Mannerheimin kadettiajasta uutta tietoa (juttukommentit)

Kävin joskus 2000-luvun alkupuolella Mannerheim-museossa Australialaisten ystävieni kanssa. Kierros siellä oli opastettu ja kaiken nähtyään ystävieni reaktio oli "oh my god, he was SO gay!".
  • 2 / 26
  • vaeltaja2006
  • 19.1.2016 13:03
Olipa Mannerheim tunne-elämältään homo, bi tai hetero, yksi asia näyttää selvältä: hän oli suomalaisen homofobian uhri. En panisi yhtään pahakseni, jos piruilun ja pahanpuhumisen sijasta Mannerheimin patsaalle vietäisiin joukolla kukkia osana homofobian vastaisen päivän juhlallisuuksia toukokuun 17. päivänä.
Vaeltajan idea on erinomainen. Homofobian kohteeksi (aiheettakin) joutuneet eivät menneinä aikoina voineet puolustautua mitenkään.
Mannerheimin molemmat tyttärethän ovat ihan todistetustikin lesboja tai ainakin biseksuaaleja.

Voihan olla että Mannerheimkin oli bisse, jossei nyt ihan homomieheksi kyennyt.

Uutisjutusta tulee väistämättä mieleen, että pitäisiköhän tuon Hercules-ravintolan nimetä uusi paikka Manskun kadettikievariksi ;)
Tai ainakin sinne voisi seinälle laittaa keikaroivan kuvan Gustafista.

Kommenttia muokattu: 20.01.2016 klo 16:02
  • 6 / 26
  • capitano
  • 19.1.2016 20:12
Olen myös käynyt Mannerheimin kotimuseossa Kaivopuistossa sekä lukenut hänestä kohtuullisen paljon. Hän oli pukeutumisessaan myös tyylitaituri ja kunniamerkkien käyttö oikealla tavalla eräänlainen intohimo. Veikkaan, että kenelläkään perusheterolla tyypillä ei ole silmää em sisustamiseen ja tyyliasioihin.
  • 7 / 26
  • Jorma Hentilä
  • 19.1.2016 21:17
Seurassa oli juttu Mannerheimin erottamisesta 2014(?); otin lehden talteen.

Mannerheimin - mahdollinen, oletettu - homous oli 2000-luvulla esillä sekä teatterissa että radiossa ja televisiossa. Hannu Salaman ja Katariina Lillqvistin radiodokumentissa "Uralin perhonen" ja Lillqvistin sen pohjalta tekemässä nukkeanimaatiossa asiaa käsiteltiin hyvin suoraan, Per-Erik Lönnforsin Svenska Teaternille kirjoittamassa näytelmässä "Mannerheim" hienovaraisemmin.
Minun isoenoni (s. 1910) vakuutti aina minulle Mannerheimin olleen kiinnostunut miehistä. Hänellä ei ollut tässä ainakaan mikään mustamaalaaminen taustalla, sillä hän (jos kuka) kuului Mannerheimin suuriin ihailijoihin.
capitano, Kannattaa nyt kuitenkin muistaa ja ymmärtää sekin, että Pietarin palatsien, seurapiirien, kulttuuripaikkojen,... keikarointi- ja tyylimaailmalla saattoi olla tapa-vaikutusta Mannerheimiin aika paljonkin.

Olihan tuolloin 1800-luvulla yhteiskunnan pintapiireillä muutenkin se keikarointi ja luksushakuisuus senaikaista some-muotia. Pietari oli isoin tekijä siinä suhteessa tuolloin täällä Pohjolassa.

http://www.saint-petersburg.com/images/famous-people/alexander-pushkin/alexander-pushkin-recites-his-poem-before-gavrila-derzhavin.jpg

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/Sadovnikov_1258.jpg

Jos käy vilkaisemassa Pietarin palatseja sisältäpäin (vaikka niiden esineistöä taannoin muualla kuljettettiinkin ja tuhottiinkin aika paljon), ei Mannerheimin kotimuseo vaikutakaan ihan niin vaan queer-henkiseltä.

Mannerheimhan oli kuitenkin etupäässä venäläisen keisarillisen armeijan upseerikulttuurin kasvatti.

Tässä muuten venäläistä armeijakäytäntöä 1800-luvun alusta, Venäjän Persian sodan rintamalta (tuo sotahan oli samaan aikaan kun Napoleon marssi Venäjälle), kun keisari-Venäjä yritti avata yhteyden Intian valtamerellekin.
Haavoittuneet sotamiehet on komennettu ojantäytteeksi, kuormaston etenemistä varten:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/50/Livebridge.jpg

Eli ei tuo touhu ortodoksikristitty-Stalinin ajoilla liiemmin muuta ollut.

Kommenttia muokattu: 20.01.2016 klo 16:37
Nyt minulle ei oikein avautunut, millä logiikalla "Pietarin keikarointi- ja tyylimaailma" olisi voisinut mitenkään vaikuttaa Mannerheimin tai kenenkään muunkaan seksuaaliseen suuntautumiseen. Heteromiehet ovat maailman sivu keikaroineet ja hakeneet luksusta naisten kaataminen mielessään, joten siitä ei voi tehdä mitään päätelmiä suuntaan tahi toiseen. Arvailut Mannerheimin homoudesta perustuvat käsittääkseni aivan muuhun.
Ketä enää kiinnostaa?
Minä olen majuri, minä olen homo.
Siinä se. Mannerheimoli mitä oli, mutta hänen vaikutuksensa meidän kohtaloomme lienee korvaamaton.
  • 12 / 26
  • vaeltaja2006
  • 22.1.2016 17:29
Minua ei oikeastaan lainkaan kiinnosta se. oliko Mannerheim homo vai hetero, mutta se kiinnostaa, miten dramaattista homoepäily oli. Monen ura luultavasti katkesi, kun tuli aihetta epäillä homoksi. Ja monet ajettiin pois kotoa, suoraan tai epäsuorasti. Vielä minun nuoruudessani homous leimattiin rajulla tavalla perheen ja suvun häpeäksi. Sillä oli valtava merkitys monen homon persoonallisuuteen.
Tamahan on ehtymaton aihe - pitaahan mielikuvituksenkin paasta valilla laukkaamaan!

valtsu
Public eye: "Arvailut Mannerheimin homoudesta perustuvat käsittääkseni aivan muuhun."

Mihin muuhun? Kerro lisää...
Marski kyllä muistuttaa tämän Toukon piirtämiä miehiä huomattavan paljon ,oliko he ehkä tavanneet joskus Helsingin puistoissa ? Marskin patsaskin on erittäin eroottinen ,hän myös kuvasi alastomia nuoria miehiä ,ainakin ulkoisesti hän on lähes stereotypia homosta ,miksi tuon on vieläkin niin vaikea aihe ,siksikö kun häntä ihailtiin niin paljon mm sisällissodan jälkeen ?
Hevosmiehen argumenttien perusteella kaikki natsisaksan kapiaiset oli homoja tai pervertikkoja.
JAMPPA: ”Kävin joskus 2000-luvun alkupuolella Mannerheim-museossa Australialaisten ystävieni kanssa. Kierros siellä oli opastettu ja kaiken nähtyään ystävieni reaktio oli "oh my god, he was SO gay!”.”

capitano: ”Olen myös käynyt Mannerheimin kotimuseossa Kaivopuistossa sekä lukenut hänestä kohtuullisen paljon. Hän oli pukeutumisessaan myös tyylitaituri ja kunniamerkkien käyttö oikealla tavalla eräänlainen intohimo. Veikkaan, että kenelläkään perusheterolla tyypillä ei ole silmää em sisustamiseen ja tyyliasioihin.”

Edellä lainatut kommentit kertovat siitä, miten voidaan kokea ”aidosti” asioita, joita halutaankin kokea. Nähdään asioita siellä missä niitä ei ole, koska olisi niin hienoa jos Mannerheim olisi homo, ”samanlainen kuin minä”. Se kohottaisi itsetuntoa.

Jos museo esiteltäisiin Mannerheimista tietämättömille sarjamurhaajan kotitalona, moni vieras tuntisi varmasti kylmiä väristyksiä ja näkisi ihan selviä hulluuden merkkejä siellä sun täällä.

Oma kokemukseni on toisenlainen. Viimeistään kirjaston atmosfäärissä voisin kuvitella talon asukkaaksi James Bondin tapaisen yksinäisen tyyliniekan, maailmaluokan sankarihahmon.

Kommenttia muokattu: 09.12.2017 klo 17:20
Mannerheimin voi hyvinkin nähdä homofobian uhrina, siitä vaan seppeleet perinteeksi. Tässäkin keskustelussa otetaan esille koko joukko hänen ulkoisia hallitsemia tyyliseikkoja, jotka aikoinaan varmaan pidettiin luokka-sekä varallisuuseroihin, nyt tämä etiketin hallinta nähdään jotenkin homoisana piirteenä. Eihän heteromiehet osaa nyt edes sukkiaan valita ilman vaimoa avittavaa homomiestä? Mannerheim on myös sisäistetyn homofobia uhri.

"Oma kokemukseni on toisenlainen. Viimeistään kirjaston atmosfäärissä voisin kuvitella talon asukkaaksi James Bondin tapaisen yksinäisen tyyliniekan, maailmaluokan sankarihahmon."

Onko tämä mihin myös sinä Mannerheimissa samaistut?
xxxx: "Onko tämä mihin myös sinä Mannerheimissa samaistut?"

Minulla ei ole mitään tarvetta samaistua Mannerheimiin, vaikka ihailenkin häntä. En usko että hän oli homo, mutta ei se estä minua ihailemasta hänen saavutuksiaan. Kannatta miettiä, kuka tässä lopulta on uhri. Monilla homoillahan on hänen kuva seinällä, siinä toivossa että hän olisi oikeasti homo, johon samaistua. Kertooko se homon heikosta identiteetistä?
En ole kyllä törmännyt Mannerheimin kuvaan kenenkään tuntemani homon seinällä, mutta "otantani" lienee väärä.

"Kertooko se homon heikosta identiteetistä?"

Homojen huonosta identiteetistä kertoo enemmän, pitkälle fetisoidut ja tyylitellyt alakulttuurit, joissa samaistumiskohteina maskuliinisuutta ylikorostavat klooniarmeijat pukukoodeineen. Mikä älämölö siitä aina syntyy, kun joku joku hieman poikkeaa ruodusta tai jopa kehtaa määritellä sukupuolensa tai suuntautumisensa (tai vaikkapa Mannerheimin).
Eikö naisellisuutta korostavat kloonit ja esikuvat ole ihan sama asia? Aika monen homomiehen ihailun kohde on nainen kuten vaikka Madonna. Eikö miehekäs samaistumisen kohde olisi luontevampi?
En ole mikään erityimen Madonna-fani mutta minun käsittääkseni naispuolisille homoikoineille on useimmiten tyypillistä se, että heillä on enemmän munaa kuin monellakaan heteromiehellä. Silti he ovat rohkeasti niin "naisellisia" tai "miehekkäitä" kuin heille luontevaa on. Tähän kannattaisi homomiestenkin pyrkiä.
Upporikkaan ja kuuluisan heteronaisen on helppoa olla rohkea sitä väestönosaa kohtaa joka diggaa hänen musiikkiaan. Hänellä ei ole mitään menetettävää. Päinvastoin - ja sen huomaa.
Homoikoni käsite on vanhempaa perua, ei mikään "samaistumisen" kohde" vaan kunnianosoitus. Naispuolinen tähti ilmaisi mieheen suuntautuvia romanttisia tunteita avoimesti ja turvallisesti. Usein homojen omakseen ottama tähti kunnioitti myös homoyleisöään. Nykyään homoikoni lienee kuka tahansa kulloinkin muosissa oleva laulaja. Harmi sinänsä, koska "meillä" on myös oma ääni, koko joukko avoimesti seksuaali/sukupuolivähemmistöinin kuuluvia artisteja. Nämä harvemmin "nauttivat" homoikonin statusta.

"Eikö naisellisuutta korostavat kloonit ja esikuvat ole ihan sama asia?"

"Naiseksi ei synnytä, naiseksi tullaan". Tämä pätee vielä niin biologisesti naisiin kuin drag artisteihin.

"En ole mikään erityimen Madonna-fani mutta minun käsittääkseni naispuolisille homoikoineille on useimmiten tyypillistä se, että heillä on enemmän munaa kuin monellakaan heteromiehellä."

Madonna sanoi joskus: "I'm a gay man trapped in a woman's body.” - Vieläkö se homomies on siellä loukussa? (Ja tämä on myös esimerkki sterotyyppisestä homomiehestä)
Ossi: "Kuulemma Marski valitsi sotilaspalvelijoikseen komeita miehiä."

Komeammat miehet ovat aina etusijalla mihin tahansa virkaan tai toimeen, jos on useampia taidoiltaan saman tasoisia joista valita.

hevosmies: "hän myös kuvasi alastomia nuoria miehiä"

Voi kauheeta! Mannerheimin kerrotaan ottaneen valokuvia alastomista sotilaista. Mitä sitten? Mannerheim oli monessa muusakin asiassa ennakkoluuloton ja rohkea. Ottaahan ihmiset eläimistäkin kuvia, mutta ei se heistä eläimeen sekaantujia tee.