Sukupuolen korjaaminen johtaa pakko-avioeroon (juttukommentit)

  • 1 / 21
  • Rokkihomo
  • 24.1.2011 16:51
Paitsi jos on rekisteröidyssä parisuhteessa kun sukupuoli, ympäröivän yhteiskunnan silmillä katsoen, "vaihtuu".

Tällöin rekkari muuttuu avioliitoksi.
Tämäkin tapaus puhuu tasa-arvoisen ja yhtäläisen avioliiton puolesta.
  • 3 / 21
  • Riquman1990
  • 24.1.2011 20:05
Tässä on taas jotain, mitä mä en tajuu. Eiks toisen "naisen" kanssa parisuhteessa elävä nainen saa nimenomaan lesbon leiman? Jotkut ei oo koskaan tyytyväisii. Ois ilonen, et se ois ylipäätään saanu virallistetun parisuhteen. Tai ois ilonen, et sen "vaimo" ja lapset hyväksyy ton tilanteen, mitä kaikki ei ois todellakaan tehny. Jos mun kumppani vaihtas sukupuoltaan, mun ois pakko jättää se, koska mä en vois elää parisuhteessa naisen kanssa. Eihän ko. tyyppi ois enää se sama, johon mä joskus rakastuin.

Taas mukavan yksipuolista uutisointii Hesarilta. Sillon, kun ei oo oikeita ongelmii, niin niitä haetaan vaikka väkisin. Pitää muistaa myös, et kaikissa maissa sukupuolen vaihtaminen ei oo sallittuu, joten siinäkin suhteessa Suomi on edellä kävijä verrattuna vaikkapa musilimivaltioihin.
"ei oo oikeita ongelmii" sinähän se olet epäilemättä ykkösky*pä kertomaan mikä on ongelma ja mikä ei! Etkö tajua kuinka julma olet?
  • 5 / 21
  • Riquman1990
  • 24.1.2011 20:37
Kasva teini aikuseks ja kommentoi sen jälkeen, kun sen taidon osaat...
Hmm, jotkut ei kasva aikuiseksi vaikka kuinka olisi ikää. Riquman1990, argumentoinnissasi lienee jotain pielessä kun et keksi mitään muuta vastaväitettä kuin toisen kirjoittajan iän.

Ja mitä sukupuolen korjaamiseen tulee: jos on elänyt 17 vuotta yhdessä ihmisen kanssa, joka lopulta korjaa oman sukupuolensa, en usko että kyseessä on tämän jälkeen mitenkään "eri tyyppi". Kyllä luonne, muistot ja kaikki muu on varmasti tallella. Ja varmaan rakkaus säilyy, vaikka toisen ulkomuoto muuttuisikin. Totuttelua se voi vaatia, mutta tuskin tälle Tatjanalle tuli täysin yllätyksenä puolisonsa sukupuolen korjaus. Eli on voinut valmistautua siihen jo aiemmin.
Siltikin.
Kyllä taitaa nyt olla yksi turhimmista kitisemisenaiheista mitä olen koskaan kuullut.
Miehen sallitaan vaihtaa sukupuolensa naiseksi. Hienoa (vaikka itselläni kyllä pikkuveitikka vetäytyy alle kaksisenttiseksi pelkästä ajatuksesta).
Sitten ihmetellään, miten epäoikeudenmukainen yhteiskunta on, kun ei salli avioliiton jatkumista.
Tilalle tarjottua rekisteröityä parisuhdetta ei hyväksytä.
Eikös sukupuolensa vaihtaneen henkilön pitäisi nyt olla kiinnostunut miehistä? (Tiedän, tiedän. Onhan sitten nyt kait niitäkin, jotka ovat nipsauksen jälkeenkin kiinnostuneita naisista, mutta tämä menee jo huimasti yli oman ymmärrykseni sukupuolen merkityksestä ja leikkauksen oikeista perusteista).

Yksinkertaisesti:
En ymmärrä tätä, eikä varmaan suurin osa meistä muistakaan homppeleista.
  • 8 / 21
  • Janne Hakkarainen
  • 25.1.2011 0:20
Vääryys on joka tapauksessa vääryys, vaikka siitä kärsivien joukko olisi miten pieni hyvänsä.
Pete, ei sukupuoli suoraan vaikuta suuntautumiseen. Eli toisin sanoen sukupuolen korjaus/ulkonäön muuttaminen vastaamaan koettua sukupuolta ei tarkoita, että henkilö yhtäkkiä alkaisi tykätä erisukupuolisista kuin ennen.
Pete: "Miehen sallitaan vaihtaa sukupuolensa naiseksi." ja
"En ymmärrä tätä..."

m.o.t.
  • 11 / 21
  • lukiolaisotus
  • 25.1.2011 6:36
On aika kauheaa, jos henkilön sukupuolenvaihdos tapahtuisi niin onnellisesti että kumpikin suhteen osapuoli olisi valmis jatkamaan pitkää avioliittoa, mutta tätä ei heille sallita. Itse mietin pitkäänkin että miten tällaisissa tilanteissa meneteltäisiin, mutta nyt sain vastauksen. Valitettavasti. Onhan toki hienoa että Suomi on näissä asioissa aivan kärkikastia, mutta silti puutteita selvästi vielä löytyy. Minusta, jos annetaan lupa sukupuolenkorjaukseen, on sukupuolineutraali avioliittolaki lähestulkoon edellytys sille, juuri tällaisten tapausten välttämiseksi.
Tämäkin uutinen on yksi esimerkki siitä, että parisuhdelaki on puutteellinen. Tilalle on saatava tasavertainen avioliitto ja siitä määräävä laki. Homoille tehdyn erillislain aika on ohi.
Tätä syrjintäasiaa käsiteltiin eilen illalla A-studiossa tv1:ssä. Haastatelussa oli pankkivaltuuston puheenjohtaja Ben Zyskovic. Pankkivaltuusto ei ole kuullut Arja Voipiota, mutta Suomen Pankin johtoa on kuultu. Ohjelma tulee uusintana tiistaina klo 15.55 ja se löytyy Areemasta.
Jare88: Ankin argumentaatiossa on tosi paljon pielessä, jos se ei keksi muuta ku toisen nimittelyn "ykköskyrväks". Ei ihan asiallista sekään...
Pete, olen pahoillani, jos peniksesi pieneneminen estää kaiken ymmärryksesi.
No joo myönnän etten ollut niin asiallinen kuin olisin voinut olla, mutta tuollainen tyhjän jänkytys pistää vihaksi. Homona varmasti tiedät, millaisia ennakkoluulot voivat olla, joten odottaisin sinulta kuten meiltä kaikilta sitä myöten ymmärrystä tässä asiassa.

...eikä ikääni puuttuminen osoita erityistä kypsyyttä. Olet nimimerkistäsi päätellen minua 4 vuotta vanhempi, joten käyttäydy sen mukaan (puhekielen käyttö ei ainakaan ole erityisen kypsää vaan tuo vaikutelman rasittavasta teinistä.)

Kommenttia muokattu: 25.01.2011 klo 16:55
  • 17 / 21
  • Janne Hakkarainen
  • 25.1.2011 17:51
Lisäisin tähän vielä sen verran, että nykyinen lainsäädäntö ei sorsi ainoastaan homoja, lesboja ja transihmisiä. Mun mielestä on aika mielivaltaista, että biseksuaalit joutuvat valitsemaan rekisteröidyn parisuhteen ja avioliiton välillä pelkästään kumppanin sukupuolen perusteella.
  • 18 / 21
  • Onnellinen mies
  • 26.1.2011 15:27
Jälleen täysin samaa mieltä JuhaniV:n kanssa. Nykyisen avioliittolain voisi hyvinkin muuttaa sanamuodoltaan koskemaan kahta aikuista ja juridisesti toimivaltaista henkilöä. Tuon nykyisen sanamuodon miehestä ja naisesta voisi poistaa. Eihän nykyinenkään laki edellytä, eikä tulevankaan tarvitse edellyttää, sitä naidaanko liitossa, vaiko ollaan naimatta, joten maininta sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntautuneisuudesta laissa on tarpeeton.
Jannen esittämä ajatus on yksi lisäseikka hankaluuksiin, joihin nykyinen avioliitto-/parisuhdelain rakenne ihmisiä pakottaa. Lisää tällaisia argumetteja keskusteluun.
Itse asiassahan biseksuaali ei voi "valita" avioliiton ja rekisteröidyn parisuhteen välillä, vaan yhteiskunta on sen valinnan jo tehnyt. Ehkä näiden kahden instituution erillisyys onkin tarkoitettu juuri ohjaamaan biseksuaaleja valitsemaan "oikein". Oikeasta valinnasta on palkintona avioliitto, väärän valinnan tehnyt tyytyköön rekisteröityyn parisuhteeseen.