Homofobiaa vai homovihaa vastaan (juttukommentit)

Tämä artikkeli on vihapuhetta,koska se vihjaa että homot eivät voi olla yhtä miehekkäitä kuin heteromiehet,mikä ainakin mulle on loukkaavaa. Onko kirjoittajasta ok että homomiehet leimataan neitimäisiksi? Check your privilege!
"Kaverijoukossa toimitaan ja näytellään puhtaasti ahdistuksen vallassa. "

Olisiko homoangsti oikea termi?
Jos homofobia olisi fobia, se olisi tautiluokituksessa. Näin ei ole vaikka pitäisi, ehkä silloin tästä fobiasta kärsiviä ihmisä voitaisiin auttaa (ja samalla myös heidän uhrejaa). Homofobia eroaa muista fobioista sinänsä, että se purkautuu hyvin väkivaltaisesti (fyysinen, verbaalinen) kohteeseensa, siinä missä muista fobioista. Homo/bi/transfobia ei koske vain miehiä, vaikka maskuliinisuuden korostamisella (ja samalla raiskatuksi tulemisen pelolla!?) onkin suuri merkitys miesten ryhmissä tapahtuvalla homofobialla. Sama maskuliinisuuden määrittely koskee myös homoja ja kohdistuu muihin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin misogynia mukaanlukien. Tätä syrjintää voi lukea täältäkin foorumilta.


Muistakaa, homoseksi on AINA kaksi verroin maskuliinisempaa!
Itse olen pyrkinyt välttämään yhä enemmän homofobia-termin käyttöä, yleensä kirjoittamalla auki kulloisenkin tapauksen. Yleisilmauksena olen suosinut "homo-ongelmaisuutta", jos pitää kuvata homoseksuaalisuuteen kielteisesti suhtautuvaa tahoa tai henkilöä tai näiden harjoittamaa homokielteistä toimintaa.

Luettavaa aiheesta:
Homofobia - asenteita, ennakkoluuloja ja syrjintää ( http://ranneliike.net/teema/homofobia-asenteita-ennakkoluuloja-ja-syrjintaa?aid=5651 )
Uutistoimisto AP kielsi homofobia-sanan käyttämisen toimittajiltaan ( http://ranneliike.net/teema/uutistoimisto-ap-kielsi-homofobia-sanan-kayttamisen-toimittajiltaan?aid=9204 )
Homofobia ja syrjintä ( http://ranneliike.net/teema/homofobia-ja-syrjinta?aid=299 )
Homo-ongelmaiset ( http://ranneliike.net/teema/homo-ongelmaiset?cid=16&aid=6320 )

Lainaan vielä aiemmin kirjoittamaani:

Homofobia ei ole lääketieteellisesti ajateltuna varsinainen "fobia", vaan paremminkin rasismiin tai seksismiin verrattava ilmiö. Lääketieteelliseen fobiaan liittyvä pelkotila on niin voimakas, että pelko-oireinen ei pysty sitä hallitsemaan. Homofobiassa kyse on lähinnä ennakkoasenteisiin liittyvästä vastenmielisyydestä, inhosta, vihasta tai pelosta, jonka kohteena on homoseksuaalisuus tai homoseksuaaliset ihmiset.

On mahdollista, että joku ihminen tuntee homoseksuaalisuutta kohtaan niin voimakasta pelkoa, että tila on voimakkuudeltaan paniikkikohtausta vastaava. Yleensä kuitenkaan homon kohtaaminen ei aiheuta homofobikolle sellaista paniikinomaista tilaa, jonka esimerkiksi araknofobikko voi saada hämähäkin kulkiessa kädellä.

Usein perustellumpi termi homofobian asemesta olisi heteroseksismi, mutta se sisältää myös vahvan vastakkainasettelun miehisyyden ja naiseuden välillä, mitä homofobia ei välttämättä sisällä. Myös ilmaisuja homokammo, homopelko, homojen syrjintä, homoviha ja homovihamielisyys on käytetty toisinaan. Järjestäytyneenä ilmiönä kyseessä on homovaino.

Myös lesbot, biseksuaalit ja muut seksuaalivähemmistöihin sekä eri sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset kohtaavat homofobian kaltaista syrjintää.

***

Tuosta halailuasiasta... Itse olen homo, mutta en pidä klähmimisestä. Olen jotenkin oppinut sietämään sitä, että etenkin naiset pyrkivät halailemaan pitkän tauon jälkeen kohdatessa tai pidemmäksi tiedetyn eron alla. Minä suosin tilanteesta riippuen kohteliasta nyökkäämistä tai "käsipäiväätä".
Termissä 'homofobia' ongelmallista on se, että fobiat ovat sairauksia. Sairauksiin liittyy kärsimystä. Kaikki kärsimys tulisi minimoida, kärsijää tulisi auttaa ja hänen suuntaansa tuntea empatiaa ja kunnioitusta. Myös sana 'homofobia' luo mielikuvan tilasta, johon itse ei voi vaikuttaa, ja jota tulisi parhaan kyvyn mukaan ymmärtää ja jonka "uhria" (sairastajaa) kohdella kunnioittavasti.

Asiaa voi vaikka makustella vertaamalla termejä 'antisemitismi' ja 'judeofobia'.

Mikähän olisi antisemitismille vertautuva termi tässä yhteydessä? Homovastaisuus? Homovastainen henkilö... Misohomoia / misohomia?
Homofobi/a lienee ihan käypä termi kuvaamaan tätä tietynlaista kusipäisyyttä, joka ilmenee tietynlaisilla kusipäillä. Vaikka se nyt ei mikään "oikea" fobia sinänä olisikaan. Käsite ymmärretään laajemmin, vaikka ei olisikaan minkään virallisen tautiluokituksen mukainen. Taitaapi olla fobioista se tunnetuin. Poliittisesti korrekti nimitys ihmisille, jotka vihaavat homoja? Jeps...

"Homot, koettakaa käyttäytyä niin, ettei meidän heterojen tarvitse tuntea ahdistusta. Älkää käyttäytykö tuollaisena räikeänä joukkona, koska tuolla tavoin te ärsytätte meitä"

- Hassua kyllä tätä tematiikkaa kuulee myös meidän ei-heteroiden suusta näin Priden alla.
Jepjep, voisihan sovinismiakin kutsua gynefobiaksi. Voi parkaa naisfoobikkoa. Varmistetaanhan, että hänellä on aina joku rinnallaan tukemassa ja kädestä pitämässä, kun hän joutuu naisten joukkoon heitä kyykyttämään. Muistetaanhan olla ymmärtäväisinä mukana turvaa antamassa näissä altistusharjoituksissa.
"Miesten ryhmät ovat eräänlaisia sukupuolipoliisijoukkoja. Ne ovat tuomioistuimia, jotka alituisesti vahtivat toistensa miehekkyyttä ja suorituksia. Rangaistus tulee nopeasti, jos miehisyyssuoritus ei ole riittävä."

Tämä pätee myös homojen ns. äijäporukoihin.