Taidekoti Kirpilä aloittaa opastukset queer-näkökulmasta (juttukommentit)

  • 1 / 2
  • JAMPPA
  • 19.2.2017 16:27
Oli aivan loistava queer-opastus! Ja upea taidekoti ja -kokoelma! Miten onkin jäänyt (minulta) huomaamatta tähän saakka.

Väkeä oli todella paljon. Taisivat järjestäjätkin hieman yllättyä suosiosta.
  • 2 / 2
  • Olli Stålström
  • 26.2.2017 17:11
Pelkäänpä, etten jaksa täydestä sydämestä innostua hehkuttamaan taidekoti Kirpilää. Olin mukana Setan aktivistina heti kun se oli perustettu toukokuussa 1974 ja tämän jatkona Aids-tukikeskuksen aktivistina vuodesta 1983.

Aivan alkuvuosina Juhani Kirpilä kirjoitti julkisessa kolumnissaan, että Seta olisi "taistolaisten salajuoni". Itse mukana olleena en voi kuin ihmetellä näin harhaanjohtavaa ja stereotypoivaa dissausta. Tosiasiassa Setan aktivistit olivat hyvin sekalainen seurakunta, jossa oli mukana ruohonjuuriaktivisteja kaikista poliittisista ja teologisista oppisuunnista.

Minusta ainoa yhdistävä piirre oli aikaisempi kokemus järjestötyöstä, minkä vuoksi mukaan valikoitui alkuvaiheessa lähinnä akateemisesti ja ammatillisesti aktiivisia miesyksilöitä sekä myötämielisiä kirkon aktiiveja. Taustana oli se, että Setan nosti julkisuuteen kirkon antamat potkut Seppo Kivistölle. Setan alkuvaiheen primus motorina toiminut Martin Schreck on minun tavoin teekkaritaustainen ja ehkä demareihin kallellaan oleva suomenruotsalainen.