Helsingin tuomiokapituli ei tällä erää harkitse seuraamuksia samaa sukupuolta olevia pareja vihkineille papeille (juttukommentit)

  • 1 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 1.11.2019 10:45
Luterilaisen kirkon ääripäille tämä nykyinen riitely sopii hyvin. Pidetään siis edelleen yllä metakkaa oman, "luonnollista tietä" hiipuvan porukan pitämiseksi ruodussa. Huolimatta raivokkaista hyökkäyksistä tasa-arvoista avioliittolakia ja samaa sukupuolta olevien parien vihkimistä vastaan, homma ei ole edennyt mitenkään vuosien väännönkään jälkeen. Yhteiskunta on muuttunut ja homma hoituu kuntoon itsestään, jarrutuksesta huolimatta. Tämä näkyy jo tuomiokapitulien päätöksistä.

Hesarissa kirkolliskokousedustaja Kirsi Hiilamo kirjoittaa mielipidekirjoituksessaan tästä aiheesta:

Kirkon maltilliset ryhmät ovat jääneet ääripäiden panttivangiksi
Valtaosa suomalaisista – kuten myös kirkon jäsenistä ja papeista – ei halua erotella vihittäviä pareja seksuaalisen suuntautumisen mukaan.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006291538.html?fbclid=IwAR1-g4x5o1a_a9a3eQ9tl3zHAj-U8myzvnr4dMpYZw59gh1qhV9apXalN0U
  • 2 / 3
  • Yesman
  • 1.11.2019 16:42
"Yhteiskunta on muuttunut ja homma hoituu kuntoon itsestään,"

Tämä on kyllä niin perin juurin ummehtunut käsitys joukkoasioista kuin vain voi olla.
Ei homma tässä asiassa ole suinkaan hoitunut tai hoitumassa kuntoon itsestään, vaan on tarvittu ja tarvitaan aktiivista otetta asioiden muuttamiseksi.

Tämä kokonaisuus on vaatinut melkoista työpanosta kansalaisilta ohittaa poliitikot aloitteenteossa. Se on vaatinut usealta rivipapilta itsensä likoon asettamista ja esimiesten mielipiteiden ohittamista. Tämä on vaatinut oikeustoimelta kirkkoa ohjaavia kantoja. Nyt tämä on vihdoin vaatinut tuomiokapituleilta Suomen lakien kunnioittamista.
Ei kirkkovihkimisen kuulu olla järjestäytyneessä yhteiskunnassa suhmuroinnin harmaalla vyöhykkeellä, odottelemassa sitä, että se hoituu itsestään. Jos kirkko ei toimi, täytyy muuttaa Suomen perustuslakia.

On aivan turha ajatus, että joku muu. Tai kyllä tämä tästä, itsestään. Tässäkin asiassa on useita tapoja vaikuttaa. Minä itte.
  • 3 / 3
  • JuhaniV
  • JuhaniV
  • 6.11.2019 20:18
Minä itte. :-)
Vaikutettu toki on, eikä ole jätetty pelkästään "luonnollisen poistuman" hoidettavaksi. Olen jäsenenä mm. Yhteys-liikkeessä. Kirkollisia ja muitakin kontakteja on, joiden kautta olen tehnyt vaikuttamista.