Trans-asiaa tällä viiikolla (juttukommentit)

  • 1 / 12
  • vaeltaja2006
  • 11.11.2008 17:45
Kirkkoherra sanoo Päivän peilin haastattelussa, että hän on sydämeltään kirkon ja seurakunnan työntekijä ja hän haluaa jatkaa. Jos se ei ole mahdollista juuri Imatralla kirkkoherrana, hän voi neuvotella muistakin työuran järjestelyistä.

Laillisia perusteita erottamiseen ei ole, ja jo painostaminen siihen on syrjintää. Jos työpaikkaa ei löydy kirkon piiristä, se on syrjintää. Mutta Aalto pehmentää asiaa niin, että kirkolla on ainakin moraalinen velvollisuus osoittaa työtä uskolliselle palvelijalleen.

Mikkelin hiippakunnan piispa Voitto Huotari on yllättynyt kirkkoherran kannasta, koska asiasta on jo keskusteltu yhdessä pari, kolme kertaa ja varsin perusteellisesti. Piispan mukaan kirkkoherra itse on tehnyt aloitteen virkavapauden hakemiseksi,

Voiko transsukupuolinen henkilö jatkaa kirkkoherran tehtävässä? Piispa vastaa, että varmaan voisi, mutta ei samassa seurakunnassa. Tämä asia hämmentää siinä määrin seurakuntalaisia, että varsinainen asia, jota pappi on seurakunnassa tekemässä, jää trans-asian varjoon ja edellytykset ovat vähäiset toimia luotettavalla tavalla seurakuntalaisten kirkkoherrana ja sielunpaimenena. Hän voisi toimia jossain muussa seurakunnassa kirkkoherrana, jos seurakuntalaiset valitsevat hänet siihen tehtävään.

Kuinka valmis kirkko on menemään oikeuteen, jos hänet erotetaan? Piispa sanoo,että tällaisesta asiasta hän ei ole puhunut kirkkoherran kanssa. Päinvastoin kirkkoherra on ilmaissut, ettei hän halua tuottaa tällä asialla vahinkoa kirkolle. Ja hän on itse miettinyt erilaisia vaihtoehtoja. Tämä oikeusasia ei ole tullut keskusteluissa esiin.
  • 2 / 12
  • Napalmia
  • 11.11.2008 18:00
En ymmärrä, mihin luotto katoaa, kun on tehnyt moitteettomasti työtään vuosikymmeniä? Miksei kirkolla ole soveltavaa työtä tarjolla, kun työtä voi tehdä ilman, että on ollenkaan asiakaspalvelussa, vaikka tutkijana tms.? Sukupuolenvaihdos on jo prosessina melkoinen ja vaativa, että minusta työpaikan pitäisi säilyä, jotta olisi edes joku asia, mikä tukisi paluuta normaaliin elämään.

Oireellista on, että pappi matkusti Helsinkiin. Tässä näkee , minkälaisia asenteita on pikkukaupungeissa.
Luulen kyllä ettei moisia hoitoja ole Helsinkiä lukuun ottamatta tarjolla Suomessa. Saa korjata jos olen väärässä.
  • 4 / 12
  • Napalmia
  • 11.11.2008 19:04
Mua vaan nauratti, kun homoja pidetään kirkon pahimpana vitsauksena ja uhkana ( ei saa vihkiä papiksi ), mutta voi olla, että transsukupuolisia on siellä jo ennestään ollut ties vaikka kuinka kauan. Eihän sitä voi tietää, ellei kerro.
  • 5 / 12
  • vaeltaja2006
  • 12.11.2008 7:39
Helsingin Sanomat käsittelee asiaa laajahkosti ja kuvan kanssa. Yksi mielipide osuu silmään:

Imatran seurakunnan kirkkovaltuuston puheenjohtaja Antti Jarva ei usko Aallon jatkoon kirkkoherrana."Henkilökohtaisesti ja omana näkemyksenäni sanoisin, että minun olisi äärimmäisen vaikea työskennellä rouva Aallon kanssa", hän sanoo.

*****

Syrjintä on hiuskarvan päässä!
  • 6 / 12
  • vaeltaja2006
  • 12.11.2008 7:42
Vielä terminologiasta:

Asiantuntijataholta on tullut huomautus:
Transihmiset itse käyttävät nimitystä "sukupuolen korjaus" eikä "vaihto". He siis itse kokevat syntyneensä siihen sukupuoleen, johon heidät korjataan.

Kiitos tarkennuksesta!
  • 7 / 12
  • Napalmia
  • 12.11.2008 20:24
Ja se seikka, että transsukupuolinen ei kuulu meidän kanssa samaan joukkoon eli seksuaaliseen vähemmistöön, vaan enemmistöön eli ovat heteroseksuaaleja. Tämä usein unohdetaan.

Periaatteessa naisjärjestöjen tulisi ajaa transsukupuolisen naisen asiaa, vaikkapa em. tapauksen johdosta. Käytännössä ei näin tapahdu.
  • 8 / 12
  • Public eye
  • 12.11.2008 20:51
Napalmia kirjoitti: "Ja se seikka, että transsukupuolinen ei kuulu meidän kanssa samaan joukkoon..."

Niinkö? Mistä mahtavat tulla kirjaimet HLBT?
Heh, kun juuri kirkkoherran sukupuolen korjauksesta närkästynyt HETEROihminen valitti, että nyt on luottamus kirkollisen viran haltijaan mennyt, kun hän koko ajan ajattelee, että kirkkoherran on pakko olla lesbo, kun kerran on ollut naimisissa naisen kanssa, vaikka on oikeasti nainen. Ja toisaalta kun ajattelee, että sukupuolen korjauksessa ei kirkkoherran geenit muutu miksikään, niin jos hän tulevassa sukupuolessaan ottaa aviopuolisokseen miehen, niin sitten hänen on pakko olla myöskin homo. Ja nyt BW sanoo, että transsukupuolinen ei kuulu meikäläisten joukkoon. Transtukipisteen sivuille opiskelemaan mars!
Napalmia kirjoitti: "Ja se seikka, että transsukupuolinen ei kuulu meidän kanssa samaan joukkoon eli seksuaaliseen vähemmistöön, vaan enemmistöön eli ovat heteroseksuaaleja."

Voivat olla heteroseksuaaleja tai voivat olla olematta.
Public eye:

Oletko koskaan sattunut kuulemaan transvestiiteista? He eivät ole transsukupuolisia. Ja lisäksi transvestiittejakin on seksuaaliselta suuntautumiseltaan sekä heteroita (enemmistö) että homoja (vähemmistö).

Vaivaudu lukemaan edeshttp://www.seta.fi perustietopaketit!
Hei vaan valtsu.
Olen sattunut kuulemaan transvestiiteista. Olen myös tavannut heitä ja tiedän, että he eivät ole transsukupuolisia.
Mitähän sillä on tekemistä tämän aiheen kanssa?

Setan tietopaketteihinkin olen tutustunut. Siellä puhutaan transihmisistä. He ovat se HLBT:n T.
Vai mitä mahdoitkaan tarkoittaa?