Homot/lesbot teologian opiskelijat

  • 1 / 8
  • Tintti
  • 9.11.2005 12:24
Tiedän, että tällainen ketju on ollut joskus aikaisemminkin, mutta ajattelin päivittää ja kysyä, kuinka moni tämän keskustelupalstan lukijoista opiskelee teologisessa tiedekunnassa?
Itse olen kyseisessä tdk:ssa jatko-opiskelijana ja tämä kysymys kiinnostaa ehkä siksikin, että viime aikoina tämä kirkko/homoseksuaalisuus teema on taas ollut vahvasti esillä. Itselläni ei ole intressejä kirkon virkoihin vaan olen enemmän kallellaan tutkijapuolelle, mutta eiväthän nämä kysymykset siltikään voi olla lesbona koskettamatta. Ja myöntää täytyy, että hävettävän vähän on tullut asian eteen tehtyä. Lähinnä vain nimi yhteys-liikkeen tukilistalla. Ja koska en ole kaapissa tuon kyllä omat näkemykseni esiin, jos niitä minulta kysytään. ( ja usein kyllä kysymättäkin).

Tuntuu käsittämättömältä kuinka kirkko instituutiona voi täysin kestämättömin Raamatun ja kristillisen teologian aika päiviä sitten vanhentuneiden perusteiden ja teorioiden mukaan pitää täysin tietoisesti yllä seksuaalisten vähemmistöjen syrjintää. Ihmisten tasa-arvon pitäsisi olla kirkolle itsestäänselvyys ilman mitään homoseksuaalisuutta kirkon kannalta tutkivia toimikuntia tai piispainkokouksia, mutta näin ei tunnu olevan. Ja kieltämättä asia tuntuu aika ajoin sangen ahdistavalta.

Olisi siis kiinnostavaa tietää, kuinka paljon teologisessa tdk.ssa on tällä hetkellä niitä, joita nämä kysymykset koskettavat aivan henkilökohtaisestikin. Olemmehan me kuitenkin "alan ammattiliaisia", jotka kuitenkin voimme kukin omalla tavallamme asiaan vaikuttaa, toimimme sitten millä sektorilla tahansa.
  • 2 / 8
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 9.11.2005 14:08
Tästä asiasta on keskusteltu joskus Seta Foorumilla. Jos jaksat kaivautua siellä vanhoihin keskusteluihin, se varmaan löytyy. Muistelen, ettei kovin moni ilmoittautunut tai osallistunut keskusteluun. Pistäpä sinnekin vaikka "Usko ja uskonto" -osioon tämä sama kysymyksesi. Tilanne on saattanut muuttua.
Juhani
  • 3 / 8
  • martin
  • 9.11.2005 15:45
Hej!
Olen aikoinani suorittanut opintoja Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa maisterin tutkintooni.
  • 4 / 8
  • lumen
  • 12.11.2005 1:27
täällä ainakin yksi homppelspomppelstelogi :) HY:n teol. tdk:sta

uskontotiede on pääaineena ja tiedän/tunnen kyllä runsaasti muitakin... pikkulaskujen mukaan toistakymmentä queer-teologia. minä nyt en omaa suuntautumistani peittele ja kyl varmaan useammat tietävät elleivät sitten arvaa minusta jotain kummallista. kirkkoon en kuulu, enkä ole koskaan ko. instituutioon kuulunutkaan... välillä turhauttaa nuo keskustelut, kun itselleen kaikki vastaukset on niin ilmiselviä: tasa-arvo kuuluu kaikille.

ja miks ruotsissa on aina kaikki paremmin?
  • 5 / 8
  • Tintti
  • 12.11.2005 12:00
Moi lumen!

Uskontotiede pääaineena minullakin.
Niin ja miksi sitten Ruotsissa kaikki on paremmin? Vaikea sanoa, enkä ole tässä asiantuntija, mutta minä ainakin olen saanut sen vaikutelman, että Suomen kirkossa hyvin pitkälle myötäillään tätä pientä mutta äänekästä fundamentalistivähemmistöä, mitä taas Ruotsin kirkko ei ole samoissa määrin tehnyt.
  • 6 / 8
  • lumen
  • 12.11.2005 12:48
niiin... jos suomessa riviluterilaiset uskaltautuisivat vaikuttamaan kirkossa (esim. seurakuntaneuvostot ja muut kirkon halliinnolliset elimet) niin olisiko mielipiteet ja yleiset kannat vähän viksummalla pohjalla? jaa-a aina spekuloida saattaa...
  • 7 / 8
  • miesmies
  • 12.11.2005 18:31
mun mielestä kirkko on kadottanut mystiikan. nykyisellään se on feministiteologien temmellyskenttä ja kirkon alamäki vaan syvenee entisestään eikä se johdu mistään fundamentalistiryhmästä. yksinkertaisesti kirkon virkoihin mennään muista syistä kuin vakaumuksesta (eli ei enää uskosta jumalaan eikä sitä pidetä tärkeänä). kysymys on pitkälti vasemmistolaisuuden vaikutuksesta maassamme ja se on siitä johtuvaa. vasemmistolaisuus tarkoitti aikanaan myös ateismia. hyvin moni vasemmistolaisesti ajatteleva ei usko jumalaan. kun työväki otti vallan poliittisesti yhteiskunnassamme ( vasemmistoliikkeet, ammatti-yhdistysliike ), niin sen myötä uskonnosta haluttiin tehdä vähemmän yhteiskuntaamme vaikuttava laitos ja he onnistuivat siinä hyvin. vasemmistoliike toi myös naisten tasa-arvon ja sen vaikutuksesta naispappeus nimenomaan tasa-arvokysymyksenä tuli esiin.

parjatut fundamentalistit ovat itse asiassa ainoita, jotka säilyttävät perinteen. itse asiassa se turvaa jatkuvuuden. vanha ei aina ole tarpeetonta.

uuden tai modernismin nimissä halutaan kaataa traditio vanhanaikaisena, mutta henkisesti tilalle tulee Da Vinci- koodin kaltaiset köyhyydet ja sadut.

ortodoksikirkon vahvuus on itse asiassa sen muuttumattomuudessa ( ja tässä on salaisuus ).ymmärtäköön ken tahtoo.
  • 8 / 8
  • August
  • 12.11.2005 18:38
Paitsi että riviluterilaiset ja ajatuksiltaan avarakatseiset eroavat kirkosta kirkon ajan jäljessä raahaavien ja suvaitsemattomien mielipiteiden takia. Jäljelle jäävät kaiken maailman omasta mielestään oikeauskoiset.

Mulla on muuten myös teologinen menneisyys.