Oulun yliopiston ylioppilaskunta ei liity Setan kannatusjäseneksi (juttukommentit)

Miksi tästä uutisoidaan? Yritetäänkö ylioppilaskunta painostaa tälla tavalla kannatusjäseneksi?
  • 3 / 10
  • Public eye
  • 16.12.2010 13:13
Pew, uutisointia tiedotusvälineen lukijakuntaa kiinnostavista asioista kutsutaan vapaaksi tiedonvälitykseksi. Ranneliikkeen kohderyhmä on vähintään välillisesti asianosainen opiskelijoita edustavan elimen päätöksessä kannattaa tai olla kannattamatta Setaa.

Oulun yliopiston ylioppilaskunnan edustajisto päätti ylioppilaskunnan hallituksen kannan vastaisesti olla kannattamatta Setaa. Jos joku kokee tästä tosiasiasta kertomisen painostamiseksi, se on hänen ongelmansa.
  • 4 / 10
  • Riquman1990
  • 16.12.2010 19:27
Jotenkin tuntuu uskomattomalta, et ylioppilaskunnan pakkojäsenmaksuilla rahotetaan tollasta toimintaa. Seta ei oo kaikkien homojen etujärjestö.
  • 5 / 10
  • Public eye
  • 16.12.2010 23:45
Riquman, kenen homojen 'etujärjestö' Seta ei ole? Ja jos olisi olemassa mielestäsi 'kaikkien homojen etujärjestö', olisiko sen rahoittaminen ylioppilaskunnan varoilla enemmän luvallista? Eiväthän kaikki ylioppilaskunnan jäsenet ole homoja... Mitä ylioppilaskunta ylipäänsä saa rahoittaa, ellei sellaisia asioita, joita se ehkä itse päättää rahoittaa?
  • 6 / 10
  • Riquman1990
  • 17.12.2010 20:11
Mun mielestä ylioppilaskunnan ei tarvi käyttää pakkojäsenmaksuvarojaan minkään valtakunnan järjestöjen rahottamiseen, vaan opiskelijoiden etujen ajamiseen. Siitä niille ne pakkojäsenmaksut maksetaan. Eniten tossa ärsyttää se, et ylioppilaskunta ei kysyny jäseniltään sitä, voiks tollasta toimintaa rahottaa pakkojäsenmaksuvaroilla vai ei.
  • 7 / 10
  • Rox2010
  • 20.12.2010 20:57
Yritän parhaani mukaan ymmärtää Riquman1990:n näkemyksiä, vaikka aina se ei helppoa ole. Huomaa, että hän on 20 v. ja päässyt aika vähällä niihin verrattuna jotka kasvoi maaseudulla ja peräkylillä kun homous oli sairaus ja käytännössä niitä homoja oli vain Ruotsissa...
  • 8 / 10
  • Riquman1990
  • 20.12.2010 22:29
Miten Rox2010 mahdollisesti maaseudun peräkylillä kokema homofobia liittyy alkuperäseen aiheeseen?
Haluaisin muistuttaa, että joka ikisen yliopistossa opiskelevan ON PAKKO liittyä ylioppilaskuntaan. Mielestäni tämän huomioonottaen olisi vähintäänkin reilua, että ylioppilaskunnan varoja käytetään sitten vain suoranaisesti opiskeluun liittyviin asioihin. Kaikki (homotkaan) opiskelijat eivät kuitenkaan koe SETAa omaksi asiakseen.
Minä taas haluaisin muistuttaa siitä aivan mitättömästä pikkuseikasta, että ylioppilaskuntien toiminnasta ja varainkäytöstä päättävät juuri ne pakolla ylioppilaskuntaan liitetyt opiskelijat itse. Olisiko kyseessä pieni harjoittelu aikuisten oikeaa yhteiskuntaa varten?

Ne opiskelijoiden valta-asemiin äänestämät edustajat sitten päättävät, mihin yhteisiä varoja käytetään. "Reilua" kaikkia kohtaan on se, että jos enemmistö omien rahojensa käytöstä kiinnostuneita on jotain päättänyt, sen joukon päätös pätee - aivan samalla tavoin kuin tapahtuu kotikunnassa ja kotivaltiossakin, joiden jäsenyys ja joille suoritettavien verojen maksuvelvollisuus myös lankeaa itse kullekin ikään kuin luonnostaan...

Jos ei ole intoa vaikuttaa päätöksiin ennalta, on turha itkeä jälkeenpäin.