Jippii !!!!

TUPAKOINTI ravintoloissa aiotaan kieltää täysin. Väli-Suomen sanomalehtien mukaan peruspalveluministeri Liisa Hyssälän (kesk.) ajama kielto on edennyt hallituksessa jo pitkälle. Kielto tulisi voimaan kesäkuussa 2007.
  • 2 / 23
  • tupakkirulla
  • 19.11.2005 14:17
Voivatpahan sitten tupakoitsija-ihmiset juoda ahdistukseensa, kun nikotiininpuute vaivaa.
  • 3 / 23
  • Codpiece
  • 19.11.2005 21:57
Mainiota. Eivätpä pääse muiden keuhkoja tupruttelullaan pilaamaan. :D
Eihän kenenkään ole nytkään ollut pakko mennä keuhkojaan pilaamaan savuisiin kapakoihin. Huono puoli tässä on se, että niissä maissa, joissa on tähän mennessä ollut täysi tupakointikielto kapakoissa, juomien hinnat ovat nousseet radikaalisti ja monet paikat ovat joutuneet kokonaan lopettamaan.
Ravintolaan ei saa viedä omia viinoja mukanaan, mahtaisiko kieltoa tulla, jos näin olisi tupakankin suhteen?
  • 6 / 23
  • Tupakkirulla
  • 20.11.2005 13:00
Mitkään tutkimukset eivät osoita, että tarjoilijoilla esiintyisi keuhkosyöpää yhtään sen enempää kuin muidenkaan ammattien harjoittajilla. Passiivisen tupakoinnin merkitystä paisutellaan roimasti.

Itse en ole koskaan tupakoinut, mutta en ole niin hienohelma, että tupakansavu olisi minua koskaan häirinnytkään. Terveydellinen riski on kuitenkin hyvin lähellä nollaa. Ja hajuhaittojen aiheuttajana tupakansavu on paljon pienempi paha, kuin kusella ja yrjöllä kyllästetyt yökerhon vessat.
  • 8 / 23
  • Tupakkirulla
  • 20.11.2005 13:35
Tuon artikkelin perusteella ei hirveästi pysty kommentoimaan. Pitäisi ensin hankkia käsiin kaikki nuo (osittain yllättävän vanhat) tutkimukset, joihin tuossa viitataan, ja arvioida niiden luotettavuutta ja käytettyjen tutkimusmenetelmien asianmukaisuutta. Tuossa on varmaankin tarkoitushakuisesti jätetty mainitsematta ne tutkimukset, joissa on saatu päinvastaisia tuloksia - niitäkin on melko paljon.

Väittäisin, että baareissa nautittu alkoholi on suurempi terveysriski kuin tupakointi. Koska siis kielletään alkoholin nauttiminen ravintola-alueella?

Ja mitä tulee työperäiseen tupakansavulle altistumiseen, se on ammatinvalintakysymys. Ravintola-alalle lähtiessään jokainen on tiennyt mihin ryhtyy. Lähes jokaisessa työssä altistuu jonkinlaisille terveysriskeille: toimistotyössä altistuu ergonomiariskeille, julkisessa virassa altistuu vittuilulle, rakennusmiehenä altistuu erilaisille pölyille, lääkärinä altistuu esim. flunssatartunnoille... Jokainen ottaa riskinsä valintansa mukaan.
  • 9 / 23
  • Shamrox
  • 20.11.2005 13:58
Irlannissa, missä asun, on täysi tupakointikielto ja silti toimiva pub joka kadunkulmassa. Asikkaita siis piisannee. Täkäläiset tulevat ulos tupakoimaan. Lyhythihaisissa paidoissa, kittanoissa hamosissa ja sandaleteissa ilman sukkahousuja noin +6 celsiuksen tihkusateessa. En osaa lakata ihmettelemästä miten kylmänarkuus ei vaivaa paikallisia hiukkaakaa. Tavallaan elävoittää katukuvaa. Riippuu kulttuurista miten savuton baari menestyy, jos menestyy.
Juuri edellä kuitenkin olit valmis kommentoimaan, etteivät "mitkään tutkimukset osoita"...

Tupakansavu työpaikalla on nykyään ammatinvalintakysymys, aivan oikein. Moni on
myös sitä mieltä ettei niin saisi olla. Työnantajalle olisi tietysti muidenkin työturvallisuus/terveys asioiden yhteydessä kiva vedota "ammatinvalinta" kysymykseen, varsinkin näinä työttömyysaikoina. Köyhät kyykkyyn ja arkkuun.
  • 11 / 23
  • Tupakkirulla
  • 20.11.2005 17:01
Eihän se mitään "köyhien kyykyttämistä" ole. Jokaisella on vapaus valita mille alalle haluaa, tai vaikkapa perustaa oma yritys, jossa voi sitten valita millaisille riskeille altistuu.

Olisimme aika pulassa, jos esimerkiksi poliisit rupeaisivat piipittämään riskitilanteille altistumisesta.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että korkean koulutuksen itselleen hankkineet henkilöt tulee palkita paremmilla työolosuhteilla. Suomessa lellitään lyhyen ammattikoulutuksen hankkineita muutenkin liikaa (vrt. esim. hyvin palkattujen paperityölaisten ja ahtaajien kiukuttelu pikkuasioista). Ainakin niin kauan, kuin Suomessa on jokaisella tasapuoliset mahdollisuudet kouluttautua, pidän jokaisen omana asiana hankkiutua sellaiselle alalle, jossa on itseä miellyttävät työskentelyolosuhteet.
Todella mukava ajatus että tulevaisuudessa voisi mennä baariin, jossa ilma on raikkaampaa, eivätkä vaatteet ja hiukset ala heti haista tupakalle.
Asun sekä Norjassa että Ruotsissa ja molemmissa maissa on tupakointi ravintoloissa kielletty. Asiakkaita riittää, ja ulkona tupakalla käyminen sujuu aika luonnollisesti. Etenkin Oslossa katukuvaa elävöittävät vuoden ympäri auki olevat terassit. Tanskassa ja Suomessa vieraillessa taas huomaa kuinka vastenmielisiä tupakansavun täyttämät tilat ovat.
"Tupakkirulla
20.11.2005, 17:01 Jokaisella on vapaus valita mille alalle haluaa, tai vaikkapa perustaa oma yritys, jossa voi sitten valita millaisille riskeille altistuu."

No enpä ajatellut akateemista alaa opiskellessani että joutuisin tekemään työtä toimistossa jossa tupakoitaisiin!
Hyvä kielto vaan. Tupakoijat eivät kuitenkaan ymmärrä järkipuhetta (mitä voi sanoa ihmisisistä, jotka vuodesta toiseen tuhlaavat rahansa sellaiseen, jonka tietävät myrkylliseksi?) joten on vain oikein, että lainsäätäjä suojelee muita ihmisiä. Monille tupakoitsijoille tuottaa vaikeuksia ajatus siitä, että muut ihmiset eivät ehkä halua haistella heidän tupakansavujaan.
Nimimerkki Äh... Perustuuko esittämäsi väite tosiasioihin? Kuulostaa aika tuulesta temmatulta, kun asia tuntuu olevan päinvastoin. Irlannissa asialla ei ole ollut vaikutusta, myös Italiassa on täyskielto ravintoloissa, eikä se pahemmin tahtia haittaa.
  • 17 / 23
  • Tupakkirulla
  • 21.11.2005 10:37
roi kirjoitti: "Monille tupakoitsijoille tuottaa vaikeuksia ajatus siitä, että muut ihmiset eivät ehkä halua haistella heidän tupakansavujaan."

Asioita voi ajatella myös epätavanomaiselta kantilta. Kääntäenhän juttu on myös niin, että monille tupakoimattomille tuottaa vaikeuksia ajatus siitä, että jotkut ehkä pitävät tupakansavun luomasta tunnelmasta. Miksi tupakoimattomien mielipide sitten on arvokkaampi kuin tupakoivien?
Tupakkirulla kirjoitti: "...Miksi tupakoimattomien mielipide sitten on arvokkaampi kuin tupakoivien?"

No siksi että tupakoimattomat eivät saastuta ympäristöään pahanhajuisella savulla, joka voi saada joillakin aikaan hengenahdistusta, silmien kirvelyä, vaatteiden ja hiusten savustumista ym. ym.

Jonkun mielestä piereskelykin saattaa olla kivaa ja tunnelmallista ja tuoda hyvänolon tunteen, mutta harvalla on pokkaa harrastaa sitä vaikkapa täpötäydessä ravintolassa.
Jokaisella on oikeus saada hengittää puhdasta ilmaa, jos niin haluaa. Jokaisella on myös oikeus käydä niissä ravintoloissa, joissa haluaa. Kukaan ei voi mua pakottaa myöskään hengittämään esim Tolua tai muita liuottimia ravintolassa tai kuuntelemaan musiikkia esim 120dB jatkuvalla teholla. Minusta olisi ihan mukavaa käydä ravintolassa jossa olisi raikas ilma. Pölytön ja savuton. Jokainen voi juoda niin paljon viinaa kuin ravintola antaa sun juoda mutta jos mut pakotetaan hengittämään jotain mitä en halua niin yhtä hyvin voisin hengittää pakokaasuja jossain Manskulla 8 tuntia. No jos savuttomuus tulee niin moni varmaan pääsee eroon tupakoinnistaankin :D
Jassoo, tästä on sitten useampikin keskustelu tällä palstalla.

Sanoin tämän jo toisessa ketjussa: poltan itse, mutta mielestäni tupakointia saa ja tulee rajoittaa kaikin mahdollisin keinoin, koska siitä ei ole kenellekään mitään hyötyä. Kerrankin Hyssälällä liikkuu päässä muutakin kuin puuvillaa.
  • 21 / 23
  • DraamaPsyko
  • 21.11.2005 20:59
-känniset ääliöt vi****aa
-känniset loiskii juomiaan - vaatteet haisee kaljalle ja ovat märkiä
-alkoholin sosiaaliset ja terveydelliset haitat niin henkilökunnalle kuin asiakkaille

Voisiko harkita alkoholinnauttimiskieltoa ravintoloihin?
Laitan tän tännekkin kun on täälläkin aiheesta keskustelua:
Sa
Savuttomuus lisäisi kyllä todellakin kuppiloissa käyntejä ainakin itseltä. Ehkä nyt pistän nenun ampiaspesään... Mutta eniten
minua raivostuttaa ne aivottomat ihmiset jotka polttaa tanssilattialla!! Saa kokoajan varoa ettei polta itseänsä toisen
röökissä ja kaupanpäälle saa vetää savua keuhkot täyteen kun muutenkin pikkuisen "hapettaa".

Kannatan ehdottomasti kieltoa kuppiloihin, toki sinne voi laittaa jonkun kopin jossa pahimmat nikat voi vedellä...
Tämä on näitä ikuisuusaiheita, juupas eipäs -keskustelua parhaimmillaan (vai pahimmillaan?).

Heitän oman lusikkani soppaan - Itse en tupakoi, itseasiassa inhoan sitä tapaa ylitse minkään muun ja osoitan kyllä peittelemätöntä inhoa etenkin niitä tupakoivia kohtaan jotka selkeästi haistattavat *piip* kauniillekin pyynnöille siirtyä sivummalle, esimerkiksi bussi/ratikkapysäkeillä. Itselläni vielä pahahko astma vaikeuttaa tupakansavun kestämistä.

Tähän asti minä olen ollut se, joka joudun väistymään, siirtymään, poistumaan tai menemään muualle. Jotkut ystävistäni osaavat kyllä olla kohteliaita ja kysyä "haittaako jos poltan" tai "jos ei kamalasti vaivaa, niin voisimmeko mennä tupakoivien puolelle istumaan". Vähiin ovat jääneet kerrat, jolloin tupakoiva sanoo "koska vain minä poltan niin voisimmeko mennä savuttomien puolelle ja voin itse sitten käydä pikaisesti tuolla savuilla kun haluan?"

Jostain syystä se, joka joutuu aina joustamaan on se savuton, ja tämä kummastuttaa minua kyllä kovasti. Yksikään tupakoiva ei ole pystynyt perustelemaan "harrastustaan" minulle niin syvällisesti, että ymmärtäisin sitä ja voisin suhtautua tupakoivaan muuten kuin sääliä katsoen sauhun noustessa korvistakin.

Saatan olla tietenkin vain hemmetin tyhmä, mutta en vain käsitä, mikä tupakoinnissa on se juju - tosin, en tajua ylinmääräistä viinallakaan läträämistä tahi muiden huumausaineiden käyttöä - lienen jotenkin poikkeava sen suhteen miten määrittelen omat nautintoni ja tapani niiden toteuttamiseen.

Varoitan vain että minun seurassani tupakoiva saa osakseen tylyäkin kohtelua ja siinä vaiheessa kun tuo tutin korvike kaivetaan taskusta esiin siirryn sivummalle - palaan seuraan siksi aikaa, kun poltossa on tauko.