Minusta Lohelan olisi ollut ihan perusteltua mainita, koska seksuaalivähemmistöt mitä ilmeisimmin olivat nimenomaan teon kohteena.
Ranskan presidentti Francois Hollande sen sijaan mainitsi vähemmistöt, mutta hieman pieleen. Hän esitti maanantaina USA:n suurlähetystössä surunvalittelunsa Orlandon tapahtumien johdosta. Presidentin sanavalinnat ovat kuitenkin herättäneet hämmennystä, sillä Hollande antaa sanavalinnoillaan ymmärtää seksuaalisen suuntautuneisuuden olevan valinta.
- Orlandossa tapahtui isku Yhdysvaltoja vastaan, mutta myös vapautta vastaan. Sellaista vapautta vastaan, jossa kukin voi itse valita seksuaalisen suuntautumisensa ja määrittää oman elämäntyylinsä ( yleX:n käännös
http://yle.fi/ylex/uutiset/ranskan_presidentti_molaytti_orlandon_iskujen_jalkeen_kukin_voi_valita_seksuaalisen_suuntautumisensa/3-8958318 )
Kommenteissa muistutettiin, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluminen ei ole valinta, vaan synnynnäinen ominaisuus. Orlandossa hlbti-vähemmistöön kuuluvat valikoituivat uhriksi yhden ominaisuutensa vuoksi, eivät valintojensa vuoksi.
Sosiaalisen median lisäksi myös Ranskan media on kritisoinut presidenttiä. Presidentin vastaavansisältöinen twiitti poistettiin myöhemmin.
Hollande edisti vahvasti mm. tasa-arvoisen avioliittolain hyväksymistä. Hollanden voi arvella olevan perillä seksuaalisen suuntautuneisuuden olemuksesta, joten oletettavasti kyse on lähinnä huonosti harkitusta kieliasusta.
Myös meillä Suomessa aktiivisestikin hlbti-vähemmistöjen asemaa edistäneiden vaikuttajien tiedetään sekoilevan säännöllisesti käsitteiden suhteen ja puhuessaan hlbti-ilmiöön liittyvistä yksityiskohdista. Esimerkkinä vaikkapa presidentti Tarja Halonen.
Minusta tällaiset lapsukset yleensä ovat kuitenkin ihan anteeksiannettavia. Hollanden olisi kyllä hyvä oikaista itse kommenttinsa.
Vaikka itse koen olevani aika perillä korrektista termistöstä ja aihepiiristä muutenkin, niin lapsuksia sattuu toisinaan. Yleensä taustalla on keskittymisen puute ja/tai huolimaton kääntäminen esim. englannista.