Tämä taitaa olla varsin merkittävä uutinen. Päätöstä on kommentoitu välittömästi erittäin laajalti eri medioissa.
Odotellaan, kuinka vastustajat aikovat asiaa viedä eteenpäin. USA:n oikeusjärjestelmä on niin monimutkainen, että minun mielestäni kaikki on vielä mahdollista suuntaan taikka toiseen.
Queer.de -sivusto ennustaa, että ehkä jo kuukauden kuluessa soivat hääkellot homo- ja lesbopareille. Korkeimman oikeuden päätös astuu voimaan 30 päivän kuluttua. Päätöksen mukaan rekisteröity parisuhde, joka on ollut käytössä vuodesta 2000 lähtien, ei riitä. Oikeusistuimen presidentin mukaan avioliiton perinteinen määritelmä ei ole erityisesti valtion intressin mukainen. Sen takia on nyt päätetty, että avioliiton rajaaminen vain mies-nais-pareille on perustuslain vastaista. Nyt valtio määrittelee, että ihmiset voivat solmia liiton, joka perustuu kestävään ja rakkauteen perustuvaan suhteeseen ja jossa voidaan hoitaa lapsia, eikä se perustu seksuaaliseen suuntautumiseen. Avioliittoa ei siis voi kieltää rodullisin tai sukupuoleen perustuvin syin.
Suomalaiset tiedotusvälineet ovat huomanneet tämän asian. Aamutv:n uutisissa asiasta kerrottiin, samoin mm. Helsingin Sanomissa oli uutisjuttu. Myös radiouutisissa mm. klo 9 oli USAsta raportti, jossa kuultiin iloitsevien homo- ja lesboparien kommentteja.
Käyttämääni uutisputkeen on tippunut pitkälti yli 3000 uutista tästä nimenomaisesta päätöksestä. Otaksun tästä tulevan lisäsuolaa parhaillaan menossa olevaan USA:n presidenttivaalisoppaan.
Homoavioliittojen vastustajat eivät ole aikailleet. Konservatiivien ryhmä aikoo esittää Kalifornian korkeimmalle oikeudelle vaatimuksen oikeuden päätöksen voimaantulon siirtämiseksi syksyn vaalien jälkeen. Vaaleissa mitä todennäköisimmin äänestäjiltä kysytään kantaa homoavioliittoihin ja homoavioliitot kieltävään perustuslain kohtaan. Vuonna 2000 pidetyssä äänestyksessä 61% äänestäneistä kannatti vain miehen ja naisen välistä liittoa avioliitoksi.
Jos oikeus ei suostu siirtämään voimaantuloa, homot ja lesbot pääsevät avioon Kaliforniassa jopa 30 päivän kuluttua.
Kaliforniassa vuoden 2006 väestönlaskentaan perustuen arvioidaan olevan noin 108 734 samaa sukupuolta olevaa perhettä.
Kalifornian valtiosihteeri ilmoitti, että aloite, jonka mukaan homoavioliitot tulisivat Kalifornia perustuslaissa kielletyiksi on saanut riittävän määrän kannattajia. Asiasta tullaan äänestämään marraskuun vaaleissa. Jos enemmistö äänestyksessä kannattaa kieltoa, tulos kumoaa äskettäisen korkeimman oikeuden päätöksen. Silloin Kaliforniaan tulisi samanlainen perustuslain kielto, kuin jo nyt 26 Yhdysvaltain osavaltiossa.
Kaikesta huolimatta paikalliset virkailijat ovat saaneet määräyksen avioliittolupien antamisen samaa sukupuolta oleville pareille 17. kesäkuuta. Tämä siinä tapauksessa, että korkein oikeus ei päätä viivästää päätöstään marraskuun vaaleihin saakka.
Los Angeles Times uutisoi hetki sitten, että Kalifornian korkein oikeus on kieltäytynyt myöhentämästä lupaa homoavioliittojen solmimiseen Kaliforniassa. Kristilliset ryhmät olivat vedonneet korkeimpaan oikeuteen ja pyytäneet siirtoa marraskuun vaaleihin asti. Korkeimman oikeuden päätös oli tylysti yhden kappaleen mittainen. Tämän jälkeen samaa sukupuolta olevat parit voivat mennä avioliittoon kesäkuun 17. päivästä lähtien.
Tilanteen tekee mielenkiintoiseksi se, että marraskuun vaalit voivat nämä avioliitot vielä peruuttaa.
Kaliforniassa ollaan rakentamassa varsinaista lainopillista aikapommia.
Tässä kuussa homot ja lesbot menevät Kaliforniassa naimisiin. Muutaman kuukauden aikana arvellaan merkittävän määrän homoavioliittoja tulevan solmituiksi.
Jo nyt arvaillaan, millaiseksi tilanne muodostuisi silloin jos marraskuun vaaleissa enemmistö päättäisi perustuslain muutoksesta, joka jättäisi samaa sukupuolta olevat parit avioliittoon tunnustamatta. Lakiasiantuntijat toteavat tilanteen olevan silloin sellaisen, johon kukaan ei tiedä vielä vastausta. Voi jopa käydä niin, ettei Kaliforniassa voi kukaan mennä sen jälkeen naimisiin. Heteroilla ja homoilla pitää siellä olla sama kohtelu.
Olen ollut itse tästä tilanteesta sitä mieltä, että homot ja lesbot voisivat Kaliforniassa odotella marraskuun vaalin tuloksen ja päättää sen jälkeen mikä olisi viisasta. Kaliforniassa jotkut asiantuntijat suosittelevat odottamista.
JuhaniV kirjoitti: "Olen ollut itse tästä tilanteesta sitä mieltä, että homot ja lesbot voisivat Kaliforniassa odotella marraskuun vaalin tuloksen ja päättää sen jälkeen mikä olisi viisasta."
Olen eri mieltä. Jo tehtyjä avioliittoja on paha mennä ulkopuolisen osapuolen kumoamaan, niin kuin on tehty Suomessa - eikä mielellään täälläkään. Mitä enemmän tällaisia avioliittoja on, sitä suurempi hankaluus syntyisi, jos marraskuun vaalien tilanne olisi kielteinen.