todennäköisesti hyvinkin pian. Kiittäkäämme siis muutamia hörhöjä vapaan keskustelun pilaamisesta.
Tethys, kunnioitan suuresti uurastustasi ja anna sille arvoa ja kun foorumi on kerran sinun niin sinulla on oikeus pyytää näitä hörhöjä poitumaan paikalta. Joten älä ole turhaan vaatimaton, sano suoraan kenet toivot lähtevän ja he saavat luvan kunnioittaa tahtoasi. Saat sellaisen kekustelu foorumin kun olet toivonnut.
Vastaako se sitten todellisuutta, se taitaa ola se yksi ja sama.
Alkajaisiksi korjaan nimimerkin "esko" väitettä siitä, että olisin jossain kuvitellut (tai maininnut) "eskon" toivovan nimimerkin "JuhaniV" poistumista tältä foorumilta. En ole. Ilmeisesti et "esko" ole lukenut kovin tarkasti kirjoittamaani sittenkään? Toiseksi "esko", minä olen nähnyt likipitäen jokaisen poistetun kirjoituksen, ja näin jälkikäteen arvioitunakin niiden poistaminen on ollut ihan aiheellista. Ehkä olen sitten yksinkertainen, "eskoa" helpommin vietävissä ja sumutettavissa jollain keinoa? Varmaan en sitten itse huomaa sitä? En tiedä.

Sanot "esko" myös kritisoivasi kaikkia poistettuja kommentteja (siis muidenkin, et pelkästään omiesi). Kuten aiemmin kirjoitin, kävin läpi poistettuja kirjoituksia aika ison määrän. Voisin heittää mutu-arvion, että poistetut viestit lievimmillään ovat sopimattomuudeltaan samaa luokkaa kuin foorumille jätetyt rankimmat viestit. Pieni häilyvyys todennäköisesti liittyy jollain lailla siihen, miten ylläpito on yönsä nukkunut ja miten muilta kiireiltään ehtinyt keskustelun tilannetta seurata. Väitteesi "esko" siitä, että "JuhaniV"-nimimerkkiin kohdistuva kritiikki siivottaisiin jotenkin kerkeämmin pois, on suorastaan hupsu. Silmäilin juuri pariakin threadia, missä puretaan viestikaupalla ihan käsittämättömällä tavalla sydäntä JuhaniV:tä kohtaan... Ei, niitä viestejä ei ole poistettu.

Sananvapaudesta

Foorumin ylläpitäminen on saanut täällä lempinimekseen mm. "sensuroiminen". Sananvapauden rajoittamiseksi ylläpitämistä ja viestien poistamista on myös nimitetty. Vähän on kuitenkin menneet asiat sekaisin. Sananvapaus ja "ihan minkä tahansa laukominen" on sekoitettu mitä suloisimmin.

Sananvapaushan tarkoittaa pääsääntöisesti oikeutta ilmaista ja vastaanottaa mielipiteitä. Suomen laissa sanotaan "sananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä". Tuohon liittyy joitain rajoituksia mm. lapsipornon levittämisen ja joidenkin muiden asioiden suhteen. EU:lle suunnitellussa perustuslaissa sanotaan, että "jokaisella on oikeus sananvapauteen. Tämä oikeus sisältää mielipiteenvapauden sekä vapauden vastaanottaa ja levittää tietoja tai ajatuksia viranomaisten siihen puuttumatta ja alueellisista rajoista riippumatta".

Itse olen mitä suurimmin sananvapauden kannattaja. Jokaiselle ihmiselle pitäisi taata kanava esimerkiksi kritisoida yhteiskunnan rakenteita ja tuoda muutenkin tärkeitä asioita esiin. Sananvapaus edellyttää kuitenkin myös vastuuta. Ihmisen tai ihmisryhmän loukkaaminen, kansanryhmää kohtaan tapahtuva kiihottaminen ja vastaavat asiat on syytä ymmärtää sopimattomiksi. Tällaiselle foorumilla sen ylläpidon asettamaa käyttäytymiskoodia on myös noudatettava.

PS. Nimimerkille "esko" ja muillekin tiedoksi. Tämä foorumi ja koko sivusto on ranneliike ry:n. Yhdistyksellä (käytännössä ylläpidolla) tietysti on valta tehdä päätökset mm. foorumilla ja muuallakin sivustolla vallitsevista käyttäytymisnormeista.
  • 31 / 41
  • voihelvettii
  • 14.12.2005 3:51
Mutta nyt päätän julkaista ylläpidolle ilouutisen. Te ette lukuisista lähinnä Eskon kirjoituksista huolimatta käsitä - tai halua käsittää niin kuin tosiasiassa luulen asian olevan - että olette puolueellisia JuhaniV:n suosinnassanne. Poistatte kirjoituksia ja kirjoitusketju perustellen toimintaanne sillä, että koska olette "perustajia" ja "ylläpitoa", teillä on siihen suvereeni oikeus. Näin tietysti on, mutta jos se tekee teidät onnelliseksi, sananvapaudesta viis, niin olkoon sitten niin. Tethys valittaa, että koko energia kuluu häiriköiden, epäilemättä hänen mielestään mm. minun, kirjoitusten siivoamiseen ja poistamiseen. Helpotan tilannettanne ja poistun näyttämöltä. Jatkakaa JuhaniV:n suosimista, kun se tekee teidät ilmeisen onnellisiksi.
  • 32 / 41
  • mietiskelijä
  • 14.12.2005 8:07
Häiriköinti varmaankin saataisiin aisoihin nimimerkkien rekisteröimispakolla. Valitettavasti on kuitenkin niin, että myös moni asiallinen kommentti tänne keskustelupalstalle jää kirjoittamatta, mikäli rekisteröityminen on pakollista. Ainakaan minä en halua liittää itseäni mihinkään seksuaalivähemmistöjä koskevaan henkilörekisteriin, koska aina on olemassa riski että esim. hakkeroinnin seurauksena tuo rekisteri päätyy vääriin käsiin. Niinpä ainoa mahdollisuus on olla kirjoittamatta, jos rekisteröitymistä vaaditaan.

JuhaniV:n kommentti aikaisemmin esittämääni täydelliseen rekisteröimättömyyteen oli valaiseva, ja saattaa tosiaan olla, ettei sellainenkaan systeemi toimisi.

Mutta onko välttämättä tarpeellistä, että ylläpito ylipäätään puuttuu keskusteluihin? Suomen laki määrittää puitteet, joissa julkista keskustelua saa käydä. Tarvitseeko ranneliikkeen enää asettaa siihen päälle omia reunaehtojaan? Jos laittomuuksia tapahtuu, se on poliisiasia, eikä ranneliikkeen ylläpidon päänsärky. Keskusteluihin tarvitsisi puuttua ainoastaan viranomaisten sitä vaatiessa.

Jos perustetaan kaikille avoin keskustelupalsta, tulisihan silloin hyväksyä myös ne mielipiteet, jotka eivät miellytä ylläpitoa (lain puitteissa toki). Eihän demokratiakaan toimi niin, että päättäjät hyväksyvät vain ne äänestystulokset, jotka sattuvat itseä miellyttämään (tai ainakaan pitäisi).
mietiskelijä kirjoitti: "Mutta onko välttämättä tarpeellistä, että ylläpito ylipäätään puuttuu keskusteluihin? ... Keskusteluihin tarvitsisi puuttua ainoastaan viranomaisten sitä vaatiessa.
...
Jos perustetaan kaikille avoin keskustelupalsta, tulisihan silloin hyväksyä myös ne mielipiteet, jotka eivät miellytä ylläpitoa..."

Minusta on ehdottoman tarpeellista, että ylläpito puuttuu keskusteluihin. Viimeiseksi tänne mitään viranomaisvalvontaa kaivataan.

Käsittääkseni tämä palsta ei myöskään ole ihan kenelle tahansa avoin (lukekaa saitin käyttöohjeet), ja demokratialla ja anarkiallakin on sentään eroa. Poistettujen viestien ongelmana eivät myöskään ole olleet niissä esitetyt "mielipiteet", vaan niiden asiattomuus, esitystapa tai tekstin takaa peittelemättä näkyvä tarkoitus häiritä asiallista keskustelua. Sinä päivänä, kun tällä palstalla saavat vapaasti mellastaa kaikenlaiset lähimmäistensä solvaajat ja jokaisen keskustelun lokaan vetäjät, lopetan sen lukemisen. Netti on kyllä muutenkin pullollaan "kaikille avoimia" keskusteluja. Ehkä olen tullut vanhaksi, mutta katson että adrenaliinia erittyy vielä ihan tarpeeksi ilman niiden lukemistakin.

Jos johonkin keskusteluun aion osallistua, edellytän että keskustelulla on jonkinlainen taso. Muussa tapauksessa olisi aivan sama, jos lähtisin keskusteluseuraa kaivatessani puoli kahden jälkeen yöllä vaikka jollekin Helsinginkadun nakkikioskille, nekin ovat kaikille avoimia. Jostain syystä en ole katsonut tätä vielä houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
  • 34 / 41
  • Ex-Hatunnosto
  • 14.12.2005 9:54
Niin, kuten kirjoitinkin tuossa Sinulle Voi helvettii jo äsken eräässä toisessa keskustelussa, tiedän miltä Sinusta tuntuu. Kokemusta noista hölmöistä mielipidevainoista on minullakin. Ja rutosti.

Ei tuo ylläpitomafia osaa perustella mitään linjaansa tai poistotekojensa vaikuttimia. Ei sillä edes ole mitään linjaa. Tämä ylläpito tähtää, kuten Eskokin tuossa juuri vahvistaa, ainoastaan siihen, että tästä Ranneliikkeestä tehdään Vapaamuurareiden kaltainen hämyseura, johon ulkopuolisilla ei ole asiaa, yksi lysti, kenen kanssa nämä ovat samaa tai eri mieltä ja mistä aiheista nämä kirjoittavat.

Ylläpidolta jää tällöin kuitenkin ymmärtämättä, että tämä heidän oman nettiyhteisönsä salaseuroittaminen ja nirsoilu tulokkaiden määrän ja laadun suhteen ei ainakaan ole harmoniassa minkään "heteroitten ja homojen välisten ennakkoluulojen hälventämisen" tai myönteisen h/l-imagon luomisen kanssa, ja mitä niitä kaikkia julkilausuttuja pyrkimyksiä nyt jatkuvasti esitetäänkään. Miten muka heterot voisivat tottua ja oppia suhtautumaan luontevasti sekä arkipäiväisesti sellaiseen hämyjengiin, joka ei kuitenkaan tosipaikan tullen itse ole valmis kohtaamaan "niitä toisia" edes virtuaalisesti netissä? Sen luontevan suhtautumisen kehittyminen vaatii paljon harjoittelua - kohtaamisia ja kanssakäymistä, ja omaan kuoreensa vetäytyvän kanssa se ei onnistu. Onko puolitiehen vastaantuleminen yksinomaan heteroitten velvollisuus? Suomen maahanmuuttajat, ja nykyään myös romanit, ovat hoitaneet "ulkosuhteittensa" luomisen paljon mallikkaammin ja sivistyneemmmin kuin seksuaalivähemmistöt.

Ranneliikkeen ylläpito on viime viikkojen aikana poistanut suuren joukon sellaisiakin kirjoituksiani, joissa ei kertakaikkiaan ollut mitään sellaista, joka voisi edes herkästi haavoittuvien homojen ja lesbojen mielestä olla mitenkään loukkaavaa. Smo voi itse mennä tarkistamaan asian sieltä poistettujen kirjoitusten arkistostaan: esim. keskipitkä vastineeni Juhanille, joka valitti jossain keskusteluketjussa (mutta missä, sitä en nyt tähän hätään näe, koska minulla on nyt tämä kirjoitusikkuna auki, ja luullakseni se sulkeutuu ja tähänastinen tekstinikin häviää, jos nyt välillä lähden haahuilemaan muualle), että "Jokin merkillinen asenneongelma näillä Hatunnoston kaltaisilla on, kun ne tulevat tänne seksuaalivähemmistöjen sivuille kertomaan, kuinka meidän tulisi pysyä kaapissa..." jne, ja johon vastasin täysin asiallisesti, Juhania mitenkään mollaamatta tai seksuaalivähemmistöistä millään muotoa nurjasti kirjoittamatta, ihmetteleväni itse puolestani sitä, että juuri heterot eivät saa esittää mitään kritiikkiä seksuaalivähemmistöjen korskeilua kohtaan millään keskustelupalstalla, ei h/l -palstoilla eikä muillakaan (kuten esim Suomi24, IS, HS, TS, ESS jne.), mutta "lapset eivät tarvitse isää ja äitiä, kyllä ne kasvavat ihan missä tahansa olosuhteissa" ym. h/l-propagandaa suolletaan ilman mitään rajoituksia kaikialla, ja heteroseksuaalisetkin julkkistyrkyt ja linssiluteet peesaavat tätä aivopesua. Heteroenemmistön ja h/l-vähemmistön - etenkin jos huomioidaan niiden osuudet koko väestöstä - nurinkurisia ja kieroutuneita valtasuhteita käsitellyt perusteluni Juhanille päättyi lauseeseen: "Nyt häntä yrittää heiluttaa koiraa".

Smo, ole niin ystävällinen, mene katsomaan sitä ja kerro edes rivinumeroin (jos et halua "pasteilla" siitä edes irrallisiakaan lauseita tähän), missä kohdassa kirjoitustani on se "epäasiallisuus", jonka nojalla tuokin kirjoitukseni poistettiin. Käyn sitten omalla arkistollani ja jos olen edelleenkin eri mieltä kanssasi, jatkan ehkä keskustelua.

Palstan ylläpidon viestien poisteleminen ja puolueellisuus on nyt paisunut jo niin laajaksi, että se uhkaa koko palstan uskottavuutta jo monen muunkin kuin minun mielestäni. Näissäkin ketjuissa, joita olen tässä viimeaikoina syrjäsilmällä seuraillut, ainakin Eskon ja Voi helvetiin viestejä on jatkuvasti poisteltu, ja aina ilman mitään ymmärrettävää syytä. Ja etenkin Esko on koko ajan pysytellyt täysin asiallisena, perustellut asiansa pätevästi, eikä hän ainakaan minun mielestäni ole millään tavalla solvannut Juhania, vaikkakin ilmeisesti kokee Juhanin olevan sivuston henkilökunnan erityissuojeluksessa.

Eskoa olenkin alkanut pitää jonkinlaisena ystävänäni tässä kirjoittelupuuhassa siksi, että hän istuu samassa veneessä kuin minä: meidän molempien tekstit kun sattuvat olemaan Ranneliikkeen mielipidehygieenikkojen erityisen vainon kohteina. Tämä samaan veneeseen joutuminen on aivan erityisen humoristista, jos ottaa huomioon sen, että koko tämä valtava nick-kaappaus-, epäasiallisuus/asiallisuus-, rekisteröintipakko vai ei-, kenellä on mielipiteenvapaus ja kenellä ei-, mikä on herjaamista ja mikä ei- ynnä mitä kaikkea muuta tähän nyt onkaan mahtunut -keskustelu lähti tällä erää rönsyilemään siitä, kun aloitin keskustelun "Miksi ylläpito suosii nick-varkauksia", ja ensimmäisen kommentin sain juuri Eskolta. Siitä eteenpäin minun kaksoisolentoni riehaantuivat useassa keskustelussa, ylläpito aloitti laajan ja summittaisen keskustelunkavennusohjelmansa ja moni alkoi jo täyttä päätä valmistella rekisteröitymättömien kirjoittajien tappotalkoita Ranneliikkeessä. Käykääpä kaikki sivuston kirjoittajat ja lukijat vilkaisemassa Eskon ja minun alkuperäistä ajatustenvaihtoa!

Tämä Eskon ja minun samaan veneeseen päätyminen on juuri sitä ennakkoluulojen hälvenemistä ja luontevan suhtautumisen kehittymistä, johon viittasin tuossa pari kappaletta ylempänä. Onhan Eskokin ilmeisesti vähemmistöön kuuluva. Ranneliikkeen mielipidejunttakin siis saattaa joskus saada aikaiseksi rauhanomaisen rinnakkaiselon, hyvinvoinnin ja ystävyyden lisääntymistä sekä jopa vähemmistön ja enemmistön jonkinlaisen yhteistyön syntymistä - vahingossa.

Tapaus on valtavan hyvää huumoria. Ja voimia Sinullekin, Esko!
Huomenta vaan kaikille, tasapuolisesti, sen verran kiirre on nyt etten kerkeä kynäilemään tämän enempää, eli siis läikyttämään vettä munakupissa.
Mutta toistan kysymykseni uudestaan...
Ehdotin kerran jo ratkaisuksi että pidetään äänestys, Vuoden Ihanin ihminen. Jos se tuo apua niille jotka kaipaavat tunnustusta ja ihailua osakseen. Mitä muut sanovat?

Onko se vaikea järjestää?
Ja Tethys, odotan viellä vastaustasi kysymykseeni?
Ex-hatunnosto: Jo se, että jääräpäisesti ja määrätietoisesti rakennat vastakkainasettelua heteroiden ja homojen välille, loukkaa niin heteroita kuin homojakin. Niputat jatkuvasti heterot joksikin ryhmäksi, jolla on ongelma kohdata homoja. Nämä heterot homofobikot ovat kuitenkin yksittäistapauksia. Nämä yksittäistapaukset kyllä kokevat että näkemyksensä olisi jotenkin yleinen "heteronäkemys", mitä se ei ole - onneksi. Vai olenko sittenkin erehtynyt? Lisäksi Sinulta (ilmeisesti) jää huomaamatta koko ongelman ydin; homofobia.

Puhut "seksuaalivähemmistöjen korskeilusta". On aika outoa, että ihmisryhmän yhteiskunnallisten perusoikeuksien tavoittelu on mielestäsi "korskeilua". Et kuitenkaan mitenkään asiallisesti määrittele "korskeilua". Jos se on mielestäsi stereotyyppisten homohahmojen esiintyminen televisiossa, niin on sanottava, että aika kapea on näkökulmasi. Myös sateenkaariperheiden kahta äitiä tai kahta isää et kykene tarkastelemaan muuta kuin miljoona kertaa kuullun väitteen läpi; "Lapsi tarvitsee isän ja äidin". Kaikki muut vaihtoehdot ovat Sinulle jo sitä kautta torjuttuja, etkä pysty kyseenalaistamaan omaa suodatintasi, vaikka asiasta on yritetty keskustella monipuolisestikin. Jos joku tuon suodattimesi kyseenalaistaa, lähinnä ohitat asian.

Haluat perusteluja ja rivinumeroita. Yksittäisiä lauseita tai virkkeitä on vähintäänkin kyseenalaista irroitella kokonaisuudesta. Juuri niin Pirun sanotaan lukevan Raamattua. Siksi en irrallisia lauseita tai rivinumeroita aio tänne laittaa.

Itsepähän oksaasi sahaat. Määrätietoisesti samoja viestejä poistamisen jälkeen pastaillessa tuloksena on tilanne, jossa anarkialle on pantava päätös. Puheet salaseuran rakentamisesta silloin kun häirikköviestien syytämiselle ollaan pistämässä pistettä, on suorastaan huvittavaa. Oman nimimerkin voi nyt ja jatkossakin rekisteröidä kuka tahansa asiallisesti käyttäytyvä. Asioista voi tulevaisuudessakin keskustella vanhaan tapaan, josin toivottavasti vähemmillä häiriöviesteillä ryyditettynä.

On valitettavaa, että täällä tarjottu "anonyymi" vaihtoehto on kulkenut tiensä päähän, sitä kun on käytetty väärin. Toki jatkossakin nimimerkkinsä rekisteröinyt käyttäjä voi halutessaan olla foorumilla nimimerkin takana muuten nimettömänä.
Hyvät keskustelijat,

Esittäisin tässä kohtaa hartaasti rakastamani esimerkin siitä, miten minun mielestäni tämän keskustelualueen kuuluisi toimia. Kyllä, kuulun myös ylläpitoon ja kyllä, olen myös poistanut joitain viestejä silloin, kun niiden pornografinen sisältö tai kirosanojen määrä on ylittänyt henkilökohtaisen sietokynnykseni tai kun olen huomannut, että jokin viesti keskittyy ainoastaan yhden ja ainoan henkilön mollaamiseen ja itse ketjun aiheeseen ei ole otettu mitään kantaa.

-----

Näytös yksi, kahvilassa:

Ranneliike.net:n keskustelufoorumi on kuin kahvila. Siellä on kirjahylly, josta jokainen voi ammentaa itselleen mielenkiintoisia aiheita ja siirtyä niiden kanssa pöytään lukemaan ja tutustumaan niihin paremmin. Meillä on tässä kahvilassa paljon pöytiä joissa jokaisessa istuu paljon ihmisiä keskustelemassa kunkin pöydän omasta aiheesta (vrt. viestiketjun otsikko).

Keskustelu soljuu aiheen ympärillä, joskus kevyemmin, joskus vakavammin, mutta vielä tässä vaiheessa kukaan ei sylje toisen kasvoille, hakkaa pöytään tai huuda - solvausta ei ole kuulunut myöskään eikä kukaan pöydissä istuva ole juossut pöydältä pöydälle haukkumaan niissä istuvia tai muuten häiriköimässä.

Näytös kaksi, paikalle saapuu lauma:

Hetken toimittuaan kahvilaan pesiytyy selkeästi muita ärhäkämpi ryhmä, jotka käyvät omassa pöydässään keskustelua varsin kovalla äänellä, joka ei sovi kahvilamme tyyliin - heitä pyydetään hieman laskemaan äänentasoaa. Alussa se auttaa, vaikkakin jupinaa tulee - myöhemmin kun äänentaso nousee taas häiritseviin lukemiin ei hiljentymispyyntöönkään enää reagoida, keskisormet viuhuvat ja "ime sitä" -kommentit alkavat jo kahvilan henkilökuntaa harmittamaan.

Näytös kolme, ADHD!

Kun omassa pöydässä ärhennelleet häiriköt kyllästyvät tappelemaan keskenään he siirtyvät muihin pöytiin. Nyt yhdessä jos toisessakin pöydässä alkaa tunnelma latistumaan - aina löytyy joku joka ilmoittaa että "ootte kaikki ihan paskoja" ja jotka sotkevat muiden keskustelua, keskeyttävät, kaatavat limunaatia pöydälle. Näitä tahoja pyydetään taas kauniisti rauhoittumaan, emmehän halua olla mikään keskenkasvuisten teinilauma, joka ei osaa käyttäytyä - tämä ei auta. Yksi vieras juoksee pöydästä toiseen kuin pistoksen saanut julistamassa sitä yhtä ja ainoaa lausetta kuin transsissa - salaliittoteoriat ja 'maailma on niin kamalan julma' -kuuluu tämän ADHD tapauksen mielihokemaan.

Näytös neljä, Viisua ja veisuntaa:

Lähistöllä ollut seurakuntaryhmä hoksaa kahvilamme, päättävät että tässäpä oiva tapa hoitaa pelastustyötä ja oikein monta kärpästä yhdellä iskulla. Tulevat sisään, seuraavat hetken sivusta, kaivavat virsikirjansa ja alkavat veisata, niin maan perhanasti veisaavatkin. Heitä pyydetään siirtymään pois, koska sen hirviän veisaamisen kuunteleminen pakolla on varsin ärsyttävää - eivät poistu, vetoavat oikeuteensa ja rakastavat vaan niin perhanasti kaikkia.

Näytös viisi, Grande Finale:

Kahvila hankkii ovelleen portsarin. "Nyt riitti" -sanoo kahvilan omistaja, joka siivoaa nyt jo kolmatta yötä kahvilaa kun vieraat olivat taas sylkeneet paikan täyteen. Jos kerta aikuisten ihmisten oikeudentaju, käytöstavat ja ennen kaikkea oma järki ei toimi niin pakko kai se on sitten palkata paikalle joku, joka pitää jöötiä kun mopo karkaa liiaksi käsistä. "Ajattelin, että olisin maalannut tänään nuo kaiteet kivan värisiksi, mutta minulta menikin koko ilta ja yö sotkujen selvittämisessä" -huokaa omistaja tummien silmäpussien takaa kysyjälle.

-----

Kiva pikku kahvilamme kukkineen, nätteine pöytineen ja iloisine kasvoineen on nykyisin kuin Tavastian takahuone punk bändin keikan jäljiltä - nythän kaikilla on tosi kivaa, ihan isosti oikeasti kivaa - eikö?

Kiitos kaikille Teille, jotka olette kaikesta tästä huolimatta jaksaneet henkisesti ohittaa pahimmat ylilyönnit ja jotka olette keskustelleet aiheesta kuin aiheesta sivistyneesti, mielipiteitä vaihdellen ja omia näkökantoja esille tuoden. Olen pahoillani, että teidän "pöytäänne" pesiytyi muutamia käytöshäiriöisiä. Olemme kuitenkin nyt tulossa apuun, enää teidän ei tarvitse vain ummistaa silmiänne ja laskea kymmeneen - yksin :-)

Ystävällisin keskusteluterveisin ylläpidon kotihiiri!

Ps: 'Portsari' on jo palkattu ja väärennetyt henkkarit tunnistetaan poikkeuksetta :-)
Odotan innolla tulevaa mutta täytyy sanoa että kun tuota hiirun kirjoitusta luki niin mieleeni tuli hieman samanlainen kirjoitus tuolla Minkälainen olisi ihanne maailmasi-keskustelun avaus tai parempi esimerkki on tuo Madonna keskustelu.
Siellä toivottiin myös samalla tavalla seestyneempää ilmapiiriä, sillä tavalla että Madonasta ei saa kirjoittaa kun ylistäviä kirjoituksia.
Mutta toisaalta tämähän on vaan minun mielpide.
Ex-Hatunnosto ilmaisi halunneensa kommentoida minulle keskipitkässä vastineessaan jotakin. Sen olisi toki voinut saattaa tiedokseni sähköpostiviestissäkin osoitteeseeni, joka löytyy tunnukseni takaa.

Puutun sitten toiseen seikkaan Ex-Hatunnoston edellä olevassa pitkässä viestissä, koska minuun on siinä viitattu. Lainaan hänen kirjoitustaan: "Juhania mitenkään mollaamatta tai seksuaalivähemmistöistä millään muotoa nurjasti kirjoittamatta, ihmetteleväni itse puolestani sitä, että juuri heterot eivät saa esittää mitään kritiikkiä seksuaalivähemmistöjen korskeilua kohtaan..."

Tämä on nk. metapuhetta. Se tarkoittaa sitä, että ensin väitetään ettei aiota loukata ja sen jälkeen loukataan niin paljon kuin sielu sietää. Esimerkkinä olen käyttänyt kuvitteellista pahantahtoisen naisen lausumaa toiselle naiselle: "En halua sinua mitenkään loukata, mutta mekkosi on aivan kamalan näköinen!"

Tällaisia "totuudenpuhujia" tapaa aina silloin tällöin. Heillä on vain pahat mielessä ja sille otetaan oikeutus metapuheella. Lainaamani Ex-Hatunnoston teksti on malliesimerkki sellaisesta.

Kiinnostava temppu tuossa samassa kirjoituksessa on yritys liittoutua nimimerkki Eskon kanssa. Varsin läpinäkyvää pelailua.

Ex-hatunnosto, arveluni tarkoitusperistäsi ovat aivan selkeät. Sinun väitteesi "...ennakkoluulojen hälvenemistä ja luontevan suhtautumisen kehittymistä..." on täyttä soopaa. Sinä olet tullut tänne markkinoimaan heteroiden ylemmyyttä ja painamaan sateenkaari-ihmisiä alas.

Olisi parempi, että pysyisit kaukana täältä kannanottoinesi. Samankaltaisia mielipiteitä on nimittäin jokainen meistä ehtinyt kuulla ja lukea jo aivan tarpeeksi.

Juhani
Ottamatta kantaa nimenomaiseen eskon mainitsemaan Madonna-keskusteluun: jos keskustellaan Madonna-fanien kesken uudesta albumista tai artistin tyylistä, eihän siihen keskusteluun sovi mennä kritisoimaan Madonnaa _artistina_. Se on sama asia kuin tämä moneen Seta-keskusteluun eksyvä kritiikki Setaa kohtaan järjestönä, vaikka keskustelussa olisi kyse aivan muusta. Näille kritiikeille ja vihamielisille mielipiteille pitäisi perustaa omat keskustelunsa. Niitä on sitten fanien tai kannattajien helppo halutessaan välttää. Ja etenkin keskustelut eivät ajaudu täysin sivuraiteille.

Välillä tulee sellainen olo, että joillekin on tärkeintä mennä tietyn asian kannattajien keskelle osoittamaan vihamielisyyttään kyseistä asiaa kohtaan. Eikös fiksumpaa olisi osoittaa oma mielipiteensä muualla, ja tulevatko kannattajat sitten sinne puolustamaan itselleen tärkeitä asioita vai eivät, se on heidän asiansa.

Monet kritiikkiä sisältävät keskustelut kuolevat pois, koska ne eivät juuri kiinnosta muita kuin kritisoijaa itseään (esim. nämä fundamentalistisesti antiuskonnolliset / uskonnolliset keskustelut). Keskustelua voi koittaa aktivoida kirjoittelemalla sinne alkuperäiseen keskusteluun lisää kommentteja itse, mutta ei samaa aihetta ole syytä vetää mukaan yhä uudestaan uusiin (asiaa etäisesti sivuaviin) keskusteluihin vain siksi, että ketään ei kiinnosta se alkuperäinen keskustelu, ja tuolla typerällä tavalla on mahdollisuus saada taas parilta uudelta ihmiseltä väkisin reaktio.

Vai onko jollain eriävä mielipide tästä?
Ex-hatunnosto kuvailee homoseksuaalien esiintymistä medioissa "korskeiluksi". Rivien välistä (tai aika suoraankin) voi lukea, että tämä olisi jonkinlainen kaikkien homojen yhteisesti ajama salaliitto, jolla pyritään (herra tietää millä tavalla) uhkaamaan heteroja. Tälle Ex-hatunnosto haluaa nyt sitten panna närkästyneenä pisteen. Tällainen ajattelutapa on täysin järjetön, varsinkin kun tämän niin sanotun korskeilun takana on tuotanto- ja tv-yhtiöiden halu rahastaa stereotypioilla, mikä taas formaattiajattelun myötä leviää eri maihin ja kanaville. On suoraan sanottuna naiivia luulla, että tämän medialäsnäolon takana olisi jokin homoyhteisön yhteinen tahto ja että se jotenkin kuvaisi valtaosaa homojen ja lesbojen arkitodellisuudesta. Se on vain viihdettä, hyvä mies! Sinä kuitenkin, Ex-hatunnosto, otat sen ilmeisesti aivan liian vakavasti jonakin dokumentäärisenä ja autenttisena selontekona homoyhteisöstä, jonka perusteella arvotat meitä. Halusi kiistää homojen yhtäläiset ihmisoikeudet ja ja tapasi käyttää lähestulkoon ainoina argumentteina "ärsyttävää mediakorskeilua" ja tämän palstan "mielivaltaista ylläpitoa" antavat kuvan todellisuudesta vieraantuneesta ihmisestä, joka vetää aivan liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä väärin perustein. Ranneliikekin on vain muutaman yksilön pyörittämä, vaikkain näkyvä foruumi, joka ei edusta kaikkia homoja ja heidän näkemyksiään.